Porsche 944 Aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

Loistava projekti! Ellen ihan väärässä ole, tämä nepa on varsinainen viritelmä missä alkuperäisaste on kovin pieni. Tämä fakta ja se, että perusnepandereita tehtii n.200t kpl sanoo että go for it!

Turbo-mallista sekä S2:sta saa kanssa puristettua tehoa ulos mutta siinä vaiheessa kun alusil-kone porsii ei ole enää hauskaa eikä halpaa.

Omasta S2:ni porsi kone k&n ilmanputsarin takia ja valitsin vähän erilaisemman tavan; tekniikaksi tuli 968:n variocam moottori ja kaikenlaista muuta kivaa 😂
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Audiojack kirjoitti:
La Tammi 15, 2022 19:17
Nyt on omaan makuun todella makea yhdistelmä! Hyvän näköinen aihiokin noin päälle päin.
Hyvä kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä on sellainen perussiisti, jonka kehtaa pilata. Kestää toki kauempaa katselun hienosti.
9000CD23T kirjoitti:
La Tammi 15, 2022 09:19
Ja ehkä se tärkein seikka. Tällaista ei ole kukaan maailmalla tehnyt.
https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=6206E087
https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=6207B37A
Lähde
https://www.facebook.com/groups/2646819 ... /642339710
ps..tuo onkin T5 pata, T7 padalla ei olla varmaan tehtykään.
Porsche 944.
Saab B204T5 moottori
Audi 01e vaihteisto
Toyota landcruiser vetoakseli
Audi RS2 differentiaali ja kotelot
Sivuputki
No perkele, joku on ehtinyt jo ensin. Pitääkö keksiä jotain muuta :D
sabatti 96 kirjoitti:
La Tammi 15, 2022 09:13
Siisti projekti! Paljonkos tollasessa on vakiona heppoja?
Ittellä on ollu vaan ajatuksen tasolla että jos calibraan laittas saabin koneen :D
Joskus oon sellasen omistanu. Kori ja tehot ei oikein natsannu :lol:
Tässä on hurjat 163 hevosta!
IC1970 kirjoitti:
La Tammi 15, 2022 11:27
Autohan on korimalliltaan silmääni kovasti miellyttävä, klassisen kaunis. Saabin moottori tuohon pieteetillä niin on varmasti ainutlaatuinen yksilö maailmassa. Ja kuten ylläkin todetaan, rekkarista iso plussa, mahtaako olla edes sattumaa, että 944 osui myös rekkariin. Ketjun otsikko näyttää erittäin hyvältä ja luontevalta.

Tsemppiä hienoon projektiin, ehdottomasti seurantaan, pitänet meidät hyvin ajan tasalla !
Luulen, että tähän aikaan, kun tämä on tuotu Suomeen, niin kilven on saanut "valita". Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsityksen mukaan näitä ovat autoliikkeet joskus saaneet tuontiautojen kohdalla valita. Mutta on se kieltämättä makeeta, kun kilpi täsmää malliin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Lauantaina aamuselta kävin hakemassa tekniikan tähän. Tekniikan luovuttajana toimi tällä kertaa tutun Lada. Kone ollut laatikoineen Rokkirallin super-luokan kilpurin keulalla, jolla ehdittiin ajaa muutama kisa. Tästä saa joku hyvän vaihdelaatikon takavetoasennukseen.

Kuva
Kuva

Kone on koottu käytännössä samalla reseptillä kuin nuo meidänkin hallilla rakennetut: tasapainohilut poistettu ja tulpattu, öljylinjat porattu millin ylikokoon, tehdasuusi kampura ja B234 veivit ja männät. Meinasin kurkata laakerit ja sen jälkeen ei muuta kuin paketti maalattuna siihen kuntoon, että kehtaa aikanaan nostaa kyytiin.

Hyvin suunniteltu on edelleen aloittamatta. Tämä sen takia, että en kuulemma saa tuoda pihaan yhtään autoa, ennen kuin jostain on päästy eroon. Viikonloppu meni siis toisen auton moottoria irrottaessa, jotta saa pyytää kouran hakemaan sen alkuviikosta pois.

Ps. tästä jäi yli myös 870cc Dekat ja Tonnariaeron Mitsun ahdin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

kun kilpi täsmää malliin.
Niinpä tässä olen haaveillut kilvestä OG-93 tai T-7
Taitavat olla jo menossa.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Jos viihdearvon kannalta ajattelee, niin tuo projekti kannattaa lukea vasta, jos tämä on aikanaan valmis, eikä toisinpäin :D

T-7 on tavottelemisen arvonen kilpi.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa vaan olla niin että Suomessa auton kilvessä voi olla minimissään kaksi kirjainta, joten T-7 ei sellaisenaan onnistu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Jep. Alla keskeisimmät rajoitteet Traficomin sivuilta ongittuna (oli helppo kaivaa, kun just eilen mietiskelin, että keksisinköhän avolle jonkun niin kivan kilven, josta voisi 850e maksaa). Edit. Paras keksimäni oli BAA-5, ei siis vielä lähtenyt tilaukseen :D :saab:

"Auton rekisterikilvessä voi olla 2–3 kirjainta ja enintään kolminumeroinen luku."

"Nolla ei voi olla numero-osan alussa eikä ainoana numerona."

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssa ... ajoitukset
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Ei ole koneswappien keskuudessa todellakaan hulluimmasta päästä, ihan varmasti saa tieliikenteeseen.

Tälle heruu peukku, itsekin kyseisen korimallin omistaneena mutta ihan sillä alkuperäisellä tekniikalla

Miten mahtuu vaihteiston kanssa paikoilleen kun 944:n vaihdelaatikko on vakiona takana?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

YlimysN kirjoitti:
Ti Tammi 18, 2022 22:49
Miten mahtuu vaihteiston kanssa paikoilleen kun 944:n vaihdelaatikko on vakiona takana?
Aiemminhan on mainittu, että alkuperäinen aski jää ja tuo uuden koneen perässä oleva aski joutaa johonkin muuhun projektiin.
Tonnari88 kirjoitti:
Ma Tammi 17, 2022 08:59
Tästä saa joku hyvän vaihdelaatikon takavetoasennukseen.
Tonnari88 kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 21:45

Vaihteistolle en tee mitään. Joku on ponnistanut tuota samaa askia 2JZ:n väännöillä, niin pitäisi kyllä kestää sen mitä tuo kevyesti viritetty B234 vääntää. Viggenin asetelma ja joustamaton sintteri kytkinpuolelle. Kytkinkoppaan täytyy tietysti teettää adapteri Saabin kytkinkopasta.

Edit. Nuo koeponnistukset on todennäköisesti tehty 951:sen eli 944 Turbon askilla. En ole perehtynyt noiden askien eroihin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kuten Tobbana mainitsikin, niin tarkoitus oli lähteä koeponnistamaan tuota vaparin askia. Nettiä kun jaksoi hetken selata, niin selvisi, että se on ihan paska. Ei kuuleman mukaan kestä juuri mitään. No siitäkin päästään kohta ottamaan selvää. Nuo turbon ja S2:sen vaihteistot ovat kiven alla ja maksavat hunajaa.

Täytyy vielä kysäistä Siekkiset ja muut läpi, että onko heillä kokemusta tuon vapariin askin vahvistamisesta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Tonnari88 kirjoitti:
Ke Tammi 19, 2022 09:46
Kuten Tobbana mainitsikin, niin tarkoitus oli lähteä koeponnistamaan tuota vaparin askia. Nettiä kun jaksoi hetken selata, niin selvisi, että se on ihan paska. Ei kuuleman mukaan kestä juuri mitään. No siitäkin päästään kohta ottamaan selvää. Nuo turbon ja S2:sen vaihteistot ovat kiven alla ja maksavat hunajaa.

Täytyy vielä kysäistä Siekkiset ja muut läpi, että onko heillä kokemusta tuon vapariin askin vahvistamisesta.
Hieno projekti!

Mitenkäs Volvo 360 laatikko (ei välttämättä kestä mitään, mutta edullisia?) tai Corveten laatikko (maksaa varmasti Kia Rion verran)?
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

KapteeniMahtava kirjoitti:
Ke Tammi 19, 2022 10:42
Tonnari88 kirjoitti:
Ke Tammi 19, 2022 09:46
Kuten Tobbana mainitsikin, niin tarkoitus oli lähteä koeponnistamaan tuota vaparin askia. Nettiä kun jaksoi hetken selata, niin selvisi, että se on ihan paska. Ei kuuleman mukaan kestä juuri mitään. No siitäkin päästään kohta ottamaan selvää. Nuo turbon ja S2:sen vaihteistot ovat kiven alla ja maksavat hunajaa.

Täytyy vielä kysäistä Siekkiset ja muut läpi, että onko heillä kokemusta tuon vapariin askin vahvistamisesta.
Hieno projekti!

Mitenkäs Volvo 360 laatikko (ei välttämättä kestä mitään, mutta edullisia?) tai Corveten laatikko (maksaa varmasti Kia Rion verran)?
Oon ollut Finnvetellä asentajan hommissa aikanaan, niin silloin tuli selväksi, että Corveten rakentaminen ei ainakaan ole halpaa :D Nuo askit maksaa ihan hunajaa. Sen takia perheen Vettekin on museokilvissä ja täysin alkuperäiskuntoinen...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Tobbana kirjoitti:
Ke Tammi 19, 2022 00:01
YlimysN kirjoitti:
Ti Tammi 18, 2022 22:49
Miten mahtuu vaihteiston kanssa paikoilleen kun 944:n vaihdelaatikko on vakiona takana?
Aiemminhan on mainittu, että alkuperäinen aski jää ja tuo uuden koneen perässä oleva aski joutaa johonkin muuhun projektiin.
Tonnari88 kirjoitti:
Ma Tammi 17, 2022 08:59
Tästä saa joku hyvän vaihdelaatikon takavetoasennukseen.
Tonnari88 kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 21:45

Vaihteistolle en tee mitään. Joku on ponnistanut tuota samaa askia 2JZ:n väännöillä, niin pitäisi kyllä kestää sen mitä tuo kevyesti viritetty B234 vääntää. Viggenin asetelma ja joustamaton sintteri kytkinpuolelle. Kytkinkoppaan täytyy tietysti teettää adapteri Saabin kytkinkopasta.

Edit. Nuo koeponnistukset on todennäköisesti tehty 951:sen eli 944 Turbon askilla. En ole perehtynyt noiden askien eroihin.
Aivan, hätäseen kun lukee niin tämä on tulos.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 R

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tonnari88 kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 21:45
A_K_O kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 20:15
Asiallinen projekti.
Onko tuossa konehuoneessa korkeussuunnassa kuinka tilaa? Mitä muutoksia voimansiirtoon on kaavailtu?

Ratapäivät kun nyt otettiin puheeksi, niin onhan näitä merkkikerhoja muutamiakin, joissa 30-50€ vuosimaksun vastineeksi pääsee ajamaan 3 ratapäivää kesässä minkä merkkisellä autolla tahansa ilman mussutusta :D
Vaihteistolle en tee mitään. Joku on ponnistanut tuota samaa askia 2JZ:n väännöillä, niin pitäisi kyllä kestää sen mitä tuo kevyesti viritetty B234 vääntää. Viggenin asetelma ja joustamaton sintteri kytkinpuolelle. Kytkinkoppaan täytyy tietysti teettää adapteri Saabin kytkinkopasta.

Edit. Nuo koeponnistukset on todennäköisesti tehty 951:sen eli 944 Turbon askilla. En ole perehtynyt noiden askien eroihin.

En osaa sanoa edes tuosta konehuoneen korkeudesta. Tuonne samalle keulalle on mahdutettu ainakin LT-1 moottori, niin uskoisin, että kasetista huolimatta tuokin saadaan sopimaan.

Auto on vielä talvisäilössä, niin sovittaminen alkaa vasta, kun saan haettua auton hallille. Pidetään siihen asti sormet ristissä, että tuo on teoriassa vielä mahdollinen.
Tämä asia, kun nousi puheeksi, niin tuli selviteltyä sekä Porsche-foorumilta, että ulkomaisilta foorumeilta.

1-, ja 2- vaihde on Turbon ja S2:n vaihteistossa vahvistettu. 5-vaihde on Turbon askissa pidempi. Vaparin vaihteiston merkittävästi heikompi kohta on kuitenkin pinion, josta menee herkästi hampaat sileiksi. Turbon askissa on järeämpi, isompihampainen, joka kestää enemmän vääntöä ja repimistä.

Projektin aloittamista tämä ongelma ei haittaa, joten täytyy täytyy laittaa verkot vesille ja toivoa, että tuollainen aski tulee jostain vastaan. Äkkiseltään koko Euroopassa on purkaamoilla 3 askia myynnissä ja kaikki ovat vapareista.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin