B205 rakentelu

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
GooglePoo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2017 10:44

B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja GooglePoo »

Ostin B205R aihion, josta nyt olisi tarkoitus rakentaa moottori mikä kulkee autosta toiseen, ei välttämättä aina Saabin kyydissä. Kone on ns long block. Missä koneen rajat ja heikot kohdat? Tavoitteena olisi 600hp ja mielellään lyhyellä iskulla hieman kiertävämpi kone. Kestääkö kampura ja veivit? Männät nyt tietenkin vaihtuu, wössnerit? Holsetin 40 super nyt ollut ajatuksissa.

Riittääkö kanteen jäykemmät jouset? Onko muita heikkoja kohtia?

Onko T7 pätevä laite vielä noilla muutoksilla, vai kannattaako suunnata johonkin marketti-ecuun?

Ajatus oli että käyttäisi vaikka omegassa ja ehkä rx-8:ssa vai onko tällaiset hävyttömät jutut kokonaan kiellettyjä foorumilla? Voidaan keskittyä itse koneeseen, jos alkaa karvat nousta.

En ole raudanluja ammattilainen, joten tyhmiä kysymyksiä saattaa tulla. Projektikin saattaa ottaa vuoden jos toisenkin.

Terkkuja Mikalle ja Jimille jos lurkkaavat topiccia.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos tuollainen tehomylly on tavoitteena, niin T7 kone on aina huonompi, kuin vanhempi T5. Alakerta kannattaisi tehdä B204 blokkiin, tai GM900 vaparin lohkoon, jossa ei ollut tasapainoakseleita. Ne on poistettava joktap tehokoneesta.
Tuollaisesta vaparin lohkoon tehdystä koneesta on otettu irti ainakin 1000hv, joten tuo 600 on vielä alkusoittoa :twisted:

600hv onnistunee melkeinpä T5 vakioraudalla, mutta b205 joutuu tekemään enemmän muutoksia. Tosin vaihdeloota ei usein kestä tuotakaan tehoa, joten sellainen pitää olla aina varastossa valmiina....

Eski
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Väärän moottorin ostit :mrgreen: vaan kaipa noista 2x5-moottoreistakin nykyään on tehty ihan päteviä koneita. Ja varmaan jos se takavetokäyttöön menee joka tapauksessa, niin voi siihen jonkun aikuisten vaihteistonkin naittaa samalla kertaa niin ei tarvii siitä huolehtia.
Kyllä täällä noita vääränmerkkisten projekteja on muutama ollut, Bemaria, Porschea, Opelia, Vator-vene, jos jotakuta haittaa pahasti niin voi jättää lukematta...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olisko jotain tutkittua faktaa tp-akseleiden poistosta? Tiedän useitakin tapauksia, että ne koneet eivät ole senkään vertaa toimineet. Antakaa vielä joku ohjeet ranettaa ja porata öljykanavia :lol:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, se tp-ketjun katkaisu ja pols vetäminen ei ole ihan sama asia kuin B206i lohko tai homman kunnolla tekeminen koneen tasapainottamisineen. Montako yli 500hv konetta olet tehnyt tai edes koeajanut?

Jos B205-kone on jo hankittu, niin ekaksi kannataa tutkia onko kone missä kunnossa. Huohotinvaivaisessa T7-pannussa voi hyvinkin olla kampura finaalissa yms metkaa...

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tp-akseleiden poistaminen on sitten ihan eri asia kuin B206. Tiedostat varmaan sen, että toiseen ne on suunniteltu ja toisessa niitä ei ole ollenkaan?

Kun kerta olet moottoriekspertti +500hv luokassa, niin kerro toki miten se teholukema vaikuttaa öljynkiertämiseen tai lähinnä oikeastaan siihen eroon mikä tulee 500hv sovelluksessa verrattuna tälläiseen meikäläisen mitättömään hieman alle 400hv sovellukseen.

Ja se tutkittu data lähteineen löytyy mistä? Saab-foorumin, saabfacen tai autotallimekaanikkojen tsi tutkimukset eivät kelpaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eski kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 14:42
Jos tuollainen tehomylly on tavoitteena, niin T7 kone on aina huonompi, kuin vanhempi T5. Alakerta kannattaisi tehdä B204 blokkiin, tai GM900 vaparin lohkoon, jossa ei ollut tasapainoakseleita. Ne on poistettava joktap tehokoneesta.
Mielestäni kerroin jo ekassa viestissä, että ne ovat eri asia. Pakari voi jatkaa tästä, koska tietää nämä hommat paremmin...

Eski
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Pakari kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 17:57
Olisko jotain tutkittua faktaa tp-akseleiden poistosta? Tiedän useitakin tapauksia, että ne koneet eivät ole senkään vertaa toimineet. Antakaa vielä joku ohjeet ranettaa ja porata öljykanavia :lol:
:D joo vähän sama kun tuo T7 laakereiden kulumis ongelma/heikko öljynpaine, kukaan ei tunnu tietävän varmasti mistä se johtuu, puhutaan että huohottimen syy, mutta kuitenkin niitäkin ongelmia esiintyy samalla tavoin uudemmissa viiruissa ja puhtaissakin moottoreissa. Meillä päin pidetään moottorit sellaisenaan kuin on tehtaalla suunniteltu, jos tietotaito jollain riittää niin saahan niitä muutella mutta epäilen että näin säretään viimeisetkin saabin koneet sähkövatkaimien tieltä. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyllä raudan voi pitää orkkiksena, jos tehotkin pysyvät jossain vakiotasolla 200hv nurkilla. Itsekin pidin tp-hilut mukana omassa T5-koneessa, kun tavoite on vain 300hv, mutta onhan sekin "pilattu" monilla muutoksilla, kuten ahdin, kuuleri, suuttimet ja pakosarja yms.

Eski
GooglePoo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2017 10:44

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja GooglePoo »

Mistäs tuo voiteluvika sitten johtuu, lohkosta vai tuosta heikommasta öljypumpusta, tuo öljypumppuhan on helppo paiskata paremmaksi. Ajatus ei nyt tässä projektissa ole koittaa väkisin tehdä halvalla ja alkuperäisosilla. Laatikko tulee olemaan mitä milloinkin, ei siitä kannata huolehtia. Onko lohko jotenkin huonompi kuin B204:ssä? Kansi lienee 600hp-kelpoinen pelkkien venajousien päivityksellä?
GooglePoo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2017 10:44

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja GooglePoo »

Konehan tosiaan purkautuu atomeiksi jokatapauksessa ja varmasti puretaan sen 20tkm välein aina vähintään, niin onko tp-akseli parempi pitää ja vaihtaa, vai poistaa?

Edit: tuolla näyttäisi maailmalla olevan noita tp-delete kittejä, joissa blokataa nuo reiät, ettei öljynkierto häiriinny. Onkohan joku vain nypännyt akselit pois ja jättänyt sellaiseksi, jonka jälkeen koneen öljynkierto mennys sekaisin?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Öljynpaineet ja voitelun ongelmat ovat yleisiä T7ssa. Huohotin menee tukkoon ja erityisesti kun siirrytään etanolin käyttöön, joka pesee kaiken koneeseen kertyneen moskan öljypohjaan ja öljysihti menee tukkoon... Myös männänrenkaat on usein karstan jumittamat, joten öljyt menee koneesta läpi. Jos kone on ollut normaali käytössä, niin venakopan avaamalla selviää jo jotain koneen tilanteesta.

Jos tavoite on rakentaa 600hv tehomylly kunnolla, niin itse jättäisin tasapainohilut pois, se on ollut yleinen käytäntö. Akseleita ei voi jättää pois tukkimatta kanavia.

Iso ahdin herää vasta 4krpm jälkeen, joten koneen olisi hyvä kiertää ainakin 7K. Sitä varten koneen tasapainotus ja herkkyys kannattaa tehdä kunnolla :twisted:

Näistä on höpisty täällä aikaisemminkin, joten hakua kannataa kokeilla...

Eski
GooglePoo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2017 10:44

Re: B205 rakentelu

Viesti Kirjoittaja GooglePoo »

Eski kirjoitti:
Su Heinä 24, 2022 14:25
Öljynpaineet ja voitelun ongelmat ovat yleisiä T7ssa. Huohotin menee tukkoon ja erityisesti kun siirrytään etanolin käyttöön, joka pesee kaiken koneeseen kertyneen moskan öljypohjaan ja öljysihti menee tukkoon... Myös männänrenkaat on usein karstan jumittamat, joten öljyt menee koneesta läpi. Jos kone on ollut normaali käytössä, niin venakopan avaamalla selviää jo jotain koneen tilanteesta.

Jos tavoite on rakentaa 600hv tehomylly kunnolla, niin itse jättäisin tasapainohilut pois, se on ollut yleinen käytäntö. Akseleita ei voi jättää pois tukkimatta kanavia.

Iso ahdin herää vasta 4krpm jälkeen, joten koneen olisi hyvä kiertää ainakin 7K. Sitä varten koneen tasapainotus ja herkkyys kannattaa tehdä kunnolla :twisted:

Näistä on höpisty täällä aikaisemminkin, joten hakua kannataa kokeilla...

Eski
Kiitokset näistä. Otan lohkon pesuun heti ensimmäisenä ja männät vaihtuu luonnollisesti renkaineen. Pikaisella googlaillu uudemmasta lohkosta huohotusjärjestelmä, niin pitäisi parantua. Tasapainotuksen saa joku ammattilainen tehdä, kun on sen aika.
Vastaa Viestiin