Tonnarin uusi nousu

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No mun homma eroaa siinä suhteessa että jätän laatikon vetareineen paikalle ja nappaan koneen yläkautta pois. Tällöin laatikko on tuettava altapäin. Sain nyt tallin tyhjäksi joten tuo tonnariprojekti saanee taas lisää vauhtia, ainakin jos sataa eli ei tarvitse taloa nikkaroida :D
Nostolaite on suunnittelun alla (toistaiseksi salainen) yksin se pitää sieltä pois saada, ja kuka nyt mitään moottorinostureita viitsii ostaa :)

Yksi vaihtoehto on että lainaan tuota sun narua ja sidon sen kakkosneloseen, joka harteille ja seison konehuoneessa, sitten vaan hyppään alas moottorin kanssa ja kannan sen talliin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Yksi vaihtoehto on että lainaan tuota sun narua ja sidon sen kakkosneloseen, joka harteille ja seison konehuoneessa, sitten vaan hyppään alas moottorin kanssa ja kannan sen talliin :D
Tuossa vaiheessa kannattaa olla tarkkana, että kaikki letkut, liittimet ja varsinkin pultit on irroitettu. Tulee nimittäin rumaa jälkeä ja turhaa työtä jos kiskaiset koneen kantoon ennen kuin kaikki on siististi irroitettu. Pitää vissiin pelata varman päälle ja pistää sulle korjauskäsikirja tulemaan... :roll: :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuosta työsylinteristä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V.J.S kirjoitti:Saako tuota muualta kuin Saabilta tota kytkinletku/putkihässäkkää? Kannataiskos esim. irrottaa koko letku/putki yhdistelmä ja viedä jonnekin jarrulafkaan ja pyytää tekemään samanlaisen?
Ei tahdo saada ja tekeminenkin on hieman hankalaa, pitää melkein olla firma joka tekee myös raskaamman kaluston putkia ja letkuja.

Putki on 1/4" teräsputkea, kun taas yleensä autoissa on 3/16" nikkelikuparia. Liittimet on M12x1 kierteellä ja yleensä autoissa käytetty millikierre on M10x1. Tuota varttituumaista putkea käytetään esim mersun kevyissä kuorma-autoissa ja niissä on myös M12x1 liittimet... eli sellaisista löytyy osat, mutta varaosamyyjällä pitää olla viitseliäisyyttä kaivaa ne esiin. Irto liitinmuttereita kyllä on liki joka varaosaliikkeessä oikeaa kokoa hyllyssä ja putken kartiointikin onnistuu yleensä samoilla vehkeillä kun 3/16" nikkeli-kuparin.

Tampereella ainoa firma, jolla muutama viikko sitten oli mielenkiintoa selata luetteloita ja tutkia varastohyllyjä niin että saatiin Saabiin uusi kytkinletku oli Varaosamaailma Hatanpään valtatien varressa, muualla myytiin tylysti ei-oota.

Ota putki irti, jos se ei ole hapan ulkoapäin niin riittää että päähän saadaan uusi letku... eli putki poikki, päähän liitinmutteri ja kartio ja uusi letku siihen kiinni.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Päivän klisee: Tyhmyydestä sakotetaan. Tällä kertaa sakon suuruus 92€. Eli pajalle kiikutettu Garretti on nyt saatu kiinnityskuntoon. Rojektin alkuvaiheessa hosumalla nylpätty pakosarja/turbo kiinnityksen pinnapultti (johon katkaisin vastakierretapin ennen kuin luovutin) on nyt koneistamolla hakattu osina irti ja turbon pakopesän kiinnitysjalan kierre "uusittu". Aikaa meni tunti ja kolme varttia ammattilaiselta kunnon vehkeillä. Tämä aika kun konvertoidaan rahaksi, niin saadaan tuo maaginen 92€. Tolla rahalla olis ostanu jo vaikka mitä kivaa ja kiiltävää tingelitangelia tonnariin, prkl :x

Noh, positiivisella puolella, nyt on mahdollisuuksia saada tonttu liikenteeseen ja rojekti päätökseen ylihuomiseen mennessä, mutta kuitenkin viimeistään tällä viikolla. Tänään ei taida vihtiä huhkia, kun on näemmä jonninmoinen vedenpaisumus iskenyt. Kettu kuittaa ja poistuu Sorvin Ääreltä kotimaisemiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, ensimmäiset savut koneesta otettu eilen auringon laskiessa, ja eihän se nyt aivan 100% putkeen mennyt :roll:

1. Kytkin jäi pohjaan (ilmaus vajavainen, miksei kukaan kertonu että ilmaussyklejä pitää tehdä enemmän kuin yksi 8O :) )

2. Hyvin läks käyntiin ekalla, mutta kävi pirun huonosti ja sammui n. 10 sek. kuluttua. Tod.näk ilmavuoto jossain, mutta ei riittänyt inspiraatio enää kymmenen aikaan illalla ruveta setvimään.

3. Lambdan johdon kiinnitysklipsi hinkkasi moniurahihnaan (miten niin kiirellä pistetty läjään että pääsis kokeilemaan...)

Noh, tänään illemmalla jatketaan harjoituksia, ehkä tuosta vielä kalu tulee. :?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V.J.S kirjoitti:1. Kytkin jäi pohjaan (ilmaus vajavainen, miksei kukaan kertonu että ilmaussyklejä pitää tehdä enemmän kuin yksi 8O :) )
´

Teithän ilmauksen paineistamalla säiliön? Ei nimittäin onnistu tavalliseen tapaan valuttamalla ja pumppailemalla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jussi kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:1. Kytkin jäi pohjaan (ilmaus vajavainen, miksei kukaan kertonu että ilmaussyklejä pitää tehdä enemmän kuin yksi 8O :) )
´

Teithän ilmauksen paineistamalla säiliön? Ei nimittäin onnistu tavalliseen tapaan valuttamalla ja pumppailemalla.
Jep, fillarin sisäkumin venytin säiliön suulle, kiristin letkuklemmarilla ja pumppasin. Jotenkin siinä jo ilmatessa oli semmonen fiiilis, että ei tää nyt ihan putkeen mennyt (kerran pääsi säiliö liian tyhjäksi ja työnsi lisää ilmaa systeemiin). No, kokeillaan tänään uudestaan...

Edit (tarkennus): siis pumppasin ilmaa sisäkumiin fillarin pumpulla, en pumpannut poljinta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mr. Murphy on liittynyt Rojektiryhmään.
Seuraavana vuorossa on oppimista inttimetodilla, eli toistamalla. Tällä kertaa toistamme jakopään avauksen ja uudelleen kasauksen. Jotenkin hämmästyttävällä tavalla olin onnistunut laittamaan jakoketjun päin sanonkomitä, ja sehän se olikin sitten ekalla starttiyrityksellä pompannut pois paikaltaan, eli kampuran hammaspyörältä. Tämä selvisi, kun paikattuani ilmavuodot (mankkuvenan turbon imupuolen letku oli turbon päästä irti) tyhjäkäyntiä ei ollut, hörähti vain. Siispä avasin venakopan ja totesin jaon olevan päin persiitä. Sinänsä hassua, sillä olin pyörittänyt konetta ketjun laiton jälkeen useamman kerran ympäri kampuran hihnapyörän pultista ja jako pysyi. Mutta näköjään heti kun pisti "tulille", hyppäsi ketju pois. Mielessä siintänyt koeajo vaihtui hämmästyttävään verbaaliakrobatiaan kirosanoilla ja työkalujen nakkaamiseen varaston pimeimpään nurkkan. Nyt suomeksi sanottuna vituttaa. Toivottavasti ei venttiilit/männät ottaneet itseensä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Hieno projekti ja hyvät kuvat! :D Miten sitten kävi? Älä pidä liian kauaa jännityksessä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:D Kylläpä tulikin oikein kaikkien projektien äiti tästä! Nimittäin Rojekti julistetaan NYT päättyneeksi!

Ajallisesti oltiin yleisiä projektiperinteitä kunnioittaen myöhässä kun teekkari dynamiikan luennolta, budjetti ylitettiin niin, että Hallituksen Puheenjohtajan rahankäyttöön liittyvä naljailu ei tule loppumaan ihan lähiaikoina ja alkuperäisistä tavoitteistakin saavutettiin ehkä hikiseen puolet. Eli siis kaikinpuolin perin onnistunut Rojekti :lol: Päättäjäisjuhlallisuuksissa ryystimme eilen Hallituksen Puheenjohtajan kanssa itsetehdyt mansikkapirtelöt ja sovimme, että eilisestä alkaen Rojektiryhmän maksimi ajankäyttö auton laittoon on kaksi päivää viikossa, joista vain toinen saa olla viikonloppuna :P

Yritänpä tässä nyt listata kaikki jo VAIHDETUT osat:
-Jännitteensäädin laturiin (Motonet, Bosch lämpötilakomp.)
-Jäähdytinnesteet (Motonet, Neste etyleeniglykoli, vihreä)
-Jarru & Kytkinnesteet (Motonet, Bosch DOT4)
-Ohjaustehostimen nesteet (Länsi-Auto Varisto, Saab)
-Öljyt (Motonet/Tarjoustalo, Shell Helix Ultra 5W40)
-O-renkaita:
*Öljypumpun kansi (Mäkelän Auto, Saab)
*Vesipumpulle imusarjan alta tuleva metalliputki (Mäkelän Auto, Saab)
*Öljynpinnan korkeusanturin liitin (Mäkelän Auto, Saab)
*Bensasuuttimet (imusarjan pää) (Tiivistekeskus)
*Lauhdutin - Kuivain ilmastointiletku (Uudenmaan Autovarustelu)


-Tiivisteitä:
*Kansipahvi (kahteen kertaan...Motonet, Elring)
*Öljyn supistus/ylipaineventtiilin tiiviste ja tulppa (Mäkelän Auto, Saab)
*Pakosarja (Motonet, ScanTech)
*Turbon vesiputkien kuparitiivisteet (Laakkonen Konala, Saab)
*Kampiakselin hihnapyörän stefa (Motonet, ScanTech)
*Kytkimen työsylinterin tiivistesarja (Motonet, Saab. Kyllä, tuli Saabin pussissa Motonetin sarja)


-Sylinterikansi (käytetty), ennen hankkimista n. 2000km sitten tehty kannelle:
*Plaanaus
*Uudet hydr. nostimet
*Venttilien säätö, hionta ja venttiilinvarren kumit

-Imusarja
-Kytkinpaketti (ProCar-Service, SACHS)
*Levy
*Painelaakeri
*Paineasetelma

-Jakopään ketjun laahaimet (ProCar-Service, ScanTech)
-Paisuntasäiliö-syyläri letku (Motonet, metritavarana)
-Lauhdutin -kuivain ilmastointiletku (Uudenmaan Autovarustelu Konala)
-Ilmastoinnin kuivain (Uudenmaan Autovarustelu, Hella)
-Ilmastoinnin painekytkin (yksityinen (uusi), Saab)
-Apukuskin lokasuojapelti (yksityinen (käytetty), vanhasta kaari mätä)
-Turbo-Sylinterikansi vesiputki (yksityinen (käytetty))
-Etuiskarit (Motonet, SACHS Super Touring)
-Etuiskarin yläpään kiinnitykset laakereineen (Motonet, ScanTech)

Rojektiin hankitut osat, jotka jäivät vielä vaihtamatta:
-Takaiskarit (Motonet, SACHS/Boge)
-Takaiskareiden asennussarja (ProCar-Service, ScanTech)
-3" HighFlow katalysaattori (yksityinen, CatCo)
-Virilastut (yksityinen, tullaan kokeilemaan lähiaikoina :twisted: )

Tehdyt pikku puuhastelut:
-Tasapainoakselin ketju siirretty eläkkeelle
-Kytkimen työsylinterin putsaus
-Kaasuläpän perussäätö
-Sisemmät vetonivelet putsattu ja rasvat vaihdettu (Motonet, CRC)
-Jäähdytinjärjestelmä huuhdottu kolmeen kertaan vedellä (vanhat nesteet oli Zero Red, joten ne piti saada hyvin pois vihreiden litkujen tieltä)

Tekemättä jääneet puuhastelut (tehdään kuitenkin, toivottavasti, kesän aikana):
-Ruoste/massaus korjaukset
-Pesu & Vahaus :D
-Ilmastoinnin täyttö tullaan teettämään Uudenmaan Autovarustelussa "jahka tässä" aikataululla...
-Vaihteistoöljyt
-Moottorin yläpuolisten tukikumien tukevoittaminen sikaflexillä.

Kuten tästä ylempää ja tuolta tonnarifoorumilta voi lukea, "pientä" tuskaa oli saada kone laulamaan kun paketti oli läjässä. Ensin oli jakoketju ketuillaan (siispä uusiksi jakopään avaus--> vastavaihdettu kansipahvi hajosi sohlatessa, joten kansikin uudestaan irti jne....), sitten hukkaportti falskasi ja sen jälkeen tyhjäkäynti hukassa. Mutta nyt siis tonnari on jo melko hyvässä iskussa! Tyhjäkäyntikin löytyi eilen, ja se oli tämän Rojektin viimeinen työvaihe!

Koneen käynti ilman tasapainoakseleita on huomattavasti nätimpi kun niiden kanssa. Ohjaamoon välittyvät tärinät on SELVÄSTI pienemmät kuin ketjun kanssa. Osasyynsä tähän voi olla sillä, että tasapainoakselit olivat todennäköisesti ajoitukseltaan svidurallaan, kun ketju lienee loikkinut iloisesti pyöreäksi kuluneen käyttörattaan "hampailla" miten sattuu.

Kytkin on pehmeä kuin mikä toiminnaltaan. Ottaa kiinni tosin selvästi ylempää kuin aiemmin, mutta lienee normaalia. Vanhalla kytkimellä kylmänä vaivannut tarttuu/ei tartu/tarttuu efekti, josta seurasi rytkäytyksenomaisia liikkeellelähtöjä jos ei ollut todella tarkkana, on täysin poissa. Kytkimellä voi häslätä miten sattuu ja aina lähtee taseisesti liikkeelle.

Tiedä sitten johtuuko siitä, että on tullut ajeltua letkeän rauhallisesti paineita keräävällä ja kiihdytyksiin kuminauhan lailla intoutuvalla T8 automaattisatkulla, mutta toi kone on nyt aivan uskomattoman herkkä reagoimaan kaasuun, ja ahtopaineet nousee vilauksessa. Takuulla huomattavasti kierrosherkempi ilman noita tasapainoakseleita pyörimässä turhan päiväisenä koneen mukana...Saattaa johtua myös tästä, että pikaisesti pedaalin pohjaan survaisemmalla ahdot ampaisee punaiselle ja meno nyykähtää ehkä n. sekunniksi, kunnes lähtee vetämään ihan "simona" (otin tossa puoli kuuden aikaan aamulla kierroksen "suljetulle moottoriradalle", jossa tonttu kelasi aika herkästi 220 mittariin. Ylämäkeen 8O ). Saattaa olla, että ei std. LH-Jetti pysty tarjoamaan riittävän nopeasti soppaa 3"DP:llä nopeasti spoolaavan turbon ja herkästi reagoivan moottorin tarpeisiin. Saattaa myös olla, että pari kuukautta tankissa lilluneet 95E:t ei ole ihan oikea bensavalinta nykykonfiguraatiolle (Saab DI/APC virilastu siis tällä hetkellä pellin alla) :roll:

Tonnarin Uusi Nousu on siis koittanut, ei ehkä ihan niin jyrkkänä kun oli tarkoitus, mutta kuitenkin :!:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Nonii hienoa lukea, että rojekti saatiin päätökseen ja vielä onnistuneesti. Antaa uskoa tuohon omaan värkkäämiseen... 8)
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti::... Takuulla huomattavasti kierrosherkempi ilman noita tasapainoakseleita pyörimässä turhan päiväisenä koneen mukana...Saattaa johtua myös tästä, että pikaisesti pedaalin pohjaan survaisemmalla ahdot ampaisee punaiselle ja meno nyykähtää ehkä n. sekunniksi, kunnes lähtee vetämään ihan "simona"...
Itse itseäni siis lainaten...mutta tuokin nyykähdys on poistunut, nyt mennään heti eikä tuumailla kun pedaalille näyttää lattiamattoa lähietäisyydelttä 8) Tais vaan hetken aikaa hakea itseään toi ohjauselektroniikka, tai jotain :)

Jospa tässä kohta noita lastuja kokeilis, nyt kun on "mittarituoreet" ysikasit tankissa :twisted:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin