Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

ankkavankka kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 18:58
Saabfield kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 17:03
... Voisin laittaa kuvia omista lattianpaikkauksistani eri vaiheissa, mikäli kiinnostaa tai niistä olisi jotain apua sinulle? ...
Kuvat kyllä kelpaa. Tarkoitus on tehdä kerralla hyvää jälkeä, kun ei ole kiire saada autoa tien päälle, niin kaikki lisätieto maistuu :D

Onneksi ei näytä olevan aivan toivoton tapaus tämä keissi. Joudun todennäköisesti juurikin sieltä polkimien alta silpomaan lattiaa, sillä pahin reikä on juuri tukipalkin neliökotelorakenteen lopussa.
Yritän laittaa muutaman kuvan, jotka äsken löysin tietokoneeltani. Paikkauskuvia oli ainakin kolmesta eri 900:sta ja yhdestä 99:stä ja joka korjaukset oli periaatteessa samanlaisia. Yritin valita selkeimmät kuvat. Usein tuossa harrastuksen touhussa ei oikein ehdi keskittyä sopivaan kuvausvalaistukseen tai tarkennukseen, mutta kyllä niistä jotain selvää toivotttavasti saa. Lataan nyt tänne ekaa kerta kuvia ja käytän eka kertaa Aijaata, mutta olen jo oppinut ainakin, että Lemmikille teksti kuvan yllä ei olekaan muokattava otsikko vaan linkki jonnekin eläinruokakauppaan 8O . Tässä siis eka linkki. Toivottavasti näkyy kuvakin. Loput laitan toiseen viestiin mikäli tämä eka onnistuu.
https://aijaa.com/YhxcM1
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Linkki näkyi, muttei kuva. Yritetään siis uudelleen. Tässä kuva siitä vaiheesta, kun kaikki ruostuneet ja tarvittavat pellit on poistettu, jotta on saatu tilaa korjauksille. Jätin tuohon paksuun tukipeltiin jäljelle ehjiä ruostumattomia kohtia tällä kertaa, mutta joskus sekin on ruostunut niin paljon, että pitää poistaa kokonaan.Uudet palat tukipalkkiin näkyvätkin jo lattialla irtonaisina.
Kuva
Viimeksi muokannut Saabfield, To Joulu 29, 2022 20:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Nyt, kun kuvien lataus alkoi sujumaan ainakin joten kuten, niin jatketaan... :D
Kuva
Kuva 2, jossa sama kohta on jo hitsattuna kokonaan. Välikuvia ei ollut tästä paikkauksesta, mutta hitsasin ensin tukipalkin paksuista uutta peltiä puuttuviin tukipalkin kohtiin ja sen jälkeen hitsasin lattiaan uudet pellit (Yleensä kahdesta tai kolmesta pellinpalasta taivutellut.) hiukan ohuemmasta pellistä siten, että keskikohdat on kiinni tukipalkissa, eli tukipellin kohta jää ikään kuin "avoimeksi" tuosta kohtaa. Tuolla estän sen, että pellit eivät jäisi päällekkäin kuten alunperin ovat ja siten ei ruoste pääsisi peltien väliissä piilossa muhimaan. Koska käyttämäni lattiapelti on paksumpaa kuin alkuperäinen ja tukipalkki nyt paremmin kiinni hitsattu lattiaan, niin ei mielestäni ole mitään syytä olettaa, että paikattu kohta olisi ainakaan heikompi kuin alkuperäisen kaltaisena olisi. Nyt myös maalaukset pystyy tekemään joka kohtaan hitsauksen jälkeen. Jos joku tietää paremman keinon tämän kohdan paikkaukseen, niin kertokoot. Mielelläni otan minäkin uutta oppia vastaan.
Kuva
Viimeisessä kuvassa (3.)sama kohta alhaaltaa päin jo paikattuna. Kaikki saumat eivät ole niin näkyvissä, koska hitsasin mahdollisimman paljon ohjaamosta käsin. Muutaman tukihitsin hitsasin altapäin tukipalkin ja pohjan väliin. Katsastusmies oli ainakin oikein tyytyväinen paikkaukseen. Itselleni tärkeintä on, että paikkaus kestää vuosia, on turvallinen ja hyvin tehtynä paikkaukset kelpaavat aina katsastuksessa , joten ei tarvitse pelätä hylkäyksiä niiden vuoksi. (Noin 30 vuoden aikana ei vanhoja Saabejani ole kertaakaan hylätty ruostereikien tai huonojen paikkausten vuoksi 8) .KOP, KOP.)
Voin laittaa myöhemmin vastaavan kuvakoosteen oikean puolen operaatiosta, jos kiinnostusta riittää. Lisäkuvia tai lisätietoa vaiheista saa muutoinkin pyydettäessä.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Saabfield kirjoitti:
To Joulu 29, 2022 20:02
...
Voin laittaa myöhemmin vastaavan kuvakoosteen oikean puolen operaatiosta, jos kiinnostusta riittää. Lisäkuvia tai lisätietoa vaiheista saa muutoinkin pyydettäessä.
Juu toki voi laittaa lisää kuvia :D Heitänpä muutaman tähän itsekin, kun kyseltiin mm. takapenkin alla olevien "folio"paikkojen kuntoa. Lujat näyttäisivät olevan onneksi! Mutta lisää jännää löytyi ainakin kuskin puolelta foliokohdan viereisestä kotelosta takapyörän edessä. Siellä näkyy joku vanha ruostekorjaus, jossa on lätkäisty peltiä vanhan reiän päälle.. Eihän se tietenkään ole pitänyt ja mätäkuplaa näkyy ulospäin. :cry: Onneksi tuo on melko suoraa peltiä päällepäin ja sinänsä helpohko paikata. Jännittää vaan miten pitkälle matkalle tuo päällekäinen pelti on lätkäisty ts. paljonko joutuu vanhaa korjausta korjaamaan.

Lisäksi nappasin vielä alhaalta päin kuskin puolelta kuvan tukipalkista pienen ruuvarikaivelun jälkeen. Jonkun verran pääsee sitäkin siistimään näköjään :lol:

Kävin hakemassa valmiiksi sopivaa peltiäkin korjauksiin, mutta työt saivat vielä odotella :saab: in kohdalla, sillä prioriteetin veivät muut näpertelyt tällä kertaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Ruostuu aika usein tuolta folioiden alta jotain reilu 10 senttiä folion alaosasta ylöspäin. Ei useinkaan näy ennen, kuin ottaa foliota irti siitä kohtaa. Myös sormilla voi kokeilla folion läpi tuntuuko pehmeyttä pellissä, jos ei raaski folioeristettä repiä irti. . Herkästi ruostuvan kohdan takana on kohta , jossa mm. iskarin yläkiinnitystä tukeva palkki yhdistyy ohueeseen lokaripeltiin. Palkin päiden kuuluisi olla alaosistaan avoimia, jotta kondensiovesi pääsisi pois, mutta aika usein nuo reiät on joko massattu tai hitsattu umpeen, jolloin ruoste saa hyvän kasvuympäristön tehdäkseen tuhoja peltien välissä. Ruostumisen huomaa usein vasta, kun syntyy reikä jommalle kummalle puolelle tai kokonaan läpi lokasuojan sisäosan. Kannattaa siis tsekata tuo kohta lokasuojan puolelta ja tarkistaa onko tuuletusreikä palkin pään alla avoinna. Ruiskaus kotelosuoja-ainetta ei varmaan tekisi pahaa lisätä samalla tuon kotelon sisälle varsinkaan, jos se on vielä säästynyt reikiintymiseltä.
Aika ikävästi paikattu joo tuo takahelma. Tuollaisiin ranetuksiin törmää ikävän usein. Nopeasti yritetty saada paikattua katsastukseen, mutta ei se paljon enempää veisi aikaa tehdä paikkaaminen kunnolla. Olen huomannut, että usein jopa taitavilla luokkahitsareilla on vaikeuksia auton peltien paikkaamisen kanssa eikä heiltä vältämättä löydy hahmotuskykyä riittävästi suoriutumaan vanhan ruostuneen pellin riittävästä leikkaamisesta eikä uuden pellin muotoilemiseen. Paljon helpompaa tehdä suoraa saumaa vahvalla virralla isoihin laivalohkoihin, kuin yrittää näperrellä ohuiden auton peltien kanssa. Tai sitten on vain ollut kova kiire baariin tai jotain. Ihmetyttää vain miksi tehdä jotain lainkaan, jos ei osaa tehdä kunnolla. Meitä on niin moneksi.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Sinulla taitaa olevan hyvin säilyneet nuo takalokasuojan kohdat eristebitumin ja tukipalkin välissä tai ei ainakaan ole ruoste tullut pahasti läpi. Minulla on vastaavanlaisessa vuoden 1986 Saab 900 projektissa hieman haperammat pellit ja tuossa kohtaa löytyy reiät jo melemmilta puolilta. Pelti on yllättävän ohutta tuossa Laitan kuvat (oikealta puolelta), jotta näkisi millainen kohta saattaa olla eristeen alla. Kuva myös lokasuojan ulkopuollta samasta kohtaa. Saattaa pysyä piilossa tältäkin puolelta, jos on vedetty paksu kerros massaa päälle. Kuvassani näyttäisi, että olisi hitsattukin palkin päätä, mutta ilmeisesti on vain paksu kerros massaa tuossa. Tuo reiän kohta on juuri se aiemmassa viestissäni mainitsema kohta, jossa kuuluisiolla tukipalkin ilmanvaihto-/vedenpoistoaukko. Nyt tuosta aukosta ei ole mitään jäljellä ja siksi yleisesti kohta paikataan siten, että hitsataan palkin pää umpeen ja se taas pahentaa tilannetta pidemmän päälle. Usein on tullut myös vastaan, että tuo tukipalkin pää on ruostunut sisältäpäin jo pidemmältä matkaa siinä vaiheessa, kun reikä ilmestyy näkyviin. Laitan kuvan myös toisen projektini eli 1986 mallisen 90:sen vastaavasta kohdasta vasemmalta puolta, josta olen poistanut kaiken ruostuneen pellin ja samoin poistanut ruosteen reiästä näkyvästä tukipalkin sisäpuolesta ja suojannut happomaalilla. Palkki oli ulkoisesti vielä säästynyt ruosteelta. Nyt tuohon on helppo laittaa uutta peltiä tilalle ja hitsata palkin pää siihen kiinni. Jättäen toki tuuletusukon avomeksi.
Kuva
Kuva
Kuva
Ajattelin, että aloittaisin oman ketjun projekteistani, jotta en veisi liikaa tilaa ketjustasi., mutta toivottavasti näistä kuvista kuitenkin on apua sinulle tai joillekin ketkä ovat ensi kertaa aloittamassa omaa Saab projektiaan.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Laitan vielä nuo aiemmin mainitsemani kuvat oikean puolen etulattian korjauksesta. Eka kuvassa pohja leikattu auki ja ruostuneet osat tukipalkista leikattu irti. Tukipalkissa vielä kuvissa jäljellä tehdassaumaa palkin vasemmalla puolella, jonka sitten vielä leikkasin pois, kun hitsasin palkin alakautta pohjaan kiinni. Tuo tukipalkkihan muodostuu kahdesta pellistä "päällekkäin"(oikeasti vierekkäin), jolloin on vielä vaarana, että joskus ruostuu vielä peltien välistä, mutta tuossa ainakin näytti, että kaikki nykyinen ruoste olisi lähtenyt ja koska ruostuminen alkaa yleensä lähempänä pohjaa ja vielä, kun suojaa kohdan hyvin niin pitäisi kyllä kestää sen ajan minkä paikkauksen yleensä voi ajatella kestävän. Fysiikan (vai oliko se kemian? Sovitaan vaikka, että elämän.. :) ) yksistä peruustotuuksistahan on, että ruostumista ei voi estää maapallon ilmakehässä, vaan sitä voi ainoastaan hidastaa. Hyvin hidastettuna saattaa toki kestää vähintään koko elämän ja toivottavasti pidempäänkin, mutta se ei sitten enää meille niinkään kuulu siinä vaiheessa :D :evil: :cry: . Enempää kuvia en laita ennen oman projektiketjuni aloittamista ellei erikseen vartavasten pyydetä, että en olisi enempää häiriöksi ketjussasi.
Kuva
Toisessa kuvassa olen hitsannut uudet palat leikattujen tilalle (ja osittain jo suojamaalannut hitsatut kohdat). Pientä viimeistelyä vaille.
Kuva
Kolmannessa kuvassa olen sitten jo paikannut pohjan käyttäen kolmea pellinpalaa. Yksikin olisi riittänyt, mutta kun ei ollut riittävän kokoista palaa käsilläni. Keskikohdan jätin "avoimeksi" palkin kohdalta kuten vasemmalla puolellakin.
Kuva

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Noniin taas Saabin etenemisen osalta pienimuotoinen päivitys, mutta tekijän osalta suuri harppaus eteenpäin, nimittäin opettelinpas hitsaamaan! 8) Ajattelin tämän olevan kohtalaisen oleellinen taito näiden löydösten oikeaoppisessa korjaamisessa :lol:

Hetken tutustuttuani uuteen ystävääni Kemppiin pääsimme jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen ja päästiin yhdessä kokeilemaan ensimmäisiä saumoja :saab: iin! Lattiaan en vielä kajonnut maalinpoistoja enempää, mutta kuljettajan penkin kiinnityskohtaan oli pikkuhiljaa muodostumassa uusi passiivinen lisäkallistustoiminto väsymähalkeaman muodossa. Tämä valittiin tälle kerralle korjauskohteeksi ja aika hyvä siitä tulikin näin ensimmäiseksi autoon kohdistuneeksi hitsauskokemukseksi.

Kuva
Tässä halkeama putsattuna.

Kuva
Tässä ensimmäinen kokeilu. Jouduin tasaiseksi hiomisen jälkeen tekemään uudelleen toisilla säädöillä, sillä läpäisy ei ollut riittävä. Paremmasta saumasta en muistanut ottaa kuvaa.. :|

Kuva
Tässä tasoitettu lopputulos. Ei pahinta jälkeä ekaksi kokeiluksi! Ostoslistalle tosin meni kärkeen käteen mahtuva nauhahiomakone, sillä noilla pyöreillä laikoilla olevilla koneilla onkin aika hankala saada tasaista pintaa ilman laikan pyöreyden muotoisia kevyitä syvennyksiä..


Tämän jälkeen konfidenssi olikin huipussaan ja hetken itselleni ylpeänä omia höyheniä leuka pystyssä pörhistelleenäni hitsasin oviaukkoon 3,5mm L-raudasta tukipalkin toimimaan lisätukena lattiaa irrotellessa. Sekin meni sen verran hyvin, että pystyin pomppimaan tuen päällä koko painolla sen irtoamatta. Ovikin mahtuu menemään kiinni! :wink:

Kuva


Ensi kerralla sitten lattian kimppuun:
Kuva
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Hyvältä näyttää hitsaukset ja nopeasti opit koneen käytön. :) Ei tuo hitsaaminen ole niin vaikeata ja pahaa hommaa mitä jotkut ajattelevat sen olevan. Tarkkuutta ja huolellisuutta vaatii eniten mielestäni. Ja toki hyvän näön ja mielellään automaattimaskin, niin helpottaa huomattavasti saumojen osuvuutta. Ainahan tuo toki on enemmän tai vähemmän räpeltämistä ohuiden peltien saumojen kanssa, mutta kunhan sauma edes tarttuu riittävästi, niin siitä on hyvä jatkaa oppimista. Yksi erittäin tärkeä juttu auton paikkahitsauksessa on tuokin, että tekee alustukset ja ruosteenpoistot huolella, niin tarttuu hitsisauma ihan erilailla peltiin kuin että yrittäisi ruostuneeseen peltiin hitsailla. Olen nähnyt ammattihitsarienkin, joilla ei riitä kärsivällisyys tai motivaatio huolelliseen kokonaistyöhön, tekevän erittäin kehnoa saumaa ja muutenkin ala-arvoista työnjälkeä.Varsinkin tuo vanhan pellin leikkaaminen riittävältä etäisyydeltä ja siihen uuden pellin oikeanlaiseksi muotoilu vaatii tietynlaista kärsivällisyyttä ja aikaa, joita ammattilaisilla ei aina tunnu olevan . Suurin syy siihen miksi minäkin opetelin aikoinani itse hitsaamaan oli se, että siten saisin varmudella sellaista laatua mitä haluan. Hyvä aloittaa juuri tuollaisilla kohdilla, missä on tilaa ja missä voi hitsata päältäpäin ennen kuin menee auton alle alapuolelta hitsaamaan. Se on hieman vaikeampaa puuhaa, mutta onnistuu, kun on skarppina ja osaa perusjutut. Toimii hyvänä rauhoittavana terapiana mielestäni tuo auton hitsailu, kun ajatukset keskittyvät vain tekemiseen, niin ei tarvitse ajatella kaiken maailman arkihuolia ja maailman ankeutta. Hitsattu paikka tuottaa myös välitöntä mielihyvää ja aikaansaamisen tunnetta. Ja se tunne, kun auto menee korjausten jälkeen kehujen kera läpi katsastuksesta... Toimii mielestäni erittäin hyvin vaikkapa kossupullon tai baari-illan korvikkeena, vaikka jälkimmäisistä minulla on vähemmän kokemusta.
Kaikkein tärkein asia autojen hitsailemisissa, josta ei kannata tinkiä on turvallisuus! Koskaan ei saa tulla liian kiire olla varovainen ja riittävän huolellinen, jotta ei loukkaa itseään tai polta autoa vahingossa. Pohjaa rälläköidessä/hitsatessa esimerkiksi olis hyvä, jos olisi apuri palovahtina. Minulla tosin ei usein ole ja silloin joutuu aika usein käymään vilkaisemasssa esim. palaako pohjassa massa.Tämä siis ihan yleisenä ohjeena kaikille lukijoille, jotka suunnittelevat aloittavansa autohitsausta harrastuksena. Perusasioita varmaan useimmille, mutta nin tärkeitä, että kannattaa mielestäni muistuttaa varmuuden vuoksi.
Tuo penkinkiinnikkeen paikka murtuu kokemusteni mukaan jokaisesta 99/90/OG900 Saabista jossain vaiheessa, joten hyvä, että otit aiheen esille. Kannattaa muidenkin kyseisten autojen omistajien tarkistaa kyseinen paikka vaikka auto olisi muuten kuinka tip top tahansa koriltaan! Itse olen noita kohtia tai muita murtumia paikatessa ensin hieman varovasti avartanut murtumakohtaa rälläkällä V-malliseksi, jotta varmistetaan sauman tarttuvuus koko materiaalin vahvuudelta. En tiedä avarsitko sinä, mutta lopputulos vaikuttaa kuitenkin toivotunlaiselta.
Ei muuta kuin jatka vaan hyvin alkanutta Saabien pelastamistyötäsi! Lopetan saarnani tälläkertaa täältä tähän. :D
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Hyvännäköistä jälkeä ja ennenkaikkea tärkeää työtä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep hienoa kun joku vielä ahertaa omien kulkuneuvojen kimpussa eikä tietä toisilla vaikka itsekin kykenisi sehän on nimenoman sitä harrastamista
josta voi keksiä itselleen nimikkeitä :D
kompataan Saabfield nimim.
juurikin se mitä näki muiden autojen pohjissa eli vuoden pari ja sit paaliin autoissa kirvoitti itse tekemään koska joka miehellähän on aikaa kyllä korjata autonsa, mikäli kotihommelit ja soppakauhan heillutus on em arbeettien tiellä, voi sieltä kyykin puolelta joutaa joku toinenkin samoihin hommiin kun nykyään pitäisi olla tasapuoleisesti noita kotihommia.:D mutta veikkaa että itse niitä on väännettävä.

sitten kun osti auton jota oli jo hitsuutettu korjaamolla molla 0.7mm pelin pätkistä leimalle kyhättyjä koslia niin isompi homma oli raapia ne korjaamo paikat veke ja tehdä niinkuin ne kuuluu. sitten ne taas kesti seuraavat 5v ainakin.
Yleensä ei tullut hitsattua autoa kuin kerran, sitten se kesti niin kauan kun elinkaari oli , itsellä ja seuraavalla omistajalla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Terapeuttistahan tuo hitsailu toistaiseksi on ollut. Saa tosin nähdä onko enää, kun pääsen polttelemaan reikiä lattiapeltiin :lol: Mutta ihan mielellään tätä oppii tekemään itse, varsinkin kun noita "korjauksia" on tullut vastaan jo ihan tarpeeksi.. Kerralla näkee vähän vaivaa niin tulee hyvä, ja paremmin mielin voi auton myydä eteenkinpäin sitten joskus, kun seuraava projekti osuu kiikareihin. On ainakin dokumentoitu korjaukset hyvin :D

Kuvia ei ole vielä etenemisestä, kun kiirettä on ollut ja työkalujen kokeilu ja tekniikan opettelu pohjan massoihin on vienyt aikaa. Mutta auto on nyt ainakin puoliksi pukkien päällä (löytyi vain kaksi..) ja pohjapuolelta on massoja vähän siivottu pois. Toistaiseksi ruosteet näyttäisivät rajoittuneen tuonne lattian ja tukipalkin väliin, muuten pelti on pääosin hyvin lujan oloista. Totuus kuitenkin paljastunee vasta, kun tuon lattian leikkaa auki ja pääsee tutkimaan sekä itkemään tukipalkin sisäpuolta. Hommat jatkuu todennäköisesti vasta, kun joudan kaupasta hakemaan toiset pukit auton pyrstön alle.
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Nyt se lattia on auki. Viimeinkin. On selvitty reissuista ja tuliaisflunssasta, elämä muutenkin heitellyt kaikkea kivaa jännää eteen niin on Saabi joutunut yksikseen odottelemaan tallissa pimeässä :( Onneksi tänään löytyi hetki aikaa repiä tuosta kuskin lattiasta kaistale irti, että pääsin tutkiskelemaan tuota ruostevaurion laajuutta paremmin. Alla kuva tuosta runkopalkista, tilanne ei onneksi ole mitenkään kauhea. Jännittää vain hiukan, mitä löytyy tuon oikeassa reunassa olevan paksumman osan ja vasemmalla olevan ohuemman pellin välistä :roll:
Toivottavasti talouden kauniimpi puolisko päästää tämän tekijän taas tallille viikonloppuna, että homma pääsisi etenemään vähän enemmän :lol:

Kuva
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Toisaalta hitsihommat on ihan terapeuttisia, itsellä on monesti se vika ettei raaski ottaa tarpeeksi pitkälle ehjää kohti vaikka on 20 vuotta todennut itselleen sen paskaksi systeemiksi :facepalm_man:

Omissa korjauksissa poistelen yleensä päällekkäiset peltirakenteet mahdollisuuksien mukaan vaikka se ei ihan oppikirjan mukaista olisikaan.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Tänään jatkuu setti, lisää kuvia tiedossa illalla 8)

Melkein tekisi mieli hitsata toinen tukirauta tuon runkopalkin viereen ja napsia peltiosa kerrallaan tuo auton oma palkki irti, että pääsisi juurikin nuo ruostuneet välit siistimään.. Taaemmas joutuu ainakin tuota lattiaa irroittelemaan. Ei kuulu mun tyyliin (eikä oma pedanttisuus salli) tehdä välttävän tasoista korjausta. Katsoo sitten illemmalla, onko käsissä vielä suorakorinen auto vai itku silmässä ja Nettiauto auki :lol:
Vastaa Viestiin