Sivu 1/3

Mikan Saabit

Lähetetty: Ti Loka 12, 2021 14:47
Kirjoittaja mfl
Joitakin vuosia VAG leirissä "viihtyneenä" tuli mitta täyteen ja merkin vaihto eteen. Dieselimiehenä en pesnavehkeitä katsonut lainkaan ja kesälomalla 2021 nettiautoa selatessa löytyi lähistöltä kuvan kampes:

Kuva

Mahtanee olla clubiltakin tuttu, kun sivulasista löytyi clubin tarra? Vm. 2003 2.2 diisseli.
Käytiin kesän Lapin reissut, ajelin töihin ja aloin katsomaan farkkua. Torniosta löytyi oikein myyjän kehumana hyvin pidetty yksilö, mutta niin on vain saanut rassata autoa vähän sieltä sun täältä.

Kuva

Heti ensimmäisenä tehtävänä oli asentaa päiväajovalot sumuvalojen tilalle, koska sumuvaloja ei tarvitse lainkaan ja ettei tarvitse poltella xenoneita aivan turhaan. Kohtuullisesti on saanut pajottaa muutenkin ennen kuin päätyi käyttökuntoon: termostaatti vaihtoon, takajarrun satula vaihtoon, etuiskareiden laakerit vaihtoon, takaiskarit vaihtoon... Ja oli vain viikkoa aiemmin katastettu ennen kuin ostin :roll:

Kuva

Loppukesällä torista pisti silmään vm 2006 9-3 farkku dieselinä tottakai ja hintaa muutama hassu satanen. Suutinvikaisena kaupattiin, mutta eipä tuo enää käyntiinkään lähde joten josko purkaisi osiksi? Tähän mennessä tuossa kaikista paras varustelo verrattuna muihin pihan ysikolmosiin..

Emäntä ei oikein Saabeista tykännyt, mutta niin vain on mieli muuttunut kun Audi halvaantui välille ja on siitä saakka työnnellyt tuolla sedanilla menemään. Mittarissa kilometrejä noin 495 000 km ja tuntuu ettei loppua näy, kaikin puolin hyvä peli.

Kuva

Aina välillä tulee vilkuilta olisiko huutokaupoissa mitään jännää ja mielenkiintoista mihin sotkeentua. Olihan siellä kaupan kuvan 9-3 vuodelta 2001 hieman poiketen omalta alueelta eli kahden litran bensaturbolla 232 000 km ajettuna. Myynti-ilmoitukseen lueteltuna vikoina moottorin häiriövalon toimivuus minkä korjaamiseen ei kotipihassa montaa minuuttia mennyt (alipaineletkuja irti).
Tunnin siivouksen jälkeen roskien alta paljastui sisältä siistikuntoinen yksilö eikä päällekään päin pahakuntoinen pl. takakaarien ruosteet. Konehuoneen puoleltakin varsin siistikuntoinen ja aattelin josko olisi vara-auton virkaa, kun kumpikin emännän kanssa ajamme pitkää työmatkaa.

Että semmosta.. Lähinnä tämä kai on käyttöautojen ylläpitotojorinaa ja muuta turhuutta, mutta jospa tästä olisi iloa ja hyötyä muillekin kuin itselleni :D

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ti Loka 12, 2021 14:50
Kirjoittaja jefreitteri
Mukavahan se on, että joku puhuu täällä välillä saabeistakin.

Ei muuta kuin mukavia kilometrejä.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ti Loka 12, 2021 15:08
Kirjoittaja ristos
Turvallista matkaa koko perheelle! Kyllä näillä vanhoilla palvelijoilleen on turvallista mennä talvea kohti! :D Kyllä Saab pitää käyttäjänsä ”pauloissaan” , minäkään en ole näistä irti päässyt 50 vuoteen!

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ti Loka 12, 2021 16:38
Kirjoittaja ranettaja
Onhan tästä topicista iloa jo tälläkin vähällä. Kuusiaitasi on vähintään yhtä hieno kuin nuo Saabit yhteensä, mutta hankipa vielä turbosatku ja farkku- tai ng femma niin ehkä tämä kääntyy vielä Saabien voitoksi :D

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ke Loka 13, 2021 13:04
Kirjoittaja torque
pakko kysyä onko Mikalla 4kpl 9-3 Saabia taloudessa(ja Audi)?
Täällä oli samanlainen '01 OG93 SE Automaatti, jokin bisnesversio.
Neljätoista vuotta hermot piti sen kanssa, vaan kun oli jäänyt vaimon käyttöön niin näin syytä vaihtaa 9-3 hieman uudempaan,
jottei hänen tarvitsisi kutsua hinausapua :)

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: To Loka 14, 2021 13:40
Kirjoittaja mfl
Kuva

Neljä 9-3:sta tosiaan on, mutta tällä hetkellä vain kolme pihassa kun emäntä on töissä ja sitten on vielä se yksi Audin romu :lol:

Kiitos kuusiaidan kehuista. Tykkään siitä itsekin muuten, mutta en keväisin kun sitä pitää alkaa leikkeleen :D

Olipahan pakkasaamu ja alkoi kaipaileen toimivaa Eberiä. Ei sattuisi kenelläkään olemaan hyllyssä toimivaa ohjainyksikköä lämmittimeen? Lämmittimiä omasta hyllystä löytyy, mutta ei ohjainyksikköjä. Olisipa näppärä vaan nakata pellin alle toimiva laite ja ottaa autossa oleva kampe huollettavaksi :)

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Pe Loka 22, 2021 14:22
Kirjoittaja mfl
Kuva
Tulipahan pyöräytettyä omaan kulkineeseen talvivanteet alle. Ulkonäkö muuttui heti paljon parempaan suuntaan :heart_eyes:
Eukon kulkineeseen laittelin jo viikko sitten välikelin renkaat eli kitkat ja kunhan kelit talvisemmaksi muuttui voipi pyöräyttää alle nastarenkaat. Päivittäin hinkataan 80 km 99% sulaa asfalttitietä niin kehtaa nastoja alkaa pilaamaan.

Hehkut pitäisi omaan kulkineeseen vaihella. Paikallinen korjaamo ilmoitti vaihtotyön hinnaksi 45 euroa, joten ei kannattane omia sormia alkaa sotkemaan asian takia.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Pe Loka 22, 2021 16:11
Kirjoittaja AZP
Nää on aina makuasioita, mutta ainakin 1.9 diiselin hehkujen vaihto on niin simppeli homma, että näkisin isomman vaivan olevan se että roudaa auton pajalle sovittuna aikana. Puhumattakaan siitä että maksaa siitä vielä 45 euroa päälle.

Toki vastuuvaraumana se että jo onnistuu katkaisemaan hehkun kanteen niin v-käyrä ja kustannukset nousee ihan eri tasolle. Tosin saattaa se katkeaminen sattua pajallekin ja mahtaako sitten työn lasku ollakaan enää 45 euroa?

En tosin tiedä eroaako 2.2 dieselin hehkujen sijainti ja siten työn helppous merkittävästi pienemmästä koneesta. Vai kumpaan koneista hehkut oli tarkoitus vaihtaa?

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: La Marras 06, 2021 16:42
Kirjoittaja mfl
Ei se tuo 1.9 tiisselin hehkujen vaihto niin mahottoman simppeli homma ollut, mutta tulipahan nyt tehtyä kun vauhtiin pääsi. Ennen hehkuja vaihtelin tuohon 2.2 tiisseliin termostaatin ja sepäse simppeli homma olikin :mrgreen:

Yksi hehku oli kohtuu tiukassa ja loput aukesi ilman kirosanoja. Josko tuo nyt alkaisi olemaan talvea varten valmiina.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 09:40
Kirjoittaja mfl
Kuva

Viime viikolla pärähti tasalukemia tauluun :mrgreen:
Kulutusta hieman seuraillut ja omasta mielestä tuon Z19DT:n 6.2l/100km keskikulutus kuulostaa hieman suurehkolta vai kuvittelenko vain? :?: Kotterolla ajellaan maantietä päivittäin 80km verran. Kerkesi jo tottua vag konsernin alle 5 litran kulutuksiin, niin on ollut hieman järkytys yli kuuden kulutukset :D

Kuva

Saman kotteron pakoputken etuosa näky olevan irtikatkipoikkihalki mikä selittänee pakokaasun hajun sisällä, joten Virosta halpaa putkea tilalle ja Saksasta halpaa starttia kun kuulostaa nykynen olevan hieman ehtoopuolella.
Autolle aina vain parasta eli halvinta! :mrgreen:

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 10:09
Kirjoittaja AZP
Onko maantieajo millaisilla nopeuksilla ja teillä? Ei toi kulutus ihan väärältä omaan korvaan kuulosta, mutta alle 5 litran lukemiin voi kolkillakin päästä jos ajaa pohjanmaan lakeuksilla kaheksaakymppiä pitkää siivua. Satasessa kuluu sitten mun kokemuksilla jo litra enemmän, ja näillä lämpötiloilla Eberikin vie osansa, samoin kylmäkäynnistykset, ohitukset, pienetkin lisäkilsat nurkka-ajoa jne.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 10:54
Kirjoittaja aero
Täähän oli 120-heppanen manuaali? Vuotta nuorempi, muuten vastaava mutta 16v 150hp versio meni Janakkala-Vantaa- päivittäissuhauksessa sinne 5-5,5l/100km välliin (sis. eberöinnit, laskettu tankkauksista) - abouttia sen 83km/sivu, pääosin maantien puolella eli 80 rajotusalueelle painottuen.

Eli äkkiseltään kuulostaa mulle ehkä inasen korkeelta, mutta toisaalta kuten AZP totesi, ajoprofiili vaikuttaa paljon ja jos se päivittäispätkä on satkun maalla tai sisältää mainittavasti citynylkytystä jommassakummassa päässä, niin ei tuo kauhesti ylitte heitä. Oliko se lukema tieturista vai tankkauksista ja paljonko niissä on heittoa?

Edit: renkaatkin muuten tekee yllättävän paljon. Millaset kumit tässä on alla (enkä meinaa nasta vai kitka, vaan merkki ja malli)? Mulla näky melkeen puolen litran ero CVC5 vs X-Ice2 -vaihdon jälkeen, laskusuunnassa.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 12:23
Kirjoittaja mfl
Tämä on tosiaan tuo 120 heppanen tehotykki manuaalilla varustettuna. Eberi ei puhu mitään ja konetta lämmitellään kummassakin päässä tt-thermolla 1-1.5h verran ennen lähtöä.
Toisessa päässä matkaa tulee parin kilometrin verran kaupunkipyöritystä, mutta muuten matka on kohtuu tasasta tietä 80km/h jatkuvaa nopeutta.

Alla on 17" vanteet joillakin kohtuu ehtoopuolen nastarenkailla. Varastossa lojuu uudet 16" nastat ja voisi niitä kokeilla alle kunhan tässä nuo isoimmat remontit saa alta pois.

Tankkauksista on kulutus laskettu ja jostain mystisestä syystä ajotietokone on jo pidemmän aikaa näyttänyt kulutuksen kohdalla pelkkää viivaa? Jos on hyvä päivä, niin saattaa siinä kulutustietokin jonkun aikaa näkyä mutta pääsääntöisesti näytä mitään.
Mutta hyvä tietää ettei auto ihan rikkisärki ole, kun on tullut totuttua ihan muuhun kulutukseen. Tosin eipä pienellä kulutuksella kotterossa ole tarennut nuin hyvin kuin nyt :lol:

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 14:41
Kirjoittaja AZP
Noilla tiedoin odottaisin kyllä lukeman alkavan vitosella, mutta paljon on toki muuttujia.

Viivaa SID saattaa näyttää sen vuoksi jos Eberiltä on sähköt katkottu esim sulake irrottamalla.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 15:06
Kirjoittaja Numba
Mittaa se työmatka ennen ja jälkeen renkaan vaihdon. Muuttuuko kehämitta paljon. Pienellä renkaalla saa vääjäämättä paremman kulutuslukeman. Mittarivirheen korjaus huononsi kulutuslukeman, kun kilometrejä kertyi 4% vähemmän.

Vähällä on Audi mennyt, mutta oliko nuo alle 5 lukemat yksittäisiä hyviä, vai jatkuvaa. Automaatti Saabilla ajettiin matkaa parhaimmillaan sinne 5,2 paikkeille. Yksittäisiä reissuja. Keskiarvo hyvään syksy-kevät aikaan 5,4-5,6. Kaikki ajot 5,8. Nyt on korona-aikana matka-ajo muuttunut lyhyempään, ja jatkuvasti yli 6 litraa, usein 6,4-6,7. Mittaris 405 tkm, seurantaa noin 325 tkm, keskiarvo nousee, mutta pysynyt vielä 5,85 paikkeilla.