Sivu 3/5

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ti Marras 29, 2022 10:43
Kirjoittaja ankkavankka
nalleolut kirjoitti:
Ti Marras 29, 2022 10:39
mistä tilasit pääsylinterin ?
Autodocista tilasin. Ei ehkä paras ja laadukkain, mutta onpahan jotain. :roll:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ti Marras 29, 2022 11:21
Kirjoittaja nalleolut
no toivottavasti oppirahoja ei joudu maksamaan :mrgreen:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ti Marras 29, 2022 11:39
Kirjoittaja ankkavankka
nalleolut kirjoitti:
Ti Marras 29, 2022 11:21
no toivottavasti oppirahoja ei joudu maksamaan :mrgreen:
Toivottavasti ei :roll: LPR:n tekemä sylkkä, motonetiltä tuli ainakin saman valmistajan ihan pätevän oloinen työsylinteri hankittua. Noh, onpahan ainakin tasalaatuisesti korjattu :lol:

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2022 23:32
Kirjoittaja ankkavankka
Ruostetutkinta jatkuu Biltemasta mukaan tarttuneella monitoimi-jurnuttimella, joka osoittautui ihan näppäräksi keinoksi irroitella tuota (yllättäen vielä pehmeää) bitumia Saabin lattiasta. Hyvää peltiä riittää, mopo vaan karkasi käsistä tuon bitumin irroittelussa ja päätin ottaa ainakin etupenkkien alta lattiat puhtaalle pellille paremman näköisen lopputuloksen saamiseksi. Alhaalta päin ruuvarilla rouskutellessa selvisi, että ruoste rajoittuu runkopalkin ja lattian väliin, mutta ainoa reikä näkyykin kuvassa. Oletettavasti apparin puolelta löytyy saman näköistä settiä. :roll:

Sisustaa purkaessa mattojen ja takapenkin alta löytyikin kaikenlaista jännää aarretta, kuten vanha pyyhkimen sulka, pullonavaaja, sekä markka ja 10 penniä :lol: Puuttuva antennikin löytyi!

Kuva
Kuva

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 11:09
Kirjoittaja ankkavankka
Vähän tilannepäivitystä:

Joulukiireet ovat jarrutelleet satkun koritöiden etenemistä, eli auton suhteen ei ole tapahtunut vielä suurempaa edistystä.. Mutta työkaluja on tullut kasattua valmiiksi ja suunniteltua, miten tuon lattian kanssa toimitaan.

Sopivasti näyttäisi runkopalkki kulkevan tuon reiän alta ja ruoste jatkuu lattian alapinnalla ulkopuolella palkkia pitkin. Ajattelin varmuuden vuoksi tukea korin rakennetta hitsailemalla tukiraudan oviaukon poikki siksi aikaa, kun lattia rälläköidään ja kammetaan irti runkopalkista. Jossain brittifoorumilla kun muistaakseni varoittelivat, että yllättävän herkästi saattaa kori elää vähäsen, kun tuon lattian kohdan nappaa irti. Oli siinä perää tai ei, suhteellisen helposti tuohon oviaukkoon tökkää jonkun L-raudan pätkän väliaikaisesti :D Nyt perjantaina toivottavasti aikataulu taipuu sen verran, että saataisiin ainakin paljaalle pellille tuo ruostekohta, ellei jopa kokonaan irti.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 15:23
Kirjoittaja Jaker
Samassa paikassa oli mullakin reiät, molemmin puolin. Onneksi ei koko palkin alueelta ollut mätänä.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 16:11
Kirjoittaja mestari
ihmeellisesti ne ruostui jo 90 luvun lopulla samasta paikasta, ettei haiskahtaisi tyyppivialle.
mites takapenkin alakortnerista ja kulmasta missä se alummiiniteippi

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 16:14
Kirjoittaja nalleolut
onkohan 99 look a like samanlainen .... laikkasin vm76:Sesta talteen ehjät lattiaosat..

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 16:37
Kirjoittaja Saabfield
nalleolut kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 16:14
onkohan 99 look a like samanlainen .... laikkasin vm76:Sesta talteen ehjät lattiaosat..
Molemmissa malleissa nuo kohdat ohjaamon puolelta samankaltaisia, mutta Ysisatasessa alapuolella oleva tukipalkki on neliömäinen kotelo, kun 99:ssä on avoin L-mallinen palkki. 900:n pidempi kori vaati lisätukea tuossa kohtaa, kun sitä 99:stä jatkokehiteltiin.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 16:39
Kirjoittaja nalleolut
roger eli aivan loistavat tarvittaessa.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 17:03
Kirjoittaja Saabfield
ankkavankka kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 11:09
Vähän tilannepäivitystä:

Joulukiireet ovat jarrutelleet satkun koritöiden etenemistä, eli auton suhteen ei ole tapahtunut vielä suurempaa edistystä.. Mutta työkaluja on tullut kasattua valmiiksi ja suunniteltua, miten tuon lattian kanssa toimitaan.

Sopivasti näyttäisi runkopalkki kulkevan tuon reiän alta ja ruoste jatkuu lattian alapinnalla ulkopuolella palkkia pitkin. Ajattelin varmuuden vuoksi tukea korin rakennetta hitsailemalla tukiraudan oviaukon poikki siksi aikaa, kun lattia rälläköidään ja kammetaan irti runkopalkista. Jossain brittifoorumilla kun muistaakseni varoittelivat, että yllättävän herkästi saattaa kori elää vähäsen, kun tuon lattian kohdan nappaa irti. Oli siinä perää tai ei, suhteellisen helposti tuohon oviaukkoon tökkää jonkun L-raudan pätkän väliaikaisesti :D Nyt perjantaina toivottavasti aikataulu taipuu sen verran, että saataisiin ainakin paljaalle pellille tuo ruostekohta, ellei jopa kokonaan irti.
Oikein hyvä idea mielestäni tuo väliaikainen lisätuki. Saabin kori ei ole vääntölujuudeltaan niin vahva mitä usein kuvitellaan, sillä ehjänkin 900:n tai 99:n kori kori vääntyilee jonkin verran esimerkiksi tunkkia käyttäessä. Neliovisissa väännön huomaa helpommin, mutta kyllä kolmiovisissakin huomaa, että ovet eivät sulkeudu välttämättä yhtä hyvin, kuin auton ollessa pyörillään. Siksi ruostepaikkoja varsinkin tukien seuduilla hitsaillessa olisi hyvä, että kori olisi tasaisesti tuettu erilaisilla tuilla tukevista kohdista mikäli on tarvetta nostaa jompaa kumpaa auton päätä ilmaan. Eli tuet molemmille puolille niin, etä auto on vaaterissa sivusuunnassa ja ovet sulkeutuvat ja avautuvat normaalisti (Mikäli ei ole kokoautonosturia.)
Olen muutamasta Saabista hitsaillut tuota kohtaa etulattioiden alta kuntoon, mutta en ole hoksannut lisätä ehdottamiasi tukia vaan olen muutoin tarkistanut, että auto ei ole väännyksissä paikkoja hitsatessa. Olen leikannut ruostuneesta kohdastareilun palan pohjapeltiä irti ja alta paljastuneesta palkista leikannut samoin ruostuneet kohdat irti ja sen jälkeen hionut ja Annitrollilla hapottanut loppuruosteet irti ennen uusien peltien lisäämistä. Palkkeihin menee paksumpaa peltiä, muistaakseni 2 tai 3 millistä ja lattiaan olen laittanut jotain reilu millistä tai 1,5 nmillistä peltiä. Ensin päälipuolelta niin paljon kuin pystyy ja sitten alapuolelta loput hitsaukset. Ruostunut kohta jatkuu tukipalkissa usein lattian loputtua eteenpäin, jolloin lattiasta pitää leikata pala myös siitä kohtaa, kun se nousee polkimien alta ylöspäin, jotta ulottuisi hitsaamaan tukipalkin riittävän pitkältä. Sen huomaa sitä mukaa, kun leikkelee, miten pitkältä pitää paikata. Saatuani tukipalkin päälipuolen korjattua olen hitsannut uudet palat lattiaan kahdessa puolikkaassa osassa siten, että keskimmäiset saumat olen hitsannut kiinni tukipalkkiin. Voisin laittaa kuvia omista lattianpaikkauksistani eri vaiheissa, mikäli kiinnostaa tai niistä olisi jotain apua sinulle? Joku varmaan on tehnyt paikkaukset toisin, mutta tärkeintä on, että kaikki ruoste saadaan pois ja uusi paikka suojattua niin hyvin, että kestäisi toivottavasti ainakin toiset 40 vuotta.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 17:08
Kirjoittaja Saabfield
nalleolut kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 16:39
roger eli aivan loistavat tarvittaessa.
99:iin varmaan kannattaa tarvittaessa laittaa nuo pellit, jos niissä on tuota tukipalkkia mukana niin sopii parhaiten. Muutoinhan tuo lattia on vain pelkkää suorahkoa peltiä, joka on helppo tehdä peltilevystä. Tuossa kohtaa pahin ongelma mielestäni on se, että se ruostuu piilossa peltien välistä, eikä ruostetta välttämättä havaitse ennen kuin ruostuu puhki.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 17:34
Kirjoittaja Saabfield
Tuossa aiemmin, kun kerroin pitkässä kirjoituksessani erilaisista tuista autoa hitsattaessa, niin tarkennan hieman, että ei mene tuet sekaisin. Kela ja muut vastaavat tuet voi jättää suosiolla pois ajatuksista tässä vaiheessa :P , mutta tarkoitin, että auton etu tai taka päätä nostettaessa mahdollista alapuolista pohjahitsausta ja rälläköintiä varten on mielestäni suositeltavaa käyttää auton alla tukevia irtotukia on ne sitten puisiä pölkkyjä tai vanhoja autonrenkaita tai "virallisia" tukipukkeja, niin, että auton kori on tukevasti normaalissa asennossaan, eikä ole vääntyillyt kieroon. Koriin oviaukkoihin kiinni hitsattuja tukia en ole käyttänyt koskaan, mutta ei varmaan ole huono idea nekään varsinkaan, kun on kyseessä pohjan tukipalkkien paikkaus.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 18:10
Kirjoittaja Saabfield
Saabfield kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 16:37
nalleolut kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 16:14
onkohan 99 look a like samanlainen .... laikkasin vm76:Sesta talteen ehjät lattiaosat..
Molemmissa malleissa nuo kohdat ohjaamon puolelta samankaltaisia, mutta Ysisatasessa alapuolella oleva tukipalkki on neliömäinen kotelo, kun 99:ssä on avoin L-mallinen palkki. 900:n pidempi kori vaati lisätukea tuossa kohtaa, kun sitä 99:stä jatkokehiteltiin.
Käväisin pihalla katsomassa tarkemmin noita 99:n ja 900:sen pohjia ja kyllähän ne äkkiseltään melko samanlaisilta näyttävät ylä ja alapuolelta tuosta kohtaa, se neliöpalkkikin alkaa alkaa 900:ssa vasta lattiakohdan etutpuolelta, joten voisi olla mahdollista kenties sovittaa 99:n lattiapalaa 900:een mikäli joku näin tahtoisi tehdä.

Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2022 18:58
Kirjoittaja ankkavankka
Saabfield kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 17:03
... Voisin laittaa kuvia omista lattianpaikkauksistani eri vaiheissa, mikäli kiinnostaa tai niistä olisi jotain apua sinulle? ...
Kuvat kyllä kelpaa. Tarkoitus on tehdä kerralla hyvää jälkeä, kun ei ole kiire saada autoa tien päälle, niin kaikki lisätieto maistuu :D

Onneksi ei näytä olevan aivan toivoton tapaus tämä keissi. Joudun todennäköisesti juurikin sieltä polkimien alta silpomaan lattiaa, sillä pahin reikä on juuri tukipalkin neliökotelorakenteen lopussa.