Project Saablibra
Project Saablibra
Laitetaas sit projektia pussihousujen kauhuksi
Koko homma alkoi siitä kun kunnostin yhden B204 koneen ja piti keksiä mihin koppaan sen upottais . Ensin oli ajatuksena ostaa joku munamallin kadetin raato ja vaan tehdä siitä ns . härski.
Sitten muistui mieleen että olen aina halunnut Calibran, koska se vaan on omaan silmään todella kaunis ja tekniikan vaihto moiseen on aika helppo homma . Mistäs mä ruosteettoman sellaisen löydän ? Se olikin seuraava haaste kun ei noita nyt muutenkaan liikaa ole. Törmäsin torin kautta yhteen pohjalaiseen harrastajaan ja sieltäpä löyty riisuttu Calibran koppa, jota ei tarvitse hitsata ! Kuljetus Kälviältä Nurmijärvelle järjestyi Erikksons Transportin kautta. Vahva suositus ! Noin 200€ ja koppa oli tallin pihassa
Koppa oli tosiaankin hyväkuntoinen ! Tähän olisi helppo laittaa kone sisään , kaaret hyttiin , kuppijakkarat lattiaan ja menox. KUNNES : Sekopää tallikaveri heitti idean täydfellisestä " saabittamisesta " ja sen varmistaakseen päätti sen kummempia miettimättä kiskoa kojelaudan huit kuuseen, ikäänkuin varmistaakseen että paluuta Opeliksi ei ole tältäkään osalta . Kun vielä poikapuoli kiskoi KAIKKI Opelin johdot pois korista niin olin ns. kusessa ilman paluuta mihinkään
Koko homma alkoi siitä kun kunnostin yhden B204 koneen ja piti keksiä mihin koppaan sen upottais . Ensin oli ajatuksena ostaa joku munamallin kadetin raato ja vaan tehdä siitä ns . härski.
Sitten muistui mieleen että olen aina halunnut Calibran, koska se vaan on omaan silmään todella kaunis ja tekniikan vaihto moiseen on aika helppo homma . Mistäs mä ruosteettoman sellaisen löydän ? Se olikin seuraava haaste kun ei noita nyt muutenkaan liikaa ole. Törmäsin torin kautta yhteen pohjalaiseen harrastajaan ja sieltäpä löyty riisuttu Calibran koppa, jota ei tarvitse hitsata ! Kuljetus Kälviältä Nurmijärvelle järjestyi Erikksons Transportin kautta. Vahva suositus ! Noin 200€ ja koppa oli tallin pihassa
Koppa oli tosiaankin hyväkuntoinen ! Tähän olisi helppo laittaa kone sisään , kaaret hyttiin , kuppijakkarat lattiaan ja menox. KUNNES : Sekopää tallikaveri heitti idean täydfellisestä " saabittamisesta " ja sen varmistaakseen päätti sen kummempia miettimättä kiskoa kojelaudan huit kuuseen, ikäänkuin varmistaakseen että paluuta Opeliksi ei ole tältäkään osalta . Kun vielä poikapuoli kiskoi KAIKKI Opelin johdot pois korista niin olin ns. kusessa ilman paluuta mihinkään
Re: Project Saablibra
Mikäs siinä sit ... Alettiin miettimään että kuinka paljon Saabia tähän koriin oikeasti saa? NG900 / OG-9-3 perustuu A vectraan ja Calibra on .... A Vectra Coupe !
Soviteltiin vähän kojelaudan ja keskikonsolin osia . Siinä alkoi valkenemaan että kaikki osuu kohdalleen ihan suht kivasti joten projekti on turvallista aloittaa
Tässä " sinnepäin" kabiiniin heitettynä pari Saabin osaa jonka perusteella pystyi päättämään että on se jotenkuten tehtävissä. Esim Saabin vaihdekeppi / virtalukko hässäkälle on Opelin keskitunnelissa ihan valmiit kierteet, sekus vaan ruuvaa kiinni. Vaihdevivusto on täsmälleen oikean mittainen jne
Alustaa tuli tutkittua myös ja etupäässähän on ihan kaikki samaa kuin Saabissa . Opelin apurunko on mätänevää peltiä, Saabissa se on jotain alumiinivalua tms joka ei mätäne. Opelin tukivarret on peltiä, Saabissa alumiinia , mutta... kaikki osuu kohdalleen ! Laitoi siis Saabin apurungon , Saabin tukivarret ( 4mm pidemmät, tuonee sopivasti camberia ) . Saabin tolppiin Opelin yläpäät, Eibachin -30mm jouset ja Sachin sport iskarit . Uudet jarrut ja siinäpä se
Soviteltiin vähän kojelaudan ja keskikonsolin osia . Siinä alkoi valkenemaan että kaikki osuu kohdalleen ihan suht kivasti joten projekti on turvallista aloittaa
Tässä " sinnepäin" kabiiniin heitettynä pari Saabin osaa jonka perusteella pystyi päättämään että on se jotenkuten tehtävissä. Esim Saabin vaihdekeppi / virtalukko hässäkälle on Opelin keskitunnelissa ihan valmiit kierteet, sekus vaan ruuvaa kiinni. Vaihdevivusto on täsmälleen oikean mittainen jne
Alustaa tuli tutkittua myös ja etupäässähän on ihan kaikki samaa kuin Saabissa . Opelin apurunko on mätänevää peltiä, Saabissa se on jotain alumiinivalua tms joka ei mätäne. Opelin tukivarret on peltiä, Saabissa alumiinia , mutta... kaikki osuu kohdalleen ! Laitoi siis Saabin apurungon , Saabin tukivarret ( 4mm pidemmät, tuonee sopivasti camberia ) . Saabin tolppiin Opelin yläpäät, Eibachin -30mm jouset ja Sachin sport iskarit . Uudet jarrut ja siinäpä se
Viimeksi muokannut Kaide, La Helmi 19, 2022 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Project Saablibra
Sitten piti alkaa miettimään että mites tää nyt tehdään Saabiksi ? Tallikaveri taas totes " ei ne johdot tiedä missä autossa ne on" . Eipä muutaku hommaamaan OG kolkki ja siitä kaikki mahdollinen. Ostin huutokaupasta 180 eurolla läpimädän vaparikolkin josta saan kaiken mitä kaipaan.
Nämä asiat saa siirtymään todella helposti
-Koko johtosarja , läpiviennit on aika pitkälle samat
- Kytkinpoljin . Halusin nestekykän ja Calibran tulipellissä olikin valmiina merkattuna paikat mistä porata jos haluaa esim Saabin polkimen paikalleen
- ABS boksi telineineen meni ihan suoraan Opelin boksin ja telineen tilalle
- Kaikki muukin konehuoneessa näyttää siltä että sinne saa rakennettua 100% Saabin konehuoneen paisaria ja pissapoikaa myöden kun vaan ruuvailee osat paikalleen ja poraa umpinaiset läpiviennit auki ja siirtää osat sinne missä ne on Saabissa
- Koko kojelaudan runko palkkeineen kaikkineen menee aika pienellä työllä paikalleen
- Lämppärin " pömpeli" menee ihan suoraan bolt on Saabista Calibraan
- Kolkin rattiakseli menee ihan suoraan paikalleen, saa rattiin edes yhden säädön
Melkoisen pahaan kuntoon saatiin luovuttaja kahdessa päivässä
Sitten vaan osia Opeliin kiinni ja tässä tilanteessa ollaan nyt
Lämppäri paikallaan, kojelaudan runko alkaa kasaantumaan ja johtosarja löytämään paikkansa
Nämä asiat saa siirtymään todella helposti
-Koko johtosarja , läpiviennit on aika pitkälle samat
- Kytkinpoljin . Halusin nestekykän ja Calibran tulipellissä olikin valmiina merkattuna paikat mistä porata jos haluaa esim Saabin polkimen paikalleen
- ABS boksi telineineen meni ihan suoraan Opelin boksin ja telineen tilalle
- Kaikki muukin konehuoneessa näyttää siltä että sinne saa rakennettua 100% Saabin konehuoneen paisaria ja pissapoikaa myöden kun vaan ruuvailee osat paikalleen ja poraa umpinaiset läpiviennit auki ja siirtää osat sinne missä ne on Saabissa
- Koko kojelaudan runko palkkeineen kaikkineen menee aika pienellä työllä paikalleen
- Lämppärin " pömpeli" menee ihan suoraan bolt on Saabista Calibraan
- Kolkin rattiakseli menee ihan suoraan paikalleen, saa rattiin edes yhden säädön
Melkoisen pahaan kuntoon saatiin luovuttaja kahdessa päivässä
Sitten vaan osia Opeliin kiinni ja tässä tilanteessa ollaan nyt
Lämppäri paikallaan, kojelaudan runko alkaa kasaantumaan ja johtosarja löytämään paikkansa
Viimeksi muokannut Kaide, La Helmi 19, 2022 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Project Saablibra
Muita tehtyjä juttuja tähän mennessä
- Tankkiin Walbro 255 pumppu
- Kaikki bensa ja jarrulinjat raavittu pois . Uudet tulee sisäkautta , koska " race"
- Taka-akseliston kunnostus , uudet puslat ja alustasarjan palikat
- Älytön määrä kiroilua, nauramista ja sekoilua kivojen tallikamujen kanssa !
Seuraavaksi pitäisi saada johtosarjat valmiiksi paikalleen , kojelauta paikalleen ja sitten laitetaan kaaret hyttiin
- Tankkiin Walbro 255 pumppu
- Kaikki bensa ja jarrulinjat raavittu pois . Uudet tulee sisäkautta , koska " race"
- Taka-akseliston kunnostus , uudet puslat ja alustasarjan palikat
- Älytön määrä kiroilua, nauramista ja sekoilua kivojen tallikamujen kanssa !
Seuraavaksi pitäisi saada johtosarjat valmiiksi paikalleen , kojelauta paikalleen ja sitten laitetaan kaaret hyttiin
Re: Project Saablibra
Go for it!
Tuleeko tästä ratalelu, daily user vai molemmat?
Paljos tehotavoite ja pidetäänkö tämä vajaavetoisena?
Tuleeko tästä ratalelu, daily user vai molemmat?
Paljos tehotavoite ja pidetäänkö tämä vajaavetoisena?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Project Saablibra
Asiallista! Mielenkiintoista että noinkin pitkälle samat hilut.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Project Saablibra
Ihan katukilpiin tämä tulee niin että radalle ja pois voi ajaa. Versio 1 pysyy vajaavetoisena, mutta nelikoksi muuttaminenhan on lapsellisen helppo, lisää vain puuttuvat osat. Tehoista en vielä tiedä , kait se 300-400 väliin menee
Re: Project Saablibra
Kyl mäki osasin kuvitella, että iso osa osista sopii sovittamalla, mutta en mäkään kyllä ton tason yhteensopivuutta odottanu, että about kaikki menee kun suoraan paikalleen Mut hieno projekti!
Sopiiko muuten pelliosat samalla tasolla kuin 99-900 huhujen mukaan meni? Et saisko tästä "pienellä" vaivalla sellasen automuseon coupen näkösen?
Sopiiko muuten pelliosat samalla tasolla kuin 99-900 huhujen mukaan meni? Et saisko tästä "pienellä" vaivalla sellasen automuseon coupen näkösen?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Project Saablibra
Komiaa! Kilpiin laittaminen on komiampaa ja jos tästä vielä nelivedon värkkää niin on jo komeinta!
Itsekin juttuja lukiessa yllätyin että löytyy noinkin paljon plug'n'play-asennuspaikkoja Saabin osille. Minkä vuotinen Calle on ja onko Ukin tuotantoa?
Vaikka se ei Saappi olekaan niin omaan silmään Calibran linjat on kyllä niin kauniit, etten lähtisi niitä ulkopelleillä saabittamisella särkemään.
Itsekin juttuja lukiessa yllätyin että löytyy noinkin paljon plug'n'play-asennuspaikkoja Saabin osille. Minkä vuotinen Calle on ja onko Ukin tuotantoa?
Vaikka se ei Saappi olekaan niin omaan silmään Calibran linjat on kyllä niin kauniit, etten lähtisi niitä ulkopelleillä saabittamisella särkemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Project Saablibra
^'97 lukee sigussa
Ihan ensimmäiseksi haluaisin kiittää kaikkia, jotka masinoivat Kaiden aloittamaan tämän ketjun. Sekä tietty Kaidea itseään, kun aloitti tämän ketjun, kyllä tämmöset rakennelmat on huikeita seurattavia.
Seuraavaksi hieman huolestun kilvittämisen osalta muutosprosenteista, etenkin jos coupesaappi viedään leimalle varsin valmiina. Mutta eiköhän rakentaja kokeneena konkarina ole tätä laskeskellut etukäteen.
Ulkomuodosta olen AZP:n kanssa samaa mieltä, en lähtisi peltejä vaihtamaan. Ne pellit, jotka järkevästi vaihtuu, ei kuitenkaan linjoiltaan istu niihin pelteihin, jotka ei järjellä vaihdu ja loppujahan ei ole edes olemassa. Sitäpaitti se pilaisi auton "kaksinaamaisuuden", jossa se on ulkoa ooppeli ja sisältä saappi. Logon varmaan itse vaihtaisin SAAB-SCANIA -logoon
Ihan ensimmäiseksi haluaisin kiittää kaikkia, jotka masinoivat Kaiden aloittamaan tämän ketjun. Sekä tietty Kaidea itseään, kun aloitti tämän ketjun, kyllä tämmöset rakennelmat on huikeita seurattavia.
Seuraavaksi hieman huolestun kilvittämisen osalta muutosprosenteista, etenkin jos coupesaappi viedään leimalle varsin valmiina. Mutta eiköhän rakentaja kokeneena konkarina ole tätä laskeskellut etukäteen.
Ulkomuodosta olen AZP:n kanssa samaa mieltä, en lähtisi peltejä vaihtamaan. Ne pellit, jotka järkevästi vaihtuu, ei kuitenkaan linjoiltaan istu niihin pelteihin, jotka ei järjellä vaihdu ja loppujahan ei ole edes olemassa. Sitäpaitti se pilaisi auton "kaksinaamaisuuden", jossa se on ulkoa ooppeli ja sisältä saappi. Logon varmaan itse vaihtaisin SAAB-SCANIA -logoon
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Project Saablibra
Tää on näemmä runkonumeron perusteella 96 , rekkauksen mukaan 97 . On valmistettu Ukissa ja kaikki tarrat auton sisäpelleissä on selvällä Suomella. Pellit on kyllä niin erilaiset että niitä ei kyllä saa sopimaan millään Saabista:D Kilpiin laittamisessa ei pitäisi olla mitään haastetta , kyseessähän on " vain" tekniikan vaihto . Haluan kyllä nähdä kesällä inssin ilmeen kun istuu Opeliin ja laittaa avaimen penkkien väliinAZP kirjoitti: ↑Su Helmi 20, 2022 10:54Komiaa! Kilpiin laittaminen on komiampaa ja jos tästä vielä nelivedon värkkää niin on jo komeinta!
Itsekin juttuja lukiessa yllätyin että löytyy noinkin paljon plug'n'play-asennuspaikkoja Saabin osille. Minkä vuotinen Calle on ja onko Ukin tuotantoa?
Vaikka se ei Saappi olekaan niin omaan silmään Calibran linjat on kyllä niin kauniit, etten lähtisi niitä ulkopelleillä saabittamisella särkemään.
Re: Project Saablibra
Käytännössä ihan kaikelle ei prosentteja löydy ja ihan kaikkea ei varmaan kannata mainostaa Saabista olevaksi Eipä se inssikään tajua kuinka paljon näissä on " bolt on" osaa . Prosentteja tulee noin 25-30 , moottorista ja sisustasta yhteensä .
Re: Project Saablibra
Aivan mahtavaa settiä! Kun kerran tehtaalta ei enää Saabeja tule, niin on se vaan komeata, kun niitä tulee sitten vähän pienemmistä tuotantoyksiköistä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Project Saablibra
Hienoa et näitä toteutetaan. Iso
Rupee ooppeli kulkee ihan eritavalla.
Calibra on kyl nätti koppa.
Ittekin olen omistanu calibran, 115heppasen
Rupee ooppeli kulkee ihan eritavalla.
Calibra on kyl nätti koppa.
Ittekin olen omistanu calibran, 115heppasen
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Project Saablibra
Tästähän seuraa väistämättä kysymys, kuinkakohan helposti Calibran nelivedon sais istutettua ng-satkuun?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva