Sivu 2/5

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 13, 2022 08:49
Kirjoittaja Baas900
Hyvää tekemistä! :D

Peukkuja, että sama tahti ja motivaatio riittää projektin loppuun saakka. Näissä tahtoo aina olla mukavia, ja ei niin mukavia yllätyksiä. :saab:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 13, 2022 13:39
Kirjoittaja tetammi
Kyllä säiliöön pitäis mennä alipaineletku. Luultavasti on säiliö vuotanut.
Periaatteessa tuota ei tarvita kuin isoo kovaa ajettaessa jolloin ei mennä moottorijarrul ollenkaan.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 13, 2022 16:42
Kirjoittaja cc
Se alipainesäiliö on oleellinen osa lämmityslaitetta. Ei toimi ilmaläppien ohjaukset jos ei ole alipainetta. Saattaa olla vuoto myös lämmityslaitteen säätimessä tai jossain kojelaudan sisällä ap-letkussa ja suhinoiden poistamiseksi sitten blokattu koko alipaine-/säätösysteemi.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 13, 2022 19:05
Kirjoittaja ankkavankka
Hmm aivan.. Hyvä vinkki tuo suhina. Luin myös, että säiliön venttiilikin voi pitää mekkalaa, joten pitääpä kuunnella kunnolla noita heti kun kone saadaan taas käymään kunnolla. Alipaineletkut ovat jo muutenkin niin haperoita, että pitänee laittaa nekin uusiksi. Vuotoja voi olla tässä vaiheessa missä vain. Kiitos tosiaan kaikille vastauksista!

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: La Loka 15, 2022 08:22
Kirjoittaja tetammi
On siellä alipainetta ilman säiliötäkin mutta tuolla varmistetaan että pystyt säätään ilmanvaihtoläppiä vaikka ajelet lappu lattiassa :D

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 20, 2022 09:11
Kirjoittaja ankkavankka
Pieni tauko ollut projektin kanssa elämän muiden velvollisuuksien yllättäessä. Osiakin tässä pitäisi odotella, joten hetki mennee suurempia päivityksiä odotellessa :( Tallillekin tulossa jotain remppaa, joka hidastanee projektin etenemistä lähiviikkoina.

Mutta sen verran edistystä on tapahtunut, että vauhtipyörä on nyt sorvattu uuden veroiseksi ja kytkinpuolelle on tulossa kaikki uutta pääsylinterin ja vauhtipyörän välille. Sisustankin purku on aloitettu takakontin puolelta kattoverhoilun irroittelua ennakoiden. Auto noussee pukkien varaan piakkoin, jotta jarrujen tilannetta päästään ihmettelemään lähemmin. Sen verran hinatessa haisi jarrut, että voipi sinnekin olla isompi remontti edessä! :twisted:

On nämä og satkut kyllä kaikin puolin ihastuttavia rakkineita :saab: Menee melkein terapiasta näiden raplailu :lol: Kiitos myös kaikille tähän mennessä kommentoineille avusta ja neuvoista!

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Loka 20, 2022 15:56
Kirjoittaja Cona
Hyvä, että intoa riittää. Nuo kytkin, jarrut, sisusta jne. on ihan mukavan simppeleitä remppakohteita ja osiakin vissiin saa vielä hyvin. Täältä saa kyllä useimmiten asiallisia neuvoja ja vinkkejä. :wink:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ma Loka 24, 2022 20:13
Kirjoittaja ankkavankka
Käyttiksen renkaanvaihdon yhteydessä oli pakko vähän ihmetellä Saabiakin. Vauhtipyörän silmälaakeri on nyt vaihdettu ja lohkon takalevyn päältäkin ehdin kaapia viimeisiä pahimpia öljyisiä mujuja pois. Kokonaisuus alkaa näyttämään jo huomattavasti aiempaa paremmalta. 8)

Ensi kerralla pitää yrittää repiä vanha kampiakselin stefa pois ja hivutella uutta tilalle, ennen kuin pääsee kytkinpuolta kasaamaan enempää.

Kuva
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ma Loka 31, 2022 08:36
Kirjoittaja ankkavankka
Hitaasti mutta varmasti homma etenee kiireiden keskelläkin! Kampiakselin stefan asennusta varten rakentelin viemäriputken tulpasta työkalun, johon porailin vauhtipyörän pulteille, kampiakselin keskellä olevalle korotukselle ja keskitintapille reiät. Sitten tulpan litteällä puolella vähän kerrallaan ristiin ruuvaten painelin uuden stefan tasaisesti paikoilleen. Alla kuva tästä työkalusta (tapin reikä puuttuu vielä kuvasta, mutta idea selkeä). Väliin piti heittää vielä pari prikkaa, etteivät pari senttiset pultit menneet kampiakselin laipasta läpi tuonne takana olevaan laakeriin. Käytin lopussa vielä vanhaa stefaa välikappaleena, kun jäi millin vajaaksi pelkällä TI-työkalulla työntäen.

Nyt se kunnostettu vauhtipyörä pääsi takaisin omalle paikalleen. Pultit on samat vanhat, mutta kelvatkoot. Välissä sopivasti ruuvilukitetta, että kaikki piti sotkea siihen, ja momenttina niin tarkasti 60nm, kuin tuolla motonetin avaimella silmämääräisesti saa säädettyä. Nyt enää uuden kytkinputken tilaus ja sopivan hintaisen kytkimen metsästys, niin päästään seuraavan asian kimppuun 8)

Loppuilta menikin kavereiden kaksipyöräisiä ihmetellen :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ma Loka 31, 2022 08:43
Kirjoittaja nalleolut
hienoa diy meininkiä.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Su Marras 06, 2022 21:49
Kirjoittaja ankkavankka
Pieni päivitys, jonka eteen on nähty tarpeettoman paljon vaivaa. Vanha, ilmeisesti alkuperäinen, kytkinakselin tiiviste on nyt irroiteltu uuden asennusta varten.

Irroitusprosessi tuntuu todennäköisesti muutaman päivän käsissä. Muun edistymisen puutteessa kirjoitin teille stefan irroittelun inspiroimana haiku-runon:

Pieni tiiviste,
Mies rikki, tuska iso,
Irtos p*rkele.

Alla kuva tuloksesta, tiivistepinta säilyi onneksi hyvänä.
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ma Marras 21, 2022 19:53
Kirjoittaja ankkavankka
Nonniiin! Pitkästä aikaa päästiin taas turhien kiireiden keskeltä keskittymään olennaiseen, eli :saab: -vanhuksen elvyttämiseen!

Nyt on kytkinakselin uusi tiiviste naputeltu koloonsa ja uusi kytkinpakettikin livahti samalla paikoillensa. Paineasetelman kanssa saikin leikkiä hetken, että jousen väliin sai asennusta varten tarvittavan jarruputken pitämään jousta "alhaalla". Tämä hoitui näppärästi Saabin oman tunkin, kumikiekon ja painelaakerin avulla asettamalla viimeisimpänä mainitut tunkin alle ja painamalla paineasetelman jousi alas auton omalla painolla. Kuvaa en uuden asetelman kanssa säätämisestä tajunnut ottaa, mutta alta löytyy demonstraatiokuva vanhalla paineasetelmalla tehtynä. Viritelmä oli tunkkia varten tehdyn kolon ansiosta oikein tukeva, kuin tätä tarkoitusta varten tehty :lol:

Vanha kytkinputkikin sai lähteä, se ei ollut ihan vakio ja sopiva joustinosa puuttui.. Ensi kerralle jäi vielä kytkimen pääsylinterin tiivisteiden vaihto.

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: To Marras 24, 2022 08:33
Kirjoittaja ankkavankka
Ja uutta kytkimen pääsylinteriä tilaukseen.. :roll:

Vanha näytti ihan hyvältä päällepäin, mutta heti kun uloimman suojakumin nappasi irti, vastassa oli oikein kauniin ruosteista mujua. Mäntäkin rohisi edes takas sen verran karheasti, ettei tuota kannata huoltaakaan.

Omaa uteliaisuuttanikaan pääsylinterin sisälmyksien tilasta en päässyt toteuttamaan, sillä sylinterin lukkorengas oli hapertunut pahasti ja irroitusta yrittäessä korvakkeet murtuivat irti kosketuksesta :lol: Mitäs tästä opimme: Tarkista huollettavan osan huollettavuus ennen, kuin tuhlaat rahoja korjaussarjaan.

Ei kun vaan taas odottelemaan uutta osaa. Käyttiksenkin sain muutettua jääpuikoksi tehdessä havaintoa, ettei autoa kannata pestä pakkasella ulkona :oops: Snowfoamikin muuttui tosiaan nimensä veroiseksi kuorrutteeksi, ennen kuin vein kärryn sisälle sulamaan huuhtelua varten :lol:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ti Marras 29, 2022 10:07
Kirjoittaja ankkavankka
Eipä ole pääsylkkää vielä näkynyt postin lähipisteellä, joten jatkakaamme projektia muissa merkeissä. Esimerkiksi kytkimen pääsylinteriä irroittaessa lattia päästi kummallisen rasahduksen olkapäällä siihen nojatessa :twisted: Noh, sisusta pitää muutenkin pestä, joten samapa se on purkaa jo nyt.

Noh, rapeaahan sieltä löytyi ja löydös vahvistettiin vasaralla. Rapeus taitaa jatkua mukavasti alla olevan runkopalkin mukana reiästä n. 30 cm taaksepäin, mutta ei ollut vielä vasaran tai ruuvarin mentävää rapeutta. :lol: Samalla tuli todettua, että edellinen täälläpäin käynyt oli jättänyt tuon ilmanvaihtokanaviston alimman, etupenkkien alle ilmaa vievän putken irti. Lisäksi apparin puolen lattian bitumissa on pari pientä kuplaa samoissa paikoissa, kuin kuskin puolella. Noh, parempi tässä vaiheessa todeta nämä "patinat" kuin katsurin edessä.

Positiivista tosin on se, että helmat ja lattiat on muualta erinomaisessa kunnossa ikäisekseen, eikä muita ylläriruosteita löytynyt ainakaan vielä!

Kuva
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ti Marras 29, 2022 10:39
Kirjoittaja nalleolut
mistä tilasit pääsylinterin ?