Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Olitteko muuten harkinneet tasapainoakseleiden ketjun pois jättämistä?

Omassa autossa on jakopää alkanut hieman ääntää (jos se nyt on jakopää) ja olen harkinnut tp akseleiden ketjun pois jättämistä. Varsinkin jos syypää löytyy sivuääneen sieltä. Ainakin jotkit ovat kehuneet tällä foorumilla, että toimenpide antaisi kierrosherkkyyttä koneelle ja onhan siinä pointtia. Itsellä ei ole mitään kokemusta. Ei myökään siitä, miten se vaikuttaa värinöihin ja ääneen..

Teillä kun on agendalla painon pudotus, putoaisi sekin ketjun verran. ;) Akseleiden vissiin pittää pysyä visusti koneessa että öljynpaineet ei katoa.

Vissiin 1993 - 1995, tai jotain sinne päin, tasapainoakseleita ei ole lainkaan.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se tp-kejun poistaminen on suht helppo juttu et sen poistamalla selvii ainaki et ääntääkö se vai ite jakopää.

Ite en huomannu kun positiivista vaikutusta mutta en tiedä kuinka kuluneet tp rattaat oli et oliko enää ollenkaan kohdallaan :roll:
Edit. Tuolla joku kuva omast ähellyksestä
viewtopic.php?f=29&t=157120&hilit=Tasapaino%2A&start=90
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kokeneemmilta kavereilta sain neuvoa, että tasapaino-akselit kannattaa säilyttää toiminnassa pitkäiskuisessa 2.3 moottorissa. Muuten kone tärisee ärsyttävästi.
2.0 moottorista ne voi jättää pois.
Iskun pituus 90mm vs 78mm vaikuttaa varmasti voimakkaasti männän nopeuteen ja sitä kautta värinää aiheuttavien voimien suuruuteen.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja PyryR »

tetammi kirjoitti:
Ke Maalis 15, 2023 11:03
Se tp-kejun poistaminen on suht helppo juttu et sen poistamalla selvii ainaki et ääntääkö se vai ite jakopää.

Ite en huomannu kun positiivista vaikutusta mutta en tiedä kuinka kuluneet tp rattaat oli et oliko enää ollenkaan kohdallaan :roll:
Edit. Tuolla joku kuva omast ähellyksestä
viewtopic.php?f=29&t=157120&hilit=Tasapaino%2A&start=90
Ai että se vaan "valahtaa" sieltä öp alas kun pätkäsee? :D Täytyypä kahtoa mitä hälle ja jakoketjulle kuuluu
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Olikohan niin et pitäis koneen pyörimissuuntaan nyppästä ettei jumita :roll:

Jakoketjua tuolta ei muistaakseni juurikaan näkyny.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

PyryR kirjoitti:
Ti Maalis 14, 2023 23:06
Selvisiko teidän rempan yhteydessä, mistä sitä lopulta kului vai oliko öljyrenkaat vaan niin kuluneet? Oliko sylinterit itsessään muuten kuluneet siten, että sylinterimitalla näki eroa?
Moottoriöljyn kulutus johtui luultavasti karstasta männänrengasurissa ja öljyrenkaissa. Lisäksi venttiilivarsien tiivisteet saattoi valskata ja aiheuttaa savutusta startin jälkeen. Sylinterimitalla näki pientä eroa ja soikeutta lähellä alakuolokohtaa. Kai nämä lohkot pitäisi porata ja kasata ylikokomännillä, jos oikein hyvän haluaisi.

Bensan seassa on nyt puteli motox petrol system trim puhdistusainetta. Tuo saattaa liottaa suuttimista jotain epäpuhtauksia pois tai sitten ei.

Jarruputkiremppaan saapui rojua:
Kuva

Samassa paketissa saapui myös tähän autoon sopivia huolto-osia. Bensafiltteriä en muista tähän vaihtaneeni ja muutaman euron raikkarin raaskii vaihtaa tällaiseen vanhaan romuun :lol:

NGK tulpanjohtojen laatu ei oikein käsin hypistellessä vakuuttanut. Hankinnasta jäi kieltämättä ostokrapula, näistä tulee mieleen 20v takaiset heikkolaatuiset siniset silikoniset splitfire -piuhat. Alkuperäiset Bougicord johdot vaikuttaa asiallisemmilta, mutta niistä on jo liitokset vähän kulahtaneet. Harmi etten sellaisia uusia löytänyt tähän. Laadukkaita tulpanjohtoja halajava joutunee rakentamaan johtonsa itse kuparijohtimesta irtopäillä ja käyttää joko vastuksella varustettuja R-tulppia tai R-tulpanhattuja. Tulpanjohtoja ei varmaan enää uusita kuin museo- ja jokkisautoihin.

Vähän sama marina kohdistuu Beru virranjakajan kanteen ja pyörijään, nekin vaikuttaa kiinalaiselta krääsältä.

Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Hessu »

A_K_O kirjoitti:
Ke Maalis 15, 2023 13:40
Kokeneemmilta kavereilta sain neuvoa, että tasapaino-akselit kannattaa säilyttää toiminnassa pitkäiskuisessa 2.3 moottorissa. Muuten kone tärisee ärsyttävästi.
2.0 moottorista ne voi jättää pois.
Iskun pituus 90mm vs 78mm vaikuttaa varmasti voimakkaasti männän nopeuteen ja sitä kautta värinää aiheuttavien voimien suuruuteen.
Olikos se nyt niin, että tasapainoakseleilla kompensoidaan suorissa neloskoneissa esiintyvää toisen kertaluvun epätasapainoa. Se aiheutuu siitä, että männän kiihtyvyys ylä- ja alakuolokohdan ympärillä on erisuuruinen. Kankisuhde eli kiertokangen pituuden suhde iskunpituuteen vaikuttaa tähän myös. En nyt muista Saabin koneen mittoja ulkoa, mutta tyypillisesti samassa moottoriperheessä pitkäiskuisemman kampuran kanssa ei ole tilaa laittaa samassa suhteessa pidempiä kiertokankia. Teoriassa jos kiertokanki olisi äärettömän pitkä, ei toisen kertaluvun epätasapainoa esiintyisi ollenkaan.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kiertokankien pituudet karkeasti:
-lyhyet B234 turbo
-keskimittaiset B204, B234i, B235
-pitkät B205

Tässä moottorissa oli alkujaan painavat B204/B234i kanget, jotka päivitettiin viimeisimpiin keveämpiin murretulla alasilmällä varustettuihin B235 versioihin.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Andre »

Hessu kirjoitti:
To Maalis 16, 2023 14:58
A_K_O kirjoitti:
Ke Maalis 15, 2023 13:40
Kokeneemmilta kavereilta sain neuvoa, että tasapaino-akselit kannattaa säilyttää toiminnassa pitkäiskuisessa 2.3 moottorissa. Muuten kone tärisee ärsyttävästi.
2.0 moottorista ne voi jättää pois.
Iskun pituus 90mm vs 78mm vaikuttaa varmasti voimakkaasti männän nopeuteen ja sitä kautta värinää aiheuttavien voimien suuruuteen.
Olikos se nyt niin, että tasapainoakseleilla kompensoidaan suorissa neloskoneissa esiintyvää toisen kertaluvun epätasapainoa. Se aiheutuu siitä, että männän kiihtyvyys ylä- ja alakuolokohdan ympärillä on erisuuruinen. Kankisuhde eli kiertokangen pituuden suhde iskunpituuteen vaikuttaa tähän myös. En nyt muista Saabin koneen mittoja ulkoa, mutta tyypillisesti samassa moottoriperheessä pitkäiskuisemman kampuran kanssa ei ole tilaa laittaa samassa suhteessa pidempiä kiertokankia. Teoriassa jos kiertokanki olisi äärettömän pitkä, ei toisen kertaluvun epätasapainoa esiintyisi ollenkaan.
Täsmälleen näin. Vaikuttavia tekijöitä kankisuhteen lisäksi männän ja Kiertokangen massa, josta syystä B205 moottorissa (keveä mäntä, pitkä kanki, lyhyt isku) koko akseleiden tarpeellisuus on niin ja näin. B234 moottorissa niiden puutteen jo huomaa.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Tulpanjohdot, pyörijä ja virranjakajan kansi sopi paikoilleen. Puolanjohto ei käynyt, molemmissa päissä oli DIN-liitin, kun tarttis olla virranjakajassa DIN ja puolan päässä on M4.

Lauantaina 18.3 oli viimeiset jääratakelit täällä etelässä. Jää jauhautui sohjoksi ja liukasta oli. Laitetaan nyt kuva, kun kerran kuvaaja antoi julkaisussaan luvan jakaa kuviaan vapaasti:
Kuva

Auto kävi pariin otteeseen penkassakin tällä kertaa, josta valmiiksi halki oleva etupuskuri ei oikein tykännyt. Tarvis löytää ehjempi puskuri tai vähintään ehjät alamuovit. Talladegan alalippa olisi kesäksi paras vaihtoehto.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komia kuva :mrgreen:
Kolkin puskurissa ois vähän enemmän muotoja ja niitä on paremmin tyrkyllä kuin talladegan lippoja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kävin kiihdyttelemässä saabilla viime sunnuntaina:
https://youtu.be/b29kua6UCRk

Epämääräisen pituisella matkalla paras aika 9,01s ja paras loppunopeus 109km/h.
Vastaavat lukemat olivat esimerkiksi Civic typeR:llä 8.76s ja 117km/h.
Eli ihan kelvollisesti tuo saappi kiihtyy alkumatkan, 2-3 vaihteenvaihdon suuri porras sitten latistaa kiihtyvyyden kierrosten tippuessa turhan paljon.

Samalla reissulla sovittiin kaupat talladegan spoilerilla varustetusta puskurista, jonka sainkin haettua tänään kotiin. Saa nähdä, jaksanko tuon joskus vielä maalata auton väriin.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Saab on lojunut kesän mummolassa ja toiminut harvakseltaan ajoharjoittelukäytössä. Moottoriöljyä ja jäähdytysnestettä on joutunut pari desiä lisäämään kesällä.

https://youtube.com/shorts/lNo-8HHkVn8?feature=share

Tuolla pystyy ajamaan kohtuullisesti metsäautoteillä. Keula on madallusjousilla vähän turhan matalalla, mutta toisaalta sopivan jämäkkä, ettei etupää pohjaa.

Jaksaisiko Bilstein korkeapainekaasut nostaa keulaa hieman ylös, eikös niissä ole yli 10bar painetta kaasumännässä? Männän halkaisija lienee alle 40mm niin tuostahan osaisi joku insinööri laskea sylinterin työntövoiman 😄

205/55-16 kesärenkaat ovat turhan matalat ja liukkaat soratielle. 195/65-15 m+s olisi aika optimit tuollaiseen käyttöön.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Satku haettiin perjantaina mummolasta kotiin, jotta Laten kanssa päästäisiin osallistumaan Saab-klubin ratapäiville Ahvenistolle.
Rata oli aluksi märkä, sitten satoi lisää ja radalle muodostui isoja lätäköitä. Lopuksi sade taukosi ja lätäköt pienenivät.
Ajelimme pojan kanssa vuorotellen, tämä oli eka kerta kun Late pääsi testaamaan autoaan moottoriradalla. Vähän pelotti olla kyytissä 8O

Kuva

Vapari parkui radalla ihan mukavasti, kaasua ei tarvinnut säästellä vaikka märkä rata olikin liukas:
https://youtu.be/mSDrS4p4_pE?si=zKuKDGJCf76Tv96U

Auto toimi muuten hyvin, kunnes konehuoneesta pääsi sininen savu ilmoille. Varikolla vahinkoja tutkiessamme todettiin, että ohjaustehostin oli päästänyt öljyä pihalle. Öljy oli ilmeisesti päässyt kiehumaan ja purkautunut paineella tehostimen akselitiivisteeltä pihalle. Vahingosta selvittiin lisäämällä pari desiä öljyä tehostimen säiliöön ja putsaamalla apulaitehihna rätillä. Ratahenkilökunta hoiti öljyntorjunnan :roll:

Pakosarjan ja tehostimen pumpun väliin pitää rakentaa lämpökilpi, jotta tilanne ei pääse toistumaan.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kelit kylmenee ja illat pimenee. Satku sai allensa taas vanhat Hakkapelitta 8 renkaat.
Valokytkin ja lasinnostimen kytkin sai sisäänsä ehjät polttimot. Kelpaa taas ihailla vihreää valaistusta:
Kuva
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin