Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus
Lähetetty: Ti Loka 12, 2021 07:56
Ne jotka ovat seuranneet tuota vuosia kestänyttä vääränmerkkisten ketjua ovatkin jo lukeneet, että totta tosiaan nyt on palattu kevääseen 2017. Eli siihen hetkeen, kun taloudessa oli vain Saabeja käyttöautoina! Montaa merkkiä oli välissä, välillä ei ainuttakaan Saabia, mutta nyt taas sielu lepää Ja tosiaan tää on mummularaketti, sillä tällä ei ajeta kuin niitä mummulareissuja, käydään kaupas ja kuskataan lapsia milloin jumppaan ja milloin lääkäriin.
Autohan tuli haettua Akaalta. Myyntitarinaa tai ei, niin tämä on ollut pari vuotta ensiautona ja nyt sitten opiskeluiden perässä muutto toi myyntitarpeen. Eli tällä kertaa en hakenut jobbarilta, vaikka neljää autoa niidenki riveistä tuli tsekattua ennen tätä... Tämä ei ole uusi, onhan mittarissa jo 260 tkm, mutta myyjän puheet nyt pitivät kutinsa niin tähän uskalsi sijoittaa hyvillä mielin 2600 €. Pientä laittoa tässäkin on, mutta isot linjat ovat kunnossa.
Varusteitahan tässä on Vectorin myötä ihan ok, mutta esimerkiksi cruise ei toimi (en tiedä onko viikseä koskaan techitetty vai missä vika) ja suurimpana tämän aamun yllärinä tuli tämmönen:
Eli penkki ei liiku pystysuunnassa Tuo on nyt vähän, tai aika paljonki, ongelma, kun itse olen pitkä ja nyt apukuskin paikalla istuminen on jännää. Siis ongelman luo se, että apukuskin takana muksu matkustaa selkä menosuuntaan. Noh, tästä selvitään ja onhan tuossa tuo juuri tila-autoksi muuttunut neliveto sitten vieressä koko perheen matkoja varten, jos pitää varautua kuskin vaihtoon
Ennen tämän aamuista istuinasentelua tein perinteisen tutkimusmatkan isäni hallille, jossa ei ollut tarkoituskaan korjata, vaan lähinnä tutkia, mitä tuli ostettua ja mitä tarttisi tehdä.
Ruostepaikathan tässä on ihan vakiot... Niissä ei ole yllätystä suuntaan eikä toiseen.
Mutta pohja oli hyvä! Myös takatukivarsia myöden!
Sitte katsastuksesta oli huomautus, että vaihdelaatikko vuotaa Mutta eihän tuo edes vuoda, vaan hikoilee...
Mutta sitten taas se ah niin tuttu alipainepumppu vuotaa sitäki enemmän. Ehkä inssi tarkoittikin, että vaihteisto on öljyinen moottoriöljystä
Sisusta on aika likainen, mutta toki sen saa pestyä. Ja kuskin penkkikin on lähes priima!
Ja tuunausta tähän on tehty. Valoja saa alkaa nyppiä pois...
Tummennuskalvot taas ovat pelkkää plussaa sekä koiran että lasten kannalta.
Takalasi on hieman tein itse ja säästin -tyylinen, mutta ei tuo ulospäin niin nololta näytä, että ryhtyisin euroja sijottamaan...
Umpiot on hieman sameat, mutta hyvin noilla näki eilen pimeässä vesisateella ajaessa. Tetammi niistä jo muistutteli toises ketjus, mutta kyllä noilla pärjää niinku Saabeilla nyt perinteisesti muutenki
Renkaista myyjä sanoi, että ei niillä vielä sakkoa saa ja eihän niillä saa. Eli vastasi mielikuvaa.
Nuo on siis jotkut ei-minkään-merkkiset vuodelta 2014. Selvisi syy siihenki, miks auto tuntuu niin tehokkaalta kun vetää tyhjää kutakuinki läpi Suomen nopeusrajotusten tälleen märällä kelillä. Ja noissa on jopa M+S -merkintä, saa ajella talvellaki
Talvirenkaat taas on Nordmann seiskat yhden talven ajettuina. Ei tartte heti mennä rengaskaupoille.
Kesävanteet on "virheettömät", talvivanteina samanlaiset mutta peruskolhitut.
Techillä kun luki vikakoodit, niin kolme tuli. Yks oli palaneesta polttimosta, toinen sisäpuhaltimen open circuit (toimii kylläki, kai pelkkä haamukoodi) ja sitte kolmas tähän liittyen, josta siitäkin kerrottiin etukäteen:
Eli summasummarum:
+Laatikko toimii, kone toimii
+Huoltohistoria on ok tiedossa, vaikkakin vähän siellä sun täällä kuiteilla ja laskuilla
+Vain pientä nyppimistä tiedossa
+Vaihteistoöljyt on vaihdettu viime talvena vaikkakin vain yksi öljypohjallinen
-Vetari naputtaa kun ratti linkus painaa kaasua, ei kiireellinen korjata
-Akun lepojännite 10min sammutuksesta 12,4 V eli vaihtoon (latausjännite oli 14,5 V)
-Alipainepumppu pitäs tiivistää, ehkä käytän nelikon sarjan tähän
-Puolat toimii kunnes alkaa olla reilu 100 km takana eli joku/jotkut niistä on sitte jo ehtoopuolella
Vaihdan tähän perussetin, eli moottoriöljyt, ilmansuodattimia, moniuraroinat ja tulpat. Noihin menee karkeasti 150 €. Sitte se alipainepumppu jos tulee tiivistämisellä kuntoon, niin se on pari kymppiä. Akku maksaa Biltemas 55 €. Eli eiköhän tästä alle kolmen tonnin auton saa helpollaki, kunnes keväällä koittaa rengastushetki sekä tälle että nelikolle.
Niin tai näin, tuo apukuskin penkin säätö oli vähän pettymys. En ole yhtään aihetta vielä googlannut, mutta osaako kukaan sanoa suorilta, onko tuossa rungossa säätömahdollisuuksia (täysin alhaalla se saa olla aina ja ikuisesti) vai onko noista vivuttomista ihan oikeasti poistettu kaikki säätökamat suorilta? Kun jos sen muoveja purkamalla saa ajettua käsin alas, niin se ratkasis tän ongelman eikä tarttis alkaa katteleen purkuautosta penkkiä tohon.
Autohan tuli haettua Akaalta. Myyntitarinaa tai ei, niin tämä on ollut pari vuotta ensiautona ja nyt sitten opiskeluiden perässä muutto toi myyntitarpeen. Eli tällä kertaa en hakenut jobbarilta, vaikka neljää autoa niidenki riveistä tuli tsekattua ennen tätä... Tämä ei ole uusi, onhan mittarissa jo 260 tkm, mutta myyjän puheet nyt pitivät kutinsa niin tähän uskalsi sijoittaa hyvillä mielin 2600 €. Pientä laittoa tässäkin on, mutta isot linjat ovat kunnossa.
Varusteitahan tässä on Vectorin myötä ihan ok, mutta esimerkiksi cruise ei toimi (en tiedä onko viikseä koskaan techitetty vai missä vika) ja suurimpana tämän aamun yllärinä tuli tämmönen:
Eli penkki ei liiku pystysuunnassa Tuo on nyt vähän, tai aika paljonki, ongelma, kun itse olen pitkä ja nyt apukuskin paikalla istuminen on jännää. Siis ongelman luo se, että apukuskin takana muksu matkustaa selkä menosuuntaan. Noh, tästä selvitään ja onhan tuossa tuo juuri tila-autoksi muuttunut neliveto sitten vieressä koko perheen matkoja varten, jos pitää varautua kuskin vaihtoon
Ennen tämän aamuista istuinasentelua tein perinteisen tutkimusmatkan isäni hallille, jossa ei ollut tarkoituskaan korjata, vaan lähinnä tutkia, mitä tuli ostettua ja mitä tarttisi tehdä.
Ruostepaikathan tässä on ihan vakiot... Niissä ei ole yllätystä suuntaan eikä toiseen.
Mutta pohja oli hyvä! Myös takatukivarsia myöden!
Sitte katsastuksesta oli huomautus, että vaihdelaatikko vuotaa Mutta eihän tuo edes vuoda, vaan hikoilee...
Mutta sitten taas se ah niin tuttu alipainepumppu vuotaa sitäki enemmän. Ehkä inssi tarkoittikin, että vaihteisto on öljyinen moottoriöljystä
Sisusta on aika likainen, mutta toki sen saa pestyä. Ja kuskin penkkikin on lähes priima!
Ja tuunausta tähän on tehty. Valoja saa alkaa nyppiä pois...
Tummennuskalvot taas ovat pelkkää plussaa sekä koiran että lasten kannalta.
Takalasi on hieman tein itse ja säästin -tyylinen, mutta ei tuo ulospäin niin nololta näytä, että ryhtyisin euroja sijottamaan...
Umpiot on hieman sameat, mutta hyvin noilla näki eilen pimeässä vesisateella ajaessa. Tetammi niistä jo muistutteli toises ketjus, mutta kyllä noilla pärjää niinku Saabeilla nyt perinteisesti muutenki
Renkaista myyjä sanoi, että ei niillä vielä sakkoa saa ja eihän niillä saa. Eli vastasi mielikuvaa.
Nuo on siis jotkut ei-minkään-merkkiset vuodelta 2014. Selvisi syy siihenki, miks auto tuntuu niin tehokkaalta kun vetää tyhjää kutakuinki läpi Suomen nopeusrajotusten tälleen märällä kelillä. Ja noissa on jopa M+S -merkintä, saa ajella talvellaki
Talvirenkaat taas on Nordmann seiskat yhden talven ajettuina. Ei tartte heti mennä rengaskaupoille.
Kesävanteet on "virheettömät", talvivanteina samanlaiset mutta peruskolhitut.
Techillä kun luki vikakoodit, niin kolme tuli. Yks oli palaneesta polttimosta, toinen sisäpuhaltimen open circuit (toimii kylläki, kai pelkkä haamukoodi) ja sitte kolmas tähän liittyen, josta siitäkin kerrottiin etukäteen:
Eli summasummarum:
+Laatikko toimii, kone toimii
+Huoltohistoria on ok tiedossa, vaikkakin vähän siellä sun täällä kuiteilla ja laskuilla
+Vain pientä nyppimistä tiedossa
+Vaihteistoöljyt on vaihdettu viime talvena vaikkakin vain yksi öljypohjallinen
-Vetari naputtaa kun ratti linkus painaa kaasua, ei kiireellinen korjata
-Akun lepojännite 10min sammutuksesta 12,4 V eli vaihtoon (latausjännite oli 14,5 V)
-Alipainepumppu pitäs tiivistää, ehkä käytän nelikon sarjan tähän
-Puolat toimii kunnes alkaa olla reilu 100 km takana eli joku/jotkut niistä on sitte jo ehtoopuolella
Vaihdan tähän perussetin, eli moottoriöljyt, ilmansuodattimia, moniuraroinat ja tulpat. Noihin menee karkeasti 150 €. Sitte se alipainepumppu jos tulee tiivistämisellä kuntoon, niin se on pari kymppiä. Akku maksaa Biltemas 55 €. Eli eiköhän tästä alle kolmen tonnin auton saa helpollaki, kunnes keväällä koittaa rengastushetki sekä tälle että nelikolle.
Niin tai näin, tuo apukuskin penkin säätö oli vähän pettymys. En ole yhtään aihetta vielä googlannut, mutta osaako kukaan sanoa suorilta, onko tuossa rungossa säätömahdollisuuksia (täysin alhaalla se saa olla aina ja ikuisesti) vai onko noista vivuttomista ihan oikeasti poistettu kaikki säätökamat suorilta? Kun jos sen muoveja purkamalla saa ajettua käsin alas, niin se ratkasis tän ongelman eikä tarttis alkaa katteleen purkuautosta penkkiä tohon.