900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kuva

Kiitos kehuista! Vaan jottei tää ihan ruusuilla tanssimiselta näyttäis, niin kytkinremontilla sitä punaisen kanssa harrastamista aloitellaan :? No mikäs siinä tehdessä, ei ole löytynyt pahempia ylläreitä ja kaiken sain irti mitä piti. Toki projekti aina laajenee ja osia tulee enempikin samalla vaihdettua. Tulee konkreettiseksi se, että saatavuus varaosille on kyllä toosi kehno! Motonetti ei toimita paljon mitään enää. Kytkimen osatkin hankin Skandixilta Saksasta. Ja tässä tulee herkästi pieniä viiveitä: kun kuitenkin kytkinakselin laakeri ja stefa oli vaihtokunnossa niin ne piti sitten erikseen tilaten laittaa - ja Saksasta taas. Taitais kantsia ostaa kerralla kaikki mahdollinen vaihtoon menevä ja sittenkin toivoa, että mitään ylläriosaa ei menis metsästykseen lisäksi. No tää tulee kyllä nippuun tästä ja jää ehkä syksyn suurimmaksi projektiksi - sitten talviseisontaan?
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

...Ja ai että! Kyllä tässä palautuu mieliin se, miksi en yleensä oo tykännyt tehdä "raskaampia" mekaanisia harjoitteita tallissa itte, "Motonet-tasoisilla" työkaluilla. Tässä meni muutamakin ilta nahistellessa kytkintä oheistarpeineen autosta irti. Pahimpia oli kytkinakselin ulossaanti, neulalaakeri vauhtipyörässä sekä kytkinakselin stefa. Näistä kytkinakseli lähti lopulta täysin ilman ähinää: konstina pultin ja ison hylsyn avulla tehty kotitekoinen ulosvetäjä. Ei tuo olis ikinä lähtenyt korjaamokäsikirjan ohjein pultin ja sorkkiksen avulla kampeamalla - oli ihan hiton tiukassa. Neulalaakeri oli kanssa jumissa - se rohisi ja oli ilmeisesti lämmön ja ruosteen vuoksi leiponut itsensä pesän pohjalle kii. Netissä oli jos jonkinlaista vinkkiä mm. leivänmuruilla sen ulos pusertamisesta (oikeasti!) mutta lopulta Motonetistä löytyi laakerin akseliaukon sisälle menevä ulosvetäjä. Joka ei tietysti yksin tarrannut riittävästi, mutta sen kärkien keskelle ruuvin kiertämällä puri ja piti... Siinä meni yksi ilta ihmetellessä. Ja lopulta - perkules soikoon - tuolle kytkinakselin vaihdelaatikon pään stefalle ei löytynyt edes mitään "irroitusvinkkejä" - lähti lopulta sillä, että kiinni leiponeelle kumille antoi kunnolla kuumailmapuhallinta.

Vaan oli siinä muutakin herkkua: osa irtiväännettävästä oli vaan sairaan tiukassa - osa jo naurettavan tiukassa... No, ehkä tässä on vähän "voittajafiilis" kun lopulta kaikki irtosi, konetila ja irtipuretut osat siistittynä, ja lähtee vihdoin menemään kaikki nippuun päin. Muutama ilta vielä harrastelua ja Saab on taas ajossa :-O
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Sykähdyttävän hieno cabriolet. Väri melko harvinainen? mutta sopii muotoihin ja erottuu positiivisesti.

Muistan sinun edellisen Saabin, 90-luvun ensimmäisiä PK-seudun potkijaisia ennen someaikaa. Jossakin Pukinmäen McDonalds pihalla. Siinähän oli vasemmassa etulokasuojassa "cold air intake" jos en väärin muista?

Itselläni myös Saab- harraste loppunut ja yli 10 vuotta toisen merkin harrastusta. Mutta Saab ei ole koskaan poistunut sydämestä, nimenomaan Saab ennen GM:n aikaa. Aika usein tulee katseltua nimenomaan Saksasta OG900:a, ehkä onneksi ei ole tallitilaa...

Keep up the good work ja peukut tulee jos Espoon teillä tulee vastaan!
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Sykähdyttävän hieno cabriolet. Väri melko harvinainen? mutta sopii muotoihin ja erottuu positiivisesti.
Kiitti! Tuo on tosiaan eukalyptuksen vihreä. Tuli ihan viimeisiin OG-900:iin ja jatkui vielä NG-900:sten väripaletissa. Kun avoa etsin olin tuohon alkuun että mjaa... Mutta kun sitä vähän aika kypsytteli niin tajusin että halusin just tuon. Muita suosikkejani on samojen vuosien metallipunainen ja -sininen. Nää on selkeästi "ysärimuotia" jo, nää metallisävyt. Vaikka onhan cabriossa nättejä perusvärejäkin!
Muistan sinun edellisen Saabin, 90-luvun ensimmäisiä PK-seudun potkijaisia ennen someaikaa. Jossakin Pukinmäen McDonalds pihalla. Siinähän oli vasemmassa etulokasuojassa "cold air intake" jos en väärin muista?
Jep, se oli tää: http://www.netma.fi/jouko/saab. Sen myin 2009, oli sellaisia ruuhkavuosia ettei oikein kerennyt harrastamaan. Sen verran jäi kaivelemaan että viime kesänä ostin tosiaan ihan-melkein-samanlaisen tilalle. Olin jo peräti 10 vuotta ilman Saabeja mutta niin sitä vaan repsahti...

Kyllä mäkin suunnittelin vaikka-mitä harrastepelejä mutta jotenkin vaan tuota avoa ei voinut muutama vuos sitten vastustaa. Viime kesänä olin taasen hetkellisessä mielenhäiriössä jo tosissaan etsimässä vanhaa Maserati GT-4200:sta mutta sitten järki (?) voitti ja tuli toinen Saabi, haha! Mä sain tehtyä näitä varten pari vuotta sitten säilytystallin. On ihan huippuhomma että niillä on ympärivuotinen, kuiva ja lämmin paikka. Punaisen turbon osalta luulen, että kunnostusprojekti tulee viemään vuosia ja siellä se saa olla "paloina" ihan rauhassa inspiraatiota oottamassa.
Keep up the good work ja peukut tulee jos Espoon teillä tulee vastaan!
Väijytääs siis toisiamme! Sulla on hienot harrastepelit! Mä veivaan arkisin/talvisin burgundinpunaisella Panameralla - mutta siitä ei oo oikein tullut harrastetta itselle, perheauto pirulainen. Lähinnä harrastan sen säännöllistä kiikuttamista Porsche Centeriin korjattavaksi :roll:
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Vastaa Viestiin