Tonnarin uusi nousu
Lähetetty: Pe Huhti 29, 2005 18:57
Jep, eli tässäpä tarinaa siitä, kuinka "Tonnari kesäkuntoon" rojekti muuttui tilanteen valottuessa lähinnä "Tonnarin uusi nousu" projektiksi. Eli lyhyesti "suomennettuna": Tarkoitus oli tehdä kevyt ehostus (alustaa yms pientä), mutta koska auton käytös meni aina vaan huonompaan suuntaan kevään edetessä, ajattelin, että avataan nyt jakopää ja vaihdetaan samalla kansipahvi, sekä oikaistaan kansi. No, sanotaanko nyt näin, että ei ollut väärä päätös lähteä tutkailemaan naputuksen alkuperää ja kylmänä X*?ttuilevan koneen sisuksia. Eli kansi oli halki ja tasapainoakseleiden käyttöratas kulunut aivan sileäksi. Ei varmaan kovinkaan montaa tuhatta kilometriä olisi enään päässyt, ennen kuin olisi pukannut geysiriä pakoputkesta tai tp akseleiden ketju olisi loikannut rattaaltaan aiheuttaen ties mitä pikkukivaa. No, eipä siinä mittään, suunnitelmat uusiksi, hommiin ja tonnari uuteen nousuun konettuhon rajamailta..
Rojekti käynnistyi 30.3. tonnarin seisontaan laittamisella. Seisontaan laiton taas mahdollisti Saab-laivueen kasvattaminen yhdellä. Seisonta-ajan on työmatka taittunut leppoisasti vasenta jalkaa lepuuttaen -86 T8A satkulla.
Koska sana "rojekti" itsessäänhän on sarja etukäteen suunniteltuja tehtäviä, joilla on tietty kesto, kustannus, resurssit ja tavoite, tässä nyt ensimmäinen "milestone" raportti matkan varrelta. Rojektin mittavia päättäjäisjuhlallisuuksia vietetään arviolta 15.5., kun ilmoitettu seisonta-aika päätty. Suotavaa olisi, että asetetut tavoitteet on silloin saavutettu, mutta siihen hieman epäilyksen varjoa heittää kädetön, jatkuvasti työajalla (=viikonloppuna) päissään oleva projektiryhmä (=minä) sekä aivoton johtoryhmä (=minä). Noh, saapas näkee mitä kenkä tekee.
Alla jotain fotoja uusista, vaihtoon menevistä romppeista:
Iskarit ja etuiskareiden yläpään laakerit:

Imu -ja pakosarjan tiiviste, kansipahvi, nokkaketjun ohjaimet ja kytkinpaketti painelaakereineen:

Sylinterikansi (alle 2000km ajettu täysremontin jälkeen, silloin mm. uudet hydr. nostimet ja venavarren kumit):

Ja vielä, pistetään bitit uuteen järjestykseen (ja vaihdelaatikko kiittää
)

Tämän lisäksi vaihdan myös muuta pientä sälää, kuten esim. laturin jännitteensäädin, käyttöhihnan rullat ja hihnan yms. Pakkelointipuolella takaluukun alareuna on jo hilseillyt maalit Ford Focus tyyliin, joten sinne laitetaan vähän uutta maalia "kevyen" rapsuttelun jälkeen. Samoin otan ainakin takaovet irti ja käyn ne läpi, sekä alustasta repsottavat massat rapsutellaan irti ja pannaan uutta mömmöä tilalle (lähinnä tunkinkorvat).
Linkin takaa löytyvästä Excelistä sitten vielä hintadataa siitä kiinnostuneille. Tähän kohtaan voisi varmaan kirjoitella jotain viiltävän hauskaa erästä teleoperaattorin mainoskampanjaa mukaellen. Alkuperäinen kustannusarvio oli n. 700€:n hujakoilla, ja se ei ole toistaiseksi kuin vasta tuplaantunut (klikkaa oikealla näppylällä "save target as", jos kiinnostaa).
http://kotisivu.mtv3.fi/stormbacka/Rojekti.zip
Sen verran vielä, että aiemmin en ole edes livenä nähnyt irroitettua sylinterikantta, mutta ei nämä -90 luvun alun pirssit nyt mitään salatiedettä ole, etteikö tämmöinen sählä saisi niitä itse ainakin purettua. Katsotaan nyt sitten miten kokoonpanon kanssa käy
Ja se on aina mukava tietää, että suurella tod.näköisyydellä ongelma kuin ongelma ratkeaa tämän foorumin hienolla avustuksella. Jatketaan harjoituksia saunan ja oluen muodossa...lisäraporttia seuraa jahka homma etenee.
Rojekti käynnistyi 30.3. tonnarin seisontaan laittamisella. Seisontaan laiton taas mahdollisti Saab-laivueen kasvattaminen yhdellä. Seisonta-ajan on työmatka taittunut leppoisasti vasenta jalkaa lepuuttaen -86 T8A satkulla.
Koska sana "rojekti" itsessäänhän on sarja etukäteen suunniteltuja tehtäviä, joilla on tietty kesto, kustannus, resurssit ja tavoite, tässä nyt ensimmäinen "milestone" raportti matkan varrelta. Rojektin mittavia päättäjäisjuhlallisuuksia vietetään arviolta 15.5., kun ilmoitettu seisonta-aika päätty. Suotavaa olisi, että asetetut tavoitteet on silloin saavutettu, mutta siihen hieman epäilyksen varjoa heittää kädetön, jatkuvasti työajalla (=viikonloppuna) päissään oleva projektiryhmä (=minä) sekä aivoton johtoryhmä (=minä). Noh, saapas näkee mitä kenkä tekee.
Alla jotain fotoja uusista, vaihtoon menevistä romppeista:
Iskarit ja etuiskareiden yläpään laakerit:

Imu -ja pakosarjan tiiviste, kansipahvi, nokkaketjun ohjaimet ja kytkinpaketti painelaakereineen:

Sylinterikansi (alle 2000km ajettu täysremontin jälkeen, silloin mm. uudet hydr. nostimet ja venavarren kumit):

Ja vielä, pistetään bitit uuteen järjestykseen (ja vaihdelaatikko kiittää



Tämän lisäksi vaihdan myös muuta pientä sälää, kuten esim. laturin jännitteensäädin, käyttöhihnan rullat ja hihnan yms. Pakkelointipuolella takaluukun alareuna on jo hilseillyt maalit Ford Focus tyyliin, joten sinne laitetaan vähän uutta maalia "kevyen" rapsuttelun jälkeen. Samoin otan ainakin takaovet irti ja käyn ne läpi, sekä alustasta repsottavat massat rapsutellaan irti ja pannaan uutta mömmöä tilalle (lähinnä tunkinkorvat).
Linkin takaa löytyvästä Excelistä sitten vielä hintadataa siitä kiinnostuneille. Tähän kohtaan voisi varmaan kirjoitella jotain viiltävän hauskaa erästä teleoperaattorin mainoskampanjaa mukaellen. Alkuperäinen kustannusarvio oli n. 700€:n hujakoilla, ja se ei ole toistaiseksi kuin vasta tuplaantunut (klikkaa oikealla näppylällä "save target as", jos kiinnostaa).
http://kotisivu.mtv3.fi/stormbacka/Rojekti.zip
Sen verran vielä, että aiemmin en ole edes livenä nähnyt irroitettua sylinterikantta, mutta ei nämä -90 luvun alun pirssit nyt mitään salatiedettä ole, etteikö tämmöinen sählä saisi niitä itse ainakin purettua. Katsotaan nyt sitten miten kokoonpanon kanssa käy
