Sivu 1/7

Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 13, 2022 00:29
Kirjoittaja A_K_O
Laitetaanpas tänne juttua pojalle keväällä 2020 hankitusta ng900 ajoneuvosta.

:saab: 900 SE 2.3i -97
Moottori: B234i 2290cc 16v R4
Teho: 150 hv
Vääntö: 210 Nm
Vaihteisto: 5-v manuaali 4.05 perällä
Korimalli: urheilullinen 3d coupe
Väri: cayenne red metalliväri
Varusteet: automaatti-ilmastointi ja vakkari

Auto ostettiin huutokaupasta näkemättä ja haettiin kotiin ihmeteltäväksi. Katsastus oli vielä hetken voimassa.
Autosta ei tullut napsittua järkeviä kuvia hankintahetkellä, koska puhelimen kameraan oli päässyt likaa. Tässä kuitenkin kuva 2021 jääradalta.

Kuva

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 13, 2022 00:50
Kirjoittaja A_K_O
Muutokset ja korjaukset

Moottori ja putkisto
-ilmanotto putsarille suurennettu
-läpivirtaava takapönttö

Alusta ja ohjaus
-etupää: Eibach madallusjouset odottaa asennusta
-takapää: Eibach madallusjouset ja Bilstein B4 vaimentimet
-powerflex ohjausvaihteen pusla

Jarrut
-takana uudehkot satulat ja levyt
-edessä uudet levyt ja palat
-Ferodo DS2500 etupalat odottaa hyllyssä

Renkaat ja vanteet
-kesärenkaat 205/55-16 Hankook Ventus prime 3 10-spoke aluvainteilla
-talvirenkaat 195/65-15 Hakka 8 orkkis 3-spoke aluvanteilla
-michelin / bf goodrich rallipiikit 15" peltivanteilla
-Federal 595 RSR 225/45-17 kumit odottaa varastossa sopivia vanteita

Kori
-takaiskarin yläpäät vahvistettu
-takaspoileri asennettu
-takapään ruosteet korjattu

Kevennetty noin 90-100kg:
-vararengas & työkalut
-vetokoukku
-kontin verhoilut
-takapenkki rautoineen
-turvavyöt takaa
-kaiuttimet & radio
-lattian bitumit kaavittu
-raskasmatot poistettu maton alta
-takamatkustajien ilmakanavat

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 13, 2022 02:13
Kirjoittaja A_K_O
Auton kuntoa tarkemmin tutkiessa ei löytynyt yllätyksiä, auton havaittiin olevan perus loppuunajettu :saab:

Kori
-lakkapinta suht ehjä
-bensantäyttöputken takaa pahka lahonnut liki tyystin pois
-varapyöräkotelossa ruostetta
-lattiassa ruostetta
-helmakoteloissa ruostetta
-oikeassa takanurkassa ruostetta
-vasemmassa takakaaressa ruostetta
-ovien alaosat maalattu mutta lakka puuttuu

Tekniikka
-moottori savuttaa ja syö öljyä :facepalm_man:

Jarrut ja alusta
-etujarrut loppu
-takajarrut ja satulat uusittu :heart_eyes:
-etujouset, yläpäät ja ehkä iskaritkin uusittu, tosi hyvän tuntuinen keula :heart_eyes:
-takaiskarit pehmeät

Autoa koe-ajettiin melkoisen raskaalla kaasujalalla ja niinhän siinä kävi että kakkos-kiertokangen laakeri alkoi naputtamaan. Tästä ei kuitenkaan lannistuttu, vaan moottoriin vaihdettiin uudet laakerit alakautta kotona rasvamontulla. Kampiakselin kaula kiillotettiin smirkelinauhalla :lol:
Näin auto saatiin tekohengitettyä takaisin ajokuntoon.

Kuva

Kuva

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 13, 2022 08:43
Kirjoittaja tetammi
Kuvat ei näy
Edit. Ny näkyy.
Toi on komee väri ja toimiessaan toi 2.3 antaa miellyttävät kyydit.

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 13, 2022 22:28
Kirjoittaja A_K_O
Takakontin verhoilun takaa takaa paljastui surullinen näky. Mutta mitäs me pienistä, korjauspala purkuautosta kiinni. Samalla paikattiin varapyöräkotelo ja iskarin yläpää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Pe Tammi 14, 2022 19:37
Kirjoittaja Cona
Iso peukku aina kun joku jaksaa ruuvata tätä kaikista hyljeksityintä :saab: -mallia. 8)

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Pe Tammi 14, 2022 21:43
Kirjoittaja Pakari
NG900 paras 900. 8)

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Pe Tammi 14, 2022 21:59
Kirjoittaja Tonnari88
Jatkakaahan Antti samaan malliin! :D

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Pe Tammi 14, 2022 22:08
Kirjoittaja A_K_O
Laitetaas lisää perunalla otettuja kuvia :saab: kex korjauksista.

Oikeassa takanurkassa ja vasemmassa lokarinkaaressa oli mätää, joten ne piti korjata kuntoon:
-uutta peltiä migillä ja päälle kittiä
-pohjamaaliksi epoksia ja välimaaliksi epoksia
-pintamaaliksi vesiohenteista värimassaa ja pintaan 2k lakkaa

Samalla maalasin ovien alaosat. Yllättävän huono pinta tuli :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: La Tammi 15, 2022 12:03
Kirjoittaja AZP
Mulla menee muutamaksi vuorokaudeksi yöunet kun näin tuon ruostekuvan. Mut onneksi saan unen päästä kiinni kun homma on näköjään hyvin hanskassa :D

Hienoa harrastamista ja vähitellen kun OG-kolkit ja NG-satkut katoaa katukuvasta niin näidenkin pelastaminen alkaa saamaan arvostusta.

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Su Tammi 16, 2022 20:55
Kirjoittaja A_K_O
Kesän 2020 loppupuolella autosta purettiin etupäästä penkit ja matto pois. Ensin tuupittiin bitumit veks lastalla ja sitten paikattiin ruosteenalut. Ei mitään pahoja vaurioita siellä suunnalla, olihan auto läpäissyt katsastuksen.
Paikatut kohdat pensselöin 2k epoksilla molemmin puolin. Auton pohjaan vedin vielä 2k pintamaalin ja röpelömassan.

Etupenkkien ja takapuskurin ollessa irti, kunnostettiin näiden kiinnikkeitä. Rapsutin ja hapotin ruosteet pois kiinnikkeista ja poika pääsi harjoittelemaan spraylla maalaamista.

Kuva

Kuva

Poika kun oli purkanut auton takapään verhoilut omatoimisesti 11-vuotiaalle suurella vaivalla, päätti hän ettei verhoiluja asenneta takaisin. Eipä siinä mitään, muutoskatsastetaan sitten auto 2-paikkaiseksi. Joitakin osia ennätettiin punnita ennen jäteasemalle kuskaamista. Luultavasti tuosta listasta unohtui jonkin verran roinaa.

Kuva

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Ke Tammi 26, 2022 20:59
Kirjoittaja Hessu
Kuulin huhua että autosta on löytynyt lisää turhia osia kevennettäväksi ja konehuoneessakin kenties tapahtuu jotain? Hienoa että nuoriso on saatu aktivoitua autohommiin ja menestystä projektille!

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 27, 2022 20:15
Kirjoittaja Lancer 225 2d
Hienoa seurata tätä projektia, yhteistä omaan ikuisuusprojektiin on yllättävän paljon: Täyttöputken takana olevat ruosteet, auton reipas keventäminen, 2,3 tekniikka, kylkien maalaus...

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: To Tammi 27, 2022 23:07
Kirjoittaja Cona
Nyt kun olette päässeet keventämisen makuun niin onko etuovista löytynyt kaiuttimia johtoineen? Itellä ei ole kaiuttimia ja sehän nyt ei ole ongelma vaan puuttuvat johdot.. :facepalm_man:

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Lähetetty: Pe Tammi 28, 2022 14:47
Kirjoittaja A_K_O
Kiitoksia kommenteista, ettei jää ihan yksinpuheluksi. Konehuoneen puolelle päästään tarinassa pikkuhiljaa. :D
AS3 pakettia tässä ei ollut, eli vahvistin ja ovikaiuttimet puuttuu.

Ollaan edelleen kesässä 2020, jolloin tehtiin hankintareissu Tuusulaan. Uudenmaan koronasulku oli tässä vaiheessa ohi. Mukaan tarttui takaspoileri sekä 16" vanteet 205/55-16 hankook ventus prime2 -renkailla. Mitä näillä ng900/og93 olen ajellut, niin 195/65-15 kesärengas taittuu alle asfaltilla ja on aika löysä ohjaustuntumaltaan. 225/45-17 on taas jo aivan liikaa näin löysään koriin ja rimpuloihin pyöränripustuksiin. 205/55-16 tuntui näihin verrattuna huipuilta.

Eteen laitettiin uudet jarrulevyt ja palat. Sitten käytin autoa katsastuksessa ja hylkyhän sieltä tuli toisesta tukivarresta ja takaturvavöiden puuttumisesta. Laitoin uuden Meyle HD tukivarren rikkinäisen tilalle. Sitten uusintakatsastukseen ja samassa yhteydessä muutoskatsastus 2-paikkaiseksi.

Kuva

Autolla ajeltiin kesällä hellekelissä ja automaatti-ilmastointi toimi lievän pärinän saattelemana, eli todennäköisesti hihnapyörän laakeri on väljänä.
Moottorissa tuntui olevan vetoja kohtuudella, mutta jotain nyhtämistä siinä tuntui olevan. 0-100kmh kiihtyvyyttä tutkittiin 10hz gps avustuksella ja tuloksissa jäätiin hieman aikanaan TM:n tekemiin mittaukseen 9,0s.

Lukaisin vikakoodit ja löytyihän sieltä jotain. Lisäksi ilmamassaa mitattiin ajossa ja lukemat vaikutti liian alhaisilta.

Kuva

Hommasin toisen käytetyn ilmamassamittarin ja putsasin tyhjäkäyntisäätimen. Paremmalla immulla ilmamassalukemat näytti korkeampia lukemia ja aivan kuin vetoja olisi tullut lisää. 0-100kmh mittauksissa päästiin jo TM:n mittaamiin lukemiin jopa kostealla asfaltilla :)

Kuva