900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Hankin pari kesää sitten avon - yli 10 vuoden Saabittomuuden jälkeen! Edellisen Saabin aikaan riitti vielä intoa virittelyyn (http://www.netma.fi/jouko/saab mutta kun ikää kertyy lisää, oli tällä kertaa ajatuksena hankkia kesäkäyttöön "tukantuuletuspeli" josta toivottavasti saisi aikanaan museorekisteröidyn harrasteen.

Löysin Saksasta aika hienon aihion: ihan viimeisiä valmistettuja 900:ia eli 9/1993 valmistetun ja 5/1994 Saksan Saab-maahantuojan käyttöön rekisteröidyn avokin. Se on turboS eli tuttavallisemmin "Aero" joka myytiin Saksassa "top model" varustettuna eli siinä oli tehtaalta "kaikki". Auto päätyi muutaman kuukauden ikäisenä saksalaisen yritysjohtajan Italian-lomareissuautoksi. Vaihtoi käsiä ensin yhdelle, sitten toiselle keräilijä-harrastajalle. Jolta sen onnekkaasti (mutta en ihan pilkkahintaan enää) ostin.

Ostaessani Saab oli "aika hyvä". Siinä oli juuri täyskunnostettu moottori ja vaihteisto. Sisustassa ja ulkokuoressa oli "200tkm ajomäärän ja 25 vuoden" luonnollista kulumaa, mutta ei pahasti. Auto oli säilynyt varsin alkuperäisenä - oli siinä toki nykyaikaiset "poppikoneet" ja isommat vanteet mutta - hienon harrastajan merkki - auton mukana tulivat alkuperäiset vanteet ja radio.

Olen parin talven iltoina ruuvannut Saabia tallissani. On se käytännössä joka paikasta läpikäyty. Olen uusinut kaikki osat, joissa jotain feelua tai kulumaa on ollut ja joita on markkinoilta löytynyt. Ei jäänyt paljoa "puutteita", toki minä muutaman ovitiivisteen ostaisin jos jostain löytäisin. Viimeisimpänä isompana remonttina auto oli talvella purettuna ja kävi ylimaalattavana. Alkuperäinen maali oli "aika OK" mutta täydellisyyttähän tässä tavoiteltiin.

Aika monen satkun tyyppiremonttikohteen kanssa sai "mieltä verestää" mutta onhan tässä tuoreessa vuosimallissa uusikin metkuja: mm. sähköpenkkien mekanismin kanssa sai jumpata ja turvatyyny sekä ABS oli mulle "satkussa" uusia tuttavuuksia. Mutta kyllä niiden kanssa pärjää! Projektissa on ollut kantavana ajatuksena se, että kaiken pitää toimia ja olla "kuten tehtaalta". Nyt ihan viimeisimpänä kohteena oli ilmastointilaite - siihen uusin aivan kaiken paitsi sisäkennon ja nyt on R-134a:t sisällä ja kylmää puhaltaa.

Ensin ajattelin että en tee tästä "postausta" nettiin vaan ennemmin käyn tuulettamassa Saabia kerhon tapahtumissa. Mutta eipäs onnistu... WST:nkin aikaan oli aaaaivan liian sateista että tällä hennoisi tien päälle sitä likastamaan lähteä. Taitaa olla parempi, että ulkoilutan Saabia vain aurinkoisina päivinä ja ihan lähiseudulla, haha!

Joten tässä linkin takana muutamia kuvia: http://www.kuisma.net/saabcabrio/

Mielläni jaan tässä ketjussa tai YV:llä kokemuksia avon ja ylipäätään ysisatkujen "museointiin tähtäävästä ruuvaamisesta" ja siitä, mistä näihin haalii osia. Joitain hyviä hankintapaikkoja olen itse löytänyt - ja miellellään kuulisin timanttisia vinkkejä.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Sanattomaksi vetää kuin hieno voi auto olla? :saab: veikkaan että on päätynyt oikeisiin käsiin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Lunni
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Helmi 03, 2022 13:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Pakko kompata edellistä. Moottorinkin päältä voisi syödä mutta ei likaamatta sitä. Jos ei tietäisi mittarilukemaa niin veikkaus olisi varmasti monella nelinumeroinen tai maksimissaan viisi.
Parempikuntoista saa hakea... ja pitkään.
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kiitos kehuista! Toki se on niin, että jos aivan rajattomasti rahaa viskaa niin saa sitä romustakin timantin - pistää vaan kaiken uusiksi. Tää Saab ei ollut ihan niin paha tapaus mutta kunto ostohetkellä oli "ikäisekseen asiallinen". Esimerkiksi penkeistä sai kiristyskanavat uusiksi ompelemalla ja nahan värjäämällä ja hoitamalla vielä oikein hyvät. Lähtötilanne oli kyllä sellainen, että mietitytti meneekö nahat uusiksi. Tässä kuskinpenkki ennen ja jälkeen: https://1drv.ms/u/s!Ap8ull0jCJtRi_MOgTM ... g?e=iQmFXK

Jos muuten haluaa bongailla muita hienoja satkuja, Jenkeissä tuntuu olevan aika kova noste OG900:lle ja Bring-a-Trailer -sivustolla huutokauppa käy jo aika kovaan rahaan! Sulkeutuneet kaupat autoesittelyineen täällä: https://bringatrailer.com/saab/900/
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Upea. Ei tähän oikein muuta voi kommentoida. Tuon kanssa ei museoinnin esteenä ole kuin se, että pitäisi päästä aikakoneella pari vuotta eteenpäin. Sitä odotellessa. Voin kuvitella, miten ovat tarkastajat innoissaan kuin pikkupojat, kun tuon ajat näytille. Siinä on harvinainen herkku tänä päivänä. Tuossa kunnossa ei varmaan montaa maailmassa ole ja hinta porhaltaa ylöspäin sitä mukaa kun aika kuluu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kerrassaan upea peli ja juuri siinä kunnossa kun tällaisen klassikon kuuluu olla. 8O

Näihin OG-saabeihin on varmaan omat osakanavat olemassa, mutta vuotta tuoreemman NG avon omistajana kiinnostaa, jos tiedossa on hyviä osadealereita.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Upea auto, onnea omistajalle ja oikeastaan koko Suomen harrasteautokannalle, että tällaisia timantteja saadaan Suomeenkin päin, eikä virta vie vain meiltä maailmalle.

Tykkään väristä. Ei silleen että cabbeissa yleiset keltainen tai punainen olisi mitenkään huonoja nekään, mutta tuo väri on hillitympi ja sopii herrasmieskruisailuun ehkä paremmin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Argh, sairaus on kehittynyt vakavaksi... Kun avo tuli käytännössä "valmiiksi" (museokilpiin ensi keväänä) niin meinasi pikkupuuha loppua: lääke oli toinen Saab taloon. Jotenkin pystyin itselle perustelemaan että tälle oli vielä tilaa (ja joskus vielä aikaakin). Kyseessä on Riston yli 10v sitten kunnostama TurboS josta on tällä foorumillakin Ristolta paljon tarinaa. Ostin Rasmukselta, joka oli autoa muutaman vuoden harrastanut. Se on säilynyt edelleen pelleiltään hienona. Tekniikan osalta on pientä läpikäytävää mutta harrasteeksihan tää ostettiin!

Musta nuo kaksi on nätti parivaljakko yhdessä, mitä mieltä ootte?
Kuva
Lisää kuvia: https://1drv.ms/f/s!Ap8ull0jCJtRjIRj-1X ... g?e=SLDVCa
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kyllähän tässä on selkeesti käynyt niin, että Auto ja Koti ovat löytäneet toisensa. Hyvin sopii umpikoppa avon kaveriksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja AZP »

On kyllä kaunis pariskunta kuvissa!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja Eski »

jkuisma kirjoitti:
Ma Elo 07, 2023 09:04
Musta nuo kaksi on nätti parivaljakko yhdessä, mitä mieltä ootte?
Jep kateeksi käy :twisted:
Tuo kovakattohan on ulkoisesti aika lähellä sitä sinun entistä punaista OG-satkua. Onko sinulla tietoa sen nykytilasta..?

Eski
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Tuo kovakattohan on ulkoisesti aika lähellä sitä sinun entistä punaista OG-satkua. Onko sinulla tietoa sen nykytilasta..?
...No siksihän se erityisen paljon poltteli! Mun vanha RPK-911 oli vm. 1990 T16 ja siihen viritin Aero-paneloinnin jälkiasenteisena. Se meni 2009 Jesselle, joka myi sen joku vuosi sitten keskiseen Suomeen. Siellä se on edelleen saman kaverin nimissä, mutta rekisteristä poistettuna ja muutaman vuoden katsastamatta jo... Toivottavasti ei paalissa tai pihan perällä :-S
Viimeksi muokannut jkuisma, Ma Elo 07, 2023 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komia kaksikko :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä Sinulla on nyt komea kaksikko hallussasi, nautiskele niistä! :D Kun tuon kaksikon pidät hyvässä kunnossa , niin noista on nautintoa pitkäksi aikaa! Ylläpito kyllä tarvitsee taitavia käsiä ja huolellista askartelua, ettei sorru matkan varrella ”oikopolkuihin”! Mukavia harrastushetkia Sinulle! :D

Ps. Minä touhuilen näiden vanhempien Saabien parissa, ovat edelleen yhtä kiehtovia, kuin silloin joskus vuosikymmeniä ennen! Pitävät edelleen vaarin jonkinlaisessa vireessä!? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllähän tuo kaksikko on sellainen Saabistin märkä uni, ettei mitään rajaa. En usein tunnusta olevani kateellinen, mutta nyt voin sen tunnustaa puhtain sydämin. Upeita autoja !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin