900 Suomi special -89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienolta näyttää. Yksi hienoimmista väri komboista toi metallin vihreä auto ruskeella sisustalla. Oma eka :saab: oli myös saman värisellä kombolla oleva -86 2d special.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Dear mr Eki. Onko normaalia, että takaspoilerini tulee yli reunojen? Olen aika huolissani, että onko minulla jotenkin epänormaali takaspoileri? Kontin luukussa ei ole reikiä, mutta johonkin tuohon kohti veikkaisin, että äärimmäisen nopeissa satkuissa pakollinen takaspoikka tulee.

Kuva

Kuva

Sisusta alkaa olla siinä kunnossa, että on mukava fiilistellä ja suunitella tulevia🙂
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Aloin tankkia värkkäämään paikalle, mutta pisti niin silmään ruosteinen taka-akseli tuentoineen ym, että oli pakko ruuvata irti ja alkaa siistiä ja maalata nekin.

Konehuone sai värikerroksen, vielä lakka päälle kun kuivahtaa. Koko kori pitäisi maalata, mutta siihen ei ole nyt varaa. Kuosi tulee siis olemaan kulahtanut, mutta ruosteeton ja ehjä näin aluksi.

Ai niin, kauan odotetut puuttuvat osatkin sain tänään. Niistä on kyllä apua👍🏿
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Konehuone. Ei se nyt mitään näyttely-hipsterihiphop-poliseja miellytä. Siistimpi kuitenkin näin, mitä lähtöjään.

Taka-akselia hinkataan siistiksi ja maalataan.

Jakopäähän uudet öljypumpun tiivisteet: stefa&o-rengas. Olivatkin aika rapeassa kunnossa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvännäköistähän sieltä tulee. :saab:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Satkuun tuleva 8v kaasarikone oli yltäpäältä öljyssä, niin vaihtelin kaikki mahdolliset vuotokohdat, jotka on nyt helppo tehdä ilman isompaa purkamista: peräkopan tiiviste (vaikutti kyllä että ei ollut vuotanut), venakopan tiiviste ja jakajan o-rengas, jotka olivat aika rapeassa originaalikunnossa. Lisäksi tietenkin öljypumpun o-tiiviste&stefa. Laatikon magneetissa oli kiinni isompaa palasta. Vaikuttaa joltain shimmiltä :roll: No, jos hajoaa, niin onhan noita lootia tuossa valmiina useampia.

Kuva


Kuva

Perä + siihen liittyvät hilppeet kunnostettuna ja maalattuna näyttää paljon mukavammalta auton alla maatessa.

Kuva

Vetarit kunnostettuna ja maalattuna.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Muuten homma alkaa olla sitä vaille että seuraavaksi hilataan koneloota paikalleen. Ohjaustehostimen remmin tilasin kai väärän, tai Riku lähetti värään mittasen. Se vielä paikalleen, kun löytyy sopiva. Uusi termari tuli myös vaihettua ja tietenkin koneeseen ja lootaan uudet öljyt vielä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Korona tarttui lopulta mullekkin. Mietin et kuinkahan monen miljoonan ihmisen kautta juuri tämä virus on kulkenut :facepalm_man:
No, oireet on vilustumisen mukaiset, vietän koronaloman tallissa :wink:

Kuva

Konehuoneen kasausta nyt. Onneksi on tuo vertailuauto vieressä, löytyy helpommin johdot ja letkut suunilleen oikeille paikoille.

Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Jaker kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 01:18
... Onneksi on tuo vertailuauto vieressä...
Ja nätti verrokki onkin :heart_eyes:

Hienosti näyttää edenneen projekti!
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kiitos!

Kuva

Juuri hokasin, että multa puuttuu etupuskuri. Onneksi on pihalla elintenluovutuskortin alainen satku, josta sellainenkin löytyy. Ikävä vaan mennä tuonne lumihankeen makoileen. Ei syksyllä tullut mieleen, että sitäkin voisi tarvia vielä :P

Nyt työn alla kaasarin alipaineletkut. Kyseisellä koneella&kaasarilla on todistettavasti ajettu, että kevyt luotto on siihen, että se toimii. Kaasarivehkeistänei ole kokemusta sitten teiniasconan tupladellorttojen jälkeen kertynyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Jos joku tietäväinen hoksaa, niin saa kommentoida meneekö letkut sinne minne pitää. Mustan haitariputken pohjasta liitin yhden ilmanputsarin alipaineventtiilille ja toisen tuohon imusarjaan, mistä menee jarrutehostimelle liitos.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Raidetangon väljä sisäpää uusittu. Olikin yllättävän näppärä homma.

Kuva

Keulassa alkaa tällä osatolla valmista. Mitä nyt jarrujen ilmaushässäkkää vielä.

Kuva

Vilkut ja hätävilkut ei toineet. Tämän verran piti purkaa, että +90kg/180cm mahtuu makaamaan jalkatilaan erittäinkin miellyttävään asentoon. Pikkusen olis saab-insinöörit voinu ajatella niiden releiden sijoitusta uusiksi.

Kuva

Pappakapselit, nämä lienevät v89 Saabin viimeisintä huutoa Suomi-specialille. Sen kojelaudan pienen "Looks" tarran lisäksi. Hyvä suomi.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mikäs meni vikaan kun ei vilkut toimineet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Oli ne kontaktipinnat/liittimet takavaloille&vilkuille sen verran tulehtuneet, että eivät kylmiltään johtaneet sen vertaa virtaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 900 Suomi special -89

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kasaus alkoi lähennellä sitä kriitistä vaihetta, että tuli aika vääntää eka kertaa, herraties miten pitkään aikaan, the Avaimesta. Vituiksihan se meni. Kävi nätisti kahdella.

Paristakympistä mulla ei ole nämä hommat kiinni. Motonetistä kun sattuu löytymään alkuperäiset Bochin jakajan kansi&pyörijä. Uudet tulpattimet löytyi kotimyymälästä. Tulputtimenjohdoille mittasin 3.5Kohm vastuksia. Vertailun vuoksi toisessa prokkiksessa käytössä olleet Accelin 8.8 300+ johdot mittasivat 0.35Kohm.

Kuva

Vähän epäselvyyttä, katotaanko 0-ajoitus näin, vai tuosta kuvan vasemman reunan pyöreästä aukosta.

Kuva

Vaan aika sama tällä hetkellä, sillä ensi startti on onnellisesti suoritettu👍🏿
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin