Doddii, nyt ei oo tullu pitkään aikaan tänne laitettua mitään, 9000 vetari yms tuli vaihdettua kun oli jo niin kulahtanut, Satkukin hyvin pelannut, mutta nyt se kyllä jää pidemmälle tauolle, ei sentään eläkkeelle vielä vaikka olisi se kyllä aika nykyisellä kunnolla
Rupesin siis tosissani ruosteita tonkimaan, varsinkin keulasta sitä kyllä löytää tässä yksilössä. Siinäpä kuva ennen tonkimisia
ja siinäpä tähän väliin kuva ja pieni tarina Mummolan vanhasta käyttöratsusta, tämä on ollut nyt noin +10v seisonnassa 7v mummolan pihalla ja noin 4v sitten siirsimme papan metsään sora-alustalle ja pressukatokseen säilöön, rapiat 460tkm taulussa. Mutta nyt ajattelimme että on sekin aika kaivaa ulos, vaihdoin 10v vanhat öljyt+suod sekä tulpat, sitten käyntiin mutta hetkonen missä kytkin hirveän jäykkä ja poks, nesteet pihalle työsylinteristä, hommaa oli kyllä kaivaa roippeet pois nuissa olosuhteissa mutta onneksi se on suhteellisen helppoa näissä satkuissa varsinkin vapaastihengittävissä, sinäänsä hyvä että sylinteri oli niin jumissa että painoi paineasetelman lyttyyn ja sai paineasetelman kynsien väliin jotain, takakontissa oli vielä vanhat kiilahihnat niin siitä sopiva pätkä ja meisselillä survoin väliin, mutta nyt oli se ongelma että työsylinteri ei painunut pohjaan, irroitusöljyä ja kovaa ryskytystä rengasraudoilla niin sai vihdoin sen sen verran läjään että sai hilppeet vedettyä pois,
koska tarkoitus oli nyt vain saada tuo liikkumaan niin nuukana uudet tiivisteet työsylinteriin ja painelaakeri kun se meni vahingossa ruttuun irroittaessa.
Työsylinterin purkamisessa piti soveltaa ulosvetäjää ja hieman lämpöä koska se oli kuin yhtäpuuta,
Hiomapaperililla sitten hioin enimmät pois, sittenkun tuntui liikkuvan hyvin niin uudet tiivistet voideltuina paikalleen ja kasaan, pieni testilenkki ja kyllä nyt pelaa taas kytkin, se on nyt siellä siirtoa kotiin odottamassa mutta eiköhän se tämän kuukauden aikana sieltä liikutella.
Mutta nyt itse asiaan 900 joka mulla on nyt tossa kotipihassa eli ne mätä hommat, siinäpä nyt vaikka vähän kuvia jo korjatuista paikoista ja sitten vielä tulevista.
Edestä oikean pyöränkotelon lähistöltä aikalailla jo korjatut reijät.
Meinasi pientä ongelmaa olla hitsikoneessa tätä paikkaa tehessä mutta aivan hyvä siitä tuli
Tuostakin tuo avoin reikä jo tukittu, kaikesta ei kuvaa löydy
nämäkin reijät löytyi sattumalta kun puukolla koputtelin ympäriinsä, vähän aina levinneet sitten massan alla.
Mutta sittempä siirrytään kuskinpuolelle
puukolla naputtelin massat yms paskat niin eihän se koskaan hyvältä näytä
ja siis tätäkin on joskus jo korjattu, mutta selvästi ollut pelkkä laastari kun koko ratsupaikan sai puukolla revittyä irti pohjasta
tarkempi tutkailu jousenyläpässä oli vielä heppoisempi paikka paisari pois ja nonnih, pyöränkotelon puolelta koputtelua ja juuuh väähn massaa rapsutella pois ja sormilla lähti laput irti,
Saman tyylistä korjausta on toisellakin puolella havaittavissa, ei näin paha mutta kyllä sekin yläpää pitää paremmin tehdä. Tässä kohtaa jo aloin miettiä onko tässä mitään järkeä, paikattavaa kyllä löytyy muualtakin, mm kuskin helmasta, takaa, yms tämmöisiä pineiä paikkoja, mutta sittenkun alkaa jo paisumaan näin isoiksi
Mutta no vielä fixataan, intoa kyllä riittää
työmaata helpottaekseni päätin alkaa purkamaan keulasta kaiken, kun tuota pintaruostettakin löytyy konetilasta, siitä irroitus kuvia
Sitten lähti sisältä koko taulu, että sain helposti irroitettua raitisilmaboxin pois oikeanpuolen jousenyläpään edestä sekä pääsepähän tutkailemaan ruosteita tännekkin, ei onneksi hirveämmin löytynyt, vähän kuskinpuolen kynnyspalkin päältä ja lattiasta vähäsen
Tietenkin pitää yrittää muistaa se että vastahan nämä ovat käyttöautoja olleet miltein kaikki, ei siinä varmasti ole ollut aikaa ruveta itse kunnolla ruosteista korjaamaan/maksamaan maltaita kunnon työstä, titetysti harmi että muutaman vuoden välein paikkaa paikan päälle ja nyt ruoste jo karannut käsistä että pakko ruveta laajempiin korjauksiin tai romuksi. hohhoii tulipa pitkä teksti, toivottavasti saa selvää lukea ja että kuvat näkyvät, siitäkin jo hetki kun viimeksi laitellut niitä niin meinannut unohtua , Mutta pitääpää tarinoida lisää kun saa paikkailtua, vetarintunneliin on ainakin tulossa korjauspala, vähän alkaa jo aika loppumaan kesken tältä vuodelta kun heinäkuussa on inttiin lähtö mutta onneksi on nyt töistä 3-4vk kesälomaa niin saa saappia laitella