Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Nonniih, pakko se oli taas toinen Saabi hankkia, kun väliaikaisena kulkineena toiminut tonnari myytiin viime vuonna ja äidin Aero-femmaa pääsee aivan liian harvoin tökkimään, toisessa kaupungissa kun majailee.. Vieroitusoireet eivät sitten millään hellittäneet tonnarin jälkeen! :lol:

Uusin perheenjäsen on siis vuosimallia -84 oleva one-family-owned kaasarisatku, joka löytyi edellisen omistajan mökin takaa pensaikon keskeltä. Pakkohan se oli hakea talteen, kun tallipaikkakin oli vapaana ja auto oli melkein naapurissa! Siihen päälle hyvä tarjous ja kaupan päälle tullut hinausapu tallille, niin eihän siitä voinut enää kieltäytyä! :mrgreen:

Ensilöydökset pienen ihmettelyn jälkeen ovat:
  • batman-smokescreenit kehittelevä moottori
  • jumissa pohjassa oleva kytkimen työsylinteri
  • laahaavat jarrut
  • entinen syyläri
  • pari jymäkkää lommoa kyljissä
  • lievä home sisustassa
  • kastemato takakontissa
Tekemistä siis riittää, mutta sitä vartenhan näitä hankitaan, eikö vain?

Päivittelen tänne kaikkea jännää projektin edetessä. Kyseessä on ensimmäinen isompi projektini, joten palautetta, ehdotuksia sekä viisauksia saa antaa vapaasti 8)

Kuva
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Ensi töiksi pakollisen fiilistelyn, kuskin penkillä rentoilun ja pikaisen sisäsiivouksen jälkeen Saabin sisustaa raikastettiin kevyellä otsonoinnilla homeen katkun poistamiseksi. Lisäksi konetilasta pestiin pahimmat kuonat pois tulevaa huoltoa helpottamaan. 8) Lisää mahdollisia ruostekorjauskohtia löytyi vuosien aikana kertyneen kuonan alta, muttei mitään hälyyttävää kuitenkaan.

Kuva
Kuva
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ruostehan se nämä tappaa, muut hommat lienee useimmalle meistä tehtävissä olevia suoritteita. Hyvä siitä tulee. :saab:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja torque »

^^onpa puhdas moottoritila. Mites, onko se kattoverhoilu joka roikkkuu tuossa toisessa kuvassa?
Viimeksi muokannut torque, To Loka 06, 2022 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa talliin mahtua vielä kolmaskin auto jonoon rojektiksi :D kauanko takimmaista on sepitetty?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Punasia umbi coupeja ei ole yhtään liikaa :D . Ruostehan se näille pahin viikatemies on, kaikki muu on oikeastaan verrattain helppoa kynsittävää. Toki hiki saattaa tulla mutta niihän se ite tehessä aina..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

torque kirjoitti:
To Loka 06, 2022 16:50
^^onpa puhdas moottoritila. Mites, onko se kattoverhoilu joka roikkkuu tuossa toisessa kuvassa?
Juu sehän se siellä perinteisellä tavalla roikkuu :lol:
mestari kirjoitti:
To Loka 06, 2022 17:34
taitaa talliin mahtua vielä kolmaskin auto jonoon rojektiksi :D kauanko takimmaista on sepitetty?
Takimmainen on kaverin projekti, lienee ollut ainakin pari vuotta jo tolppien päällä pikkuhiljaa edeten. Loput tallin tilasta on omistettu käyttisten ajoittaiseen raplailuun ja huoltoon :wink:

Ja jep, coupeja tuntuisi olevan nykyään aika harvassa.. Sitä suuremmalla syyllä jaksaa tätä hikoilla kuntoon.

Viimeisinpänä tuli väännettyä kytkimen työsylinteri vapaaksi ja pari rystystä uhrattua samalla. Sylinterin mäntä oli ilmeisesti tullut liikaa ulos, jolloin uloin kytkimen puolella oleva tiiviste pääsi pullahtamaan paikoiltaan ja kiilaamaan männän ääriasentoon. Eipä ole ennen tullut vastaavaan törmättyä! Sopivalla väkivallalla tiivistettä repien ja mäntää väkisin pyörittäen kytkin "vapautui" ja mäntä nuljahti takaisin. Seuraavana haasteena olisi saada tuo kytkin + työsylinteripaketti ulos, eikä paineasetelman jousen väliin tungettu jarruputki taida olla tarpeeksi paksu, että tuo lähtisi nätisti ulos..

Tässä vielä kuva tuosta kytkintilanteesta pienen väkivaltaisen mielenosoituksen jälkeen. Ankka - 1, Työsylinteri - 0

Kuva
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Kytkin on nyt ulostettu, olipa työmaa.. 8O

Jarruputki ei todellakaan riittänyt pitämään asetelman jousta tarpeeksi painettuna ja teki todella tiukkaa saada koko paketti ulos tuosta ahtaasta aukosta. Asiaa ei ainakaan helpottanut paineasetelman jousta pitävän putken pullahtaminen paikoiltaan. Ulos se kuitenkin tuli pienellä kampeamisella, kumivasaralla paukuttamisella ja kiroamisella :lol:

En tiedä, oliko työsylinteristä valunut kytkinneste syyllinen, mutta kytkinlevy oli muuttunut aika helposti murenevaksi. Kaikki muukin tuolla kytkinkolossa oli melko kärsineessä tilassa, muistuttaen jotain meren pohjasta ongittua tavaraa. Lisätäänpä siis uusi asetelma ostoslistalle!

Lisäjännää tähän iltaan toi havainto katkenneesta vauhtipyörän pultista! Katkenneen pultin kantakin on oikein patinoituneen näköinen, joten lienee ollut poikki jostain aiemmasta rempasta asti. Männänrenkaatkin taitavat olla hiukan jumissa, sillä konetta oli vähän turhan helppo pyöritellä käsin vauhtipyörästä. :?

Tämän illan puuhailut sisälsivät vielä uuden ryyppyvaijerin pujottelua vanhan katkenneen tilalle. Pitää vielä keksiä, miten tuon uuden vaijerin saisi kiinni tuohon ryyppykahvaan... Vanha vaijeri näyttäisi olevan "prässättynä" tuohon kapulaan. Jos jollain on ideoita tuohon niin otan niitä mielellään vastaan!

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut ankkavankka, Ma Loka 10, 2022 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mieluiten kytkin puolelle kaikki uutta ni ei tarvii heti aukaista..

eli vauhtis sorvaten samalla neulalaakeri , sit asetelma+levy+sylinteri
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

nalleolut kirjoitti:
Ma Loka 10, 2022 09:35
mieluiten kytkin puolelle kaikki uutta ni ei tarvii heti aukaista..

eli vauhtis sorvaten samalla neulalaakeri , sit asetelma+levy+sylinteri
Näin tehdään, kiitos!
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Jos tarkoitat katkennutta pulttia tuolla kuvassa näkyvällä osalla, eikös se ole ohjaritappi vauhtipyörälle?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja jus »

Tältä näyttää ilman vauhtipyörää, ohjaustappi se on:
viewtopic.php?p=1050116#p1050116
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

anv kirjoitti:
Ma Loka 10, 2022 11:20
^ Jos tarkoitat katkennutta pulttia tuolla kuvassa näkyvällä osalla, eikös se ole ohjaritappi vauhtipyörälle?
jus kirjoitti:
Ma Loka 10, 2022 11:48
Tältä näyttää ilman vauhtipyörää, ohjaustappi se on:
viewtopic.php?p=1050116#p1050116
Niinpä näkyy olevan! :oops: Kiitokset tiedosta, tämä oli erinomaisen hyvä tietää tässä vaiheessa :lol:
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ryypyn kahvan pitäs olla vaijerissa kiini pienellä torx-ruuvilla jos se on tehtaan jäljiltä. Jos löytää ehjän kahvan vaikka purkuautosta kannattaa ottaa talteen se. Jännästi aika haurastuttaa niitäki :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Henri S kirjoitti:
Ke Loka 12, 2022 18:14
Ryypyn kahvan pitäs olla vaijerissa kiini pienellä torx-ruuvilla jos se on tehtaan jäljiltä. Jos löytää ehjän kahvan vaikka purkuautosta kannattaa ottaa talteen se. Jännästi aika haurastuttaa niitäki :D
Muovinen kahva on ehjä, mutta katkennut vaijerin pätkä (tai lankahan tuo on) on jotenkin pysyvästi liitetty kahvaan kiinni tulevan metallitikun päässä olevaan koloon. Viritelmä näyttää ihan tehtaan jäljiltä olevalta, mutta torxeja siinä ei ole :? Pitää yrittää muistaa napata kuva tuosta ensi kerralla..

Nyt tuli irroiteltua vauhtipyörä ja siistittyä tuota kytkinkuoppaa. Uutena havaintona vuotava kampiakselin stefa, joka myös menee vaihtoon. Tähän olikin foorumeilta löytynyt jo kikkaa jos toisenlaista, joten eikun muutama stefa kaupasta mukaan ja harjoittelemaan 8) Vuosien aikana tuonne kytkinkuoppaan oli kertynyt melkein desi öljyistä mujua, jonka kaapiminen pois oli miellyttävän terapeuttista pitkän työpäivän jälkeen.

Startin yläpuolella oli merkkejä öljyvuodosta, jonka alkuperä on toistaiseksi itselleni tuntematon. Alla pari huonoa kuvaa tuolta alueelta. Onko tuolla piilossa joku tiiviste tms. jonka välistä öljy olisi voinut tihkua? Ei näyttäisi ainakaan venakopan tiivisteestä tai kannen ja lohkon välistä vuotaneen, mutta onko esim. virranjakajan alta voinut vuotaa?

Kuva
Kuva

Lisäksi tuonne apparin puolen lokasuojan sisällä olevan alipainepöntön(?) lähettyville menee tulpattu imusarjalta tuleva letku. Onko tuon tarkoitus olla tuossa pöntön päässä olevassa nipassa kiinni ja olisiko jotain syytä miksi letku olisi irroitettu ja tulpattu?

Kuva
Vastaa Viestiin