Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Joulu 22, 2022 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Joulu 22, 2022 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Joulu 22, 2022 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sinä se jaksat noitten hätävaratunkkien kanssa vaan turata :facepalm_man: Kai tässä pitää joku keräys järjestää sulle, että saat kunnon hallitunkin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Olihan mulla se vanha hallitunkki, mut palautin sen kun siitä hajos o-rengas. Mut kai se taas on kunnos, jos siihen vaan sopi yleislajitelmasta uus :D Mut sellanen iso ja öljynen rohjales ei oikeen sovi rivarielämään. Tosin just kyl minuutti sitte hokasin, et terassin kylkeenhän vois tehdä parilla saranalla luukun, jonne voi näitä romuja lykätä jemmaan. Siinä on kattoki päällä, niin hyvinhän ne siä säilyis eikä haittaa jos hiiret koittaa järsiä tms. Eikai niidenkään hampaat metalliin sentään uppoa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mä oon Porvoon kanssa samaa mieltä.

Päätin muutama vuosi sitten, että en halua enää tehdä hommia p*skoilla työkaluilla. Eli aina, kun on ylimääräistä ja tarve, niin upgradaan kalustoa.


Ostin tänä keväänä Bahcon 2T hallitunkin ja on kyllä makiaa, kun ei tarvitse viritellä mitään kumilätkiä väliin ja mahtuu avonkin alle, puuttuu se nylppääminen maassa, kun voi selkä suorana pumpata, aikaakin säästyy, kun vipuvarsi on 2m sen puolen metrin stagan sijaan. :D

Ainoa huono puoli tossa Bahcossa on, että jää tallin luiskaan mahasta kiinni, kun on niin matala. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja aero »

Hallitunkki on ihan oiva kalu hallissa, kunnon betonilattialla. Toki sielläkin autonostin olisi parempi, mutta se tunkkikin on ihan oiva.

Asfalttipihallakin, kuten esimerkin tapauksessa hallitunkki on ihan siedettävä, mutta alkaa jo menettää hohtoaan. Hallitunkissa on meinaan se vika, että nivellettynä väpyttimenä se ei koskaan nosta suoraan ylöspäin, vaan aina samalla myös sivulle.Täydellisessä maailmassahan homma toimii niin, että tunkissa on renkaat alla juuri siksi, että tunkki voisi siirtyä siinä lattialla aina keskemmälle autoa samalla, kun nostopiste lähenee nivelpistettä vaakakoordinaatistossa. Siellä hyvällä betonilattialla se toimiikin niin, mutta jo asfaltilla alkaa yllättävän helposti nousemaan esiin keskustelu siitä, että liikkuuko tunkki vai auto - tähän saattaa vaikuttaa tunkin pyörätoteutuksen lisäksi asfaltin pehmeys ja karkeus, joten tilanteita on toki erilaisia.

Mutta siis, jo asfaltilla saattaa haitari- tai pullotunkki (jos vaan jälkimmäinen mahtuu alle) alkaa puolustamaan paikkaansa sillä, että ne nostaa autoa suoraan ylöspäin, eikä siis kampea sivuliikettä mukaan kuvioon. Maa-alustallahan tämä on sitten jo aika vahvakin valtti,

Toisena negaationa hallitunkilla tuppaa olemaan oma massansa. Niitä kahdenkympin itsemurhatunkiksi kutsuttuja, sinällään tietyissä paikoissa varsin käteviä pikkukapistuksia lukuunottamatta hallitunkit tuppaa tyypillisesti oleen aika raskaita (omani painaa n. puolet mun painosta), joten kovin pitkät siirtelyt on oikeastaan melko perseestä.

Näillä argumenteilla ymmärrän haitaritunkin valintaa, vaikka oma valintani kuvissa näkyvälle asfalttipihalle olisi varmaan juurikin tuollainen parinkympin itsemurhatunkki. Kokemukseni mukaan ne on tarpeeksi hyviä renkaanvaihtoon, tarpeeksi kevyitä kanniskeltavaksi ko. operaatioon ja mallista riippuen välilläj jopa tarpeeksi matalia mahtuakseen normaalikorkuisen auton alle ja tarpeeksi halpoja, että kun alkaa näkyä ensimmäinen vika, voi tunkin dumpata ja ostaa uuden.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niin. Nythän puhuttiin puhtaasti nostamisesta. Mulla on aina kässäri päällä ja tiiliskivi takarenkaan takana. Ja noston jälkeen yleensä varmistus apurungon tms alla. Paraskaan tunkki ei ole idioottivarma. Siksi tuplavarmistus ennenkuin kömmin itse auton alle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, nimenomaan tuossa renkaanvaihtotouhussa just rohkee tunkkiin luottaa, kun ei itte tartte siellä auton alla olla. Ehdottomasti kunnon tuenta ennenkö menee itse alle.

Ja siis, tunkin tai auton liikkumisesta, niin jos nostaa tasaisella keulaa tai perää eikä jarru ole päälä, niin autohan pääsee liikkumaan pitkittäin ja se peippaa ongelman, jos tunkki ei pysty liikkumaan. Mutta jos nostaa kyljestä, niin sen auton pitäisi liikkua sivuttain,jos ei tunkki liiku ja se on vähän penseetä.

Saabeissa perinteisesti on tupannut olemaan hyvät nostopaikat edessä ja perässä että saa nostaa päätyä kerrallaan. Kaikissa autoissa tuota autuutta ei ole, volkkarista en osaa sanoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja McStadey »

kyllä tuo mun racing tunkki moponetistä just sen verran liikkuu eestaas et tasasella asfaltilla toimii. ja sen jaksaa kantaa pihavarastosta autolle ja takas :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ostaa suosiolla riittävän tukevan tunkin niin se auto tulee kyllä perässä alustasta riippumatta :mrgreen:
Kuva
Harmittaa kyllä etten ostanut tuollaista aiemmin.
Tuo menee niin madalletun kuin 'maasturinki' alle

Tuo painaa vissiin 60kiloo mutta leveiden renkaiden avulla ja pitkän varren avulla kyllä liikkuu ihan kivasti soralla. Tallin kynnyksellä toki ottaa runko kiinni mutta liukuu silti helposti yli eikä oo sylinterin varsikaan vaarassa.

Konttiin sitä ei mieluusti nosta :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Joulu 22, 2022 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kunnon hallitunkin kanssa tulee muuten pian vastaan se että niitä pitäis olla kaks. Ihan sen takia että kun kunnon vehkeellä nostaa autoa mielellään ja korkealle, ja tosiaan kaikissa autoissa ei ole saappimaisia nostopailkkoja joista nostaa koko etu- tai takapää kerralla ylös, niin yhdellä tunkilla kulma kerrallaan nostellessa joutuu sitten laittamaan väliin pukkia ja siirtymään tunkin kanssa viereiseen kulmaan jne jnpp.

Renkaanvaihdot nyt menee vielä nurkkaa raottamalla mutta oikeat autohommat vaatii usein enempi korkeutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Joku tämmöinenhän se olisi renkaanvaihtoon aika mukava:
https://www.weberuk.com/shop/air-bellows-jack/whbn3/
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sit kun mä teen omakotitalon ja jos on rakennuskustannukset ja korot suotuisat, niin teen suosiolla tallin ja sinne lattiaan upotetun saksinostimen. Tosin veikkaan, että jatkan edelleen (haitari)tunkkien kanssa, koska todennäköisesti nuo kaksi ovat ensimmäisinä leikkauslistalla, jos joskus taloprojekti alkaa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin