Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Laitetaanpas tänne juttua pojalle keväällä 2020 hankitusta ng900 ajoneuvosta.

:saab: 900 SE 2.3i -97
Moottori: B234i 2290cc 16v R4
Teho: 150 hv
Vääntö: 210 Nm
Vaihteisto: 5-v manuaali 4.05 perällä
Korimalli: urheilullinen 3d coupe
Väri: cayenne red metalliväri
Varusteet: automaatti-ilmastointi ja vakkari

Auto ostettiin huutokaupasta näkemättä ja haettiin kotiin ihmeteltäväksi. Katsastus oli vielä hetken voimassa.
Autosta ei tullut napsittua järkeviä kuvia hankintahetkellä, koska puhelimen kameraan oli päässyt likaa. Tässä kuitenkin kuva 2021 jääradalta.

Kuva
Viimeksi muokannut A_K_O, Pe Loka 14, 2022 16:46. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Muutokset ja korjaukset

Moottori ja putkisto
-ilmanotto putsarille suurennettu
-läpivirtaava takapönttö

Alusta ja ohjaus
-etupää: Eibach madallusjouset odottaa asennusta
-takapää: Eibach madallusjouset ja Bilstein B4 vaimentimet
-powerflex ohjausvaihteen pusla

Jarrut
-takana uudehkot satulat ja levyt
-edessä uudet levyt ja palat
-Ferodo DS2500 etupalat odottaa hyllyssä

Renkaat ja vanteet
-kesärenkaat 205/55-16 Hankook Ventus prime 3 10-spoke aluvainteilla
-talvirenkaat 195/65-15 Hakka 8 orkkis 3-spoke aluvanteilla
-michelin / bf goodrich rallipiikit 15" peltivanteilla
-Federal 595 RSR 225/45-17 kumit odottaa varastossa sopivia vanteita

Kori
-takaiskarin yläpäät vahvistettu
-takaspoileri asennettu
-takapään ruosteet korjattu

Kevennetty noin 90-100kg:
-vararengas & työkalut
-vetokoukku
-kontin verhoilut
-takapenkki rautoineen
-turvavyöt takaa
-kaiuttimet & radio
-lattian bitumit kaavittu
-raskasmatot poistettu maton alta
-takamatkustajien ilmakanavat
Viimeksi muokannut A_K_O, Su Tammi 16, 2022 19:43. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Auton kuntoa tarkemmin tutkiessa ei löytynyt yllätyksiä, auton havaittiin olevan perus loppuunajettu :saab:

Kori
-lakkapinta suht ehjä
-bensantäyttöputken takaa pahka lahonnut liki tyystin pois
-varapyöräkotelossa ruostetta
-lattiassa ruostetta
-helmakoteloissa ruostetta
-oikeassa takanurkassa ruostetta
-vasemmassa takakaaressa ruostetta
-ovien alaosat maalattu mutta lakka puuttuu

Tekniikka
-moottori savuttaa ja syö öljyä :facepalm_man:

Jarrut ja alusta
-etujarrut loppu
-takajarrut ja satulat uusittu :heart_eyes:
-etujouset, yläpäät ja ehkä iskaritkin uusittu, tosi hyvän tuntuinen keula :heart_eyes:
-takaiskarit pehmeät

Autoa koe-ajettiin melkoisen raskaalla kaasujalalla ja niinhän siinä kävi että kakkos-kiertokangen laakeri alkoi naputtamaan. Tästä ei kuitenkaan lannistuttu, vaan moottoriin vaihdettiin uudet laakerit alakautta kotona rasvamontulla. Kampiakselin kaula kiillotettiin smirkelinauhalla :lol:
Näin auto saatiin tekohengitettyä takaisin ajokuntoon.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut A_K_O, To Tammi 13, 2022 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuvat ei näy
Edit. Ny näkyy.
Toi on komee väri ja toimiessaan toi 2.3 antaa miellyttävät kyydit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Takakontin verhoilun takaa takaa paljastui surullinen näky. Mutta mitäs me pienistä, korjauspala purkuautosta kiinni. Samalla paikattiin varapyöräkotelo ja iskarin yläpää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Iso peukku aina kun joku jaksaa ruuvata tätä kaikista hyljeksityintä :saab: -mallia. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Pakari »

NG900 paras 900. 8)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Jatkakaahan Antti samaan malliin! :D
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Laitetaas lisää perunalla otettuja kuvia :saab: kex korjauksista.

Oikeassa takanurkassa ja vasemmassa lokarinkaaressa oli mätää, joten ne piti korjata kuntoon:
-uutta peltiä migillä ja päälle kittiä
-pohjamaaliksi epoksia ja välimaaliksi epoksia
-pintamaaliksi vesiohenteista värimassaa ja pintaan 2k lakkaa

Samalla maalasin ovien alaosat. Yllättävän huono pinta tuli :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla menee muutamaksi vuorokaudeksi yöunet kun näin tuon ruostekuvan. Mut onneksi saan unen päästä kiinni kun homma on näköjään hyvin hanskassa :D

Hienoa harrastamista ja vähitellen kun OG-kolkit ja NG-satkut katoaa katukuvasta niin näidenkin pelastaminen alkaa saamaan arvostusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kesän 2020 loppupuolella autosta purettiin etupäästä penkit ja matto pois. Ensin tuupittiin bitumit veks lastalla ja sitten paikattiin ruosteenalut. Ei mitään pahoja vaurioita siellä suunnalla, olihan auto läpäissyt katsastuksen.
Paikatut kohdat pensselöin 2k epoksilla molemmin puolin. Auton pohjaan vedin vielä 2k pintamaalin ja röpelömassan.

Etupenkkien ja takapuskurin ollessa irti, kunnostettiin näiden kiinnikkeitä. Rapsutin ja hapotin ruosteet pois kiinnikkeista ja poika pääsi harjoittelemaan spraylla maalaamista.

Kuva

Kuva

Poika kun oli purkanut auton takapään verhoilut omatoimisesti 11-vuotiaalle suurella vaivalla, päätti hän ettei verhoiluja asenneta takaisin. Eipä siinä mitään, muutoskatsastetaan sitten auto 2-paikkaiseksi. Joitakin osia ennätettiin punnita ennen jäteasemalle kuskaamista. Luultavasti tuosta listasta unohtui jonkin verran roinaa.

Kuva
Viimeksi muokannut A_K_O, Pe Tammi 28, 2022 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kuulin huhua että autosta on löytynyt lisää turhia osia kevennettäväksi ja konehuoneessakin kenties tapahtuu jotain? Hienoa että nuoriso on saatu aktivoitua autohommiin ja menestystä projektille!
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Hienoa seurata tätä projektia, yhteistä omaan ikuisuusprojektiin on yllättävän paljon: Täyttöputken takana olevat ruosteet, auton reipas keventäminen, 2,3 tekniikka, kylkien maalaus...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt kun olette päässeet keventämisen makuun niin onko etuovista löytynyt kaiuttimia johtoineen? Itellä ei ole kaiuttimia ja sehän nyt ei ole ongelma vaan puuttuvat johdot.. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kiitoksia kommenteista, ettei jää ihan yksinpuheluksi. Konehuoneen puolelle päästään tarinassa pikkuhiljaa. :D
AS3 pakettia tässä ei ollut, eli vahvistin ja ovikaiuttimet puuttuu.

Ollaan edelleen kesässä 2020, jolloin tehtiin hankintareissu Tuusulaan. Uudenmaan koronasulku oli tässä vaiheessa ohi. Mukaan tarttui takaspoileri sekä 16" vanteet 205/55-16 hankook ventus prime2 -renkailla. Mitä näillä ng900/og93 olen ajellut, niin 195/65-15 kesärengas taittuu alle asfaltilla ja on aika löysä ohjaustuntumaltaan. 225/45-17 on taas jo aivan liikaa näin löysään koriin ja rimpuloihin pyöränripustuksiin. 205/55-16 tuntui näihin verrattuna huipuilta.

Eteen laitettiin uudet jarrulevyt ja palat. Sitten käytin autoa katsastuksessa ja hylkyhän sieltä tuli toisesta tukivarresta ja takaturvavöiden puuttumisesta. Laitoin uuden Meyle HD tukivarren rikkinäisen tilalle. Sitten uusintakatsastukseen ja samassa yhteydessä muutoskatsastus 2-paikkaiseksi.

Kuva

Autolla ajeltiin kesällä hellekelissä ja automaatti-ilmastointi toimi lievän pärinän saattelemana, eli todennäköisesti hihnapyörän laakeri on väljänä.
Moottorissa tuntui olevan vetoja kohtuudella, mutta jotain nyhtämistä siinä tuntui olevan. 0-100kmh kiihtyvyyttä tutkittiin 10hz gps avustuksella ja tuloksissa jäätiin hieman aikanaan TM:n tekemiin mittaukseen 9,0s.

Lukaisin vikakoodit ja löytyihän sieltä jotain. Lisäksi ilmamassaa mitattiin ajossa ja lukemat vaikutti liian alhaisilta.

Kuva

Hommasin toisen käytetyn ilmamassamittarin ja putsasin tyhjäkäyntisäätimen. Paremmalla immulla ilmamassalukemat näytti korkeampia lukemia ja aivan kuin vetoja olisi tullut lisää. 0-100kmh mittauksissa päästiin jo TM:n mittaamiin lukemiin jopa kostealla asfaltilla :)

Kuva
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin