Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Koneremontti jatkuu.
-Lohko pestiin, hoonattiin ja maalattiin. Röörit rassattiin puhtaaksi.
-Moottoriin tuli B235 kampiakseli, joka oikaistiin ja kaulat kiillotettiin.
-Mäntien jäähdytyssuuttimet putsattiin ja testattiin. Kasaus uusilla Glyco runkolaakereilla.
Männän helmoihin kokeiltiin keraamista pinnoitetta. Levitys siveltimellä ja sitten uunitus.
Sitten männät paikoilleen uusilla Göetze männänrenkailla, B235 kiertokangilla ja Glyco kk-laakereilla.
Takapäätyyn laitoin uuden stefan.
Sitten moottori pois pukista ketjutaljaan roikkumaan, jotta takapäädyn saa kiinni.
Sitten moottori takaisin pukkiin ja TP-akselit ja jakopää paikoilleen.
Jakopääsettiin piti hommata B234 tp-rattaat 93167190 ja 93167191 erikseen.
-Lohko pestiin, hoonattiin ja maalattiin. Röörit rassattiin puhtaaksi.
-Moottoriin tuli B235 kampiakseli, joka oikaistiin ja kaulat kiillotettiin.
-Mäntien jäähdytyssuuttimet putsattiin ja testattiin. Kasaus uusilla Glyco runkolaakereilla.
Männän helmoihin kokeiltiin keraamista pinnoitetta. Levitys siveltimellä ja sitten uunitus.
Sitten männät paikoilleen uusilla Göetze männänrenkailla, B235 kiertokangilla ja Glyco kk-laakereilla.
Takapäätyyn laitoin uuden stefan.
Sitten moottori pois pukista ketjutaljaan roikkumaan, jotta takapäädyn saa kiinni.
Sitten moottori takaisin pukkiin ja TP-akselit ja jakopää paikoilleen.
Jakopääsettiin piti hommata B234 tp-rattaat 93167190 ja 93167191 erikseen.
Viimeksi muokannut A_K_O, To Maalis 17, 2022 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Noilla osilla tämän luulisi herkemmin vastaavan kaasuun. Nokka-akseleihin kun vielä hiottais vähän lisää voimaa ja softan hieroo kohdalleen, niin oikein hyvin henkivä tuosta tulee.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
kiitos
Öljypumppuun tuli uusi ratas. Öljynpaineen rajoitinventtiilin mäntä oli naarmuuntunut ja takelteli (ehkä mennyt karstaa läpi), joten sekin piti uusia.
Ng900 2.3i:ssä ei öljynjäähdytintä ole lainkaan, kuten tonnarissa taitaa olla. Turbomallin öljynsuodattimen jalan, jossa on termostaatilla varustettu lähtö öljynjäähdyttimelle, sai parilla kympillä, joten sellainen piti hommata
Vanha kansi oli tosiaan aika kamalassa kunnossa. Tilalle meni vähän ajettu kansi jota huollettiin seuraavasti:
-kanavia viilasin hieman
-oikaisu koneistamossa
-venttiilien läppäys
-uudet venttiilivarren kumit
-hytikoiden herkistely
Late kiskoi kannenpultit ja nokkapukit momenttiin.
Kansi kasattiin 2.3i vakionokilla. Nokkien vaihto tarvittaessa myöhemmin on saabin moottoriin helppoa.
Vesipumppu uusittiin.
Muovinen kiristinrulla ei sopinut pyörimään ng900 kiristimessä, joten peltiseen rullaan piti vaihtaa laakeri:
Vesiputket maalattiin Volvo Penta green maalilla. Minusta aika kiva väri
Ohjaustehostimen jalkaa joutui viilaamaan, jotta peltisarja sopi paikoilleen:
Öljypumppuun tuli uusi ratas. Öljynpaineen rajoitinventtiilin mäntä oli naarmuuntunut ja takelteli (ehkä mennyt karstaa läpi), joten sekin piti uusia.
Ng900 2.3i:ssä ei öljynjäähdytintä ole lainkaan, kuten tonnarissa taitaa olla. Turbomallin öljynsuodattimen jalan, jossa on termostaatilla varustettu lähtö öljynjäähdyttimelle, sai parilla kympillä, joten sellainen piti hommata
Vanha kansi oli tosiaan aika kamalassa kunnossa. Tilalle meni vähän ajettu kansi jota huollettiin seuraavasti:
-kanavia viilasin hieman
-oikaisu koneistamossa
-venttiilien läppäys
-uudet venttiilivarren kumit
-hytikoiden herkistely
Late kiskoi kannenpultit ja nokkapukit momenttiin.
Kansi kasattiin 2.3i vakionokilla. Nokkien vaihto tarvittaessa myöhemmin on saabin moottoriin helppoa.
Vesipumppu uusittiin.
Muovinen kiristinrulla ei sopinut pyörimään ng900 kiristimessä, joten peltiseen rullaan piti vaihtaa laakeri:
Vesiputket maalattiin Volvo Penta green maalilla. Minusta aika kiva väri
Ohjaustehostimen jalkaa joutui viilaamaan, jotta peltisarja sopi paikoilleen:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tää on kyl komeeta touhua kerrassaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kyllä kelpaa tuolla tavalla perustellisesti entrattu pata nostaa keulille.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Vielä ennen keulalle nostoa piti kiinnittää mm:
-vetarin kannake
-laturi, uusilla hiilillä
-startti
-johtosarja
-vauhtipyörä
-kytkin
-painelaakeri
-2.0i laatikko uusilla stefoilla
-laatikon kannatinkumi, uusi, jäykistettynä tuulilasiliimalla
Moottorin tukikumit kaipasi uusimista
Sitten vaan voimapaketti rullakolla alakautta auton alle ja nosto ketjutaljalla ylös paikoilleen.
-vetarin kannake
-laturi, uusilla hiilillä
-startti
-johtosarja
-vauhtipyörä
-kytkin
-painelaakeri
-2.0i laatikko uusilla stefoilla
-laatikon kannatinkumi, uusi, jäykistettynä tuulilasiliimalla
Moottorin tukikumit kaipasi uusimista
Sitten vaan voimapaketti rullakolla alakautta auton alle ja nosto ketjutaljalla ylös paikoilleen.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Ennen vetoakseleiden kiinnitystä teki mieli kunnostaa etutolpat ja siistiä jarrusatulat.
Tolppien sisältä löytyi uudehkot timmit KYB kaasuiskarit.
Ruosteen liotus sitruunahapossa.
Tolpat pensselöin mustaksi hempelin 2k epoksilla. Tolppien sisälle laitoin hyvältä tuntuneet vanhat iskarit ja pohjaanlyöntikumit.
Uudet pölysuojat sai tilattua fixukselta.
Poika maalaisi satulat keltaisella spraylla
Ja koska kyseessä on , niin seuraavaksi pitää hitsata etupyöräkoteloita.
Tolppien sisältä löytyi uudehkot timmit KYB kaasuiskarit.
Ruosteen liotus sitruunahapossa.
Tolpat pensselöin mustaksi hempelin 2k epoksilla. Tolppien sisälle laitoin hyvältä tuntuneet vanhat iskarit ja pohjaanlyöntikumit.
Uudet pölysuojat sai tilattua fixukselta.
Poika maalaisi satulat keltaisella spraylla
Ja koska kyseessä on , niin seuraavaksi pitää hitsata etupyöräkoteloita.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Täähän etenee ripeästi. Mikä toi moottorin siirtelylavetti on?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Moottorin kasaus tehtiin jo viime vuoden puolella ja keulalle nosto nyt talvella. Pikku hiljaa on otettu nykyhetki lähes kiinni.
Moottorin siirtelylavettina toimi meijerirullakko, jonka päällä oli pehmusteena penkinpäällinen
Moottorin siirtelylavettina toimi meijerirullakko, jonka päällä oli pehmusteena penkinpäällinen
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Pyöräkoteloiden mätäkohdat parsittiin perinteiseen tyyliin hitsaamalla uutta peltiä vanhan tilalle ihan puskusaumalla.
Korjattava kohta hiotaan ensin pellille ja vasta sitten mätä pelti leikataan pois. Jos homman tekee toisin päin, niin pellin reunan hioo vahingossa ohueksi, mikä vaikeuttaa hitsaamista. Kotelon sisältä piti pintaruosteita poistaa hiomalla ja fosforihapolla.
Kotelon sisälle oli valettu tehtaalla uretaania ilmeisesti äänieristeeksi. Vaikutti siltä, että ratkaisu on edesauttanut ruostumista
Reijän muoto haetaan painamalla muropaketin kartonkia pellin syrjää vasten. Kartonki leikataan jäljen mukaisesti muotoonsa ja tämän jälkeen muoto piirretään uuteen peltiin. Korjauspeltinä käytin sähkösinkittyä 1,0mm levyä.
Paikka istuu laakista ihan kohtuudella. Bilteman pihdeillä napsuttelin alareunaan reijät tulppahitsejä varten.
Sitten hitsaus ja hionta:
Pintakäsittelyksi tuli epoksipohjamaali, saumoihin saumausaine, pintamaaliksi polyuretaanipintamaali ja päälimmäiseksi dinitrol car bitumimassaa. Koteloiden sisälle ruiskutin Dinitrol ML kotelosuojaöljyä.
Korjattava kohta hiotaan ensin pellille ja vasta sitten mätä pelti leikataan pois. Jos homman tekee toisin päin, niin pellin reunan hioo vahingossa ohueksi, mikä vaikeuttaa hitsaamista. Kotelon sisältä piti pintaruosteita poistaa hiomalla ja fosforihapolla.
Kotelon sisälle oli valettu tehtaalla uretaania ilmeisesti äänieristeeksi. Vaikutti siltä, että ratkaisu on edesauttanut ruostumista
Reijän muoto haetaan painamalla muropaketin kartonkia pellin syrjää vasten. Kartonki leikataan jäljen mukaisesti muotoonsa ja tämän jälkeen muoto piirretään uuteen peltiin. Korjauspeltinä käytin sähkösinkittyä 1,0mm levyä.
Paikka istuu laakista ihan kohtuudella. Bilteman pihdeillä napsuttelin alareunaan reijät tulppahitsejä varten.
Sitten hitsaus ja hionta:
Pintakäsittelyksi tuli epoksipohjamaali, saumoihin saumausaine, pintamaaliksi polyuretaanipintamaali ja päälimmäiseksi dinitrol car bitumimassaa. Koteloiden sisälle ruiskutin Dinitrol ML kotelosuojaöljyä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Etutolppiin tuli uutta palikkaa:
-jousien aluslevyt (ng900/og95)
-ABS antureiden kiinnikkeet
-ylätukikumit ja kääntölaakerit
-eibach jouset
Samalla uusittiin toinenkin alatukivarsi ja koiranluut
Jarrukilvet jäi pois. Alapallonivelten suojakumeille piti askarrella lämpökilvet:
Hihna paikoilleen keskirullan kera:
Paljon puuttuu vielä osia:
-jousien aluslevyt (ng900/og95)
-ABS antureiden kiinnikkeet
-ylätukikumit ja kääntölaakerit
-eibach jouset
Samalla uusittiin toinenkin alatukivarsi ja koiranluut
Jarrukilvet jäi pois. Alapallonivelten suojakumeille piti askarrella lämpökilvet:
Hihna paikoilleen keskirullan kera:
Paljon puuttuu vielä osia:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Hyvän näköistä tekemistä. Tuleeko tästä vielä ihan käyttöpeli?
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tämän voisi luokitella harrasteautoksi, jolla voi käydä harjoittelemassa ajamista.
Tarkoitus on pitää tämä katulaillisena, jotta tällä voi ajella kauppaan, kouluun tai töihin
Kaippa tämä voisi olla käyttöautona pojalla joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta luulen että silloin bemarit sun muut urheilullisemmat pelit kiinnostaa enemmän.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Se kiinnostuksen kohde riippuu varmasti monestakin tekijästä, niin ulkoisita kuin sisäisistäkin. Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin. Tietysti aika tekee tehtävänsä ja saabismi on katoavaa kansanperinnettä. Itsellänikin on viivytystaistelu käynnissä, mutta ehkä yksi Saab löytyy taloudesta kuitenkin myös tulevaisuudessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Näin se on mennyt itsellänikin.
Ekat 10 vuotta ajelin pikkukindereillä, kunnes lastenistuimen/vaunujen kuljetustarve pakotti hankkimaan taka-ovellisen auton (Saab 9-3 Aero).
Projektissa ilmeni pari pientä yllätystä:
1) Pakosarja törmäsi ilmastoinnin putkiin pujotettaessa paikoilleen. Pitkällisen pohdinnan jälkeen ilmastointi sai lähteä
2) Alkuperäinen jäähdyttimen sähköflekti tunneleineen ei sopinut paikoilleen peltipakosarjan kanssa. Tilalle piti rakentaa ranetus
Foorumilta löytyi hieno ohje, miten yleismalliselle tuulettimelle rakennetaan kehys lattaraudasta. Keksin kuitenkin käyttää tässä kevyempää materiaalia, sähköasennuksissa käytettävää DIN-kiskoa. Kisko on suht vääntöjäykkää ja valmiiksi sähkösinkitty.
Sopivia tuulettimia yritin selvitellä spekseistä ja kyselemällä muilta kokemuksia. Ilmeni, että kunnolliset SPAL tuulettimet maksaa rahaa ja saatavuus juuri sopivalla halkaisijalla oli sillä hetkellä huono. Bilteman yleismalleilla taas on aika vaatimaton kyky liikuttaa ilmaa, mikä saattaa aiheuttaa helteellä jonottaessa lämpö-ongelmia. Tallista löytyi pari og900 turbon tuuletinta, joita testattiin ajaa säädettävällä virtalähteeltä. Toinen tuuletin vaikutti pyörivän ilman värinöitä ja sivuääniä, joten se sai kelvata tähän kohteeseen.
Hyvin jäi tilaa:
Ilmastoinnin osia ei tarvinnut viedä metallinkeräykseen, vaan ne lähti onneksi ainakin osittain hyötykäyttöön:
Ilmastoinnin poisto keventää keulaa noin 15kg, eli ei kovinkaan paljoa, suunnilleen keskikokoisen käynnistysakun verran. Koska auton perää on kevennetty reilusti, olisi mukava saada myös keulasta painoa pois. Löytyisikö tähän hyviä ideoita?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08