Saab 900i 16v ´92 tarina

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Oli synkkä ja myrskyinen yö.. alkaa tämä tarina.

Palataampas hetkeen ennen myrskyä. Olo alkoi tuntua tukalalta ja jossain vaiheessa tajusin sen johtuvan satku-kuumeesta. Tuli juttua tutun ja tunnetun satkuilijan kanssa, joka vinkkasikin heti että hänellä on tiedossa juuri sellainen mitä minulla oli etsinnässä.
Pääsimme myyjän kanssa hinnasta sopimukseen ja niin sitten lähdimme kaverin kanssa hakumatkalle. Pohjanmaalta Hesaan on pitkä matka.

Lopulta tuli se synkkä ja myrskyinen yö. Sinä aamuna (tai aamuyönä oikeastaan) oli kova lumimyrsky, niin kova että ukkosti ja salamoi. Matkalla pysähdyimme kysymään ojan pohjalla päivystävältä ambulanssikuskilta, että tarvitsetteko kenties apua. Kun oli kuulmma jo apua tulossa, jatkoimme matkaa kohti Helsinkiä.

Perillä oli kevättä ilmassa ja puut vihersivät. Toisin kun täällä peräpohjolassa. Satku oli surkea näky ulkokatoksessa. Nuoriso oli huvitellut nakkelemalla kananmunillla satkua. Se oli pölyn peitossa ja kuin odottaen pelastajaansa. Auto lähti kuitenkin käyntiin ja myyjä ajoi sen ulos kadulle. Ohi pyöräillyt stadilainen vihreä piteli mielenosoituksellisesti nokkaansa, ohittaessaan pitkästä aikaa elonmerkkejä osoittavan komean satkun.

Koeajo ei alkanut kovin rohkaisevasti. Kone ryki ja nyki, eikä selvästikkään käynyt kaikilla. Päätimme uusia virranjakajankannen ja pyörijän. Läheisestä Motonetistä ne löytyivätkin näppärästi ja tämä toimenpide auttoi sen verran että päätin ostaa auton ja uskaltautua pitkälle matkalle takaisin kotikonnuille, Olihan mukana sentään saattoautona kaverin pomminvarma Skoda.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mukaan tuli cross-spoket sekä irtonainen takaspoikka. Hesan kaduilla oli kolhittu konepeltiä ja vielä pahemmin takanurkkaa.
Viimeksi muokannut Jaker, Ma Tammi 02, 2023 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Talven aikana asennetaan levikkeet, kone pitäisi nostaa pois jotta saa öljyvuodot kuriin, samalla vähän siistimistä. Turbokin on hommattuna, mutta en tiedä milloin sinne asti joutaa rakentelussa. Nuo tee-se-itse tarrat ei tuu jäämään.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja torque »

^ onpas hyvässä kunnossa tuon ikäinen 900. Ruoste, kuvista päätellen ei ole tehnyt kovin suuria tuhoja. Rekkarin nro sopii tuohon hyvin. :) Ratiokin sitä hieman uudenmpaa sorttia.
Ohi pyöräillyt stadilainen vihreä piteli mielenosoituksellisesti nokkaansa, ohittaessaan pitkästä aikaa elonmerkkejä osoittavan komean satkun.
:lol:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Hienoa, että olet pelastanut Saabin. Kyllä nämäkin vähiin käy ennen kuin loppuu ja nuo aero härpäkkeet ovat jo itsessään melko arvokkaita. Sorry, jos minulta meni jokin kohta ohi, mutta siis tuo on vakio 16v satku ja aiot ruuvata sen moottoriin tuosta vaan turbon? Eikö se vaadi ainakin uusia mäntiä jms, ennen kuin turboa kannattaa asentaa, jotta kone olisi luotettava ja kestäisi lisätehon?
EDIT: Ehkä vähän hätäilin ja huomasin vasta, että tämä projekti alkoi jo tavallaan tuolla toisessa ketjussasi, jossa olet perinpohjin kunnostellut toista Saabiasi. Osaamista siis taitaa sinulta löytyy vaikka minkalaisiin muutoksiin. Anteeksi että ihmettelin.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja Risto »

Onkohan tuo vuosimalli oikein? Näyttää enemmän -92:lta?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

riston kaa samaa mieltä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja torque »

^^^
Ehkä vähän hätäilin ja huomasin vasta, että tämä projekti alkoi jo tavallaan tuolla toisessa ketjussasi, jossa olet perinpohjin kunnostellut toista Saabiasi.
Joo, minäkin en heti arvannut onko tuossa samat rojektit menossa :mrgreen:
viewtopic.php?f=29&t=202203&start=60
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´89 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Risto kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 18:19
Onkohan tuo vuosimalli oikein? Näyttää enemmän -92:lta?
Oops, oikeassa olet eli '92 tämä. Tuo pojan auto oli '89 (toinen projekti). Menee jo vuosiluvutkin sekaisin näissä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Ferdicar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Elo 02, 2022 18:52
Paikkakunta: Eura

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Ferdicar »

On kyllä hyväkuntoisen näköinen ja oletettavasti tulee vielä hienommaksi.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Toinen puoli mallailtuna paikallaan. Eivät ole vielä lopullisesti kiinni alareunoistaan.

Kuva

Kuskinpuolelta listat pois. Tämä koko kylkihän maalattiin uusiksi toissakesänä.

Kuva

Asialla oli ihka-oikea automaalari. Silti uusi pinta on tässä ajassa alkanut puskea finniä pintaan. Näitä on ilmestynyt vain sen vakion mustan kumilistan alle.

Kuva

Levikkeiden listat paikallaan.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ehkä.ehkä olisi pitänyt käydä ensin ihka oikealla hiekkapuhaltajalla niin saisi ruosteen pois alta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

mestari kirjoitti:
La Tammi 07, 2023 08:53
Ehkä.ehkä olisi pitänyt käydä ensin ihka oikealla hiekkapuhaltajalla niin saisi ruosteen pois alta
Ovi hiottiin peltipinnalle ennen maalausta. Mutta en itse oikein noista maalaushommista osaa sanoa, kun en ole ammattilainen siinäkään asiassa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja mestari »

Peltiin jää joskus ruostetta niihin syöpymiin mihin ei pääse hiomalla järkevästi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Muovihelmat paikallaan. Hyvin istuvat ja asennukseen tarvi uusia vain tuoreempia ruuveja. Nyt toistaiseksi taas pihalla, muiden kiireiden vuoksi.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tästä se lähti tämäkin prokkis laukalle. Koneesta vuotaa öljyt ja sotku on toivoton puhdistaa tekniikka paikallaan. Vaikuttaisi että venakopa tiiviste vuotaa. Samalla nyt toki vaihtuu kaikki otolliset vuotokohdat. Pahoittelut surkeista kuvista; kännykän kameran linssi meni sirpaleiksi. Rahat menee :saab: osiin, ennemmin kuin kiinalaisille.

Kuva

Kuva

Ruostehommien puolesta, tämä taisi olla viimehetken pelastus. Ainoa ruostereikä keulasta on tässä kuvassa :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikki oli paksun öljymöhnän peitossa. Painepesun jälkeen näyttää jo vähän paremmalta.

Kuva

Fosforihappokäsittely kaikille ruosteisille osille. Pitäisi ostaa isompi sammio.

Koneeseen on huhupuheiden mukaan vaihdettu 2.1 kansi. En ole vielä selvittänyt, pitääkö asia paikkansa.

Kuva

Kuva

Rahatilanteen salliessa, kone on tarkoitus rakentaa kestämään kohtuullinen turbotus. Tavoitteena ehkä joku 230hp. Vääntökin toki tulee reilusti lisää :arrow: , josta sitten ei tuo laatikko tykkää. Kumpa saisi lukon vielä perävälitykseen :heart_eyes:

Voi olla että joudun laittamaan projektin ajaksi varakoneen tilalle, jotta pääsee kesäksi ajelemaan. Tuo kuvien nykyinen mylly syö ja vuotaa öljyä litratolkulla. Veikkaan venttiilinvarsien kumeja. Kansi olisi mukava saada virtaamaan mahdollisimman iloisesti nokan koko nostoalueella. Nokka-akseleiksi ajattelin T5 turbon nokkia.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin