9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja jliias »

Aiemmista Saabeista ei ole tullut mitään projekti-juttuja tehtyä, mutta jospa näistä nykyisistä tulisi jotain kirjoiteltua.  

Saabbeja on ollut talossa suht monta viimeisten reilun 20v aikana. Ensin oli useampi og-satku, sitten pari tonnaria, ja nyt viimeiseksi nämä femma-Aero farmarit. Molemmat ovat automaatteja ja etanolisoftalla varustettuja. 

Kuva

Sininen (290 Nocturne Blue) ostettiin reilu 3 vuotta sitten kun se tupsahti myyntiin autoliikkeeseen aivan kotinurkilla. Eihän siinä sitten auttanut muu kuin mennä katsomaan ja kaupat tuli tehtyä perusteellisen koeajon jälkeen. Vuosimalli on 2004 ja tällä hetkellä mittarissa näkyy olevan hiukan päälle 334tkm. Varusteitakin on meikäläiselle ihan riittävästi, eli normaalien herkkujen lisäksi löytyy myös tuuletut jakkarat. Kone oli papereiden mukaan vaihdettu pari vuotta aikaisemmin, mutta kuiteista ei selvinnyt mitä kaikkea "koneen vaihto" piti sisällään. Noin 5 tonnin lasku siitä oli kuitenkin loppujen lopuksi edelliselle omistajalle tullut. Pelleiltään tämä on ihan normaalissa kunnossa ikäisekseen, eli pientä kiveniskemää siellä sun täällä ja takakaarien etuosassa sekä takaluukussa alkavaa ruostetta. Jos nyt ei mitään uutta tekniikkamurhetta lähiaikoina tule, niin seuraavaksi pitäisi varmaan uskaltautua raottamaan helmoja ja katsoa millainen pommi siellä muhii.

Kuva


Punainen (294 Chili Red) hommattiin talvella kun sininen oli pitemmän pätkän korjaamolla (siitä lisää myöhemmin). Bongasin myynti-ilmoituksen klubin myydään -palstalta ja erehdyin näyttämään sitä vaimolle. No, eihän siinä sitten muu auttanut kuin polkaista seuraavana sunnuntaina n. 250km suuntaansa hakemaan toinen Aero taloon. Virheistään ei näköjään opi ja kaupat tehtiin. :lol: Tämän yksilön vuosimalli on 2005, kilometrejä nyt 309tkm. Varusteet ovat tasan samat kuin sinisessä, paitsi että tuuletettujen penkkien tilalla on kaksiväriset nahkajakkarat. Kone on rempattu/vaihdettu useampi vuosi sitten ja perimätieto kertoo että tässä olisi T5-alakerta. Maalipinnaltaan tämä on paljon paremman näköinen kuin sininen kaverinsa ja jotain ruostehommaa + maalausta oli tehty edellisen omistajan toimesta.

Kuva

Kun kyseessä on 300+ tkm ajetut ja yli 15v vanhat autot, niin olen henkisesti valmistautunut jos jonkinlaiseen jumppaan näiden kanssa. Aikomus on kuitenkin pitää nämä käytössä vielä hyvän aikaa.
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja jliias »

Jatketaanpa sitten sinisen Aeron lähiaikojen tekniikkamurheilla, niitä kun on riittänyt ihan kotitarpeiksi. 

Siniseen tuli tehtyä melkoisen kattava moottoriremppa aivan hiljattain. Homma lähti liikkeelle siitä että kannentiiviste alkoi vuotamaan jäähdytinnestettä yhteen pyttyyn. Ei muuta kuin pajalle katsottavaksi jossa kansihomman lisäksi tehtiin mm. vaihdelaatikon öljyhuuhtelu, vaihdettiin vesipumppu ja muuta pientä remppaa. 

Kansirempasta kun selvittiin, niin seuraavaksi poksahti turbo joka sylkäisi siivet imupuolelle. Alumiinia löytyi aivan kaikkialta, jopa sylintereistä, ja se tarkoitti sitä että imupuolen ja kannen sai taas irroitella ja puhdistaa. Männätkin vaihdettiin kun alumiinisilppu ei ollut tehnyt hyvää niille. Samalla reissulla vaihtui välijäähdytin, ilmastoinnin kenno, ja tietenkin turbon sisuskalut ja imupuolen kotelo. 

Turbopajan mukaan joku vierasesine oli tehnyt tuhojaan, mutta imupuolelta ei löytynyt alumiinin lisäksi mitään ylimääräistä. Tähän mennessä paras arvaus on huohottimesta lähtenyt jääköntti, mutta senkin todennäköisyys taitaa vastata lottovoittoa. Olisi ehkä kannattanut lotota sillä viikolla?

Kuva

No, joka tapauksessa sininen tuntuu nyt olevan iskussaan. Viimeisimmän korjaamoreissun jälkeen open-sid:iin tuli fcod 4368, mutta syypää paikallistui bypassin letkuun jonka toinen pää oli irti. Nyt vaan seurataan tilannetta ja toivotaan että kaikki toimii kuten pitääkin. 
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja jliias »

Alkutaival punaisen kanssa mennyt muuten hyvin, mutta apulaitteita on saanut yksi kerrallaan vaihtaa. 

Vesipumppu tuli tiensä päähän ensin, eikä mennyt kauaakaan kun ohjaustehostimen pumppu alkoi vuotamaan akselilta. Vuotoa tosin alkoi vähän myöhemmin olemaan paineputkestakin sen verran reilusti että moniurahihna hyppäsi pari kertaa paikaltaan (suihki nestettä suoraan hihnalle, alla olevassa kuvassa vuotokohta). Tilasin uudet putket ja aloin vaihtohommaan, mutta sepäs karahtikin siihen että apurungon kuskin puoleinen keskipultti pyöri vaan tyhjää ja apurungon pudottaminen kotikonstein jäi haaveeksi. Ilmeisesti vastamutteri on irronnut hitsauksistaan.

Kuva

Tarvikeosana tilatun paineputken etummainen pätkä istunutkaan vanhan takaputken kanssa yhteen, koska molemmissa oli ns. naaraspuolinen liitin. Klubilaiselta ostettu etummainen paineputki pelasti kuitenkin tilanteen toistaiseksi ja autolla on pystynyt ajelemaan nurkka-ajoa ilman ongelmia. 

Punainen on menossa muutaman viikon päästä pajalle jossa tarkoituksena olisi ottaa apurunko alas ja samalla vaihtaa molemmat ohjaustehostimen paineputket uusiin. Varmaan siinä samalla löytyy jotain muutakin jännää korjattavaa.

Mainitsemisen arvoista on myös se että punaisen startti on aivan hiton hidas. Mutta käyntiin tuo on toistakseksi lähtenyt kelillä kuin kelillä. Tällekin varmaan pitäisi jotain tehdä.
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Nyt kuulostaa jännältä langalta, otan seurantaan, vaikkei olekaan kuin yksi vastaava yksilö pihaa koristamassa!

On muuten melko lähellä, ettei se yksilö ole juuri tuo sininen, sillä kävin tuota samaa koeajelemassa Toijalassa, kun se tarjolla kolmisen vuotta sitten oli. Maalipinnan takia se jäi liikeeseen, eikä myyjä tullut hinnassa yhtään vastaan. Se, että auto oli mielenkiintoisella lopputuloksella ylimaalattu jätti myös vähän mörköjä itselleni sen suhteen, että mitä muovien alta mahtaa löytyä (takalokarit + helmat). Mutta kaikesta huolimatta hintaan se kauppa lopulta mulla jäi :) Homma näköjään tallentui myös edelliseen projektitopicciini :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla ei ole ollut koskaan vaaleita penkkejä tai vaaleita turvavöitä. Huh, kaipaavat kyllä perusteellista pesua! Varmasti harmaat ja mustat turvavyöt on aina yhtä likaisia, mutta lika ei näy noin pahasti. Harvoin vöitä tulee pestyä tai mahdollisesti ei milloinkaan. Yks kerta tulee mieleen, kun lapsi oksensi turvaistuimessa ja vyö meni aika ikävään kuntoon. Onneksi ymmärsin estää sen sisään kelautumisen ennen pesua.

En usko, että helmojen alta mitään katastrofia paljastuu. Peukkuja! :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja jliias »

lauriolio kirjoitti:
Ma Elo 23, 2021 11:22
Nyt kuulostaa jännältä langalta, otan seurantaan, vaikkei olekaan kuin yksi vastaava yksilö pihaa koristamassa!

On muuten melko lähellä, ettei se yksilö ole juuri tuo sininen, sillä kävin tuota samaa koeajelemassa Toijalassa, kun se tarjolla kolmisen vuotta sitten oli. Maalipinnan takia se jäi liikeeseen, eikä myyjä tullut hinnassa yhtään vastaan. Se, että auto oli mielenkiintoisella lopputuloksella ylimaalattu jätti myös vähän mörköjä itselleni sen suhteen, että mitä muovien alta mahtaa löytyä (takalokarit + helmat). Mutta kaikesta huolimatta hintaan se kauppa lopulta mulla jäi :) Homma näköjään tallentui myös edelliseen projektitopicciini :D
Juu, maalipinta ei sinisessä tosiaan ole paras mahdollinen. Ostin tämän lähinnä käyttöautoksi ja ihan hyvinhän se toimi ensimmäiset 2.5 vuotta suht pienellä huolenpidolla. Öljyt+suodattimet olen vaihtanut 10tkm välein sekä muuta kulutusosaa tarpeen mukaan. Ennen tuota viimeisintä moottori- ja turboremppaa mitään isompaa murhetta ei ole ollut, ja toivottavasti sama linja jatkuu taas jonkin aikaa...

Sain hinnasta tingittyä jonkin verran, varmaan lähinnä sen vuoksi että lupasin olla jättämättä silloista p*skanruskeaa CRD Voyageria heidän pihaansa (oli muuten kamala auto). :lol:
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: 9-5 Aero Wagon tuplana (-04 ja -05)

Viesti Kirjoittaja jliias »

Eipä ole vähään aikaan tullut päivitettyä mitään tähän ketjuun. Tosin, ei Aeroillekaan kovin kummallisia ole tapahtunut syksyn/talven aikana.

Sininen sai leiman lokakuussa ja sillä on tullut päästeltyä suht huolettomasti työmatka-ajoa. Ennen katsastusta vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Lisäksi sujautin etupäähän uuden Xenon-tasoanturin ja sillä operaatiolla saatiin valojen tasonsäädön merkkivalo vihdoin viimein sammumaan. Törkyiset etuturvavyötkin tulivat vähän puhtaamman näköisiksi liottamalla niitä ensin pyykkipulverivedessä, jonka jälkeen huolellinen huuhtelu muutamaan kertaan ja lopuksi kuivatus auki kelattuna. Eivät ne vieläkään uuden veroiset ole, mutta huomattavasti paremmat kuin ennen pesua.

Punainen kävikin sitten korjaamokeikan hiukan pitemmän kaavan mukaan. Sillä reissulla korjattiin siipeensä ottanut apurungon vastamutteri ja uusittiin puslat sekä vaihdettiin ohjaustehostimen paineputket. Laiska startti lähti myös reippaamman tieltä. Lisäksi muun tekemisen sivussa selvisi että turbossa oli jonkin verran väljää. No, kun kerran vauhtiin oli päästy, niin mitsun sisuskalut pistettiin uusiksi. Nyt auto on siinä kunnossa ettei alle vuoda mitään nesteitä eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu. Uskaltaa antaa vaimonkin käyttöön. :D

Punaisen katsastus suoritettiin tammikuun lopussa parilla korjauskehoituksella, eli pimeä rekisterikilven valo, vetonivelen panta auki/löysällä ja tuulilasissa halkeama. Lasi oli joka tapauksessa tarkoitus vaihtaa kevään aikana ja muut fiksaukset tulikin jo tehtyä, joten aika vähällä tämänkin kanssa päästiin.

Niin, ja punaisen DI-kasetti + tulpat lähtivät vaihtoon pari viikkoa sitten kun auto tarjosi satunnaisesti fcod4882 -vikakoodia open-SIDiin. Uudella kasetilla (SEM) koodi on loistanut poissaolollaan, joten ongelma todennäköisesti korjaantui. Vanha vm. 2009 oleva SEMin kasetti jäi varaosaksi koska se kuitenkin toimi koodia lukuunottamatta ihan normaalisti.
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
Vastaa Viestiin