Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8696
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja aero »

Noh noh, me ollaan sentään samanlaisia vanhoja jääriä, kyllä mun valitsemat 4300K on ihan samaa väriä kun sun valitsemat :D. Ärrämalleja noi ei kyllä ole, kun rojektoriumpiot ei tarvi rrreisss-polttimoita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Alhaalle asennettavat paneelit toimii aivan hyvin. Aion laittaa tuolla tavalla tehokkaan yksirivisen omaan, kun uusi malli tulee. Tässä muutama esim. asennuksista.
https://www.lumise.fi/lisavalot/merkkik ... lot/c/112/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Olipas outoa, kun ensimmäistä kertaa elämässä tuli asennettua uusi jarrusatula. Vanhoja on kyllä tullu vaihdettua vanhan tilalle ja kaikkia raatoja on tullut tekohengitettyä, mutta kyllä tässä nopsaa hokasi, että miksi useimmat vain lyövät suosiolla aina uuden tilalle, kun vanha vähän jumittaa tms :D

Kuva

Täytyy kattoa joskus, että mitä toi vanha on syöny... Et saako sen elvytettyä vai ei.

Nestettä ei tullut tippaakaan lattialle kun veti puristimella letkun lyttyyn ja ilmauski sujui yksin, kun alipainepumpulla imasi ilmat pois.

Kuva

Jarrunesti olikin vähän fordimaisempi, kun tuota "tulipelliä" pitä availla, että sai nestettä lisättyä. En ymmärrä :roll:

Kuva

Tilasin myös uuden pohjamuovin, jotta lämmöt pysyis paremmin hallussa talvella. Tai siis kylmyys. En vain tuosta pelkästä muovista ole järin innostunut, kun hiukkaspönttö siinä sitte hohkaa heti yläpuolella. Pitäs varmaan jostain pellistä tehdä lämpösuoja tolle...

Kuva

Kuva

No sitä iloa ei pitkään kestänyt, kun kiinnikkeet on tämmöset nastat:

Kuva

Tavisruuvi on aivan liian pieni, peltikattoruuvi on vaan pieni ja joku pienehkö täkkipultti taas liian iso.

Kuva

Pitää googlailla, että mikkä noihin sitte muka kuuluis :roll:

No niin tai näin, nyt käsijarru toimii. Se on pääasia. Ja vaikka käsijarruun en koskenut, niin satunnaisesti toi laahaili ihan muutenki.

Homman jälkeen sitte mönkijän kimppuun. Siinähän oli melkein formulamainen nosto, kun pukki sopi tonne koukun alle ja kun paino siitä jalalla ja samalla veti tarakasta taakse, niin sehän nousi nätisti ilmaan :D

Kuva

Ei vaan elämä mönkijänkään kanssa aina ole helppoa. Ketju ottaa hiukan kallistuksenvakaajaan kiinni.

Kuva

No ei täs nurkkarallis käytännös haittaa, mutta tuntuu nääki olevan vähä semmosia, että aina kun jotain ostaa, niin sitte pitää ostaa pari muutaki. Yritin sovittaa tuohon siis ensin isompia ja parempia renkaita, mutta ne kaatuivat siihen, että tarttis ostaa spacerit, sitte ottaa muovehin kiinni ja tarttee niitä leikellä ja lopulta sitten variaattoriinkin kajota, jotta se pelaa oikein. No palasin lähtökuoppiin ja ostin vain ketjut, mutta näemmä nekin kaipaisivat spacerit. No en osta, antaa hinkuttaa rauta rautaa vaste tämmöses muutaman tonnin ruoskas :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks mettähommis vakaajaa ole vaan haitaks...
Pois vaan :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Varmaan. Olkoot silti paikallaan. Kaverilla on joku välimalli eli lyöty jouset tohon lisäks tms, niin se ainaki on niin kiikkerä, ettei sillä uskalla ajaa sit tiellä :lol: Tää nyt on muutenki chättimotos jos joku haluaa ostaa. Tekis niin mieli hankkia V2 Can-Am :twisted: Toisaalta Hondalla olis paremmin tämmöseen hitaasen nyppimiseen soveltuvia malleja, kun ei tarttis pelätä variaattoriremmin sulamista...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Menipäs tänne tarinointi hankalaksi. Lakkasin maksamasta suojelurahaa Imageshackille ja piti keksiä uusi tapa laittaa kuvia. Valikoin Onedriven, mutta tätäpä ei sitten enää kännykällä näppäillä vaan menee tietokonehommiksi. No, sinänsä ei haittaa, mutta jotenkin ysäriä :roll:

Niin tai näin. Puoli vuotta on kulunut tän ketjun päivittämisestä. Edellisen postauksen mönkijä on hävitetty jo aikoja sitten, autorintamallakaan ei ole mitään uutisoitavaa paitsi pieni hinauskeikka, kun huutokaupat.com kävi taas liian jännittäväksi :mrgreen:

Kuva

Jokainenhan nyt tunnistaa jo kojelaudastakin, mikä auto on kyseessä. Ja koska matka oli pitkä, otin ekan etapin hinaamalla (on muuten tuo puomi aika ehdoton köyteen verrattuna) ja loppuetapin milläs muullakaan kuin isän nelivetohiasella.

Kuva

DTE näyttää myös hyvin optimistiselta, kun ensin reilu sata kilsaa veti virrat päällä nollakulutuksella.

Kuva

Ja mikäs muukaan se on kuin kaikkien romuprojektien äiti eli litranen Ecoboost :twisted:

Kuva

Tuohan on muuten ihan soiva peli, mutta turbosta on akseli poikki myynti-ilmoituksen mukaan ja leimakin kohta loppu. Sinänsähän se on iisi homma, mutta pitää nyt päästää öljyt pois, jotta selviää onko siellä muutakin vikaa, koska nettitietäjien mukaan turbo ei välttämättä mene vain kilometrien tai käytön takia, vaan öljykylpyinen jakoremmi on saattanut murentua ja tukkia öljysihdin. Kuulostaa ihan T7 Saabilta, jos mustan kumin vaihtaa mustaan karstaan...

Lisäksi koneessa on joku hassu sivuääni, mutta en tiedä siitä sen tarkemmin. Pitää tiputtaa öljypohja alas jahka jaksan.

Muutenhan toi on Focuksien aatelia, koska siinä on tutkat eteen ja taakse, taittuvat peilit, Bluetooth-rammari, xenonit, automaattiparkkeeraukset ja mitä kaikkea olikaan. Tuossa omassani on automaatti-ilmastointi ja sähkölasit, ei juuri muuta.

Mä en nyt vieläkään tiedä, että onko mulla ostokrapula vai ei, mutta muutama seikka puoltaa, että ei:
-Pääsääntöisesti on mennyt niin, että mitä paskempi huuto, sitä kivempi lopputulos
-Tästä saan pari talvea ajetut Nordmannit vajaa 9 mm pinnalla omani alle, reaalisäästö ehkä 500 € ensi syksynä
-Bensaa on tankki täynnä tai sitten mittari on rikki, eli reaalisäästö 100 €
-Kompura

Eli oon jo pitkään manannut, kun oon paalannut hyviä kompressoreita. Mutta nyt sellanenki sitte tulee varmasti mönkijän tarvikelaatikkoon, jos tästä ei saa autoa. Reaalisäästö ehkä 50 €? :D

Kuva

Ja ensimmäisen kerran koin tulleeni k*setetuks huutokaupat.comis. Tähän asti autot ovat aina olleet ilmoitustaan parempia, mutta nyt tuli pohjanoteeraus. Kesärenkais "4 mm pintaa, kulutuspinnat lailliset". Joo. Niin varmaan. Kaikki neljä tollases kunnos.

Kuva

Tuota myytiin puoli vuotta vanhoilla myyntikuvilla ja oli ilmeisesti kaupan purku. Tein reklamaation ja pistin ehdotukseksi, että halvimmat kiinakumit tuos koos maksaa 320 € töineen, niin puolet siitä alennusta. No varmaan ne vetoaa sitte, että en etukäteen tutustunut kohteeseen jne, mutta en minä sitäkään ymmärrä, että miksei voi kirjottaa ilmotukseen suoraan, että kesäksi pelkät vanteet mustilla ja pyöreillä lisäpainoilla. Noo, katotaan mitä vastaavat...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Minkä ikäiset renkaat?
Onko muka 4millii ku melkein merkin tasal...

Vaimon autoon ostin typsyt kompuran niin oisko ollu 26e.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23995
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli onko uusi mönkijä jo hankittu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:
To Touko 09, 2024 14:09
Minkä ikäiset renkaat?
Onko muka 4millii ku melkein merkin tasal...

Vaimon autoon ostin typsyt kompuran niin oisko ollu 26e.
2017 ja 2019 sekasin. Merkkirenkaat kyl olis ton ajan kestäny...

Tuskin mä tota kompuraa koskaa tartten. Mettäkärryski on jokku 20 vuotta vanhat Saabin renkaat ja nyt puoli vuotta pitäny ilmat sisällä. Eikä toi mönkijäkää oo paineita hukannu. Ja 0,3 bar on vaa painetta, niin eikai se kovin nopsaa edes pyrkis vuotaan? Vai vuotaako se sit nopeemmin kun palje ei painu vannetta vasten :roll:
nalleolut kirjoitti:
To Touko 09, 2024 14:22
eli onko uusi mönkijä jo hankittu?
Juu reilu kuukausi sitte tuli pihaan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23995
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hienoa :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei siinä kyllä oo mitään hienoa, että tommoseen isojen poikien leluun sortuu. Mutta kun sitä alko perusteleen sillä, että käytetty alviton romu ja siihen uudet renkaat, niin sillä rahalla saa uudenki verovähennysten jälkeen, niin sit oli "pakko" ostaa uus, jotta yksinkertasesta työstä saa mahdollisimman työlään itselle. Mut saapa harrastaa :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mukava kun välillä kirjoittelet, mietinkin tässä taannoin, että hiljaista on ollut. No, noiden postausten ilopilkku oli Hiace, Ecobuusti on luultavasti total kaputt. No en manaa, toivottavasti on korjattavissa. Pelkkää paskaahan nuo ovat käytettynä, hihna murentunut, turbo rikki ja kone lievästi solmussa kun oudosti ääntelee. Tai sit ei.
Taas ei yhtään harmita, että Avensis pitää katsastaa ja ratti on vähän vinossa oikealle :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo ei ole jaksanut tänne kirjotella aikoihin. Onhan tässä yhtä sun toista touhuttu, mutta kaiken kiireen keskellä tämä vertaistukiverkko on jäänyt vähemmälle.

Joo täyttä paskaa toi lienee. Mutta oli sen hintaluokan ostos, että otan riskin. Tuota avopuolison käytössä olevaa Saabia en tällä näkymää ala korjaamaan leimalle enää. Sais sen rahalla kuntoon, mutta se alkaa olla niin ruostees, että kohta menee pellit puhki. Sitte lasi tarttis vaihtaa, kun on talvella laajentunut niin pahaks, että en taida saada leimaa vaikka veisin naapurin työpaikalle näytille. Talvipakkasilla se jo hiukan savuttaaki sinistä, kun ilman roikkaa lyö käyntiin. Ja alkaa se olla isoruokanenki. Öljyäki vuotaa, mutta en ole jaksanut siihen vaihtaa venttiilikopan tiivistettä. Ja vuotaa se jostain muualtaki, en vain jaksa tonkia, että mistä.

Silleen tän kans ei tipu korkealta, että osiks sit vaan jos siltä näyttää :roll: Se koneen sivuääni on enemmän semmonen kuin alipainepumpusta tulee öljykorkki auki. Siis kalkattaa, mutta silleen pehmeesti, ei terävästi. En ole laakerivammasta konetta kuunnellut, mutta olen ymmärtänyt, että se ei ole koputusta vaan hakkausta, kun niissä on väljää.

Noh, täytyy ajaa toi nosturille ja valuttaa öljyt puhtaaseen astiaan ja tutkailla, että kimalteleeko paljo metallia seas. Jos ei ole metallia seas, niin öljypohja pois kattoa onko kumit remmissä vai imusihdissä. Sen jälkeen vaan osia tilaten ja kädet ristiin :D

Avensis lienee tylsän ja helpon arjen merkki. Ja sehän on tervettä. Itse kaipasin vähän riskinottoa projektilleni, koska nuo perus jakopäästä rahisevat ja DQ200:sta yskivät huutokauppahelmet alkavat olla hintatasoltaan mun ulottumattomissa :D Plussaa tän kans oli vielä siinä, että ei tarvitse miettiä maalaushommia.

Mutta ei tää projekti kovin nopeaa tule etenemään. Pitää huoltaa omia ja isän romuja nyt seuraavat viikonloput. Jos kone osottautuu "ehjäksi", menee turbon coren tilaamiseski varmaan kuukausi, kun se tarttee tilata suoraan Kiinasta. Töissäki on kiire. Sitte taistelu kirjanpainajapelkoa vastaan pitää hoitaa pois alta ennen hyttyskautta, ja sen kanssa tulee jo kiire. Tosin näitä hommia on hiha-arviolta neljäksi-viideksi päiväksi. Tosin niillä tunneilla kyllä rassais yhden Focuksenki koneen iisisti :mrgreen:

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin