Porsche 944 Aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Siitähän tulee sitten vähän vastaavan tyyppinen voimalinja kuin tässä viipassa :D Tosin tuossa taitaa olla erikseen takavetoisen vaihteisto ja perä. Tuossa viipassa varmaan painojakauma kohdillaan, kuten 944:ssakin.

https://hansan214.webnode.se/saab95rwd/
96 V4i -73
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tuossa yhdessä mainitussa projektissahan oli käytetty Audi 01E-laatikkoa, eli onkos se nyt sitten tämmöinen https://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2994369
Avatar
Kiertomäntä
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä »

Hyvin huomaa millainen projekti kansaa kiinnostaa, ketju on 5 päivää vanha ja neljättä sivua mennään :lol:

Ei sillä, kyllä tätä itsekin jään seuraamaan, varsin mielenkiintoinen alku ainakin.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kovaa settiä! Saabin turbo- moottori on hieno vaihtoehto.
2,5L 4-cyl Porschen kone on hengetön moottori.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kiertomäntä kirjoitti:
Ke Tammi 19, 2022 20:42
Hyvin huomaa millainen projekti kansaa kiinnostaa, ketju on 5 päivää vanha ja neljättä sivua mennään :lol:

Ei sillä, kyllä tätä itsekin jään seuraamaan, varsin mielenkiintoinen alku ainakin.
Samaa ihmettelin äsken. Eikä vielä ole projektille oikeastaan mitään tapahtunut. Tähänkin pätee edelleen " hyvin suunniteltu on edelleen aloittamatta "... :D

Mutta mukava nähdä, että väkeä kiinnostaa. Sekä positiviiset että negatiiviset kommentit antavat lisää virtaa.

Taustatöitä on tehty ja tänään yritetty saada joku hitsaamaan tuo kytkinkoppamuutos. MS-Koneistus ja Lensu on kysytty, kun oli tiedossa. Jos tunnet jonkun tai osaat itse, niin ilmoita ihmeessä. Se on projektin ensiaskel kuitenkin tuon tekniikan sovittamissa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tottahan tämmöinen projekti kiinnostaa, jossa on mielenkiintoinen lähtökohta ja tekemisen meininki. Ja vilpittömästi elän toivossa, että Possu lentää vielä joskus ja me muut saadaan ihailla menoa esim videon muodossa. :wink:

Mitenkään väheksymättä Teslamiehiä ja muita, itseäni ei exceliin kirjatut wattitunnit ja sentit jaksa innostaa. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Tonnari88 kirjoitti:
Ma Tammi 17, 2022 08:50


Luulen, että tähän aikaan, kun tämä on tuotu Suomeen, niin kilven on saanut "valita". Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsityksen mukaan näitä ovat autoliikkeet joskus saaneet tuontiautojen kohdalla valita. Mutta on se kieltämättä makeeta, kun kilpi täsmää malliin.
Äkkiseltään näyttäisi uudenmaan läänin (=Z) -kilveltä, ja loppuvuodelta 1988 kilpien kirjaimista päätellen.

Tuolloin kun auto ensirekisteröitiin suomeen, kilvet piti hakea konttorilta, ja tällöin jos konttorineidillä sattui olemaan hyvä päivä, pinkasta sai valita mallimerkintään sopivan kilven.

Myös 900, 205, 405, 316, 520, 740 jne. On tuttuja loppunumeroita ko.malleissa.

Enää tämä ei onnistu, kun kilvet lyödään kyytiin jo maahantuontisatamassa. Eikä ole onnistunut sitten vuoden 1989 syksyn, jolloin tämä muutos tuli.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Menee vähän satuiluksi, mutta allekirjoittaneella on vähän sellainen paha tapa, että puuttuva tekemisen meininki paikataan tiukalla paskan jauhannalla. Lupasin halliporukan muille vuokralaisille, että kaksi autoa pitää saada pihasta pois, että yhden voi tuoda tilalle.

Ensimmäinen potilas oli kolaroitu "endurance" Micra, jossa oli runkopalkki siirtynyt virallisen mittauksen jälkeen 8cm taaksepäin. Tästä piti purkaa moottori ja alusta irti ja sen jälkeen sai soittaa kouran hakemaan.
Kuva

Toinen potilas oli joskus pari vuotta sitten huutokaupasta ostettu TTID farkku, jossa yllättäen oli vähän kaikenlaista. Muillekin vinkiksi, älkää ikinä ostako autoa huutokaupasta. Kyllä niille aina joku syy miksi ne siellä on. Joko ne on paskoja kuten tämä tai sitten yksinkertaisesti eivät ole liikkeen rivissä kelvanneet kenellekään eli hinta on ollut pahasti metsässä.

Tämä keitti ja puski nestettä jokaisesta mahdollisesta välistä. Helpoimmalla pääsi, kun tilasi Meretekin kautta saman verran ajetun vaihtokoneen. Muutamassa päivässä hallin ovelle toimitettuna moottorille jäi hintaa 800€ ja siinä oli vielä suuttimet ja muut hilppeet kiinni. Moottori vaihtui ja auto vaihtoi samalla omistajaa.

Kuva

Kuva
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 R

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

A_K_O kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 20:15
Asiallinen projekti.
Onko tuossa konehuoneessa korkeussuunnassa kuinka tilaa? Mitä muutoksia voimansiirtoon on kaavailtu?
Konehuoneessa on korkeussuunnassa tilaa erittäin huonosti. Alkuperäinen moottori on noin 16 senttiä matalampi kuin Saabin moottori.

Paita ja perse kohtasivat eilen ilalla myöhään toisensa. Laitoin Possun oman moottorin tänään myyntiin ja siitäkin on yllättävän moni ollut kiinnostunut. Täytyy ottaa motti irti ja alkaa hakata päätä seinään, että millä tuo saadaan tuonne konetilaan sopimaan.

Kuva

Kuva
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Cona »

Possun tekniikalle lienee tosiaan ottajia.

Toivottavasti ei tarvitse tehdä jenkkiautopiireistä tuttua korotusta konepeltiin. :D

Jos teet :saab: mosalle peruskunnostuksen niin olisin kiinnostunut osalistasta, mitä tohon menee ja mistä kannattaa hankkia. Jos sais omankin vaihtokoneen kunnostukseen vähän vauhtia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onhan niitä "Saabeissa" ennenkin ollut :D

Kuva

^^On toi 944 peppu vaan komea, tollanen leveä ja matala. Herättää kunnioitusta perässäajelijoissa. Tosta vaan Turbo-merkki vaihtoon aiemmin linkkaamini 2.3T- ja Aero -lätkiin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Nyt rupeaa väkisinkin miettimään, että kuinkahan tuommoinen Subarun bokseri istuisi 944:n nokalle…
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja aero »

Paitti notta toi 9-2X:n keulapeiton pulkka ei oo voimapatti vaan IC:n ilmanotto, kuten Subarussakin.

Sonett V4 sen sijaan...

Kuva

Hakukone väitti että kuva olisi lainattu tuolta: https://barnfinds.com/1969-saab-sonett-v4/ mutta en minä sitä siellä näe.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Entä jos tuosta porsaasta tekee maasturin ni silloin mahtuu tuo öljyvatkainkin olemaan tontillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Porsche 944 Aero

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

nalleolut kirjoitti:
Ti Tammi 25, 2022 18:47
Entä jos tuosta porsaasta tekee maasturin ni silloin mahtuu tuo öljyvatkainkin olemaan tontillaan.
Miten se alustan korottaminen tekee tilaa hammastangon ja konepellin väliin?
Cona kirjoitti:
Ti Tammi 25, 2022 15:40
Possun tekniikalle lienee tosiaan ottajia.

Toivottavasti ei tarvitse tehdä jenkkiautopiireistä tuttua korotusta konepeltiin. :D

Jos teet :saab: mosalle peruskunnostuksen niin olisin kiinnostunut osalistasta, mitä tohon menee ja mistä kannattaa hankkia. Jos sais omankin vaihtokoneen kunnostukseen vähän vauhtia.
Tämä moottori on itse asiassa samaan aikaan ja täysin samalla reseptillä tehty kuin tuo aikanaan seuraamasi ketju kahdesta 9-3 Aerosta, mihin päivitettiin ne 2.3:set koneet. Tällä on siis peruskunnostuksen jälkeen ajettu 7 lähtö kilpaa, niin kurkkaan tästä vaan laakerit alakautta.

Toivotaan, että tehtaan linjoihin ei tarvitsisi koskea ja konepellin muokkaukselta vältyttäisiin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin