Sivu 3/7
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Ke Maalis 16, 2022 19:14
Kirjoittaja A_K_O
Koneremontti jatkuu.
-Lohko pestiin, hoonattiin ja maalattiin. Röörit rassattiin puhtaaksi.
-Moottoriin tuli B235 kampiakseli, joka oikaistiin ja kaulat kiillotettiin.
-Mäntien jäähdytyssuuttimet putsattiin ja testattiin. Kasaus uusilla Glyco runkolaakereilla.
Männän helmoihin kokeiltiin keraamista pinnoitetta. Levitys siveltimellä ja sitten uunitus.
Sitten männät paikoilleen uusilla Göetze männänrenkailla, B235 kiertokangilla ja Glyco kk-laakereilla.
Takapäätyyn laitoin uuden stefan.
Sitten moottori pois pukista ketjutaljaan roikkumaan, jotta takapäädyn saa kiinni.
Sitten moottori takaisin pukkiin ja TP-akselit ja jakopää paikoilleen.
Jakopääsettiin piti hommata B234 tp-rattaat 93167190 ja 93167191 erikseen.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Ke Maalis 16, 2022 20:03
Kirjoittaja mikan
Noilla osilla tämän luulisi herkemmin vastaavan kaasuun. Nokka-akseleihin kun vielä hiottais vähän lisää voimaa ja softan hieroo kohdalleen, niin oikein hyvin henkivä tuosta tulee.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Ke Maalis 16, 2022 20:29
Kirjoittaja A_K_O
kiitos
Öljypumppuun tuli uusi ratas. Öljynpaineen rajoitinventtiilin mäntä oli naarmuuntunut ja takelteli (ehkä mennyt karstaa läpi), joten sekin piti uusia.
Ng900 2.3i:ssä ei öljynjäähdytintä ole lainkaan, kuten tonnarissa taitaa olla. Turbomallin öljynsuodattimen jalan, jossa on termostaatilla varustettu lähtö öljynjäähdyttimelle, sai parilla kympillä, joten sellainen piti hommata
Vanha kansi oli tosiaan aika kamalassa kunnossa. Tilalle meni vähän ajettu kansi jota huollettiin seuraavasti:
-kanavia viilasin hieman
-oikaisu koneistamossa
-venttiilien läppäys
-uudet venttiilivarren kumit
-hytikoiden herkistely
Late kiskoi kannenpultit ja nokkapukit momenttiin.
Kansi kasattiin 2.3i vakionokilla. Nokkien vaihto tarvittaessa myöhemmin on saabin moottoriin helppoa.
Vesipumppu uusittiin.
Muovinen kiristinrulla ei sopinut pyörimään ng900 kiristimessä, joten peltiseen rullaan piti vaihtaa laakeri:
Vesiputket maalattiin Volvo Penta green maalilla. Minusta aika kiva väri
Ohjaustehostimen jalkaa joutui viilaamaan, jotta peltisarja sopi paikoilleen:
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Ke Maalis 16, 2022 21:36
Kirjoittaja Pakari
Tää on kyl komeeta touhua kerrassaan.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: To Maalis 17, 2022 17:30
Kirjoittaja Cona
Kyllä kelpaa tuolla tavalla perustellisesti entrattu pata nostaa keulille.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: To Maalis 17, 2022 21:53
Kirjoittaja A_K_O
Vielä ennen keulalle nostoa piti kiinnittää mm:
-vetarin kannake
-laturi, uusilla hiilillä
-startti
-johtosarja
-vauhtipyörä
-kytkin
-painelaakeri
-2.0i laatikko uusilla stefoilla
-laatikon kannatinkumi, uusi, jäykistettynä tuulilasiliimalla
Moottorin tukikumit kaipasi uusimista
Sitten vaan voimapaketti rullakolla alakautta auton alle ja nosto ketjutaljalla ylös paikoilleen.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: To Maalis 17, 2022 22:15
Kirjoittaja A_K_O
Ennen vetoakseleiden kiinnitystä teki mieli kunnostaa etutolpat ja siistiä jarrusatulat.
Tolppien sisältä löytyi uudehkot timmit KYB kaasuiskarit.
Ruosteen liotus sitruunahapossa.
Tolpat pensselöin mustaksi hempelin 2k epoksilla. Tolppien sisälle laitoin hyvältä tuntuneet vanhat iskarit ja pohjaanlyöntikumit.
Uudet pölysuojat sai tilattua fixukselta.
Poika maalaisi satulat keltaisella spraylla
Ja koska kyseessä on
, niin seuraavaksi pitää hitsata etupyöräkoteloita.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Pe Maalis 18, 2022 16:57
Kirjoittaja Cona
Täähän etenee ripeästi. Mikä toi moottorin siirtelylavetti on?
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: La Maalis 19, 2022 07:51
Kirjoittaja A_K_O
Moottorin kasaus tehtiin jo viime vuoden puolella ja keulalle nosto nyt talvella. Pikku hiljaa on otettu nykyhetki lähes kiinni.
Moottorin siirtelylavettina toimi meijerirullakko, jonka päällä oli pehmusteena
penkinpäällinen
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Pe Huhti 08, 2022 14:06
Kirjoittaja A_K_O
Pyöräkoteloiden mätäkohdat parsittiin perinteiseen tyyliin hitsaamalla uutta peltiä vanhan tilalle ihan puskusaumalla.
Korjattava kohta hiotaan ensin pellille ja vasta sitten mätä pelti leikataan pois. Jos homman tekee toisin päin, niin pellin reunan hioo vahingossa ohueksi, mikä vaikeuttaa hitsaamista. Kotelon sisältä piti pintaruosteita poistaa hiomalla ja fosforihapolla.
Kotelon sisälle oli valettu tehtaalla uretaania ilmeisesti äänieristeeksi. Vaikutti siltä, että ratkaisu on edesauttanut ruostumista
Reijän muoto haetaan painamalla muropaketin kartonkia pellin syrjää vasten. Kartonki leikataan jäljen mukaisesti muotoonsa ja tämän jälkeen muoto piirretään uuteen peltiin. Korjauspeltinä käytin sähkösinkittyä 1,0mm levyä.
Paikka istuu laakista ihan kohtuudella. Bilteman pihdeillä napsuttelin alareunaan reijät tulppahitsejä varten.
Sitten hitsaus ja hionta:
Pintakäsittelyksi tuli epoksipohjamaali, saumoihin saumausaine, pintamaaliksi polyuretaanipintamaali ja päälimmäiseksi dinitrol car bitumimassaa. Koteloiden sisälle ruiskutin Dinitrol ML kotelosuojaöljyä.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Pe Huhti 08, 2022 14:33
Kirjoittaja A_K_O
Etutolppiin tuli uutta palikkaa:
-jousien aluslevyt (ng900/og95)
-ABS antureiden kiinnikkeet
-ylätukikumit ja kääntölaakerit
-eibach jouset
Samalla uusittiin toinenkin alatukivarsi ja koiranluut
Jarrukilvet jäi pois. Alapallonivelten suojakumeille piti askarrella lämpökilvet:
Hihna paikoilleen keskirullan kera:
Paljon puuttuu vielä osia:
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: La Huhti 09, 2022 22:58
Kirjoittaja tetammi
Hyvän näköistä tekemistä. Tuleeko tästä vielä ihan käyttöpeli?
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Su Huhti 10, 2022 08:22
Kirjoittaja A_K_O
tetammi kirjoitti: ↑La Huhti 09, 2022 22:58
Hyvän näköistä tekemistä. Tuleeko tästä vielä ihan käyttöpeli?
Tuskin pelkästää jääradalle noin tarkasti käytte läpi..
Tämän voisi luokitella harrasteautoksi, jolla voi käydä harjoittelemassa ajamista.
Tarkoitus on pitää tämä katulaillisena, jotta tällä voi ajella kauppaan, kouluun tai töihin
Kaippa tämä voisi olla käyttöautona pojalla joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta luulen että silloin bemarit sun muut urheilullisemmat pelit kiinnostaa enemmän.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Su Huhti 10, 2022 10:42
Kirjoittaja Pakari
Se kiinnostuksen kohde riippuu varmasti monestakin tekijästä, niin ulkoisita kuin sisäisistäkin. Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin. Tietysti aika tekee tehtävänsä ja saabismi on katoavaa kansanperinnettä. Itsellänikin on viivytystaistelu käynnissä, mutta ehkä yksi Saab löytyy taloudesta kuitenkin myös tulevaisuudessa.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lähetetty: Su Huhti 10, 2022 11:56
Kirjoittaja A_K_O
Pakari kirjoitti: ↑Su Huhti 10, 2022 10:42
Itsekin "kapinoin" nuorena verenperintöäni vastaan huomatakseni kuitenkin sen, että veri veti kuitenkin Saabeihin.
Näin se on mennyt itsellänikin.
Ekat 10 vuotta ajelin pikkukindereillä, kunnes lastenistuimen/vaunujen kuljetustarve pakotti hankkimaan taka-ovellisen auton (Saab 9-3 Aero).
Projektissa ilmeni pari pientä yllätystä:
1) Pakosarja törmäsi ilmastoinnin putkiin pujotettaessa paikoilleen. Pitkällisen pohdinnan jälkeen ilmastointi sai lähteä
2) Alkuperäinen jäähdyttimen sähköflekti tunneleineen ei sopinut paikoilleen peltipakosarjan kanssa. Tilalle piti rakentaa ranetus
Foorumilta löytyi hieno ohje, miten yleismalliselle tuulettimelle rakennetaan kehys lattaraudasta. Keksin kuitenkin käyttää tässä kevyempää materiaalia, sähköasennuksissa käytettävää DIN-kiskoa. Kisko on suht vääntöjäykkää ja valmiiksi sähkösinkitty.
Sopivia tuulettimia yritin selvitellä spekseistä ja kyselemällä muilta kokemuksia. Ilmeni, että kunnolliset SPAL tuulettimet maksaa rahaa ja saatavuus juuri sopivalla halkaisijalla oli sillä hetkellä huono. Bilteman yleismalleilla taas on aika vaatimaton kyky liikuttaa ilmaa, mikä saattaa aiheuttaa helteellä jonottaessa lämpö-ongelmia. Tallista löytyi pari og900 turbon tuuletinta, joita testattiin ajaa säädettävällä virtalähteeltä. Toinen tuuletin vaikutti pyörivän ilman värinöitä ja sivuääniä, joten se sai kelvata tähän kohteeseen.
Hyvin jäi tilaa:
Ilmastoinnin osia ei tarvinnut viedä metallinkeräykseen, vaan ne lähti onneksi ainakin osittain hyötykäyttöön:
Ilmastoinnin poisto keventää keulaa noin 15kg, eli ei kovinkaan paljoa, suunnilleen keskikokoisen käynnistysakun verran. Koska auton perää on kevennetty reilusti, olisi mukava saada myös keulasta painoa pois. Löytyisikö tähän hyviä ideoita?