900 Suomi special -89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Joo vähän tuo harmittaa kun aikanaan hävitettiin, mutta silloin näitä oli vielä kohtuu paljon, olisihan sitä toivonut autolle parempia omistajia, varmasti jakerin päätös on ihan hyvä ei mene ainakaan litistykseen vaan hyötykäyttöön jos auto on siis tuo kyseinen. Huvittaa kun tuossa oli huoltokirjat sun muut ja ei mennyt kuin pari vuotta niin kun kysyin joskus tuota autoa ei niitä ollut enää missään :) silloin joskus 2007 tienoilla tuo auto maksoi priimana vähempi kuin mitä nykyisin on ollut myynnissä :mrgreen: siksi en enää jaksanut kiinnostua ja alkaa entisöimään, mutta onhan mulla nyt tuo punainen työn alla, aina pitää olla jotain pelastettavaa :saab: Meillä tuo oli Oulaisissa petäjäskoskella, sen jälkeen omistajia oli useampi oulaisissa ja lähikunnissa auto tuli usein vastaan enemmän ja vähemmän saabistin näköisillä ihmisillä :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ei taida olla takaluukku ehjä? Sellaista kaivattaisiin :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Ihme kyllä ainoa näkyvä vamma on kuskinpuolen takakyjessä, joka on rutussa. Luukku on ehjä :) Oisko koukku ja takapuskuri pelastanut sen. Luukku kyllä joutaa kohtuu korvauksella myyntiin.
PM99 kirjoitti:
Su Maalis 05, 2023 13:43
Ei taida olla takaluukku ehjä? Sellaista kaivattaisiin :)
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Tekniikan siirtoprojekti aloitettu. 2.0 8v kaasarin tilalle tulee 2.1 16v ruiskupaketti. Elintenluovuttaja oli valitettavasti peräkolaroitu, jonka korjaus on arvioitu liian työlääksi. Tästä tulee myyntiin monenlaista tavaraa. Jos on jotain tiettyä tarvis, kannattaa kysellä :wink:

Kuvat on näköjään peilikuvia, koska otettu etukameralla.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Kannattaa tarkistaa nuo vetarin maljat kun vielä kone irti, muistaakseni saatettiin vaihtaa jo meidän aikana toisin päin kun alkoi hieman oireilemaan kun oli kuoppa kulunut sisäpäähän jos en väärin muista alkaa olla vanhoja asioita. Hienoa siitä se lähtee! Voisin jotain osia sulta ostellakkin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

PM99 kirjoitti:
Ti Touko 30, 2023 21:46
Kannattaa tarkistaa nuo vetarin maljat kun vielä kone irti, muistaakseni saatettiin vaihtaa jo meidän aikana toisin päin kun alkoi hieman oireilemaan kun oli kuoppa kulunut sisäpäähän jos en väärin muista alkaa olla vanhoja asioita. Hienoa siitä se lähtee! Voisin jotain osia sulta ostellakkin.
Jep. Maljat on hyvässä kunnossa. Toisin kuin tuossa alkuperäisessä. Toki, jos vaikutat lähiseudulla miin tervetuloa paikanpäälle ihmettelemään. Tai jos mitä tarviit niin kysele.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Sisusta myynnissä, 4d sedan. Ovipahvit myös, ovensuulistat. Body color 227, trim E44.

Kuva luovari ei ollut koriltaan paha. Speciaali oli noin 10x ruostuneempi mitä tämä :facepalm_man:

Kuva

Saabin viimeisimmästä viimeisintä hitechkkiä vuodelta '92 :heart_eyes:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Luja auto ja väri, tuo on ollu jos minkälaisella käytöllä. Jos eivät oisi rutanneet ois voinu tuosta tehä helpommalla. Onneksi kaikki osat otetaan talteen.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Hiljaisempaa edistymistä täällä. Purku on jo kuitenkin aloitettu tekniikan vaihtoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Sähköt joutuu vaihtamaan pitkälti luovuttajasta. Mm sulakeboksissa on erilaiset liittimet ja muutenkin sähköjä on huomattavasti enemmän mitä speciaalissa.

Konelaatikko oli näppärä puhdistaa painepesurilla enimmästä smägmästä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Melkoista sillisalaattia, johtoa ja liittimiä riittää näinkin yksinkertaisessa ja vanhassa autossa. Homma alkaa olla kuitenkin jo voiton puolella.
Pientä sopivuuseroa tulee penkkien erilaisen kiinnitysten vuoksi. 2.1:ssä on uudemman malliset ja siten hieman erilaiset kiinnikkeet pohjapellin "kardaanitunnelin" seutuvilla. Johtokaukalot eivät heittämällä istu paikoilleen, mutta ei mitään niin hankalaa että siitä ei pienellä sovittamisella selviäisi.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Siellä hän nyt on. Kaikki suurimmat osakokonaisuudet on siirretty luovuttajasta. Vaihettuja osia on; bensatankki, polttoainelinjat, sähköt kokonaisuudessaan takavaloista keulaan asti, mittaristo, vaihteensiirrin/virtalukko (tämä siksi, kun oli vähemmän väljä), ohjaustehostin ja tietenkin kone&laatikko. Lisäksi autoon tuli nyt kallistuksenvakain eteen.

Kuva

Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Vastustaa! Tämä ei etene ja käyttöauto(i)ssakin on kokoajan laitettavaa. Vihaamani sähköonglma näyttää iskeneen päälle.
En saa virtaa mittaristolle, sisävaloille, bensapumpulle, startille ymym. Ikäänkuin virtalukon mikään asento ei vaikuta mitään. Edes sisävalot ei syty kun oven aukaisee. Ajovalot, jarruvalo, hätävilkut toimii. Kaikki liittimet ja maakytkennät on kiinni, mutta jossain on nyt jotain mitä en ole vielä hoksannut.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Lainaksi saadut sähkökaaviot auttoivat hoksaamaan että olin kytkenyt yhden johdon maihin. Johto näytti maapuolen johdolta ja oli paksu 4mm2 johto, mutta se olikin tarkoitettu vedettäväksi sisältä ulos konetilaan ja virranjakopalikkaan vänkärinpuolelle :lol:
Bensapumppu ei kuulostanut surraavan, pitää vielä sitä selvittää.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja mestari »

no ei tule sitten näin tekniikan aikakaudella räpsittyä kuvia kasauksen tueksi :mrgreen:
vaikka itte ottaa niin aina on joku kulma mitä ei näekkään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Niipä, tuli räpsittyä, mutta ei tuo piuha ja se kohta tullut kuvaan :facepalm_man:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin