Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ne jotka ovat seuranneet tuota vuosia kestänyttä vääränmerkkisten ketjua ovatkin jo lukeneet, että totta tosiaan nyt on palattu kevääseen 2017. Eli siihen hetkeen, kun taloudessa oli vain Saabeja käyttöautoina! Montaa merkkiä oli välissä, välillä ei ainuttakaan Saabia, mutta nyt taas sielu lepää 8) Ja tosiaan tää on mummularaketti, sillä tällä ei ajeta kuin niitä mummulareissuja, käydään kaupas ja kuskataan lapsia milloin jumppaan ja milloin lääkäriin.

Kuva

Autohan tuli haettua Akaalta. Myyntitarinaa tai ei, niin tämä on ollut pari vuotta ensiautona ja nyt sitten opiskeluiden perässä muutto toi myyntitarpeen. Eli tällä kertaa en hakenut jobbarilta, vaikka neljää autoa niidenki riveistä tuli tsekattua ennen tätä... Tämä ei ole uusi, onhan mittarissa jo 260 tkm, mutta myyjän puheet nyt pitivät kutinsa niin tähän uskalsi sijoittaa hyvillä mielin 2600 €. Pientä laittoa tässäkin on, mutta isot linjat ovat kunnossa.

Varusteitahan tässä on Vectorin myötä ihan ok, mutta esimerkiksi cruise ei toimi (en tiedä onko viikseä koskaan techitetty vai missä vika) ja suurimpana tämän aamun yllärinä tuli tämmönen:

Kuva

Eli penkki ei liiku pystysuunnassa :facepalm_man: Tuo on nyt vähän, tai aika paljonki, ongelma, kun itse olen pitkä ja nyt apukuskin paikalla istuminen on jännää. Siis ongelman luo se, että apukuskin takana muksu matkustaa selkä menosuuntaan. Noh, tästä selvitään ja onhan tuossa tuo juuri tila-autoksi muuttunut neliveto sitten vieressä koko perheen matkoja varten, jos pitää varautua kuskin vaihtoon :D

Ennen tämän aamuista istuinasentelua tein perinteisen tutkimusmatkan isäni hallille, jossa ei ollut tarkoituskaan korjata, vaan lähinnä tutkia, mitä tuli ostettua ja mitä tarttisi tehdä.

Ruostepaikathan tässä on ihan vakiot... Niissä ei ole yllätystä suuntaan eikä toiseen.

Kuva

Kuva

Mutta pohja oli hyvä! Myös takatukivarsia myöden!

Kuva

Kuva

Kuva

Sitte katsastuksesta oli huomautus, että vaihdelaatikko vuotaa :? Mutta eihän tuo edes vuoda, vaan hikoilee...

Kuva

Mutta sitten taas se ah niin tuttu alipainepumppu vuotaa sitäki enemmän. Ehkä inssi tarkoittikin, että vaihteisto on öljyinen moottoriöljystä :lol:

Kuva

Sisusta on aika likainen, mutta toki sen saa pestyä. Ja kuskin penkkikin on lähes priima!

Kuva

Kuva

Ja tuunausta tähän on tehty. Valoja saa alkaa nyppiä pois...

Kuva

Tummennuskalvot taas ovat pelkkää plussaa sekä koiran että lasten kannalta.

Kuva

Takalasi on hieman tein itse ja säästin -tyylinen, mutta ei tuo ulospäin niin nololta näytä, että ryhtyisin euroja sijottamaan...

Kuva

Umpiot on hieman sameat, mutta hyvin noilla näki eilen pimeässä vesisateella ajaessa. Tetammi niistä jo muistutteli toises ketjus, mutta kyllä noilla pärjää niinku Saabeilla nyt perinteisesti muutenki :)

Kuva

Renkaista myyjä sanoi, että ei niillä vielä sakkoa saa ja eihän niillä saa. Eli vastasi mielikuvaa.

Kuva

Nuo on siis jotkut ei-minkään-merkkiset vuodelta 2014. Selvisi syy siihenki, miks auto tuntuu niin tehokkaalta kun vetää tyhjää kutakuinki läpi Suomen nopeusrajotusten tälleen märällä kelillä. Ja noissa on jopa M+S -merkintä, saa ajella talvellaki :lol:

Kuva

Talvirenkaat taas on Nordmann seiskat yhden talven ajettuina. Ei tartte heti mennä rengaskaupoille.

Kuva

Kesävanteet on "virheettömät", talvivanteina samanlaiset mutta peruskolhitut.

Kuva

Techillä kun luki vikakoodit, niin kolme tuli. Yks oli palaneesta polttimosta, toinen sisäpuhaltimen open circuit (toimii kylläki, kai pelkkä haamukoodi) ja sitte kolmas tähän liittyen, josta siitäkin kerrottiin etukäteen:

Kuva

Eli summasummarum:
+Laatikko toimii, kone toimii
+Huoltohistoria on ok tiedossa, vaikkakin vähän siellä sun täällä kuiteilla ja laskuilla
+Vain pientä nyppimistä tiedossa
+Vaihteistoöljyt on vaihdettu viime talvena vaikkakin vain yksi öljypohjallinen

-Vetari naputtaa kun ratti linkus painaa kaasua, ei kiireellinen korjata
-Akun lepojännite 10min sammutuksesta 12,4 V eli vaihtoon (latausjännite oli 14,5 V)
-Alipainepumppu pitäs tiivistää, ehkä käytän nelikon sarjan tähän
-Puolat toimii kunnes alkaa olla reilu 100 km takana eli joku/jotkut niistä on sitte jo ehtoopuolella

Vaihdan tähän perussetin, eli moottoriöljyt, ilmansuodattimia, moniuraroinat ja tulpat. Noihin menee karkeasti 150 €. Sitte se alipainepumppu jos tulee tiivistämisellä kuntoon, niin se on pari kymppiä. Akku maksaa Biltemas 55 €. Eli eiköhän tästä alle kolmen tonnin auton saa helpollaki, kunnes keväällä koittaa rengastushetki sekä tälle että nelikolle.

Niin tai näin, tuo apukuskin penkin säätö oli vähän pettymys. En ole yhtään aihetta vielä googlannut, mutta osaako kukaan sanoa suorilta, onko tuossa rungossa säätömahdollisuuksia (täysin alhaalla se saa olla aina ja ikuisesti) vai onko noista vivuttomista ihan oikeasti poistettu kaikki säätökamat suorilta? Kun jos sen muoveja purkamalla saa ajettua käsin alas, niin se ratkasis tän ongelman eikä tarttis alkaa katteleen purkuautosta penkkiä tohon.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Su Loka 22, 2023 15:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kevyt varustelu- ja rassauspäivä on takana. Ei mitään erikoista, nypein kynnyslistojen ledit pois ja siirsin koiraverkon nelivedosta tähän.

Kuva

Sitte kaivoin ikivanhan pesuvaahtopurkin, jolla kävin penkkien kimppuun.

Kuva

Ensiksi hinkkasin sitä juuriharjalla, kun ohjeissa käsketään harjaamaan, mutta toi vaahto meni sinne juuriharjan sisään eikä jäänyt penkkiin. No sitte siirryin rättiin, kun sekin mainitaan ohjees.

Kuva

Ja kun ei siitäkään tullut mitään, niin vedin vain vaahdon sitte penkin päälle :|

Kuva

Ohjehan sanoo, että tuosta sitte haihtuu ja lopulta imuroidaan lika pois. No ei se haihdu ainakaan päivän aikana (kai viileä ja kostea keli hankaloittaa) ja imuroinninki jälkeen penkki on edelleen kostea. Eikä se likakaan lähtenyt. Taas sitä pohtii, että miksi ihmeessä menin myymään painehuuhtelulaitteen kun sillä toi olis ollu parin minuutin homma pestä uutta vastaavaks :twisted:

Vaihdoin sen alipainepumpun tiivisteetki nyt sitten parkkipaikalla. Järjetöntä, mutta melko iisi homma ja pahvi otti vastaan valuvat öljyt.

Kuva

Tuon irrotus ja aukasu oli just niin helppoa kuin netissä on kirjotettu.

Kuva

3 x 80 mm o-rengas sujahti paikalleen ongelmitta. En nähnyt tarpeelliseksi sotkea silikonia, kun tuo on ihan iisi paikka koota ja kiristää. Materiaali ihan halvinta kumia kun myyjän mukaan kestää 100 astetta ja piikkeinä enemmänki. Uskotaan myyjän puhetta... Vaikka kai tuolla lilluva öljy on yli sata astetta lämmintä kesäkelillä. Noh, helppo se sitten on uusiksi laittaa jos ei kestä.

Kuva

Tuo edellinen oli kivikova koppura ja tää pumpun ja kannen välinen sitten hajosi käsiin purkaessa :D

Kuva

Uskoin jo netin ohjeita ja ostin 4 x 65 mm o-renkaan, koska halpa, mutta en mä sitä saanut tohon koloon pysymään millään. Onneksi oli se 13 vai 14 € maksanut orkkisosa hyllyssä, niin pistin sitten sen.

Kuva

Sitte vähän netin ohjeiden mukaan silikonia ulkosyrjälle, jos tuo on kiero, ja paketti kasaan. Ja saa kuivua rauhas vähintään 12 h ennen käynnistämistä.

Kuva

Sillainhan tuo silikoni on turhahko, että tuota vastakappaletta ei saanut millään puhtaaksi öljystä. Alareiästä tuli aina noro sekunnin kuluttua pyyhimisestä. Noh jos se sitten vuotaa jostain muualta silikonia vasten kuin tuolta alhaalta, niin ehkä se ei sitten 100 % turha ole. Toivottavasti toipui tästä.

Kuva

Torstaina pääsen töissä pesemään kuumalla letkuvedellä vaihteiston ja moottorin kyljet öljystä, niin näkee sitte miten jää vuotamaan. On semmonen määrä tota öljyä tuolla, että en todellakaan sipase puhtaaks täs rivitalon parkkiksella, vaan meen suosiolla raskaan kaluston pesuhalliin, jossa tuo määrä öljyä on ihan vain olematon tilkka :D Samalla reissulla sitte käyn vesa67:lta hakemassa valohoitoa tälle :)

Motonetista tuli tilattua perushuoltosetti. Sen lisäksi listalla on tän näköistä:

Kuva

Kai tuoki täytyy koittaa tonnarityyliin ensin itse parsia kasaan johdon pätkiä kolvaamalla. On sen verran kallis tuttavuus tommonen valmis elementti, että pitää sitä vähän harrastaa :lol:

Muutenhan tää on talviautojen aatelia, kun ei tässä ole edes lohkolämmitintä, mistään sisätilan pistokkeesta puhumattakaan :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja Motonetista on haettu tulppaa, suodatinta, öljyä ja moniuraroinaa.

Kuva

En nyt sano, että ostokrapula tuli, mutta vähän jäi mietityttämään, että Autodocissa Gatesin hihna ja kiristin olis ollu sen kympin kalliimpi kuin Motonetin ei-minkään-merkkiset. Toisaalta kun tuskin tää täs taloudes vuositolkulla on (tai no oli Inkkuki jopa 2,5 vuotta), niin eiköhän nuo tarvikkeetkin kestä :)

Töissä pääsin vähän huljuttelemaan kuumalla vedellä tuota alipainepumpun ympäristöä. Yhtä paskasena sen kasasin kuin purinki (parkkipaikkaremontti...) niin ei nyt ihan vielä näe lopputulosta. Mutta ainakaan tuo pultin pää ei ole öljyssä, eli tuskin se vuoto on ainakaan pahentunut :D

Kuva

Jotain kirkasta siellä vaihteiston päällä kolossa on edelleen, mutta tällä kelillä voi hyvinki olla ihan vain vettä, kun ei se välttämättä puolen tunnin ajolla haihdu.

Puolat täs nyt sitten myyjän kehuista huolimatta yski jo niin pahasti, että alko vilkuttamaan moottorin vikavaloa :roll: Eli kohta se räjähtää lopullisesti... Vesa67 lykkäs uuden softan ECUun tehtaan linjoja kunnioittaen, joten samalla sitten puolatki pääsi huilaan siinä määrin, että eivät enää tehneet itsestään numeroa. Ensiapuna vaihdan nyt uudet tulpat ja sen punaisen BioPowerin käytetyt puolat, jos vain löydän, kun ne pätkivät vain vähän 200 hp etanolipuolella eikä ollenkaan 175 hp bensapuolella :lol: Jos tää auto alkaa näyttämään pysyvän käyttöauton merkkejä, niin tilaan suosiolla uuden sarjan.

Nyt sitten heräsin myös siihen totuuteen, että vikalistalla on näitä pieniä ja hauskoja vikoja:
-Oikea vetonivel
-Kumimatot
-Lohkolämmitin johtoineen
-Etupuskurin alagrilli
-Apukuskin penkin rungoksi korkeussäädettävä

Niin ehkä sitä on aika ajatella €€€ edellä, eli hankkia purkuauto, josta nuo saa siirrettyä ja sitten loput osat myytyä... Vetonivel maksaa 60 €, kumimatot 90 €, lohkolämmitinsetti 160 €, grilli vaikka 50 € ja penkki ehkä toiset 50 €, niin onhan tossa jo yli 400 €. Sitte hyvällä tuurilla purkuautos tulee jompaan kumpaan Saabiin kesärenkaatki, niin se olis sitte jo niinku kaikin puolin fiksuin ratkasu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siellä on täysi tohina päällä. Hyvä kun joku viittii. Alan huolestua itsestäni, alkoi vaan "puistattaa" kun luki Motonet-shoppailusta ja tsekkaili mitä olet tehnyt. *ituttaa etukäteen jo pelkkä ajatus renkaanvaihtorumbasta. Saati sitten että pitäisi jotain romua rassata :D Enkä nyt tietenkään viittaa mummularakettiin !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

Näitä on mukavaa lukea, itsellä vielä NG 9-3 kokematta ja tällä menoa jääkin varmaan... :roll:

Tälleen talvea kohti ja tallittomana komppaan Porvoon Automyyntiä, eli mitään isompaa remppaa en itsekään kaipaa just nyt.

Oma projekti-Prius on nyt katsastajan hyväksyntää vailla. Viimeisimpänä käytin pelin pyöränsuuntauksessa ja erinäisten vikavalojen takia ihan merkkarilla piuhan päässä, kun joku anturi piti sopeuttaa. Jos leima heltiää niin sitten on vielä peltityöt ja maalaukset. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Meinasin jo aukoa päätäni, että noi kumimatothan on helposti hoidettu. Sen kun avaa luukut ja viskoo ne kierrätykseen.

Mut sä siis aiot ostaa sellaiset. 8O
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Ehkä mulla on virtaa remonttiin, kun kolmesta autosta yks on rengastettu Vianorilla, yks jo pian kuukausi takaperin ja kolmas odottaa sitä lunta maahan. Eli urakkana aika kevyt ja laajalle aikahaarukalle hajautettu :wink:

^^NG9-3 kannattaa jättää kokematta, jos vain voi. Tää on tämmöstä saabistien heroiinia. Tämmösen kun ostaa, niin tajuaa, että Saab on tehnyt myös autoja ja sitten kun vielä tajuaa, mitä nää maksaa, niin se on vielä pahempi virhe :D Kolmas jo vuoden sisään, neljättä ei kyllä tuu kun ei ole aikeissa tuota NG900 avoa päivittää viimeseen versioon. Tai kai sen voiski päivittää, jos sillä edes ajais, mutta nykymallilla ei vaan kannata.

Joko Priuksiakin pääsee hitsaamaan? Toki onhan ne vanhimmat vanhoja, en mä sillä :D Mut tosiaan muinoin Inkun ruosteita päivitellessä inssi totesi, että Ampeeroitakin on hitsailtu, niin joo, aika tekee tehtävänsä.

^En mä osta kumimattoja, vaan kerroin mitä ne maksaa. Ja niitä ei tarttis ostaa, jos hankkis purkuauton josta ne saa! Oon vielä niin vanhan liiton tyyppi, että etenki talvella kumimatolle on kivempi kerätä lunta ja vettä kuin kangasmatolle.

Tein taas parkkipaikkaremontin öö eilen vai toissapäivänä: REC sai sulakkeen.

Kuva

Foorumin ohjeen mukaan kolmas johto ylhäältä, mutta väri oli kyllä väärä. Se oikean värinen oli nastassa nro 2. Kai tää on sitte joku Saabin inssien pervous, että joka mallivuoteen tulee uudet värit.

Ja niin joo, purkuautolista sen kun kasvaa sitä mukaa kuin muistelee:
-Parkkitutkan anturi
-Akku, jos vaan sattuu hyvä yksilö kohdalleen
-Takaluukun muoviverhoilun yksi pala (puuttuu kokonaan nyt)

Eli ehkä vielä haen sellaisen :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Cona »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 07:49
^^NG9-3 kannattaa jättää kokematta, jos vain voi. Tää on tämmöstä saabistien heroiinia. Tämmösen kun ostaa, niin tajuaa, että Saab on tehnyt myös autoja ja sitten kun vielä tajuaa, mitä nää maksaa, niin se on vielä pahempi virhe :D Kolmas jo vuoden sisään, neljättä ei kyllä tuu kun ei ole aikeissa tuota NG900 avoa päivittää viimeseen versioon. Tai kai sen voiski päivittää, jos sillä edes ajais, mutta nykymallilla ei vaan kannata.

Joko Priuksiakin pääsee hitsaamaan? Toki onhan ne vanhimmat vanhoja, en mä sillä :D Mut tosiaan muinoin Inkun ruosteita päivitellessä inssi totesi, että Ampeeroitakin on hitsailtu, niin joo, aika tekee tehtävänsä.
Tämä kesä oli kyllä sellainen, että viimeistään nyt kirkastui, että tuo oma NG900 Cabbe alkaa olla puhdas harrasteauto, eli ikä vaivaa vähän joka puolelta. Jarruille, alustalle, moottorille, laatikolle jne. pitäis tehdä kaikille jotain. Eli Suomeksi räjäyttää atomeiksi. Ja sittenhän sillä ei voi ajaa katto auki kesäisenä päivänä.

Vaivat siis luokkaa ohjaus on raskas ja ohjausakselissa on klappia jossain liitoksessa, moottorissa joku imu/ahtovuoto, kun ahdot seilaa + pöläyttää kylmäkäynnistyksessä, laatikossa on keskitys pielessä ja synkat narahtaa urheilullisessa ajossa, jarrulevyissä on kaikissa olaketta, jne. jne. Eli em. lista ei haittaa ajoa, mutta tekee siitä jotenkin ankeata. :roll:

Ja ei, Priusta ei (tiettävästi) tarvitse hitsailla. Vähän kopauttaa/nyppiä lommoja ulos ja vetää tuore väri pintaan. Tässä oli siis menty kaidetta pitkin ja etupyörä oli väärässä asennossa, etupuskuri päreinä + noi em. peltihommat. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Itellä pitäs kans hommata matot ng satkuun. Romuttamolle ajattelin suunnistaa niitä penkomaan :D . Mieluummin kumiset mutta en valita jos löytyy kangasmatot. Pirssihommissa sen tajusi kumpi on helpompi pitää siistinä. Mersun kangasmatot pysy siistinä ko pari kertaa kopsautti ja hyvin harjasi mutta Bemarin kumimattoja ei saanu enää millään pysymään siistinä ekan märän tennarin jäljiltä. Eikä kyllä Saabinkaan. Mutta se kosteus tykkää asustella niissä kankaisissa.
Itse olen ottanu semmosen asenteen että jos ei ole uuteen varaa ja haluaa säästää vielä tekemällä rempat ite niin sitten pitää harrastaa. Muuten näiden vanhojen kans puljaamisessa ei ole järkeä. Täälähän on exelikköjä jotka on osoittanu että autoilu maksaa sen saman melkeinpä mistään riippumatta. Eli jos ei halua säästää kynsimällä ite vehkeitään on parempi ajella uudella/uudehkolla ja kiintiöidä siihen se x euroa kuukaudessa. Vettenä kyllä säästäisin roikkahommista, ilmastohan on lämpenemässä :mrgreen: .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uusia mattoja saa teetettyjä, hiukan offtopic tarttis löytää lainaksi 99 saabin matot ni saisi mallinnettua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ Excelöijänä täytyy kyllä sanoa että tuo opetus kulujen vakioudesta ei ole universaali eikä siis päde kaikille.

Mutta sen on Exceli opettanut että vanhalla halvalla autolla ajaminen ei loppupeleissä välttämättä tule halvaksi. Toisaalta Exceli kyllä kertoo senkin että aina edellisen auton takuun päättymisen jälkeen uuden auton hankkimalla ei tule autoilut myöskään halvaksi, mutta säästyy varmemmin yllätyksiltä :D

Tää on tietty paradoksi koko kysymys, nimittäin koska autoilu oikeastaan olis halpaa muutenkaan? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 14:24
Mutta sen on Exceli opettanut että vanhalla halvalla autolla ajaminen ei loppupeleissä välttämättä tule halvaksi. Toisaalta Exceli kyllä kertoo senkin että aina edellisen auton takuun päättymisen jälkeen uuden auton hankkimalla ei tule autoilut myöskään halvaksi, mutta säästyy varmemmin yllätyksiltä :D
Pahin ikäluokka on vähän takuun jälkeen sinne jonnekin 5-10v nurkille asti (eli juuri ne ikäluokat, joilla itse yleensä ajan :D). Takuuaikana isommat porsimukset korjataan maanantaikappaleistakin takuuseen, 10v jälkeen isommat porsimukset vie maanantaikappaleet paaliin, mutta tuossa välissä on aikajakso, jolla auto on niin kallis, että joku 5+ke remppa on käytännössä pakko tehdä, mutta siihen ei välttämättä enää saa merkittävää tukea valmistajalta tai maahantuojalta. Kun 20k€ autosta porsimus tekee ehkä 5k€ raadon ja 5k€ remppa taas autosta 20k€ arvoisen mutta 25k€ hintaisen, tuntuu alipaine takataskussa pahalta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Henri S kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 13:51
Pirssihommissa sen tajusi kumpi on helpompi pitää siistinä. Mersun kangasmatot pysy siistinä ko pari kertaa kopsautti ja hyvin harjasi mutta Bemarin kumimattoja ei saanu enää millään pysymään siistinä ekan märän tennarin jäljiltä. Eikä kyllä Saabinkaan.
Kumimaton saa mustaksi, kun lyö päälle liuotinpesuaineen ja tekee mekaanisen työstön eli harjauksen. Oman haasteensa luo ne neliökolot, eli pitää hangata neljästä suunnasta, jotta joka nurkkaan osuu harjan karva. Sen jälkeen kun huuhtelee, on se musta. Jos yrittää olla laiska ja pestä vain painepesurilla, jää se harmaaksi. Jos koittaa olla vähemmän laiska ja lyö liuotinpesuaineen ja sitten pesee pesurilla, niin jää harmaaksi. Ja samahan se on auton pellienki kanssa, eli ilman harjausta/kinnastusta/mitätahansamekaanista niin ei se tule puhtaaksi. Tai ainaki minä pärjäsin noilla opeilla viis vuotta Turun yössä :)

Tänään just luin Iltasanomia ja varmistin myös Opelin sivuilta. Eli joo, täyssähköjen hintaa on poljettu. Kyllä se alkaa näyttää siltä, että jos näillä Saabeilla koittais pinnistellä vielä vuoden pari, jotta tulee lisää halpuutustäyssähköjä. Toisaalta siinä on sitte se vika, että jos niiden hinnat tippuu säännöllisin väliajoin ja aina tulee parempaa mallia tilalle, on sen osto yhtä ankeaa kuin vaikka iPhonen. Paitti että siinä kipos on rahaa moninkertaisesti kii :roll: Ja toisaalta en usko niiden käytettyjen hinnanromahdukseenkaan, kun polttoaine maksaa mitä maksaa ja viherhype päälle, niin niille on vaan kysyntää. Eli sama sitte ostaa se uus takuunalanen eikä (yrittää) säästää viittä tonnia ostamalla vähän käytetyn...

Toisaalta niitä alle 30 000 € maksavia tilavia farkkuja ym. ei vielä ole markkinoilla. Ja tuskin on kahdenkaan vuoden päästä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja AZP »

^silikonispraylla viimeistely, ni kumimatot kiiltää kuin jobbarin vaihtohäkissä :mrgreen:
aero kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 15:11
Pahin ikäluokka on vähän takuun jälkeen sinne jonnekin 5-10v nurkille asti (eli juuri ne ikäluokat, joilla itse yleensä ajan :D). Takuuaikana isommat porsimukset korjataan maanantaikappaleistakin takuuseen, 10v jälkeen isommat porsimukset vie maanantaikappaleet paaliin, mutta tuossa välissä on aikajakso, jolla auto on niin kallis, että joku 5+ke remppa on käytännössä pakko tehdä, mutta siihen ei välttämättä enää saa merkittävää tukea valmistajalta tai maahantuojalta. Kun 20k€ autosta porsimus tekee ehkä 5k€ raadon ja 5k€ remppa taas autosta 20k€ arvoisen mutta 25k€ hintaisen, tuntuu alipaine takataskussa pahalta.
Tuo on tietty yksi näkökulma, ja monessa kohtaa ihan relevantti. Sitten taas tuollaisesta viisivuotiaasta normaalisti ajetusta (100 tkm) autosta ei välttämättä vuosiin porsi oikein mitään, eli korjauskuluiltaan se voi olla kuin uusi auto. Hieman huolto-osaa saattaa mennä, kuten jarrupaloja, -levyjä ja mahdollisesti alustan niveliä ym. pieniä.

Mutta nämä on aina yksilöitä kuten auton pitäjätkin. Tuo mun viiden vuoden kestotesti loppuunajetulla Saabilla oli tällaisen henkilön tapa pitää autoa, eli että kun jotain oli rikki, niin se korjattiin, pääosin itse. Joku toinen korjauttaisi sen kaiken ja maksaisi vielä suolaisemmin. Joku jättäisi kaiken vähemmän relevantin korjaamatta ja auto raatoutuisi sitten vähän eri tahtia, mutta se ei lopulta näkyisi auton jäännösarvossa juurikaan, kuten ei näkynyt munkaan ylläpitotoimet.

Joka ikä- ja hintaluokan autosta saa sen tarinan kirjoitettua, miten se on se kallein tapa pitää autoa. Uusi auto omaa yhden laskelmissa hirveiden vakutuusmaksujen lisäksi aivan karrmean arvonaleneman. Toisaalta jonkun toisen laskelmissa auto pitää vaihtaa viimeistään siinä 4-5 vuoden iässä, kun takuu on ohi ja "siinä alkaa olla kaikkea pientä, viimeksikin huollossa laittoivat normihuollon lisäksi 300 eurolla jarruja ja sitäsuntätä. Pitää vaihtaa kun siitä vielä jotain saa!"

Sitten toi 5-10-vuotias ja 100-200 tkm ajettu auto, jossa se porsimus maximus pitää maksaa omasta pussista, mutta toisaalta arvosta on hankkiessa sulanut jo yli puolet ja auto on kuitenkin nykyaikainen ja parhaassa tapauksessa myyvät vieläkin samanlaisia ihan uutena, yli tuplahinnalla!

Se 10+ -vuotias on sitten jo matkalla paaliin ja joka vuosi saa pistää tonnin-pari pieniin korjauksiin, vaikka auto on enää viiden tonnin ruoska. Kyllä kyrsii. Mutta hei, arvonalenema on olematon, ja kun ite ropaa, niin eihän se mitään maksa! Ja vaikka maksaiskin, niin mikäs harrastus ilmainen olis?

Mutta lopulta Exceli kertoo totuuden :D

Mulla on vielä neljä päivää aikaa töpselikärsän ja mun kaksvuotishääpäivään. Silloin laitan vähän laskelmaa miten on mennyt euroissa. Sen voin jo nyt todeta, että varsinaisia vikoja on korjattu kahden vuoden aikana nolla. Silleen se sopii hyvin tuohon edelliseen toteamaan, että autohan oli 5-vuotias kun sen hankin ja arvoa sillä on sen verran, että jos siitä vaikka moottori tai ajoakku pamahtaisi, niin kyllähän se pitäisi uusia, ja todennäköisesti menisi kokonaan omaan piikkiin. Akun 8v/160 tkm kapasiteettitakuu on vielä voimassa, mutta se koskee vain kapasiteettia, ei varsinaista akun hajoamista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Joo siis kyllähän siitä kumimatostakin siistin saa mutta kun sitä on niin saakelin laiska kuitenkin. Eli kangasmatto on helpompi :mrgreen: . Lisäksi niisä Bemarin matoissa oli syvät urat eikä mitään neliöitä. Niistä ei tahtonu saada kaikkia kiviäkään irti nyppimättä. Ei kauheasti napannut alkaa vuoron päätteeksi semmoseen savottaan :roll: .
Kyllähän auton pitäminen ja sillä liikkuminen on aikamoinen rahasyöppö teki sen miten tahansa. Kuka nyt sitten mitenkä asiat itelleen perustelee mutta itse lasken asiat päissäni niin että kalusto on vanhaa mutta aivan hyvässä käyttökunnossa ja ennen kaikkea pystyn itse pitämään ne kunnossa. Toki huomaan että iän lisääntyessä alkaa laiskottaan enemmän ja jonku uuden ja ns huolettoman ratkasun aika lähestyy mutta ei vielä. Ja sitten tieten seki vaikuttaa että olen ihan käsi excelin kans :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin