Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:
Pe Syys 29, 2023 05:39
Pakonokassa ei ole kiilaa hammaspyörällä niin hyvä varmistaa ajoitus, varsinkin kun oireet on epämääräiset.
Tarkoitin vaan että jakohihnassa on kunnolliset merkinnät jotka täsmäävät nokkapyörien ja kampiakselin hihnapyörän merkkeihin, eli sinänsä ei tarvita mitään työkaluja, mikäli hihna on oikein asennettu, ja ainahan sen voi asentaa uudestaan merkkien mukaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se ei merkit lohduta jos hammaspyörä on päässyt nokan päässä pyörähtään ja sitä ei näe kuin tuolla sarjalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja Haza »

IC1970 kirjoitti:
La Syys 30, 2023 20:45
Toi pikkudieseli on hyvä kone Fordin koneeksi. Työkaverilla on ollut iät ja ajat tommonen ja tuntuu vaan kestävän ja kestävän.
Se ei olekaan Fordin vaan PSA moottori :lol:
Ja hyvä riippuu sekin vähän keneltä kysyy..
Tiettyjä tyyppivikoja niissä on, harvemmin tosin matka jää kesken jos on hihna vaihdettu ajoissa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:
La Syys 30, 2023 21:35
Se ei merkit lohduta jos hammaspyörä on päässyt nokan päässä pyörähtään ja sitä ei näe kuin tuolla sarjalla.
EI ole kokemusta noista Saabeissa käytetyissä Fiatin yksiturboisista dieseleistä mutta eihän se hammaspyörä sieltä mitenkään voi päästä pyörähtämään ainakaan TTiD:ssä, onko noissa TiD-koneissa ollut sellaista ongelmaa, eli siis ei olisi sitä kiilapalaa siinä nokalla mistä jo mainitsitkin? Miten se hihnapyörä pysyy kiinni, onko siinä jokin kartio ja pultille juuri oikea kiristysmomentti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo olen kans ymmärtänyt ton olevan ihan luotettavaa tekoa. Tavallaan silti teki mieli ostaa litranen vain, koska sen pitäisi olla paska, mutta toisaalta samalla uholla ekan T7:n kanssa tuli niin syvät vedet vastaan, että en tiä :roll: Mä voin kyllä silti rehdisti sanoa, että sen potentiaalisimman litrasen taival loppui siihen, että J. Rinta-Joupilta luvattiin lähettää tekstari kun autoon on löydetty avaimet ja kun sitä tekstaria ei koskaan kuulunut, niin Autoiirolle oli tuttua ja turvallista kurvata :lol: Tämä ei ole maksettu mainos, mutta sen vähän mitä siellä romulaanilla olen romuja tutkaillut, niin aina ne on vastanneet ilmotuksia ja se myyjäkin sopii ajatusmaailmaltaan siihen, mitä mä kaipaan. Sehän on siis joku peitenimi Levorannan romuille ja kun myöskin Levoranta huudatta huutokaupat.comissa vaihdossa tulleita raatojaan, niin veikkaan ravintoketjun menevän niin, että parhaat myydään lasipalatsista, normaalit ruoskat siitä romulaanilta ja ne toivottomimmat sitten päätyvät huutokaupat.comiin tms. Tää siis omaa päättelyä, ei kukaan ole tuollaista totuutta tuputtanut.

Viiru etenee huonosti. Tänään sen kurvasin isäni hallille touhutarrojen voimin ja ei siitä oikeen saa selkoa. Tällä hetkellä epäilen, että dpf on poistettu ja tukkeessa on takapönttö. Loppu mielenkiinto ja nakkasin sen chättiautoon. Huomenna teen jakopään Focukseen ja jos se on simppeli ja nopea homma, niin sen jälkeen katkasen viirusta pakoputken hiukkaspöntön takaa.

Mutta tosiaan alottelin korjaamalla ahtoletkun. Se oli sisäkurvista halki, joten suora pätkä ei sitä korjaa, mutta onneksi mädäntyneessä kolkin pakoputkessa on juuri passeli korjauspala tähänkin vaivaan.

Kuva

Sitten vähän vasaralla hakkaamista, että holkki sopi letkun sisälle, ja tiivistys parilla klemmarilla.

Kuva

Putken ohitusleikkaus tuli korjattua väliaikaisesti klemmarilla ja kattopellin palasella.

Kuva

DPF:n paineanturin letku oli sekä halki että poikki. Jämät lienevät jossain valtatien varrella.

Kuva

Laitoin ensin uuden 1.4 TSI:n alipaineletkusta, mutta sehän räjähti heti käynnistyksessä. Eli Volkkari ei korjaa tämmöstä. No seuraavaks nyppäsin kangaskudoksella olevan 1.4 TSI:n vesiletkun palasen, niin sehän sitte kestiki hienosti.

Sen jälkeen sitten onnistuin polttelemaan kolme pakkopolttoa, mutta kun ei toi savuta tai edes kärytä silloin, niin epäilen vahvasti, että DPF ei ole paikallaan. Kaveri sano, että pakkopoltossa kyllä yleensä tulee ilmaan harmaan, mustan, sinisen ja valkoisen kaikki sävyt.

Lisäksi joku tuolla suhisee ja pahasti. En ole jaksanut etsiä, että mikä. Tuo pakkopolttohan huudattaa 3500 rpm ja valmisteluvaiheessa (muutama minuutti) kuuluu sellanen suhina niinku kompurasta olis letku rikki, joka sitten loppu suorilta kun varsinainen poltto alkaa. Eli joku palikka tekee jotain. Muistaakseni se suhina kuului myös kun EGR:n peitepala oli vielä paikoillaan.

Auto kyllä kulkee nyt isoilla kierroksilla ihan ok, mutta alarekisteri on hengetön. Vikakoodia pukkaa EGR:n pienestä virtaamasta tms ja vedestä polttoainesuodattimessa.

Niin ja kai se kaksoismassavauhtis on valmis. Se lienee tärinän syy. Kuumalla koneella tietyillä kierroksilla tyhjäkäynnin tuntumassa kuuluu rallatus. Mutta ei siis aina.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja aero »

Nääkkö techillä että millasia lukemia se DPF:n paineanturi kertoilee
A) tyhjiksellä
B) paikallaan polokiessa
C) pakkopolton aikana?

En tiedä, mutta kuvittelisin, että polton aikana tyhjän pöntön läpi tulisi kyllä savua siitäkin. Toisaalta, melko täyttä DPF:ää pakkopoltellessa en itte oo välttis saanu kovin ihmeellistä savukimaraa, mutta melkosta kipinäsuihkua kylläkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja APS »

Alarekisteriin viitaten, niin ootko tarkastanu imusarjan tangon tilanteen?
Kuva

Se vois vuotavan EGR:n kanssa aiheuttaa hengettömyyttä alas (EGR tässä tosin jo tukittu).
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä oo katsonu enkä ala enää katsomaankaan kuin pankkitilin saldoa, jotta rahojen saavuttua voin tehdä luovutuksen Traficomissa. Toisen p*ska on toisen aarre jne, ja mä nyt nostin tän kanssa kädet pystyyn. Saan ton pois tontilta vain 300€ persnetolla ja kun laskee, että siirrän kesätassut Focuksen alle epäkeskomuttereilla, niin sehän oli sitten jo +-0. Tosin siitä tulee pieni miinus, että pistän mönkijän mettäkärryyn korvamerkatut renkaat nyt tän alle, mutta ehkä mä siitä selviän, kun se mettäkärrykin on edelleen tekemättä.

Mut joo. Oli eilen luppoaikaa, niin keskityin Focuksen huoltamiseen. Matkalla isän hallille ekana pistin merkille, että tässähän on Africa Export -popeista huolimatta jonkin sortin DSP, jolla totta tosiaan saa kyllä keskikohdan mun istumaetäisyydellä melkolailla keskelle kojelautaa tuulilasin alareunan etäisyydelle 8O Taas todistaa sen, että keskikaiutin on turhike stereo-äänille.

Kuva

Pääsin ekaa kertaa tutustumaan nyt autoon "teknises mieles" paremmin ja joko tää on keulamällätty tai sitten viimasuoja on ollut paikallaan viimeset 10 vuotta. En meinaan ikinä ennen ole nähnyt tuollaista kennorivistöä, ellei uutena ostettua Astraa lasketa :D

Kuva

Eipä tuolla pohjassa mitään ihmeellisyyksiä ollut. Normiruosteet tälle ikäluokalle. Moottoriöljyjen osalta tässä on edelleen tämä öljypohja, jota ei saa tyhjäksi asti irroittamatta sitä kokonaan. Legendan mukaan tuo kerää sakat pohjalle, totuudesta en tiedä. Pitää avata seuraavalla öljynvaihdolla ihan mielenkiinnosta.

Kuva

Suodatin taas on tavallaan ihan kivassa paikassa, edessä on vain tuo turbon tuloputki kahdella klemmarilla, mutta kun tossa sitten on vähän riskinä se, että kaikki maantiekura varisee letkuista suoraan suodattimen pohjalle. Joo, saa ne putsattua, mutta en siltikään tykännyt.

Kuva

Vaihteistoöljyjen vaihto oli kyllä helppo homma. On meinaan proput hollilla :D

Kuva

Laatikkoon pitäisi mennä 1,67 litraa öljyä ja jossain kahden litran nurkilla totesin, että taitaa olla täyttöreikä liian ylhäällä ollakseen myös tasoreikä samalla. Eli se on nyt sitten muutaman desin ylitäytetty. Tuskin vaikuttaa mihinkään mitään... Ainakaan siis negatiivises mieles. Tuskin toi niin hienomekaaninen laitos on, että joku puoli senttiä liian ylös nouseva öljytaso näkyis missään?

Kello oli luokkaa 17 kun kävin jakopään kimpppuun. Tässä on nyt kyllä jotain ranskalaisia juttuja, joista alan ymmärtämään, miksi joidenkin mukaan ranskalaiset kuuluvat nakkikiskalle. Ensimmäinen töktök mulle oli johtosarja, joka on pitänyt pingottaa just jakopääkopan eteen kivasti. Okei, voi olla Fordinki käsialaa, joten en siihen takerru. Seuraava töktök on tämä moniurahihnan kiristin, jota pitää käyttää jollain 36 mm tms kiintoavaimella, jollaista ei ole missään normiharrastajalla. No iso ja löysä jakoavain ajaa saman asian, mutta tohonki tartti kolmannen käden avuksi, että remmin sai pois.

Kuva

Lisäksi se kiristin on kolmella puoltilla kiinni, joista kaksi on niin hv-paikassa ettei tosikaan. Avatessa yksi on yläpuolen vääntimen paikan takana (kiinni laittaes sen saa siis lukittua eli haittasi vain avatessa) ja vääntimen paikkahan on niin, että moottorin kannake paikallaan siitä ei millään väännä. Toinen sitten on kahden kireän johtonipun takana. Kolmas oli ihan inhimillinen, mutta esimerkiksi Saabeissa nuo ovat pääsääntöisesti yhdellä pultilla kiinni, ja sekin on laitettu helppoon paikkaan. Ja mä siis nykyään kritisoin Saabien huoltoystävällisyyttä, mutta tämä oli pelkkää kehua.

No tässähän oli sitten näemmä liian kapea remmikin edellisen ranettajan jäljiltä. Semmosta se on.

Kuva

Remmi on selvästi vaihdettu kun ei ollut halkeamia tai muuta, mutta taas on säästetty 6,15 € (Aeromotorssin halvin keskitason tuote) itse rullassa, sillä sen laakeri rahisi ja klappasi. Ja sisällä pelkkää kuivaa putua.

Kuva

Jakopään tuntematon vaihtoajankohta vei siinä määrin yöuneni, että hain Motonetista muutaman kympin yli "markkinahinnan" olevan jakopääsatsin, mutta hehän eivät tunnetusti myy muutaman euron rullaa, ellei kylkeen ota 70 € kiristinpakettia hihnoineen. Eli tyydyin kaapimaan rasvaputut pois ja pistin vaseliinia tilalle. En tiedä onko toi tollasille nopeuksille speksattu, mutta jos se nyt viikon kestäis, niin se riittää mulle. Metelistä päätellen en olis luottanut siihen ilman uusia rasvoja, ja nyt se on kyllä ollutkin hiljaa ainakin 140 km siirtymän verran.

Kuva

Jakopäähän oli taas tätä taattua mallia, että pistä yhtä väärin paikalleen kuin se on ollutkin ja näillä konsteilla on tullut tehtyä jo niin monta jakopäätä, että lopetan tämän tavan käyttämisen vasta kun ensimmäinen menee siinä määrin väärin, että teen sen toiseen kertaan ajoitustyökalujen kanssa :D

Kuva

Kuva

Nyt saan nukuttua jakopään kanssa ja aloin pohtimaan, että olisiko tässä tosiaan voinut olla 266 tkm ajetut kamat tehtaan jäljiltä?

Remmissä on niin orkkikset logot kuin voi olla.

Kuva

Remmi on Gatesia, rullat taas INAa. Eikai tommosia sekasettejä kaupasta saa, mutta tehdas tilaa mistä halvimmalla saa?

Kuva

Kuva

Vesipumppu oli yhtä hapan ulkonäöltään kuin muukin jakopään puolella ja huomatkaa myös valmistusajankohta tässä 2014 rekisteröidyssä autossa: 12/2013 :D

Kuva

Tässä kohtaa auto jo kävi ja kello taisi olla luokkaa 22:30. Eli jakopääremppa kesti sen reilu viisi tuntia, josta ainakin yksi työkalujen etsimiseen. Esimerkiksi momenttiavaimen 3/8 " -> 1/2 " -adapterin haku kesti puoli tuntia. Semmosta se välillä on. Eli toisella kertaa pusertais varmaan kolmeen tuntiin, jos työkalut on hollilla ja yleisihmettelyyn käyttää vähemmän aikaa? Ihan tuntipalkoille pääsi mun mielestä...

Mutta sitten se ranskiksien osuus. Eli vedet paisariin ja rauhalliselle ilmausajolle. Niinhän ne kaikki on ilmattu aina. Aja vaan, lisää vettä tarvittaessa. Aika pian kuitenki hokasin, että ei tuu edes lämmintä ilmaa puhaltimesta vaikka lämmöt on mittarin mukaan 90 asteessa ja flekti huutaa täysillä. Aloin miettimään modernia konetta, että pitäiskö se ilmata sitten testerillä. Sattui olemaan kaverin Autocom mukana ja ei sillä sellaista toimintoa löytynyt, mutta löytyi vikakoodin liian kuumasta moottorin lämpötilasta, joka siis liittynee siihen flektin huutamiseen. On aika fiksu auto, huudattaa vain flektiä ja pitää lämpömittarin normaalissa asennossa, mutta ei viitti kertoa sitä sitten mittaristossa millään tavalla kuljettajalle?

No sitten aloin etsimään, että olisko täs kuitenki joku juntti ilmausnippa ja sellainen löytyi. Näytti ihan renkaan venttiilinhatulta, joten ajattelin sen olevan vain suoja ja alla on joku venttiili, josta ruuvarilla päästetään ilmat ulos. No ei, sehän oli tulppa. Ja auto oli pihalla nurmettuneella sorapinnalla, joten se tulppahan lähti sieltä ja 100 asteiset vedet käsille (ei tullut palovammoja).

Kuva

No sitten alkoi operaatio tulpan etsintä. Löytyi termostaattikotelon päältä, josta koitin saada sen rautalangalla, kun muoviin ei esimerkiksi magneetti tartu. No se tippui sitten johonkin ihan mystiseen paikkaan ja sitä etsittiin nurmikolta ja konehuoneesta.

Jonkin ajan kuluttua se sitten paikallistui öljynsuodatinkotelon ja lohkon väliin, josta sitä sitten saikin hetken ronkkia rautalangalla.

Kuva

Aikaa kului, ilmaamiset jatkui (hanskat ja sen päälle nitriilihanskat on hyvä tämmöseen kuuman nesteen valutteluun) ja lopulta auto oli nipussa melko tarkalleen puolilta öin. Nyt aamulla vielä tsekkasin, niin puolisen litraa ilmaa oli poistunut ja nipastakaan ei enää tullut. Eli kai sen nyt on hyvä. Ja toisella kertaa tiedän aloittaa kylmällä koneella ilmausnipan availut.

Ei tuosta nyt pahaa kammoa jäänyt, mutta tämmöset huomiot:
-Typerä moniurahihnan kiristin
-Typerä ilmaussysteemi
-Typerä korvattomuus eli kone piti pönkittää öljypohjasta, kun en keksinyt mihin kannatinpalkin saisi kiinni

Eli summasummarum: seuraavaksi ostan sen litrasen Ecoboostin, niin saa haukkua Fordia eikä ranskalaisia :lol:

Tilasin loput huoltokamat Aeromotorssilta ja nyt kun tota maalipintaan oon katsellut aikani, niin saatan jopa alentua myllyttämään kunnon hologrammit tähän. Kyllä se noi pintanaarmut voittaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 02, 2023 13:27
Pääsin ekaa kertaa tutustumaan nyt autoon "teknises mieles" paremmin ja joko tää on keulamällätty tai sitten viimasuoja on ollut paikallaan viimeset 10 vuotta. En meinaan ikinä ennen ole nähnyt tuollaista kennorivistöä, ellei uutena ostettua Astraa lasketa :D
Onko tässä automaaginen viimasuoja? Vai näyttääkö nuo vaakarivat vaan hämäävältä, kun päätykiinnike näyttää siltä että saattasi olla saranoitu?
JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 02, 2023 13:27
Seuraava töktök on tämä moniurahihnan kiristin, jota pitää käyttää jollain 36 mm tms kiintoavaimella, jollaista ei ole missään normiharrastajalla.
Pääseekö siihen hylsyllä? 36mm hylsy kuitenkin on ihan peruskauraa, kun sopii moneen napamutuun.
JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 02, 2023 13:27
Remmi on Gatesia, rullat taas INAa. Eikai tommosia sekasettejä kaupasta saa, mutta tehdas tilaa mistä halvimmalla saa?
Vai onko joku vaihtanut vain remmin?

Sekasatsejakin toki saa, jos jostain syystä päätyy ostamaan remmin ja rullat erikseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oot oikees, tos lienee kaihdin kennojen edessä. En hoksannut tota, vaikka toki mullaki on ollut kaihdinauto aikasemmin. Sehän selittää ton kennojen kunnon, jos se on ilmanvastuksen nimissä pääosin kiinni...

Hylsyn käyttö ei kyllä tullut edes mieleen. Täytyyki koittaa viikonloppuna kun availen paikat taas. Kannattaa rutista täällä! :D

Voihan tossa olla vaikka ja mitä jakopään kanssa. Pitäs kaivaa jos Fordilta sais sähkösen huoltokirjan auki. Ja samalla pitäs jostain kaivaa se, että pitääkö ton hiukkassuodatin vaihtaa määräajoin vai ei. Ainaki pykälää vanhemmis Volvois se kuulu 120 tkm huoltoon, mutta en tiä onko tää sitten jo pykälää uudempi vai ei tuo saasteenestolaitteiden puoli. Selkeää huoltotaulukkoa ei vielä ainakaan ilmaislähteissä ole tullut vastaan, jotain tulostettavia määräaikaislappuja löysin mut siinä on koneenki valinta mallia "ehkä tää" :roll:

Toinen on sitte se ahtimen sihti, joka vanhemmis meni tukkoon. Ainakaa joku Ford EPC ei näytä tälle sihtiä, mutta onko se sitte banjopultis sisäisesti vai miten, et näkyykö edes osakuvis. Jos joku tietää, että se on poistettu jo tähän vuoteen mennes, niin saa kertoa. Ja sen hiukkassuodattimen vaihto-ohjelmanki saa paljastaa, jos on tietoa eikä mutua :D

Nyt kun on ajettu pari pitkää siivua niin S&S heräsi kans henkiin. Siitä pieni miinus, tosin tässä on sammutusnappi helpos paikas. Laitoin akun lataukseen, niin saa lopukki varausvajaukset käyttöön. Akussakin luki Ford, eli joko se on orkkis tai marmorilla uusittu. Kai se sit ekalla pakkasella hyytyy, jos siltä vaikuttaa :roll: Tosin jarrujen jumista päätellen tää oli myyjänki laanilla hetken seissy ja silti lähti ongelmitta käyntiin, eli ei se ihan susi voi olla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo 36milline hylsy sopii mm. 2.2 tidin öljynsuodattimeen :mrgreen:
Ei löydy ihan joka kaupasta 1/2" vääntiöllä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei kyl isälläkää oo puolen tuuman vääntimellä, mut 3/4 " on... Sen sovitus tonne voi olla naftia. Mut tutkailen, saahan sen tolla jakarillakk kun on kaveri apuna.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ranskalaiset ja BMW tuppaa olemaan niitä joiden kanssa poikkeus on se jos ilmaaminen ei ole tuskaa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/804081/Ba ... yhjiolaite joku tuollainen hankkimaan niin menee jo paljon helpommin.

Se sihti oli muistaakseni banjopultissa eikä missään taidettu kertoa varaosaohjelmassa onko sihti vai ei tietyllä numerolla.

Oletko löytänyt vielä vuotoja? Suuttimien pohjatiivisteet, öljypohja, (poistotulppa onkin yllättävän kuiva) ahtoletkut ja venttiilikopan tiiviste on varmaan ne yleisimmät..

Laita mulle huomenna rekkari niin voin kaivella onko dpf vaihtoväli jne.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No täähän on avulias uskonlahko, kun vääränmerkkisissäkin autetaan tosissaan :mrgreen: Laitan rekkarin, kiitos!

Ei tää nyt hirveän vuotavaa sorttia ole. Venttiilikoppa vähän hikoilee, mut eihän tota edes noteeraa kun vertaa T8 Saabeihin :roll: Lohkon etupuolella on sotkua, mut ne lienee tulleet suodattimen vaihtojen yhteyksissä.

Kuva

Toi banjoki on tos turbos niin hollilla, et voiski sen heti ensviikonloppuna avata, kun meen herkisteleen noita takajarruja.

Nyt kun viirustaki tuli rahat tilille, niin pitää taas alottaa huutokaupan seuraaminen, et sais tolle kolkille seuraajan. Tällä kertaa tosin vois ottaa sen verran hillitymmällä huutokiimalla, et kävis vaikka potkimas renkaat ennen huutamista. Tosin mitä hauskaa siinä sit enää olis :lol:


Edit: googlasin just sen verran, et se sihdillinen banjo onki lohkon puolen banjos eli dpf-pöntön takana... Eli ellei pönttö irtoa suosiolla, niin olkoot siä...
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ma Loka 02, 2023 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja Haza »

Joo, en muistanut että tässähän onkin huomattavasti paremmat ahtoletkut kuin samassa koneessa PSA tuotteiden keulalla..
Kannattaa kuitenkin kattoa kunnolla ja kuulostella että suuttimien pohjatiivisteet on kunnossa, ne kannattaa hoitaa heti kuntoon jos alkaa vuotaa (pätee toki sinänsä kaikkiin CR dieseleihin)
Toi pieni venttiilikopan tiiviste on helppo ja halpa vaihtaa, mikä on toki ihan suotavaakin kun tuntuu vuotavan enemmän tai vähemmän aina

Kaikista omista saabeista se ainoa T8 piti kyllä parhaiten öljyt sisällään :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin