giilsin ysikymppi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos auton ohjekirja on tallessa, niin kannattaa selailla jos sieltä jostain löytyisi raapustettuna nelinumeroinen luku. Niin minä pääsin pälkähästä kun vaihdoin akun ja sen jälkeen "Grundig for Saab" meni lukkoon.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Löysin ohjekirjan, selasin läpi. Merkintää oli monenmoista, muttei radion koodia.

No, tongin vielä koko paperinipun läpi. Pahalta näytti siinä kohtaa, kun löysin koodikortin jossa luki oikea radion malli, muttei koodia. Tongin lisää ja löysin kuin löysinkin toisen koodikortin, jossa oli koodi.

Nyt rokki soi :saab: -brändätystä radiosta, huikeeta!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja torque »

^ noniin, :lol: runtikin laite saabissa soimassa. :mrgreen: Onko vielä kasettinauhoja veivattavana? Vaan saahan noihin jotain lisälaitetta että sekin laitteen osio saa käyttöön.
Off Topic: kodissa runtikin nimellä toimiva näyttölaite, ja siitäkin nyt tullut töllöttyä jumppaa Orekonista. :)
Ja, olihan tuolla mökillä jokin Grundig radiolaite, muista onko yhä vai menikö SERiin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
giils
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 12:05

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja giils »

Joo kiitos vinkeistä! Onhan tuo hienoa ajella noopalla menemään samalla kun humppa soi. Saa hymy huulilla ajella, ja kyllähän tuo kehuja kerää bensa-asemalla ja työyhteisössä. Hymyilyttää vielä enemmän kun joku tuntematon ihminen tulee kehumaan autoa. On myös hyvä ajaa tämmönen 36 vuotias auto. Lämppäri on jumahtanut talviasentoon, joten ainakin on lämmin ajella kun olen tälläinen palelevainen :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämppärin summer/winter-läppä määrittää annetaanko ilma kojetaulun suulakkeista kohti matkustajia lämppärin kennon läpi vai ohi. Läpät saanee kääntymään viimeistään irrottamalla lämppärikotelon kannen.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Käänty se läppä, kun yritti uudestaan kylmän koneen kanssa rauhallisesti. Se on yllättävän lämmin kohta kun kone on kuuma
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
giils
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 12:05

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja giils »

Tässä kesän aikana tuli jonkin verran ulkoilutettua Nooppaa, ja takajarruista rupesi kuulumaan rohinaa, varsinkin oikealta puolen. Lisäksi nyt muutaman kuukauden seisoneena, oli akku kuollut lopullisesti ja elvytysyrityksistä huolimatta sitä ei saatu henkiin. Jarrulevyt ja palat tähän hain jo jonkun aikaa sitten, ja ne on eteisen lattialla odotelleet aikaa ja motivaatiota.

Noh, nyt sitten kun taas kaikki 3 mun ajossa olevaa autoa lahoaa samaan aikaan, niin eilen suuntasimme Aeron kanssa Hämeenlinnan lelukauppaan, eli motonettiin hakemaan vähän kaikkiin autoihin osia. Napattiin tähänkin samalla exiden akku. Tärkeimpänä ajatuksena oli kuitenkin saada mun Q4 alfa ajoon, ja vetarin stefa haettiin. Siitä nyt ei kuitenkaan tullut mitään, kun tarvikestefa vaatisi laittoman paljon väkivaltaa mennääkseen paikoilleen, niin vitutuksissani aloin sitten tekemään saappiin jarruja. Aero siinä hieman minua autteli.

Enkä voi vieläkään uskoa kuinka helppoa se oli. Viimeisimmän tiedon mukaan jarrut on vaihdettu viimeksi vuonna -99, tästä nyt ei toki varmuutta ole, mutta vähän ne näytti siltä että voi hyvinkin olla. Ruosteen ja lian määrästä huolimatta kaikki pultit, mutterit, tapit ja ruuvit lähti nätisti auki. Enkä enää myöskään ihmettelee rohinaa, olihan siellä oikealta uloimmasta palasta jäljellä runko. Kitkapinta oli lähteny lomille jo varmaan hyvä tovi sitten. Muissa oli kitkapintaa jäljellä, mutta kaikista ne oli irronnu rungoista. Männätkin painuivat suht. inhimillisesti sisään. Vähän siellä oikealla puolen ulompaa mäntää sai jumpata, mutta meni sekin. Uutta levyä ja palaa sitten paikalleen ja koeajo. Pysähdyttiin välillä ja katseltiin jarrujen lämpötiloja, eikä oikea jarrukaan laahaa enää uusien osien kanssa. Pyyhkijätkin tässä on varmaan sieltä ysäriltä, niin vaihdetaan nekin tänään, kun olisi tarkoitus vetää tällä vähän pidempi siivu tänään.

Pitkästä aikaa tämmönen "yhden illan homma" oli oikeasti yhden illan homma... eikä kolmen päivän homma, niinkuin on ollut aiemmat ties kuinka monet "pienet" rempat. Ja niin hyvä mieli oli taas käydä ajelemassa tällä. Pientä laittoa vielä on, kuten lisäpitkien kytkeminen (olivat autossa kiinni jo ostaessa mutta eivät kytkettynä, eli olleet lähinnä keulakoristeena minun aikana, mutta nyt alkaa illat pimenemään niin kiinnostaa nähdä) sekä moottorin termostaatin vaihto. Uusi olisi jo hankittuna, eikä vaihtokaan ydinfysiikkaa ole.

Kuukauden päästä pitäisi lenkittää leimakonttorille, ja sitä ennen tarvitsee myös hitsata takakontin pohja.

371981km uudet takajarrulevyt ja -palat sekä uusi akku.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannattaa kurkata samalla kun kolvi on kourassa öögan kanssa apparin jalkatilan kohta missä se aisa tulee edestä ja fokusoida hieman meisseliä massan alle, saattaa olla yllätävän reikästä siitä kanttauksen välittömästä läheisyydestä ja tiimellyksestä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
giils
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 12:05

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja giils »

mestari kirjoitti:
Su Loka 16, 2022 10:50
kannattaa kurkata samalla kun kolvi on kourassa öögan kanssa apparin jalkatilan kohta missä se aisa tulee edestä ja fokusoida hieman meisseliä massan alle, saattaa olla yllätävän reikästä siitä kanttauksen välittömästä läheisyydestä ja tiimellyksestä
Joo, täytyy muutenkin vilkasta sinne pohjaan. Vuosi sitten ostaessa sinne tiirailtiin, ja ainakin kuskin puolen lattia oli jo paikattu, en muista oliko apparin puolta. Mutta joo, täytyy vähän kolistella. :)
Vastaa Viestiin