Uuden autotallin rakentaminen
Lähetetty: Ma Heinä 19, 2021 17:22
Joskus alkuvuodesta 2018 aloitettiin puuhaamaan sellaista että purkaisi tuon 1930-luvulta olevan tallin ja pykäisi uuden tilalle. Pääsyynä se, että eristämätön talli ei ole kovinkaan energiatehokas, sokkeli ja osin kai lattiakin on valettu suoraan kallioon, jolloin paikat ei millään pysy kuivina vaikka tönö 2012 salaojitettiin, ja muutenkin tuosta olisi saneerauksessa jäänyt vanhaa jäljelle vain vinossa oleva tiilirunko (sekin osittain) ja ne huonosti tehdyt perustukset, eli miksei sitten saman tein tee uutta?
No siitä sitten puuhaamaan yhdessä naapurin kanssa, naapurilla on siis vielä heikkountoisempi piharakennus rajan toisella puolella, ja kaavassa piharakennusten paikat on merkitty rajalle toisiinsa kiinni. Sain naapurinkin innostumaan asiasta, joten ei kun selvittelemään mitä ja miten sais rakentaa. "Ongelmana" se, että jo nykyinekin talli on ulkomitoiltaan n. 6x12 metriä, eli isompi kuin mitä kaavassa lukee, ja pienempäänhän en ajatellut vaihtaa. Naapurillakin nälkä kasvoi syödessä, joten heillä sama ongelma.
Rakennusvalvonta sanoi että he ei voi sallia edes nykyisen kokoisen rakentamista, pitää hakea poikkeamispäätös kaavoittajalta. Molemmilla tonteilla kuitenkin rakennusoikeutta jäljellä, joten lotto sisään. Hakemukseen tarvitaan jo kuvia ja naapurien lausunnot, joten laput oli lähettämiskunnossa alkuvuodesta 2019.
Syksyllä 2019 tuli päätökset, että rakentakaa vaan, joten alettiin puuhaamaan rakennuslupahakemuksia. Piirtäjä vaihtui tässä kohtaa, mutta pohjalla poikkeamispäätöksen kuvat, koska niistähän ei sitten enää paljoa taas voikaan poiketa, jotta rakennusvalvonta antaa luvan. Keväällä 2020 hakemukset valmiit ja toimitettiin Turun arvoisalle rakennusvalvonnalle.
Puoleen vuoteen ei kuulunut mitään, sitten tuli ilmoitus että asia on siirtynyt käsittelyyn. Siihen asti siis seissyt jossain postilaatikossa. Parit lisätietopyynnöt ja piti vähän rautalangasta vääntää asioita, kun ilmeisesti tällainen autotalli on niin haasteellinen hanke rakennusvalvojille, että asiat ei yksillä kuvilla selviä. Vuodenvaihteessa 20/21 soitin lupainsinöörille ja kysyin että kun on nyt 8 kk mennyt, niin kauanko vielä voi odottaa, että näinkin isossa hankkeessa jotain tapahtuu. Ei mene kuulemma kuin viikkoja, jos kaikki lisätiedot on toimitettu.
Viikkoja meni sitten viitisentoista, kun soitin seuraavan kerran samalle henkilölle. Esitin silleen ikävän asialliseen tyyliin kysymyksiä, että kun lisätiedot on toimitettu tammikuussa, niin mitä heillä on nyt tammikuun ja huhtikuun välillä tapahtunut? Mitä on tehty, miksi kestää? Selityksiä oli kaikenlaisia, mm. se että rasitesopimus (meidän ja sen toisen rakentavan naapurin välillä) on ollut rakennuslakimiehellä tarkistettavana. Siihen en voinut vastata kuin että me tarkistutimme sen samalla hemmolla jo tammikuussa ennen sopimuksen toimittamista, että voitko nyt selkosuomella kertoa miksi minä sain sen kolmessa päivässä tarkistutettua, mutta heillä siinä samassa talossa kestää saman lapun tarkistuttaminen 3 kk?
Kun selitykset loppui kesken, niin insinööri sanoi että varmaan seuraavalla viikolla saadaan käsittelyyn ja sitten asiat lienee selvät. No meni vain seuraavaan päivään kun lupa kilahti myönnettynä. Tarinan opetus: se joka vittuilee (asiallisesti) ahkerimmin, saa luvan ekana.
No keväästä asti sitten metsästetty tekijöitä ja varmisteltu materiaalien saatavuuksia ja nyt olis elokuussa tarkoitus päästä aloittamaan vanhan purulla. Siihen heti perään maatyöt, hieman dynamiittia kalliota varten ja sitten valamaan anturaa ja siitä harkkoa harkon päälle. Jouluun mennessä pitäis olla vesikatto päällä ja toivottavasti ovet ja ikkunat paikoillaan, jotta sais lämpöä hyttiin ja pääsis sisätöihin.
Materiaalina on eristevaluharkko ja kattoon pelti. Ulkomitat lopulta n. 14,5x6,2 metriä ja lyhyeen seinään tulee 5m leveä nosto-ovi. Mahtuu sitten pidemmän tai leveämmänkin auton ajamaan sisään Sisäkorkeutta tulee viistosti siten että matala sivu on noin 3 m ja korkea nelisen metriä. Onnistuu siis nosturillakin hääräily jos sellaisen erehtyy hankkimaan. Tallin sivulle tulee vielä katos n. 4,5x6,5 metriä, eli sellainen reilu yhden auton katos.
Lämmitykseen tulee nyt alkuun ilmalämpöpumppu, mutta lattiavaluun piilotetaan myös putket tulevia tarpeita silmällä pitäen. Juokseva vesi ja viemäröinti tietenkin, joku pieni lämminvesivaraaja tulee myös, että saa kädet mukavasti pestyä.
Miksi tästä kirjoittelen, niin oikeastaan kaipailen muilta autoharrastajilta vähän inputtia joihinkin tallin detaljeihin. Kuten esimerkiksi suosituksia nosto-ovista, kun ei viitsisi huonoa ostaa. Itse tunnen merkkejä nimeltä (Turner, Crawford ym.) mutta en tiedä yhtään mikä on hyvä ja mikä huono. Sähkökäyttö kaukosäätimellähän siihen luonnollisesti tulee.
Sitten toinen asia mikä on ollut mielessä, että mitä laitetaan lattian pintaan? Mastertop on tuttu pinnoite, sehän sirotellaan valun yhteydessä ja on tosi kestävä. Sen huono puoli on se, että se on jälkikäteen heikosti maalaamalla tai vastaavin keinoin pinnoitettavissa, eli kun siihen tulee jälkiä ja tahroja, niin ne sitten on siinä ja sillä selvä. Kellarissa meillä on lattiaepoksi (Sikafloor), jota myös autotalleissa käytetään, mutta mites se kestää sitten vaikka nastarenkaiden alla ja pidemmän päälle kosteissa oloissa? Se on toisaalta helppo ja halpa uusia, jos alkaa korkkaamaan.
Sitten on mielessä käynyt niinki eksoottinen vaihtoehto kuin joku muovimatto tai vastaava. Olis aika paljon mukavampi kuin pinnoitettu betoni, eikä mikään sikahintainen. En tiedä onko tullaisia teollisiin sovelluksiin tai autotalleihin yleensä käytetty, mutta ominaisuudet vois olla tuollaiseen harrastetilaan ihan jees.
Yksillä tutuilla on autotallin lattia laatoitettu. Se on aika outokin valinta ja tietty kallis. Tosin itse laatoittamalla ja ostamalla halpaa laattaa, niin ei siitä kauheasti hintaa kertyisi. Tosin kestääkö se halpa laatta sitten kunnolla, varsinkin itse laatoitettuna kun en ole kuitnkaan mikään ammattilaatoittaja. Oldsin eturenkaalla on painoa reilu 500 kg per kpl, eli pistekuorma laatalle on aika kova.
Tällasia mietteitä näin alkuun, muitakin vinkkejä siitä mitä kannattaa huomioida ja tehdä (tai olla tekemättä) otetaan vastaan.
No siitä sitten puuhaamaan yhdessä naapurin kanssa, naapurilla on siis vielä heikkountoisempi piharakennus rajan toisella puolella, ja kaavassa piharakennusten paikat on merkitty rajalle toisiinsa kiinni. Sain naapurinkin innostumaan asiasta, joten ei kun selvittelemään mitä ja miten sais rakentaa. "Ongelmana" se, että jo nykyinekin talli on ulkomitoiltaan n. 6x12 metriä, eli isompi kuin mitä kaavassa lukee, ja pienempäänhän en ajatellut vaihtaa. Naapurillakin nälkä kasvoi syödessä, joten heillä sama ongelma.
Rakennusvalvonta sanoi että he ei voi sallia edes nykyisen kokoisen rakentamista, pitää hakea poikkeamispäätös kaavoittajalta. Molemmilla tonteilla kuitenkin rakennusoikeutta jäljellä, joten lotto sisään. Hakemukseen tarvitaan jo kuvia ja naapurien lausunnot, joten laput oli lähettämiskunnossa alkuvuodesta 2019.
Syksyllä 2019 tuli päätökset, että rakentakaa vaan, joten alettiin puuhaamaan rakennuslupahakemuksia. Piirtäjä vaihtui tässä kohtaa, mutta pohjalla poikkeamispäätöksen kuvat, koska niistähän ei sitten enää paljoa taas voikaan poiketa, jotta rakennusvalvonta antaa luvan. Keväällä 2020 hakemukset valmiit ja toimitettiin Turun arvoisalle rakennusvalvonnalle.
Puoleen vuoteen ei kuulunut mitään, sitten tuli ilmoitus että asia on siirtynyt käsittelyyn. Siihen asti siis seissyt jossain postilaatikossa. Parit lisätietopyynnöt ja piti vähän rautalangasta vääntää asioita, kun ilmeisesti tällainen autotalli on niin haasteellinen hanke rakennusvalvojille, että asiat ei yksillä kuvilla selviä. Vuodenvaihteessa 20/21 soitin lupainsinöörille ja kysyin että kun on nyt 8 kk mennyt, niin kauanko vielä voi odottaa, että näinkin isossa hankkeessa jotain tapahtuu. Ei mene kuulemma kuin viikkoja, jos kaikki lisätiedot on toimitettu.
Viikkoja meni sitten viitisentoista, kun soitin seuraavan kerran samalle henkilölle. Esitin silleen ikävän asialliseen tyyliin kysymyksiä, että kun lisätiedot on toimitettu tammikuussa, niin mitä heillä on nyt tammikuun ja huhtikuun välillä tapahtunut? Mitä on tehty, miksi kestää? Selityksiä oli kaikenlaisia, mm. se että rasitesopimus (meidän ja sen toisen rakentavan naapurin välillä) on ollut rakennuslakimiehellä tarkistettavana. Siihen en voinut vastata kuin että me tarkistutimme sen samalla hemmolla jo tammikuussa ennen sopimuksen toimittamista, että voitko nyt selkosuomella kertoa miksi minä sain sen kolmessa päivässä tarkistutettua, mutta heillä siinä samassa talossa kestää saman lapun tarkistuttaminen 3 kk?
Kun selitykset loppui kesken, niin insinööri sanoi että varmaan seuraavalla viikolla saadaan käsittelyyn ja sitten asiat lienee selvät. No meni vain seuraavaan päivään kun lupa kilahti myönnettynä. Tarinan opetus: se joka vittuilee (asiallisesti) ahkerimmin, saa luvan ekana.
No keväästä asti sitten metsästetty tekijöitä ja varmisteltu materiaalien saatavuuksia ja nyt olis elokuussa tarkoitus päästä aloittamaan vanhan purulla. Siihen heti perään maatyöt, hieman dynamiittia kalliota varten ja sitten valamaan anturaa ja siitä harkkoa harkon päälle. Jouluun mennessä pitäis olla vesikatto päällä ja toivottavasti ovet ja ikkunat paikoillaan, jotta sais lämpöä hyttiin ja pääsis sisätöihin.
Materiaalina on eristevaluharkko ja kattoon pelti. Ulkomitat lopulta n. 14,5x6,2 metriä ja lyhyeen seinään tulee 5m leveä nosto-ovi. Mahtuu sitten pidemmän tai leveämmänkin auton ajamaan sisään Sisäkorkeutta tulee viistosti siten että matala sivu on noin 3 m ja korkea nelisen metriä. Onnistuu siis nosturillakin hääräily jos sellaisen erehtyy hankkimaan. Tallin sivulle tulee vielä katos n. 4,5x6,5 metriä, eli sellainen reilu yhden auton katos.
Lämmitykseen tulee nyt alkuun ilmalämpöpumppu, mutta lattiavaluun piilotetaan myös putket tulevia tarpeita silmällä pitäen. Juokseva vesi ja viemäröinti tietenkin, joku pieni lämminvesivaraaja tulee myös, että saa kädet mukavasti pestyä.
Miksi tästä kirjoittelen, niin oikeastaan kaipailen muilta autoharrastajilta vähän inputtia joihinkin tallin detaljeihin. Kuten esimerkiksi suosituksia nosto-ovista, kun ei viitsisi huonoa ostaa. Itse tunnen merkkejä nimeltä (Turner, Crawford ym.) mutta en tiedä yhtään mikä on hyvä ja mikä huono. Sähkökäyttö kaukosäätimellähän siihen luonnollisesti tulee.
Sitten toinen asia mikä on ollut mielessä, että mitä laitetaan lattian pintaan? Mastertop on tuttu pinnoite, sehän sirotellaan valun yhteydessä ja on tosi kestävä. Sen huono puoli on se, että se on jälkikäteen heikosti maalaamalla tai vastaavin keinoin pinnoitettavissa, eli kun siihen tulee jälkiä ja tahroja, niin ne sitten on siinä ja sillä selvä. Kellarissa meillä on lattiaepoksi (Sikafloor), jota myös autotalleissa käytetään, mutta mites se kestää sitten vaikka nastarenkaiden alla ja pidemmän päälle kosteissa oloissa? Se on toisaalta helppo ja halpa uusia, jos alkaa korkkaamaan.
Sitten on mielessä käynyt niinki eksoottinen vaihtoehto kuin joku muovimatto tai vastaava. Olis aika paljon mukavampi kuin pinnoitettu betoni, eikä mikään sikahintainen. En tiedä onko tullaisia teollisiin sovelluksiin tai autotalleihin yleensä käytetty, mutta ominaisuudet vois olla tuollaiseen harrastetilaan ihan jees.
Yksillä tutuilla on autotallin lattia laatoitettu. Se on aika outokin valinta ja tietty kallis. Tosin itse laatoittamalla ja ostamalla halpaa laattaa, niin ei siitä kauheasti hintaa kertyisi. Tosin kestääkö se halpa laatta sitten kunnolla, varsinkin itse laatoitettuna kun en ole kuitnkaan mikään ammattilaatoittaja. Oldsin eturenkaalla on painoa reilu 500 kg per kpl, eli pistekuorma laatalle on aika kova.
Tällasia mietteitä näin alkuun, muitakin vinkkejä siitä mitä kannattaa huomioida ja tehdä (tai olla tekemättä) otetaan vastaan.