Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Koneremontti jatkuu.
-Lohko pestiin, hoonattiin ja maalattiin. Röörit rassattiin puhtaaksi.
-Moottoriin tuli B235 kampiakseli, joka oikaistiin ja kaulat kiillotettiin.
-Mäntien jäähdytyssuuttimet putsattiin ja testattiin. Kasaus uusilla Glyco runkolaakereilla.

Männän helmoihin kokeiltiin keraamista pinnoitetta. Levitys siveltimellä ja sitten uunitus.

Kuva

Sitten männät paikoilleen uusilla Göetze männänrenkailla, B235 kiertokangilla ja Glyco kk-laakereilla.
Takapäätyyn laitoin uuden stefan.

Sitten moottori pois pukista ketjutaljaan roikkumaan, jotta takapäädyn saa kiinni.
Kuva
Kuva

Sitten moottori takaisin pukkiin ja TP-akselit ja jakopää paikoilleen.
Jakopääsettiin piti hommata B234 tp-rattaat 93167190 ja 93167191 erikseen.
Kuva
Viimeksi muokannut A_K_O, To Maalis 17, 2022 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja mikan »

Noilla osilla tämän luulisi herkemmin vastaavan kaasuun. Nokka-akseleihin kun vielä hiottais vähän lisää voimaa ja softan hieroo kohdalleen, niin oikein hyvin henkivä tuosta tulee.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

kiitos :D

Öljypumppuun tuli uusi ratas. Öljynpaineen rajoitinventtiilin mäntä oli naarmuuntunut ja takelteli (ehkä mennyt karstaa läpi), joten sekin piti uusia.
Ng900 2.3i:ssä ei öljynjäähdytintä ole lainkaan, kuten tonnarissa taitaa olla. Turbomallin öljynsuodattimen jalan, jossa on termostaatilla varustettu lähtö öljynjäähdyttimelle, sai parilla kympillä, joten sellainen piti hommata 8)

Kuva

Vanha kansi oli tosiaan aika kamalassa kunnossa. Tilalle meni vähän ajettu kansi jota huollettiin seuraavasti:
-kanavia viilasin hieman
-oikaisu koneistamossa
-venttiilien läppäys
-uudet venttiilivarren kumit
-hytikoiden herkistely

Kuva
Kuva

Late kiskoi kannenpultit ja nokkapukit momenttiin.
Kansi kasattiin 2.3i vakionokilla. Nokkien vaihto tarvittaessa myöhemmin on saabin moottoriin helppoa.
Vesipumppu uusittiin.

Kuva

Kuva

Muovinen kiristinrulla ei sopinut pyörimään ng900 kiristimessä, joten peltiseen rullaan piti vaihtaa laakeri:
Kuva

Kuva

Vesiputket maalattiin Volvo Penta green maalilla. Minusta aika kiva väri :mrgreen:
Kuva

Ohjaustehostimen jalkaa joutui viilaamaan, jotta peltisarja sopi paikoilleen:
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tää on kyl komeeta touhua kerrassaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä kelpaa tuolla tavalla perustellisesti entrattu pata nostaa keulille. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Vielä ennen keulalle nostoa piti kiinnittää mm:
-vetarin kannake
-laturi, uusilla hiilillä
-startti
-johtosarja
-vauhtipyörä
-kytkin
-painelaakeri
-2.0i laatikko uusilla stefoilla
-laatikon kannatinkumi, uusi, jäykistettynä tuulilasiliimalla

Kuva

Kuva

Moottorin tukikumit kaipasi uusimista

Kuva

Kuva

Sitten vaan voimapaketti rullakolla alakautta auton alle ja nosto ketjutaljalla ylös paikoilleen.

Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Ennen vetoakseleiden kiinnitystä teki mieli kunnostaa etutolpat ja siistiä jarrusatulat.
Tolppien sisältä löytyi uudehkot timmit KYB kaasuiskarit.
Ruosteen liotus sitruunahapossa.
Kuva
Kuva

Tolpat pensselöin mustaksi hempelin 2k epoksilla. Tolppien sisälle laitoin hyvältä tuntuneet vanhat iskarit ja pohjaanlyöntikumit.
Uudet pölysuojat sai tilattua fixukselta.
Kuva
Kuva

Poika maalaisi satulat keltaisella spraylla :)
Ja koska kyseessä on :saab: , niin seuraavaksi pitää hitsata etupyöräkoteloita. :facepalm_man:


Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täähän etenee ripeästi. Mikä toi moottorin siirtelylavetti on? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Moottorin kasaus tehtiin jo viime vuoden puolella ja keulalle nosto nyt talvella. Pikku hiljaa on otettu nykyhetki lähes kiinni.

Moottorin siirtelylavettina toimi meijerirullakko, jonka päällä oli pehmusteena :saab: penkinpäällinen :)
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pyöräkoteloiden mätäkohdat parsittiin perinteiseen tyyliin hitsaamalla uutta peltiä vanhan tilalle ihan puskusaumalla.

Korjattava kohta hiotaan ensin pellille ja vasta sitten mätä pelti leikataan pois. Jos homman tekee toisin päin, niin pellin reunan hioo vahingossa ohueksi, mikä vaikeuttaa hitsaamista. Kotelon sisältä piti pintaruosteita poistaa hiomalla ja fosforihapolla.
Kuva

Kotelon sisälle oli valettu tehtaalla uretaania ilmeisesti äänieristeeksi. Vaikutti siltä, että ratkaisu on edesauttanut ruostumista :?
Kuva

Reijän muoto haetaan painamalla muropaketin kartonkia pellin syrjää vasten. Kartonki leikataan jäljen mukaisesti muotoonsa ja tämän jälkeen muoto piirretään uuteen peltiin. Korjauspeltinä käytin sähkösinkittyä 1,0mm levyä.
Kuva

Paikka istuu laakista ihan kohtuudella. Bilteman pihdeillä napsuttelin alareunaan reijät tulppahitsejä varten.
Kuva

Sitten hitsaus ja hionta:
Kuva

Pintakäsittelyksi tuli epoksipohjamaali, saumoihin saumausaine, pintamaaliksi polyuretaanipintamaali ja päälimmäiseksi dinitrol car bitumimassaa. Koteloiden sisälle ruiskutin Dinitrol ML kotelosuojaöljyä.
Kuva
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Etutolppiin tuli uutta palikkaa:
-jousien aluslevyt (ng900/og95)
-ABS antureiden kiinnikkeet
-ylätukikumit ja kääntölaakerit
-eibach jouset

Samalla uusittiin toinenkin alatukivarsi ja koiranluut

Kuva
Kuva

Jarrukilvet jäi pois. Alapallonivelten suojakumeille piti askarrella lämpökilvet:
Kuva

Kuva

Hihna paikoilleen keskirullan kera:
Kuva

Paljon puuttuu vielä osia:
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvän näköistä tekemistä. Tuleeko tästä vielä ihan käyttöpeli?
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

tetammi kirjoitti:
La Huhti 09, 2022 22:58
Hyvän näköistä tekemistä. Tuleeko tästä vielä ihan käyttöpeli?
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Tämän voisi luokitella harrasteautoksi, jolla voi käydä harjoittelemassa ajamista.
Tarkoitus on pitää tämä katulaillisena, jotta tällä voi ajella kauppaan, kouluun tai töihin :lol:
Kaippa tämä voisi olla käyttöautona pojalla joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta luulen että silloin bemarit sun muut urheilullisemmat pelit kiinnostaa enemmän.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se kiinnostuksen kohde riippuu varmasti monestakin tekijästä, niin ulkoisita kuin sisäisistäkin. Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin. Tietysti aika tekee tehtävänsä ja saabismi on katoavaa kansanperinnettä. Itsellänikin on viivytystaistelu käynnissä, mutta ehkä yksi Saab löytyy taloudesta kuitenkin myös tulevaisuudessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pakari kirjoitti:
Su Huhti 10, 2022 10:42
Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin.
Näin se on mennyt itsellänikin.
Ekat 10 vuotta ajelin pikkukindereillä, kunnes lastenistuimen/vaunujen kuljetustarve pakotti hankkimaan taka-ovellisen auton (Saab 9-3 Aero).

Projektissa ilmeni pari pientä yllätystä:
1) Pakosarja törmäsi ilmastoinnin putkiin pujotettaessa paikoilleen. Pitkällisen pohdinnan jälkeen ilmastointi sai lähteä :oops:
2) Alkuperäinen jäähdyttimen sähköflekti tunneleineen ei sopinut paikoilleen peltipakosarjan kanssa. Tilalle piti rakentaa ranetus :lol:

Foorumilta löytyi hieno ohje, miten yleismalliselle tuulettimelle rakennetaan kehys lattaraudasta. Keksin kuitenkin käyttää tässä kevyempää materiaalia, sähköasennuksissa käytettävää DIN-kiskoa. Kisko on suht vääntöjäykkää ja valmiiksi sähkösinkitty.

Sopivia tuulettimia yritin selvitellä spekseistä ja kyselemällä muilta kokemuksia. Ilmeni, että kunnolliset SPAL tuulettimet maksaa rahaa ja saatavuus juuri sopivalla halkaisijalla oli sillä hetkellä huono. Bilteman yleismalleilla taas on aika vaatimaton kyky liikuttaa ilmaa, mikä saattaa aiheuttaa helteellä jonottaessa lämpö-ongelmia. Tallista löytyi pari og900 turbon tuuletinta, joita testattiin ajaa säädettävällä virtalähteeltä. Toinen tuuletin vaikutti pyörivän ilman värinöitä ja sivuääniä, joten se sai kelvata tähän kohteeseen.

Kuva

Hyvin jäi tilaa:
Kuva

Ilmastoinnin osia ei tarvinnut viedä metallinkeräykseen, vaan ne lähti onneksi ainakin osittain hyötykäyttöön:
Kuva

Ilmastoinnin poisto keventää keulaa noin 15kg, eli ei kovinkaan paljoa, suunnilleen keskikokoisen käynnistysakun verran. Koska auton perää on kevennetty reilusti, olisi mukava saada myös keulasta painoa pois. Löytyisikö tähän hyviä ideoita?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin