Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP_Vette kirjoitti:
To Elo 25, 2022 16:58
Jos olisin tienny kuinka helpolla puskurin nurkat irtoaa, niin en olis "ruostekorjauksia" ulottanu puskurin puolelle :roll: No, aina oppii uutta. Seuraavaks sitte lohkolämppärikamojen ja etupuskurin osien siirtoa. Tää autohan vaan paranee kilometrien myötä :D
Aika usein ne on parilla mutterilla keskeltä ja ehkä lokareissa peltiruuvit tai painonastat ja repii vaan irti. :D

Aika paljon erilaisia puskurijumppia harrastaneena ei ole kynnyskysymys, oikeastaan isoin homma on aina kaikenmaailman johtojen ja liittimien kanssa.

Asensin mä viimeks Avensiksen ajovalon pesureita tossa parkkiksella silleen, että toista reunaa raotin. Aikaa meni ainakin tuplasti, kun ois ottanut koko nahkan irti, mutta kun ei viittinyt asvaltille laskea. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojoo niin ne varmaan on. Ei vaan ole tullut kauheasti noita purettua ehjänä. Purkuautostaki revin vaan listan takapuskurista rikki saadakseni anturit, koska puskuri sinänsä ei kiinnostanu :lol:

Jaa mikä asfaltti? Mä tiputin puskurin suoraan naama edellä asfaltille, hieroin ja pyöritin siinä ja takasi paikalleen. Myönnettäköön, että ehkä Golfin kans en olis niin tehny, mut sehän onki vähemmän naarmutettu tapaus muutenki :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

En mä nyt vastamaalattua puskuria raappaa pitkin assua. No enpä kyllä kauheasti muutenkaan. Mutta kukin tyylillään. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No täs autos yks lisänaarmu ei hirveästi erotu :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Henri S »

torque kirjoitti:
To Elo 25, 2022 18:24
^ne on ne auton "avustimet" johki jotkut tottuneet luottamaan.
Toisaalta vähänkin premiuimpi merkki ja malli niin sieltä autosta ei edes näe ulos muuten ko niillä avustimilla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja torque »

^ :) Femma sai kolhun kun joku jossain pihassa peruutti parkissa olevaan keulaan, premium täyssähköautoallansa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja McStadey »

JP_Vette kirjoitti:
To Elo 25, 2022 18:01
Eihän tolla tutkalla muuten tee mitään, mutta kyllä se on aika päällikkö varuste kun ahtaaseen taskuun koittaa peruuttaa. Ilman tuota jää aina niin reilusti tilaa, että jää moni parkkeerausta tekemättä.

Ja se Astran automaattipysäköinti oli kyllä melkonen varuste. Ajo semmosiin rakoihin, ettei mun hahmotuskyvyllä edes pohtinut mahdolliseksi edes alkaa yrittää :D
Volkkarissa oli automaattipysäköinti ja kyllähän sitä tuli käytettyä. Ei tulis mieleenkään tunkea niin pieniin rakoihin mitä sillä pääsi. Se myös itseasiassa opetti paremmaksi taskuparkkeeraajaksi, kun oppi hahmottamaan auton käyttäytymistä paremmin. Joskus kyllä jännitti miten käy jos joku toistaitoisempi (lue huonommin varustellun auton omistava) kolhii sitä 10cm päähän peruutettua Klonkswagenia :mrgreen:

Citikasta ei näe ulos yhtä hyvin, eikä se parkkeeraa itse itseään, mutta peruutuskamera on kyllä melkein yhtä hyvä. Marraskuusta maaliskuuhun se on varmaan vähemmän hyvä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ennen remonttihommia muistui mieleen, että laatikon öljyjä en koskaan tarkistanut viimeisen täytön jäljiltä. Siihen jäi vain ne tekniset selostukset WISsistä ja/tai muualta netistä paljonko öljypohjallisesta tulee ulos. Nyt sitten vajaa vuoden myöhemmin vaivauduin tsekkaamaan tason, ja olihan se ihan ok. Vaikkakin millin ylitäytön puolella. Mut saatto auto olla sen millin vinossakin tossa nosturilla.

Kuva

Ei se iskarin korjauskehotus nyt ihan tullu kuukaudessa hoidettua, mutta alle kahdessa kuitenkin. Alko toi auto merkkaan reviiriään iskariöljyllä siihen malliin, että alkoi olla jo aika :roll:

Kuva

Hommahan eteni aika suoraviivaisesti ja iskariöljy oli myös hoitanut CRC:n virkaa pitkän aikaa, joten pultit ja mutterit eivät olleet jumissa. Lisäksi uusi lelu toi vauhtia purkamiseen :heart_eyes:

Kuva

On meinaan oikea mutterimopo hiukan eri kokemus kuin akku-Ryobilla leikkiminen... Tuon ostopäätöshän syntyi silloin muinoin EA288:n nokkahihnan rattaan pulttia vastaan taistellessa, kun sitä ei saanut muulla kuin oikealla mopolla auki.

Iskarin yläpään laakerissa ei ollut väljää eikä takertelua. Pilasin sen silti putsaamalla urat ja laittamalla öljyä ns. riittävästi sisään. Paraniko, en tiedä. Muuttuiko huonommaksi, en tiedä sitäkään. Mutta noin tein.

Kuva

Norpan loppuunmyynneissähän oli yksittäisiä iskareita ilman paria. Katoin vaan randomilla jonkun kivan värisen ja lottoarvonta osui kohdalleen, sillä värikoodi oli vanhassa ja uudessa sama! :D

Kuva

Ei voi enää sanoa, että ranettaisin :lol:

Sit vaan kasaus käänteises järjestykses. Mopolla en sentään viä kasaa, vaan ammun ykkösteholla paikalleen ja ihan rannemomentilla sitte loppukiristelen.

Kuva

Nostin purkuautosta vielä pakoputken paikalleen vain todetakseni, että eihän se sovi.

Kuva

Kuva

Sitten muistuikin jo mieleen, että niin näissähän on ne tankkisäännöt. En nyt tuota alkanu hitsaileen oikeanlaisella mutkalla yötä vasten, vaan pistin vanhan takasi. Kai se siä viä yhden talven kestää... Koko tankkia en ala käytetyn pakoputken takia vaihtamaan, joten vaihtoehdoiksi jää hitsailu tai uusi putkisto. Toka maksaa rahaa, ekassa on lähinnä arpaa, että kestääkö hitsisaumat sitte talven vai pelkästään puolikkaan :roll:

Rämiseviä pellejä kuitenki otin pois. Kaikki se on eteenpäin.

Kuva

Taas mennään hetki. Lämppäriromut ja etupuskurin korjaus nyt on viä listalla. Ehkä sitte talvirenkaita vaihtaessa vois niitä pohtia.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuskin tuo iskari kauaa enää ois merkannu :mrgreen:

Luultavasti ajettavuus muuttui kans aika taval?

Ohan se ilmamutterimopo aika huoleton ja näppäräki tuolleen jos remppaa aina samas paikkaa.

Yleensä kai noihin yläpään laakereihin on laitettu vaseliinii tai ainaki ite oon laittanut. Jotain crc vedenkestävää on hyllys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl siä viä ihan tippoja oli pohjas. Et ei se täysin tyhjä ollu, mut joo olis se varmaan kuivunu ajan myötä. Ja huomas sen ajos... Sehän mua täs harmittaa, et Norpas oli viä joskus vuosi sitte täys kierros iskareita ja nostin ne jo autoonki sieltä, mut vein sitte takasi "kun en mä tähän jaksa alkaa vaihtaan kaikkia". Ja nyt katsastuksen jälkeen sitte kävin ostamas tän yhden sieltä. Toisaalta Aeromotorssiltaki saa kierroksen aika halvalla, ei toki orkkiksena...

Ilmamutterimopos on kyl se hyvä puoli, että sitä voimaa on. Eikä akku aina lopus. Ehkä noi kalliit paremmat akkukoneet toimii paremmin, mut Ryobilla kun hakkaa pyöränpultit irti ja toisella akulla vähän akkurälläköi jotain, niin äkkiä siinä tuuttaa jo tyhjää koko akkusarja. Ja sit sitä avausvoimaa ei kuitenkaa älyttömiä oo. Ihan hyviä just tämmöseen iskarin vaihtoon, mutta jos pitäs enemmänki tehdä töitä, niin kyl se vanhan liiton ilmaletku on yhtä toimiva konsepti kuin loputon sähkö pistorasiasta. Akkukoneille on silti paikkansa, en mä sillä.

Kai joku vaseliini joo olis ollu parempaa. Väristä päätellen tippakannus oli joku ATF-purkin pohja tyhjättynä :D Kai se silti tyhjää parempi on. Toisaalta kai noi vajaa 300 tkm ajetut iskarit vois jo vaihtaakki ja samalla laakerit, mut asenne tätä autoa kohtaan on vähän semmonen tekohengitysmeininki, et niin halvalla kuin mahdollista ja hajoo lopullisesti sit aikanaan. Ei meinaan saa euroakaa takasi tähän laitetuista rahoista. Nää alkutalven 2020 jälkeen tehdyt Saab-kokemukset ovat opettaneet kyyniseksi, että jos ei oo tarkotus kauaa pitää, niin turha myöskään panostaa rahallisesti "turhuuksiin" :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja cc »

Toi pakoputkipalapeli ratkee helposti parilla jatkoliittimellä. Bosal 265-827 sopii vaimentimien välisen putkeen. Etuvaimentimen etupuolelle sit isompi 265-127 jos tarvii. Tulee kyl parikympii kustannuksia, reilu kolme jos sen isommaki ostaa :-)
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noi jatkot kyl helpottais. Eikä tarttis jumpata ees taas kun ensin heppailee auton alle ja sit viimestelee lattialla. Täytyyki harkita...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Siis kävitkö ostamassa iskarin norpasta kun sen tavarat oli huutokaupattavana
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Todella uskottava vastaus
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin