Harrastushistoriaa on itsellä vasta muutama vuosi, ja nämä pääosin mennyt alfojen parissa. Tällä hetkellä omasta kattauksesta löytyy alfa 156 2.5 V6, alfa 159 2.4 x 2 joista toinen Q4, toinen vajaaveto. Alfasud 1.2 boxer ja fiat barchetta 1.8. Pari vuotta olen myös kiertänyt kesäisin Suomen moottoriratoja, yllättäen alfakerhon ratapäivillä. Aina kun työltäni ja taloprojektilta kerkeän, korjailen yleensä jotakin näistä vehkeistä.
Nyt kävi sitten niin ikävästi, että oman ajovirheen vuoksi pääsi käyttöalfan pohja kopsahtamaan routamöykkyyn, joka tietysti halkaisi öljypohjan n+3:en osaan, josta päästääkin sujuvasti tämän projektiketjun aiheeseen. Käyttöautoksi valikoitui tämmöinen hyvinkin yleinen käyttöautovalinta, eli Saab 90. Viimeisiä valmistettuja yksilöitä päätellen valmistusvuodesta, joka on -87. Olen haaveillut jo ensimmäistä autoa ostaessani OG900:sta, ja niitä alkuun oikeastaan katselinkin tässä viime viikon aikana. Silmiini kuitenkin osui nettiautosta budjettiin sopiva 90, joka oli leimassa.
Muutenkin viikonloppureissu etelästä hieman pohjoisemmaksi vei siis pienen mutkan kautta ja kävimme katsomassa tätä perjantaina. Liikkuu eteen ja tuurilla taakse. No okei, liikkuu ihan hyvin taaksekin. Vikojakin löytyy, mutta ei mitään mikä koeajolla olisi tyrmännyt ostohaaveet. Vikoja siis löytyi seuraavia: moottorin termostaatti vuotaa, takalasin lämppäri ei toimi, bensamittari ei toimi, kytkin ottaa aivan polkimen yläpäässä kiinni, takakontin pohjassa on pari reikää, mitkä sai epäilemään hieman katsurin taitoja, koska auto oli kuitenkin leimattu reilu kuukausi takaperin. Onneksi myyjä ajoi auton montun päälle, ja pääsimme itse vielä katsomaan pohjan. Noh, kaupat tuli, ja autossa ei ole mitään ajamista estävää... Paitsi se ettei se käynnistynyt seuraavana aamuna. Siitä tosin selviää uuden akun ostolla, ja hienovaraisesti starttia muistuttelemalla, että kun pyydetään niin olisi hyvä tehdä työnsä. Tälle tuli nyt sellainen 570km koeajoa kotiin, ja tuntuu vanha herra tykkäävän taas tien päällä olosta. Ostohetkellä mittarilukema ~370 000. Kotimatkalla huoltiksen pihassa nappasin nopean kännykkäräpsyn autosta.