Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Unohtukin mainita, että taka-iskareiden yläpäiden hitsauksen yhteydessä iskarit vaihtui uusiin B4 bilsteineihin, eli vakioita vastaaviin pumppuihin.
Laitetaanpa sitten lisää juttua syksyltä 2020. Moottorin öljyvuotoja oli yritetty pienentää seal-saver aineella tuloksetta. Seuraavaksi vaihdettiin kampiakselin etustefa ja öljypumpun o-rengas. Samalla uusittiin kampiakselin dampperi, johon olikin kulunut melkoinen ura. Kaippa ne vuodot hieman väheni.
Kuva

Tulevaa kansiremonttia varten hankittiin valmiiksi toinen kansi, joka sitten pestiin K2 diper pesuaineella.
Kuva
Kuva
Kuva

Hankimme myös ng900 2.0i mallin vaihdelaatikon, jossa on tiheämpi perävälitys 4.45 kun isolohkon perässä on vakiona 4.05.
Kuva

Vakio pakosarja näyttää onnettomalta keksinnöltä, 2-1 yhdistys on heti pakosarjan jälkeen melko ohuilla mehupilleillä.
Kuva
Viimeksi muokannut A_K_O, Su Helmi 06, 2022 01:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Talven tullen saabi seisoi pihassa kesärenkailla liikennekäytöstä poistettuna. Moottorille maistui moottoriöljy siihen malliin, ettei paljoa huvittanut ajella. Moottoriremontit oli vasta suunnitteluasteella. Noh, toisaalta 5 litran kannu motoxia ei paljoa maksa bensan päälle, joten eiköhän keksitä jotain.
Kuva

Auton mukana tulleet 15" talvirenkaat oli aivan surkeat. Käytettynä löytyi melko hyvät 15" Hakkapelitta 8 talvirenkaat ja ne laitatettiin rengasliikkeessä vanhojen tilalle. Onneksi talven tullen järvet jäätyi ja poika pääsi harjoittelemaan ajamista suljetulla alueella. Sepä se olikin mieleistä puuhaa.
Kuva
Kuva
Kuva

Satkun perästä oli viskottu liki 100kg rojua kaatopaikalle. Perän keveyden kyllä huomasi jäällä, auton sai kivasti poikittain kaasua keventämällä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hienoa, että :saab: saanut kovaa ajoa. Siinä tulee junnullekin perstuntumaa auton käytöksestä liukkaalla. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Hyvää tekemisen meininkiä, ei paljon pienet mädät haittaa! Ja 100kg kevennys vaikuttaa jo kummasti.
Ja mikäs sen hauskempaa kun vetää sladissa jääradalla :D
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kiitos kommentista, mukava että joku vielä lukee foorumia.

Kesällä 2021 hommat alkoi näyttää tältä:
Kuva

Kuva

Keulasta purettiin mm valot, puskuri, konepelti, jäähdytin, vetarit, katti ja apurunko tukivarsineen. Moottori+vaihteisto laskettiin ketjutaljalla auton alle rullakon päälle. Etukäteen mittailtiin, että auton keulan sai tunkattua riittävän korkealle hallitunkkiin kiinnitettävällä helmanostimella. https://m.motonet.fi/fi/tuote/807570/Ba ... ostin-1-tn

Kesällä osien putsaus onnistuu ulkona. Mönskän alta paljastui kuumasinkitty apurunko.
Kuva

Kuva

Öljypohja putsattiin viimeksi vuosi takaperin ja jo nyt se näytti näin kamalalta:
Kuva

Kuva

Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

A_K_O kirjoitti:
Ke Helmi 16, 2022 00:03
Kiitos kommentista, mukava että joku vielä lukee foorumia.
Mun mutu on, että lukijoita on paljo, mutta kommentointi aiheuttaa työtä tässä peukutuskulttuurissa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmoitus tulee jokaisesta uudesta viestistä tässä ketjussa. Mielenkiintoinen ketju ja hienoa tekemistä.

Olisko se ens kesänä, kun otetaan 200hv tästä vaparista?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Tehotavoite on +10% eli 165hv. Siihen ei ole helppo päästä 😄
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Helmi 16, 2022 08:26
Mun mutu on, että lukijoita on paljo, mutta kommentointi aiheuttaa työtä tässä peukutuskulttuurissa :)
Sitäpaitti on turhan tuntusta kirjoittaa jotain, jos ei ole mitään sanottavaa, siksi tulee kommentoitua harvoin, kun joku "hyvää tekemistä" ja "kiva seurata" -viesti ei oikeastaan anna mitään sisältöä itse ketjuun.

Mutta hyvää tekemistä ja kiva seurata!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ehkä sisältöä, mutta ketjun ylläpitäjälle se on tsemppaavaa palautetta ja kertoo hälle myös että lukijoita on.

Mut toki tollanen tyhjänpäivänen kehuminen on suomalaiselle kovin vieras asia :mrgreen:

Epäsuomalaisuudessani toistan siis: hyvää harrastamista!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olis virkistävää, jos tämä olis se korkealle kirkuva ahtamaton :saab: mosa.

Onko tarkoitus kantta työstää laittaa jyrkempää nenäkeppiä jne? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Cona kirjoitti:
Ke Helmi 16, 2022 19:23
Olis virkistävää, jos tämä olis se korkealle kirkuva ahtamaton :saab: mosa.
Vakiokampuralla ja vakiomännillä kierrosluvun kasvatus vaikuttaa riskialttiilta, koska kampurassa ei ole täysiä vastapainoja kuten kierroskoneissa.
Mutta on tässä hyvääkin:
-Kiertokanget ovat samat pitkät mallit kuin B204 moottoreissa. Eli kankisuhde on sama kuin B235 moottorissa
-Männät ovat matalat ja kevyemmät kuin b234 turbossa
-Männäntapit ovat kevyemmät kuin b234 turbossa

Saab B234i
sylinterin halkaisija 90 mm
iskun pituus 90 mm
iskutilavuus 2290 cm3
puristussuhde 10,5
suurin teho 150hv @ 5700rpm
suurin vääntö 210Nm@4300rpm
keskimääräinen männännopeus 17,1m/s @ 5700rpm
keskimääräinen männännopeus 19,5m/s @ 6500rpm :roll:
kampiakselissa 4 vastapainoa :oops:
nokat 246° 8,65mm
venttiilit 32,2 / 29,2mm
kaasuläppä 65mm

Verrokkina psa sporttimallin moottori
XU10J4RS
sylinterin halkaisija 86mm
iskun pituus 86mm
iskutilavuus 1998 cm3
puristussuhde 10,8
suurin teho 167hv @ 6500rpm
suurin vääntö 193Nm@5500rpm
keskimääräinen männännopeus 18,6m/s @ 6500rpm
keskimääräinen männännopeus 21,2m/s @ 7400rpm
kampiakselissa 8 vastapainoa
nokat 255° 10,0mm
venttiilit 34,2 / 30,8mm
kaasuläppä 65mm
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Hankinnat alkoi 2021 kesällä KL-racingin myymällä 4-2-1 peltisarjalla. Putkien ulkohalkaisija 45-50-63mm eli aika kookasta rööriä.
Kuva

Moottorista löytyi #2 kiertokangenlaakerista pahan näköinen jälki. Mittasin alasilmän ja pientä soikeutta on havaittavissa.
Kuva

Sain sitten Kangasalan AS-customise suunnalta vinkkiä, että kevyemmät B235 kiertokanget sopisi näiden B234i/B204 kankien tilalle.
Sama mitta niissä tosiaan on ja uudemmissa murretuissa B235 kangissa on painoa huomattavasti vähemmän.
Merkillepantavaa oli että B234i koneen kiertokankien painoissa oli heittoa yli 10g keskenään. Uudet B235 kanget taas oli 1g sisällä toisistaan.

Kuva

Kuva

Kuva

B234i männät tappeineen painaa noin 100g vähemmän kuin B234 turbon muusinuijat :D
Vaparin männistä löytyy vakiona pienet koloset venttiileille.
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja molby »

Kannattaako huonokuntoista ng 900/og 9-3 vaparia ostaa kun huippukuntoisia löytyy suht edullisesti. No ei siinä mitään, itse ostin 9-5 jossa vararenkaan pohja sekä helmat täysin ruostuneet.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

300€ :saab: ei tosiaan ollut ihan huippukunnossa. En kovin paljoa yllättynyt :lol:
Kaikki Saabit tahtoo olla nykyään ruosteessa ja 2.3 koneiden kampurat taitaa olla kierossa enemmän tai vähemmän.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin