Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä meininki :mrgreen:

2-ovinen on kyllä pystärinä tyylikäs ja melko harvassa.

Kaasarilla tämä on tainnut lähtee ukista, ilmeisesti turboki muutoskatsastamatta?
Edit.

VIN: YS3AA25C3K7003090
Model: SAAB 900
Version: Not specified
Equipment: Not specified
Body Type: 2SN / 2-door Sedan
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Engine: B201C 4-inline, Carburetor - Petrol
Cubic Size: 1985 cc
Power: 99 HP / 163 Nm (Carburetter)
106 HP / 165 Nm (Twin-Carburetter)
Year: 1989
Assembly Plant: Nystad, Finland (900 / 9-3)
Serial Number: 003090
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

tetammi kirjoitti:
Su Kesä 11, 2023 10:40
Hyvä meininki :mrgreen:

2-ovinen on kyllä pystärinä tyylikäs ja melko harvassa.

Kaasarilla tämä on tainnut lähtee ukista, ilmeisesti turboki muutoskatsastamatta?
Edit.

VIN: YS3AA25C3K7003090
Model: SAAB 900
Version: Not specified
Equipment: Not specified
Body Type: 2SN / 2-door Sedan
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Engine: B201C 4-inline, Carburetor - Petrol
Cubic Size: 1985 cc
Power: 99 HP / 163 Nm (Carburetter)
106 HP / 165 Nm (Twin-Carburetter)
Year: 1989
Assembly Plant: Nystad, Finland (900 / 9-3)
Serial Number: 003090
Kiitoksia :) jep tästä korimallista kyllä itsekkin tykkään, varsinkin pystärinä,
ja juu kaasari ollut alkujaan
Katsastuslapuista ainakin sen verran näkee että
Muutoskatsastus 2011
Vaihdetut osat kokonaisprosentti 26,00
Vaihdetut osat Vaihteisto, Moottori, Jouset, Iskunvaimentimet, Polttoainesäiliö
Että jonkunlainen muutoskatsastus on ollut, Mutta tosijaan pitää tutkia pitäisikö siinä olla vielä jotain muuta? Mutta näin se on 10v ajan mennyt?
Edit.
Niin ja joka nurkassa, "tuuletetut"/uritetut jarrulevyt" oli myös puhetta että etujarrut on tonnarista, ja niin se täytyy olla kun on vähän isomman näköiset satulat
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Noniin eilen 11.6 oli aika tuulinen päivä täälläpäin niin hitsaamisesta ei oikein tule mitään kun suojakaasu lähtee tuulen mukaan + yöllä meni turhan pitkään niin nukuin pitkälle päivään, jotain kuitenkin piti saada aikaiseksi tehdä, joten irroittelin hammastangon sekä kallistuksen vakaajan. Sitten vielä pesaisin painepesurilla nuo nurkat, löytyy vähän laitettavaa sieltäkin, molemmin puolin, :lol:
Kuva
Sitten vielä vänkärin puoli
Kuva
oikeastaan keulasta ei ole enää muuta hitsattavaa kuin nämä vetarintunneleiden ympäristöt + kuskinpuolen pyöränkaari
tässähän saattaa saada ennen inttia suhteellisen hyvään kuosiin mutta onhan siinä vielä etsiskelyä, ylätukivarsi ainakin kuskinpuolelle kun siinä on reikä ja siinäkin nyt tappelu menossa kun päätti sitten melkein kaikki pultit katketa, sekä pitää jostain mistä saa, tilattua puslat tukivarsiin sekä ylä ja alapallonivelet, nekin oli jo aika väljäksi päässeet.

En tiedä olenko vielä täällä puhunut mutta uudet jouset tulee myös, Ei vanhoissa mitään vikaa, muutakuin että ovat madallusjouset, mukavathan nuo on hyvällä asfalttitiellä kaarteissa ajellessa yms ei pahemmin niijaile yms mutta sittenkun tulee enemmän ajeltua vähän siellä täällä "maaseutumatkailua" tiet välillä mitä on ja siinäkun on muutama kaveri kyydissä niin ei tarvii olla paljoa tienkeskusta koholla niin raapii pohjaa :oops:
Sitten nämä hidastetöyssyt voin vain kyllä ihmetellä että miten tuo etuspoileri on ehyenä pysynyt vaikka kuinka varovasti mennyt niin on meinannut aina raapia ja nämä kuopat ja soratiet niin aika kivirekimäinen on ajaa :lol:

Mutta ajattelin huvikseni kokeilla Eteen normijouset ja taakse "vahvistetut jouset, saisi vähän perää jäykemmäksi pitää sitten katsoa miltä näyttää :P
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joskus satkuun myytiin sport jousia eteen, hyvä kompromissi korkeuden ja jämäkkyyden suhteen.
Mutta luultavasti enää ei saa kuin teettämällä.

Muistaakseni combin normi takajousi vastasi aika tarkkaan sedanin vahvistettua.

Kannattaa kyllä käyttää hakua ennen ostopäätöstä :lol:

Ylätukivarsia ois kyllä aikanaan tarvinnu jemmata mut kun perus iivarin osat ei muuten kelvannu niin eipä noitten takia jaksanu konetta nostaa pois.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

tetammi kirjoitti:
Ma Kesä 12, 2023 13:31
Joskus satkuun myytiin sport jousia eteen, hyvä kompromissi korkeuden ja jämäkkyyden suhteen.
Mutta luultavasti enää ei saa kuin teettämällä.

Muistaakseni combin normi takajousi vastasi aika tarkkaan sedanin vahvistettua.

Kannattaa kyllä käyttää hakua ennen ostopäätöstä :lol:

Ylätukivarsia ois kyllä aikanaan tarvinnu jemmata mut kun perus iivarin osat ei muuten kelvannu niin eipä noitten takia jaksanu konetta nostaa pois.
Okei hyvä tietää, :D

Ja juu näinhän se on että rupee nuo ylätukivarret oleen harvassa joista sais vielä kelvolliset :lol:
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Tuli aamulla haettua konttorilta siirtokilvet ja sitten satkua hakemaan, pois metsältä.
Välipysäkki
Kuva
Ainut vastoinkäyminen 50km matkalla sattui 10km kilometrin jälkeen, stopristeykseen pysähtyessä ei menny mikkään vaihteet päälle, ykkösen sain päälle risteykseen mutta ei irroittanut kunnolla niin sammahti siihen, sopivaan väliin sitten startilla liikkeelle, pysähdyttiin tutkimaan ja työsylinterin päässä kytkinputki hieman löysällä että paineet pääsee vähäsen pihalle, sen kiristys ja matka taittui mukavasti kotiin asti, kattoverhoilun revin osittain pois kun oli jo homeessa sekä roikkui :D
Kuva

Siinähän tuo on sitten jo kotipihassa huuhtelun ja pienen pesun jälkeen.

Kuva

Kuva

Alkaa olla tarpeeksi saappeja nyt tähän hetkeen, jospa nämä piisaisi ainakin hetken :lol:

Tämä i16 nyt tuli Vähän kun ilmaiseksi sai, no tietysti siirtokilvet ja bensaa tuli ostettua että sen kotiin sai ja ollut papalla vähän päälle 20v joten ei siitä nyt kannata luopuakaan. Ruostetta tästä löytyy tietysti mutta päällisin puolin ja vähän pohjaa ja helmoja yms katsomalla on kyllä paljon paremmassa kondiksessa kuin tuo valkoinen, jospa tätä enskesänä ehtisi aloittamaan :saab:
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Tänään heti 9 aamulla puuilon kautta varaosaporttiin ja ostin tonnariin taakse uudet takajarrupalat, niin loppu rohina jarruttaessa :)
Sitten sai rälläköityä satkun pyöränkaarta.
Siinä sitten päivemmällä vaihdoin papan saappiin alapallon sekä raidetangonpään kun oli leimalta pompannut.
Aika heikosti kestänyt alapallo kun viimevuonna vaihdoin siihen eteen molemmin puolin tukivarret (alapallo kiinteänä tukivarressa) oli silloin molemmat puolet väljät ja nyt oli jo oikeltata puolelta väljistynyt, pitää siihen vielä tämänkuun aikana pieni lappu pohjaan taiteilla kun oli vähän näytetty että tuonnekkin vois laittaa lappua :) viimevuonna kuskin lattiaan muutaman paikan sinne laittelin alkaa alkaa se 550tkm näkyä talladegassakin :lol:

Vähäsen jo pyöränkaarta sain tehtyä illasta leikkasin aluksi sisäpellin ruosteet että saa vähän muotoiltua ulkopeltiin
Kuva
Kuva
Sitten rälläkällä ulkopellistä ruosteet pois ja siihen peltiä asettelemaan
Kuva
vähän pitää tuota takoa "ylemmäs" vähän liikaa nyt "alas päin" tuo lippa
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Kuva
Vänkärin puolelta tuli hitsailtua tuo kallistuksenvakaajan kiinnityspiste, oli jo vähän rapsakka tämä yläpuolinen pelti, runkopalkkista hiomalla ja fosforihapolla sain enimmät pintaruosteet poistettua

Sitten korjauspalat tuli kuskinpuolelle niin ekaksi raakasti mädäntynyttä pois, sitä kyllä oli aikas paljon
Kuva
Oli oikeastaan koko pohja runkopalkin päällä niin ruosteessa ja ohueksi menny että ei siihen olis ollu järkeä hitsata enään, nooh joten lisää leikkaamista, ja ei oikein muuta vaihtoaehto jäänyt kuin ottaa "pätkä pois tuota palkkia :x sekin osittautui jo aika "tilkkutäkiksi" kun oli lattian kohilla aika ruosteinen ja huonommin kiinni, kun sai irti niin yhessä kohassa hitsattu varmaan jo 2x paskan päälle semmosen 20cm matkalta joten helpoin ja varmin olis varmaan kötöstellä tuo runkopalkin kohta uusiksi, pitää vaan miettiä mistähän sen tekis, ei hirveämmin löydy tuohon korjaus "ohjeita" kuvia yms tekovaiheista.
Kuva
Kuva
itse pohjan laittohan oli helppoa valmiista pellistä, mutta sai siinäkin aikaa kulumaan tuossa tuo pohja on nyt aikalailla hitsattu, vielä seinä tuohon keskelle tehdä ja hitsata vielä alhaaltapäin tuo lattian puoleinen, rako.
Kuva
Täytynee huomenna yrittää keretä hitsaamaan loput tuosta ja ulkoseinä hitsaten kiinni 8) Sekä pitääpi soitella purkaamoillle jos jostakin nyt löytäis, ylätukivarret, joutuu melkein 2 paria mestästää niitä, ostaa yhdet jemmaan tuota toista satkua ajatellen, siinäkin vähän jo senn näköiset että voi olla että kuskinpuolelta joutunee siihenkin uusimaan :lol:
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Avatar
Janinou
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Touko 02, 2018 15:22
Paikkakunta: Raahe

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Tereppäterve, nyt on ollut itsellä hiljaista satkun suhteen heinäkuussa alkaneen intin takia, valinnoissa pyrin pääsemään sotilaskuljettajaksi ja sinne pääsin, joten vuoden palvelus, mielenkiintoisesti on Sodankylässä mennyt jakun tästäkin saa siviiliin toisen ammatin, jos sille tielle lähtee :)
Vielä on vähän päälle rapiat 100 aamua jäljellä :lol: Nyt olisi viikon loma joten pitää katsoa jos pakkasta ei aivan hirveästi olisi niin viitsisi satkulle jotain tehdä tuossa pihalla, mutta viimestään tuossa kesäkuussa kun intti taputeltu ja töihin palannut niin jatkuu satkun remppaaminen, jospa sen saisi tuossa kesän aikana sille mallille että käy katsastamassa ja ajelee talven tuolla, voi sitten taas kesällä pikkuruosteita napsia 8)

Hyvää kesän odotusta kaikille vaikka onhan sinne vielä matkaa :) :saab:
Kuva
Saab 9000cs 2,0t 96vm
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti tämäkin :D
Vastaa Viestiin