Mikan Saabit

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Joitakin vuosia VAG leirissä "viihtyneenä" tuli mitta täyteen ja merkin vaihto eteen. Dieselimiehenä en pesnavehkeitä katsonut lainkaan ja kesälomalla 2021 nettiautoa selatessa löytyi lähistöltä kuvan kampes:

Kuva

Mahtanee olla clubiltakin tuttu, kun sivulasista löytyi clubin tarra? Vm. 2003 2.2 diisseli.
Käytiin kesän Lapin reissut, ajelin töihin ja aloin katsomaan farkkua. Torniosta löytyi oikein myyjän kehumana hyvin pidetty yksilö, mutta niin on vain saanut rassata autoa vähän sieltä sun täältä.

Kuva

Heti ensimmäisenä tehtävänä oli asentaa päiväajovalot sumuvalojen tilalle, koska sumuvaloja ei tarvitse lainkaan ja ettei tarvitse poltella xenoneita aivan turhaan. Kohtuullisesti on saanut pajottaa muutenkin ennen kuin päätyi käyttökuntoon: termostaatti vaihtoon, takajarrun satula vaihtoon, etuiskareiden laakerit vaihtoon, takaiskarit vaihtoon... Ja oli vain viikkoa aiemmin katastettu ennen kuin ostin :roll:

Kuva

Loppukesällä torista pisti silmään vm 2006 9-3 farkku dieselinä tottakai ja hintaa muutama hassu satanen. Suutinvikaisena kaupattiin, mutta eipä tuo enää käyntiinkään lähde joten josko purkaisi osiksi? Tähän mennessä tuossa kaikista paras varustelo verrattuna muihin pihan ysikolmosiin..

Emäntä ei oikein Saabeista tykännyt, mutta niin vain on mieli muuttunut kun Audi halvaantui välille ja on siitä saakka työnnellyt tuolla sedanilla menemään. Mittarissa kilometrejä noin 495 000 km ja tuntuu ettei loppua näy, kaikin puolin hyvä peli.

Kuva

Aina välillä tulee vilkuilta olisiko huutokaupoissa mitään jännää ja mielenkiintoista mihin sotkeentua. Olihan siellä kaupan kuvan 9-3 vuodelta 2001 hieman poiketen omalta alueelta eli kahden litran bensaturbolla 232 000 km ajettuna. Myynti-ilmoitukseen lueteltuna vikoina moottorin häiriövalon toimivuus minkä korjaamiseen ei kotipihassa montaa minuuttia mennyt (alipaineletkuja irti).
Tunnin siivouksen jälkeen roskien alta paljastui sisältä siistikuntoinen yksilö eikä päällekään päin pahakuntoinen pl. takakaarien ruosteet. Konehuoneen puoleltakin varsin siistikuntoinen ja aattelin josko olisi vara-auton virkaa, kun kumpikin emännän kanssa ajamme pitkää työmatkaa.

Että semmosta.. Lähinnä tämä kai on käyttöautojen ylläpitotojorinaa ja muuta turhuutta, mutta jospa tästä olisi iloa ja hyötyä muillekin kuin itselleni :D
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Mukavahan se on, että joku puhuu täällä välillä saabeistakin.

Ei muuta kuin mukavia kilometrejä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Turvallista matkaa koko perheelle! Kyllä näillä vanhoilla palvelijoilleen on turvallista mennä talvea kohti! :D Kyllä Saab pitää käyttäjänsä ”pauloissaan” , minäkään en ole näistä irti päässyt 50 vuoteen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Onhan tästä topicista iloa jo tälläkin vähällä. Kuusiaitasi on vähintään yhtä hieno kuin nuo Saabit yhteensä, mutta hankipa vielä turbosatku ja farkku- tai ng femma niin ehkä tämä kääntyy vielä Saabien voitoksi :D
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja torque »

pakko kysyä onko Mikalla 4kpl 9-3 Saabia taloudessa(ja Audi)?
Täällä oli samanlainen '01 OG93 SE Automaatti, jokin bisnesversio.
Neljätoista vuotta hermot piti sen kanssa, vaan kun oli jäänyt vaimon käyttöön niin näin syytä vaihtaa 9-3 hieman uudempaan,
jottei hänen tarvitsisi kutsua hinausapua :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Kuva

Neljä 9-3:sta tosiaan on, mutta tällä hetkellä vain kolme pihassa kun emäntä on töissä ja sitten on vielä se yksi Audin romu :lol:

Kiitos kuusiaidan kehuista. Tykkään siitä itsekin muuten, mutta en keväisin kun sitä pitää alkaa leikkeleen :D

Olipahan pakkasaamu ja alkoi kaipaileen toimivaa Eberiä. Ei sattuisi kenelläkään olemaan hyllyssä toimivaa ohjainyksikköä lämmittimeen? Lämmittimiä omasta hyllystä löytyy, mutta ei ohjainyksikköjä. Olisipa näppärä vaan nakata pellin alle toimiva laite ja ottaa autossa oleva kampe huollettavaksi :)
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Kuva
Tulipahan pyöräytettyä omaan kulkineeseen talvivanteet alle. Ulkonäkö muuttui heti paljon parempaan suuntaan :heart_eyes:
Eukon kulkineeseen laittelin jo viikko sitten välikelin renkaat eli kitkat ja kunhan kelit talvisemmaksi muuttui voipi pyöräyttää alle nastarenkaat. Päivittäin hinkataan 80 km 99% sulaa asfalttitietä niin kehtaa nastoja alkaa pilaamaan.

Hehkut pitäisi omaan kulkineeseen vaihella. Paikallinen korjaamo ilmoitti vaihtotyön hinnaksi 45 euroa, joten ei kannattane omia sormia alkaa sotkemaan asian takia.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nää on aina makuasioita, mutta ainakin 1.9 diiselin hehkujen vaihto on niin simppeli homma, että näkisin isomman vaivan olevan se että roudaa auton pajalle sovittuna aikana. Puhumattakaan siitä että maksaa siitä vielä 45 euroa päälle.

Toki vastuuvaraumana se että jo onnistuu katkaisemaan hehkun kanteen niin v-käyrä ja kustannukset nousee ihan eri tasolle. Tosin saattaa se katkeaminen sattua pajallekin ja mahtaako sitten työn lasku ollakaan enää 45 euroa?

En tosin tiedä eroaako 2.2 dieselin hehkujen sijainti ja siten työn helppous merkittävästi pienemmästä koneesta. Vai kumpaan koneista hehkut oli tarkoitus vaihtaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Ei se tuo 1.9 tiisselin hehkujen vaihto niin mahottoman simppeli homma ollut, mutta tulipahan nyt tehtyä kun vauhtiin pääsi. Ennen hehkuja vaihtelin tuohon 2.2 tiisseliin termostaatin ja sepäse simppeli homma olikin :mrgreen:

Yksi hehku oli kohtuu tiukassa ja loput aukesi ilman kirosanoja. Josko tuo nyt alkaisi olemaan talvea varten valmiina.
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Kuva

Viime viikolla pärähti tasalukemia tauluun :mrgreen:
Kulutusta hieman seuraillut ja omasta mielestä tuon Z19DT:n 6.2l/100km keskikulutus kuulostaa hieman suurehkolta vai kuvittelenko vain? :?: Kotterolla ajellaan maantietä päivittäin 80km verran. Kerkesi jo tottua vag konsernin alle 5 litran kulutuksiin, niin on ollut hieman järkytys yli kuuden kulutukset :D

Kuva

Saman kotteron pakoputken etuosa näky olevan irtikatkipoikkihalki mikä selittänee pakokaasun hajun sisällä, joten Virosta halpaa putkea tilalle ja Saksasta halpaa starttia kun kuulostaa nykynen olevan hieman ehtoopuolella.
Autolle aina vain parasta eli halvinta! :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko maantieajo millaisilla nopeuksilla ja teillä? Ei toi kulutus ihan väärältä omaan korvaan kuulosta, mutta alle 5 litran lukemiin voi kolkillakin päästä jos ajaa pohjanmaan lakeuksilla kaheksaakymppiä pitkää siivua. Satasessa kuluu sitten mun kokemuksilla jo litra enemmän, ja näillä lämpötiloilla Eberikin vie osansa, samoin kylmäkäynnistykset, ohitukset, pienetkin lisäkilsat nurkka-ajoa jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja aero »

Täähän oli 120-heppanen manuaali? Vuotta nuorempi, muuten vastaava mutta 16v 150hp versio meni Janakkala-Vantaa- päivittäissuhauksessa sinne 5-5,5l/100km välliin (sis. eberöinnit, laskettu tankkauksista) - abouttia sen 83km/sivu, pääosin maantien puolella eli 80 rajotusalueelle painottuen.

Eli äkkiseltään kuulostaa mulle ehkä inasen korkeelta, mutta toisaalta kuten AZP totesi, ajoprofiili vaikuttaa paljon ja jos se päivittäispätkä on satkun maalla tai sisältää mainittavasti citynylkytystä jommassakummassa päässä, niin ei tuo kauhesti ylitte heitä. Oliko se lukema tieturista vai tankkauksista ja paljonko niissä on heittoa?

Edit: renkaatkin muuten tekee yllättävän paljon. Millaset kumit tässä on alla (enkä meinaa nasta vai kitka, vaan merkki ja malli)? Mulla näky melkeen puolen litran ero CVC5 vs X-Ice2 -vaihdon jälkeen, laskusuunnassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja mfl »

Tämä on tosiaan tuo 120 heppanen tehotykki manuaalilla varustettuna. Eberi ei puhu mitään ja konetta lämmitellään kummassakin päässä tt-thermolla 1-1.5h verran ennen lähtöä.
Toisessa päässä matkaa tulee parin kilometrin verran kaupunkipyöritystä, mutta muuten matka on kohtuu tasasta tietä 80km/h jatkuvaa nopeutta.

Alla on 17" vanteet joillakin kohtuu ehtoopuolen nastarenkailla. Varastossa lojuu uudet 16" nastat ja voisi niitä kokeilla alle kunhan tässä nuo isoimmat remontit saa alta pois.

Tankkauksista on kulutus laskettu ja jostain mystisestä syystä ajotietokone on jo pidemmän aikaa näyttänyt kulutuksen kohdalla pelkkää viivaa? Jos on hyvä päivä, niin saattaa siinä kulutustietokin jonkun aikaa näkyä mutta pääsääntöisesti näytä mitään.
Mutta hyvä tietää ettei auto ihan rikkisärki ole, kun on tullut totuttua ihan muuhun kulutukseen. Tosin eipä pienellä kulutuksella kotterossa ole tarennut nuin hyvin kuin nyt :lol:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noilla tiedoin odottaisin kyllä lukeman alkavan vitosella, mutta paljon on toki muuttujia.

Viivaa SID saattaa näyttää sen vuoksi jos Eberiltä on sähköt katkottu esim sulake irrottamalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Mikan Saabit

Viesti Kirjoittaja Numba »

Mittaa se työmatka ennen ja jälkeen renkaan vaihdon. Muuttuuko kehämitta paljon. Pienellä renkaalla saa vääjäämättä paremman kulutuslukeman. Mittarivirheen korjaus huononsi kulutuslukeman, kun kilometrejä kertyi 4% vähemmän.

Vähällä on Audi mennyt, mutta oliko nuo alle 5 lukemat yksittäisiä hyviä, vai jatkuvaa. Automaatti Saabilla ajettiin matkaa parhaimmillaan sinne 5,2 paikkeille. Yksittäisiä reissuja. Keskiarvo hyvään syksy-kevät aikaan 5,4-5,6. Kaikki ajot 5,8. Nyt on korona-aikana matka-ajo muuttunut lyhyempään, ja jatkuvasti yli 6 litraa, usein 6,4-6,7. Mittaris 405 tkm, seurantaa noin 325 tkm, keskiarvo nousee, mutta pysynyt vielä 5,85 paikkeilla.
tids -08 | biopower -11
Vastaa Viestiin