900 Turbo 16S cabriolet vm1994 - tähtää museorekisteriin
Lähetetty: La Touko 28, 2022 13:31
Hankin pari kesää sitten avon - yli 10 vuoden Saabittomuuden jälkeen! Edellisen Saabin aikaan riitti vielä intoa virittelyyn (http://www.netma.fi/jouko/saab mutta kun ikää kertyy lisää, oli tällä kertaa ajatuksena hankkia kesäkäyttöön "tukantuuletuspeli" josta toivottavasti saisi aikanaan museorekisteröidyn harrasteen.
Löysin Saksasta aika hienon aihion: ihan viimeisiä valmistettuja 900:ia eli 9/1993 valmistetun ja 5/1994 Saksan Saab-maahantuojan käyttöön rekisteröidyn avokin. Se on turboS eli tuttavallisemmin "Aero" joka myytiin Saksassa "top model" varustettuna eli siinä oli tehtaalta "kaikki". Auto päätyi muutaman kuukauden ikäisenä saksalaisen yritysjohtajan Italian-lomareissuautoksi. Vaihtoi käsiä ensin yhdelle, sitten toiselle keräilijä-harrastajalle. Jolta sen onnekkaasti (mutta en ihan pilkkahintaan enää) ostin.
Ostaessani Saab oli "aika hyvä". Siinä oli juuri täyskunnostettu moottori ja vaihteisto. Sisustassa ja ulkokuoressa oli "200tkm ajomäärän ja 25 vuoden" luonnollista kulumaa, mutta ei pahasti. Auto oli säilynyt varsin alkuperäisenä - oli siinä toki nykyaikaiset "poppikoneet" ja isommat vanteet mutta - hienon harrastajan merkki - auton mukana tulivat alkuperäiset vanteet ja radio.
Olen parin talven iltoina ruuvannut Saabia tallissani. On se käytännössä joka paikasta läpikäyty. Olen uusinut kaikki osat, joissa jotain feelua tai kulumaa on ollut ja joita on markkinoilta löytynyt. Ei jäänyt paljoa "puutteita", toki minä muutaman ovitiivisteen ostaisin jos jostain löytäisin. Viimeisimpänä isompana remonttina auto oli talvella purettuna ja kävi ylimaalattavana. Alkuperäinen maali oli "aika OK" mutta täydellisyyttähän tässä tavoiteltiin.
Aika monen satkun tyyppiremonttikohteen kanssa sai "mieltä verestää" mutta onhan tässä tuoreessa vuosimallissa uusikin metkuja: mm. sähköpenkkien mekanismin kanssa sai jumpata ja turvatyyny sekä ABS oli mulle "satkussa" uusia tuttavuuksia. Mutta kyllä niiden kanssa pärjää! Projektissa on ollut kantavana ajatuksena se, että kaiken pitää toimia ja olla "kuten tehtaalta". Nyt ihan viimeisimpänä kohteena oli ilmastointilaite - siihen uusin aivan kaiken paitsi sisäkennon ja nyt on R-134a:t sisällä ja kylmää puhaltaa.
Ensin ajattelin että en tee tästä "postausta" nettiin vaan ennemmin käyn tuulettamassa Saabia kerhon tapahtumissa. Mutta eipäs onnistu... WST:nkin aikaan oli aaaaivan liian sateista että tällä hennoisi tien päälle sitä likastamaan lähteä. Taitaa olla parempi, että ulkoilutan Saabia vain aurinkoisina päivinä ja ihan lähiseudulla, haha!
Joten tässä linkin takana muutamia kuvia: http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Mielläni jaan tässä ketjussa tai YV:llä kokemuksia avon ja ylipäätään ysisatkujen "museointiin tähtäävästä ruuvaamisesta" ja siitä, mistä näihin haalii osia. Joitain hyviä hankintapaikkoja olen itse löytänyt - ja miellellään kuulisin timanttisia vinkkejä.
Löysin Saksasta aika hienon aihion: ihan viimeisiä valmistettuja 900:ia eli 9/1993 valmistetun ja 5/1994 Saksan Saab-maahantuojan käyttöön rekisteröidyn avokin. Se on turboS eli tuttavallisemmin "Aero" joka myytiin Saksassa "top model" varustettuna eli siinä oli tehtaalta "kaikki". Auto päätyi muutaman kuukauden ikäisenä saksalaisen yritysjohtajan Italian-lomareissuautoksi. Vaihtoi käsiä ensin yhdelle, sitten toiselle keräilijä-harrastajalle. Jolta sen onnekkaasti (mutta en ihan pilkkahintaan enää) ostin.
Ostaessani Saab oli "aika hyvä". Siinä oli juuri täyskunnostettu moottori ja vaihteisto. Sisustassa ja ulkokuoressa oli "200tkm ajomäärän ja 25 vuoden" luonnollista kulumaa, mutta ei pahasti. Auto oli säilynyt varsin alkuperäisenä - oli siinä toki nykyaikaiset "poppikoneet" ja isommat vanteet mutta - hienon harrastajan merkki - auton mukana tulivat alkuperäiset vanteet ja radio.
Olen parin talven iltoina ruuvannut Saabia tallissani. On se käytännössä joka paikasta läpikäyty. Olen uusinut kaikki osat, joissa jotain feelua tai kulumaa on ollut ja joita on markkinoilta löytynyt. Ei jäänyt paljoa "puutteita", toki minä muutaman ovitiivisteen ostaisin jos jostain löytäisin. Viimeisimpänä isompana remonttina auto oli talvella purettuna ja kävi ylimaalattavana. Alkuperäinen maali oli "aika OK" mutta täydellisyyttähän tässä tavoiteltiin.
Aika monen satkun tyyppiremonttikohteen kanssa sai "mieltä verestää" mutta onhan tässä tuoreessa vuosimallissa uusikin metkuja: mm. sähköpenkkien mekanismin kanssa sai jumpata ja turvatyyny sekä ABS oli mulle "satkussa" uusia tuttavuuksia. Mutta kyllä niiden kanssa pärjää! Projektissa on ollut kantavana ajatuksena se, että kaiken pitää toimia ja olla "kuten tehtaalta". Nyt ihan viimeisimpänä kohteena oli ilmastointilaite - siihen uusin aivan kaiken paitsi sisäkennon ja nyt on R-134a:t sisällä ja kylmää puhaltaa.
Ensin ajattelin että en tee tästä "postausta" nettiin vaan ennemmin käyn tuulettamassa Saabia kerhon tapahtumissa. Mutta eipäs onnistu... WST:nkin aikaan oli aaaaivan liian sateista että tällä hennoisi tien päälle sitä likastamaan lähteä. Taitaa olla parempi, että ulkoilutan Saabia vain aurinkoisina päivinä ja ihan lähiseudulla, haha!
Joten tässä linkin takana muutamia kuvia: http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Mielläni jaan tässä ketjussa tai YV:llä kokemuksia avon ja ylipäätään ysisatkujen "museointiin tähtäävästä ruuvaamisesta" ja siitä, mistä näihin haalii osia. Joitain hyviä hankintapaikkoja olen itse löytänyt - ja miellellään kuulisin timanttisia vinkkejä.