giilsin ysikymppi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
giils
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 12:05

giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja giils »

Jokunen foorumilainen saattaa jo nimimerkin tunnistaa #muualta, mutta kerronpa lyhyesti ensin itsestäni, kun en uusien foorumilaisten esittelyyn löytänyt omaa ketjua.

Harrastushistoriaa on itsellä vasta muutama vuosi, ja nämä pääosin mennyt alfojen parissa. Tällä hetkellä omasta kattauksesta löytyy alfa 156 2.5 V6, alfa 159 2.4 x 2 joista toinen Q4, toinen vajaaveto. Alfasud 1.2 boxer ja fiat barchetta 1.8. Pari vuotta olen myös kiertänyt kesäisin Suomen moottoriratoja, yllättäen alfakerhon ratapäivillä. Aina kun työltäni ja taloprojektilta kerkeän, korjailen yleensä jotakin näistä vehkeistä.

Nyt kävi sitten niin ikävästi, että oman ajovirheen vuoksi pääsi käyttöalfan pohja kopsahtamaan routamöykkyyn, joka tietysti halkaisi öljypohjan n+3:en osaan, josta päästääkin sujuvasti tämän projektiketjun aiheeseen. Käyttöautoksi valikoitui tämmöinen hyvinkin yleinen käyttöautovalinta, eli Saab 90. Viimeisiä valmistettuja yksilöitä päätellen valmistusvuodesta, joka on -87. Olen haaveillut jo ensimmäistä autoa ostaessani OG900:sta, ja niitä alkuun oikeastaan katselinkin tässä viime viikon aikana. Silmiini kuitenkin osui nettiautosta budjettiin sopiva 90, joka oli leimassa.

Muutenkin viikonloppureissu etelästä hieman pohjoisemmaksi vei siis pienen mutkan kautta ja kävimme katsomassa tätä perjantaina. Liikkuu eteen ja tuurilla taakse. No okei, liikkuu ihan hyvin taaksekin. Vikojakin löytyy, mutta ei mitään mikä koeajolla olisi tyrmännyt ostohaaveet. Vikoja siis löytyi seuraavia: moottorin termostaatti vuotaa, takalasin lämppäri ei toimi, bensamittari ei toimi, kytkin ottaa aivan polkimen yläpäässä kiinni, takakontin pohjassa on pari reikää, mitkä sai epäilemään hieman katsurin taitoja, koska auto oli kuitenkin leimattu reilu kuukausi takaperin. Onneksi myyjä ajoi auton montun päälle, ja pääsimme itse vielä katsomaan pohjan. Noh, kaupat tuli, ja autossa ei ole mitään ajamista estävää... Paitsi se ettei se käynnistynyt seuraavana aamuna. Siitä tosin selviää uuden akun ostolla, ja hienovaraisesti starttia muistuttelemalla, että kun pyydetään niin olisi hyvä tehdä työnsä. Tälle tuli nyt sellainen 570km koeajoa kotiin, ja tuntuu vanha herra tykkäävän taas tien päällä olosta. Ostohetkellä mittarilukema ~370 000. Kotimatkalla huoltiksen pihassa nappasin nopean kännykkäräpsyn autosta.

Kuva
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tervetuloa foorumille. Tämä on oikein hyvä alue esitellä itseään. Ja tietysti onnea uudelle hankinnalle. Alfat on hienoja autoja, itselläkin oli muutaman kuukauden 159 2,4JTDm Q4 sedan. Hieno auto mutta valitettavasti piti luopua ennen aikoja isomman farmarin tieltä pois. Salaa haaveilen silloin tällöin vastaavasta farmarina :oops:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
giils
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 12:05

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja giils »

Kiitos! Italoautoharrastajan korvaan kyllä vähän särähtää tuo sedan, kun meillä tunnetaan vaan berlina, mutta nielen tämän ja avaan henkisen oven näiden muidenkin autojen ja harrastajien maailmaan :D
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuossa hyvännäköinen :saab: 90, laita lisää infoa foorumille miten&kun korjaukset etenee.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja cc »

Hieno peli ja ilmeisesti se "varustellumpi malli" eli 5 vaihteinen laatikko.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

giils kirjoitti:
Su Tammi 09, 2022 20:37
Paitsi se ettei se käynnistynyt seuraavana aamuna. Siitä tosin selviää uuden akun ostolla
Akkukauppa ei muuten välttämättä auta. Joku autossa purkaa akkua (radio?) seistessä, eikä valot mainittavasti himmene solenoidin vetäessä jos ei startti pyörähdä.

Vaan ei välttämättä pääse starttikauppaankaan. Koska tällänen saappi on tehty ruuvattavaksi, niin joutessani nykäsin startin irti ja toin sen sisälle huilimaan. Koska kyseessä on avgovaimon auto, totesin keittiön pöydän hyväksyttäväksi ropauspiteeksi :D. Vilkaisin sisään ja vaikka hiilet ovat kuluneet, eivät ne ole vielä ihan lopussa. Pyörittelin starttia pari kertaa boosterin voimin ja ihan kiltisti se hönki ilman mitään haasteita, kunhan sai maatakin tarjottua. Meinasi olla kauheen nihkee ottamaan kontaktia mistään kohtaa. En ole ihan varma että pitäisikö tuon maadoittua lähinnä kauluksensa, kaulan pulttiliitosten vai takapään tukiraudan kautta, mutta varmuuden vuoksi harjailin hapettumat pois näistä kaikista, sekä vastinpareistaan.

Avaimet on omistajan taskussa jossain tien päällä, joten kokeilemaan en päässyt.

Jaa niin, paikallinen fiksussi nykäsi hyllystä Calorstatin 88°C termarin. Otin samalla pätkän letkua ja jätin vastineeksi huimat 16 euroa muovirahaa. Ei näillä hinnoilla kannata montaa päivää odotella säästön toivossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Koska saappikin tykkää kun sillä ajetaan, ansaitsee tämäkin päästä tien päälle. Neito aatosteli että vaihetaan tähän vihdoin kesätassut alle ja kun katottiin ekaa fillaria, niin siinähän on kyljessä semmonen reväle että sillä ei rengaskauppaan asti pääse, joten ei muuta kuin puhelua Kanta-Renkaalle ja diili 185/65R15 Nexeneistä, nouto keksiviikkona. Minähän sitten tajusin, että jos ei peltivannehia halua, niin mulla on tallissa irtaallaan vanhan jaon tykkivanteet jotka ois komeemmat kuin pellit, joten neito haki Nexenit niille.

Eilen sitten puuhasteltiin yhtä ja toista ja laitettiin saappi laturiin. Samalla sovittiin, että minä vaihan tänään tassut alle kun akussa on tarpeeksi potkua.

Töiden jälkeen kampesein sitten itteni pihalle, nykäsin pikkutallin ovet auki ja ceetekin irti, istuin reteesti kuskin pukille ja käänsin avainta. Solenoidi naksahti ja kaikki sammu. Aivan kaikki.

Boosteri kiinni, virrat päälle, mittarivalot herää ja avain starttiasentoon, niin kaikki sammu, tällä kertaa solenoidi ei naksahtanut. Ei ny hyvä helevetti, voiko se akku olla näin död... Yleismittari napoihin kiinni ja 13 volttia pirteetä. Kabiiniin näyttämään avainta ja mitään ei tapahdu, mutta jännite pysyy tasaisena. Seleevä, ei nyt ole ainakaan pelkästään akkuvika. Yleismittarin plussakarva hauenleualla kiinni startin akulta tulevaan karvaan (onneksi se on näissä tosi kivasti käsillä) ja kokeilemaan,jännite tipahtaa nollille siinä kohtaa kun solenoidin pitäisi vetää ja lähtee toooosi rauhallisesti elpymään, kun päästää avaimesta irti, joten syypää löytyy akulta startille menevästä yhteydestä. Varmistaakseni että onko syypää kenkä vai kaapeli, nykäisin vähän karvaa näkösälle akunkengän vierestä ja bongasin kivasti vihreetä kuparia. Alkaa olla aika selvä tapaus, mutta iskin silti vielä hauenleuan kiinni suoraan esiin kaivamiini karvoihin, käänsin avaimen on-asentoon ja heti tipahti voltilla, kun valot sytty. Kääntämällä starttiasentoon ei kuitenkaan pudonnut nollaan, vaan startti pyörähti ja kone hörähti tulile. Magnifico!

Jyrmyytin noopan tallista pihalle toisen tallin eteen ja avasin kuskin oven kokonaan, se merkele kehtasi vinkaista mulle saranastaan! No, irrotin akulta miinuskengän, pistin penetraatiomöhmäättiä plussakarvan kenkään kiinnittäviin ruuveihin, löysäsin pyöränpultit ja vaihdoin tassut pääty kerrallaan, keula ensin. ja perä sitten.

Tassujumpan jälkeen lähdin rohkeesti kokeilemaan, että lähtisikö plussapiuhan akunkenkään kiinnittävät ruuvit jollain taialla auki. Yllätyksekseni ne lähti suorastaan helposti. Katkaisin plussapiuhasta pätkän pois, täytin akunkenkän piuhaluolan (tässä siis plussapiuha työnnetään akunkengässä olevaan "luolaan" ja luolan kyljestä ruuvataan 2 ruuvia pitämään piuhaa kiinni) akunnaparasvalla, työnsin piuhan pesäänsä ja ruuvasin kunnolla kiinni. molemmat kengät löysäsin ihan reippaasti ja levitin auki niin, että sain panettua ne mahdollisimman syvälle akun napoja hyväilemään ja ruuvasin kunnolla kiinni. Aijjettä kun starttaa nyt nätisti, ainakin ekoilla testeillä.

Oven vinkaisusta vittuuntuneena kävin hakemassa CRC:n valkoista litiumrasvaa ja voitelin saranat pikaisesti molemmin puolin ja vispasin ovia eestaas. Ei vingu enää.

Lopuksi vielä huuhtasin pahimmat pölyt pois auton päältä ja pyöräytin sen vielä parkkiin laturin jatkeeksi. Saa aamulla neito lähteä ilolla työmaata kohden :)

370265km: Uudet kesätassut Nexen 185/65R15 tykkivanteilla, akun plussakaapelin korjaus, saranoiden rasvaus ja pölyjen huuhdonta
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Laitetaas vielä foto noopasta tykkipyörillä:
Kuva

Kysytään samalla, onko kellään tälläseen radioon ohjetta tai keinoa löytää avauskoodia?
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Ja vielä alkuperäiset hifit. kyl kelpaa.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Kelpais paremmin jos ne sois :D. Koodia tuntuu tosiaan rammari kyselevän, pitäsi keksiä miten sen saa auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Eli jos ei löydy koodia, niin käyt vaan liikkeessä pyörähtämässä, ehkä pienen maksun voivat veloittaa :D

Edit. Tos vielä linkki manuskaan, jos haluat opetella miten faderia saa säädettyä https://www.manualslib.com/manual/81894 ... 5200%20RDS
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja aero »

Aivan :D. No, koetetaan vielä löytää koodikorttia ennenkö laitetaan kyselyä Grundigin huoltoon. Sellainen (siis Grundigin huolto) on kyllä vielä olemassa, mutta vähän luulen että siellä jonnet ei edes muista, kun autoissa oli vielä vaihtokelpoisia radioita :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

https://www.ecoustics.com/electronics/f ... 14477.html

Googlaillessa tuli tuollainenkin vastaan. En perehtynyt sen tarkemmin ja toki noi ainakin 10v takaa, mutta ilmeisesti joillain harrastajilla on joku tietokanta, mistä voi sarjanumeron perusteella hakea koodeja.

Edit. Ja sellaisia vanhojen stereoiden huoltopaikkoja on muuten aika paljon ja harrastajat päälle. Apu voi löytyä yllättävänkin läheltä. Luulisin niistä osan olevan kuitenkin näitä menneiden aikojen piirimyynti- ja huoltoverkostojen entisiä työntekijöitä. Noihin Kekkosen ajan hifeihin saanut pariin otteeseen itse asiantuntevaa apua (Marantz ja Tandberg).
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3548
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

On kyllä hyvä kuva nopasta. Jotenkin, ihmeen, linjakas. Tuosta kuvakulmasta. Tulee ihan muistot mieleen ex-appiukon punaisesta 5-vaihteisesta nopasta, jolla sain hyvin valikoiden ajaa, mm. aina lauantaisin Merikarvialle saunomisreissulle koko poppoon, kun appiukko otti vähän olutta. Kyllä kuskina olo aina oluen oton voitti ! Auton mittarissa oli n. 50000 km ja sillä ajettiin tyyliin muutamia satoja tai pari tuhatta km vuodessa, vain tarkoin harkiten. Takaisin oli aina kiva tulla saunomisreissulta, kun kasitiellä appiukko pienissä kaljoissa käski vähän "polttaa karstaa", kun autolla niin harvoin ajettiin. Kyllähän mä käskystä poltinkin :D Siihen maailmanaikaan tommonen 100-heppanen noppa tuntui todella ärhäkältä peliltä. Ajat muuttuu, mutta mukavia muistoja !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: giilsin ysikymppi

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

On kyllä hieno noppa. Mikäli tarvitsee koko soitin vaihtaa, niin mulla olis tuollainen samanlainen.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Vastaa Viestiin