Saab 900i 16v ´92 tarina

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Vihdoin pääsin tutkailemaan väliaikaiskonetta. Kannen päädyssä on merkintä B202 ja imusarja oli pitkää ja kapeaa soiroa, eli kone on mitä ilmeisimmin 2.0. Koneen ja lootan öljyt näytti ihan ookoolta.
Vaihdan perus vuototiivisteet ja nakkaan paikalleen.
.
.
Kunhan kaikki muut homma on ensin tehty :facepalm_man:

Kuva

Kuva

Aina sopivassa välissä maalaillaan irto-osia parempaan kuosiin.

Kuva

Vänkärinpuolen vetaritunnelin mätäpaise yllättäen laajeni. Reikää on lisäksi koneeseen päin ja eteenpäin. Tilasin uutta peltiä tilalle.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Öljypumpun "o-rengas" oli aika rapeassa kunnossa. Uusi ei paljoa maksa. Samalla uusi stefa.

Kuva

Paikalla olleen koneen öljynvuotokohtaa on vähän hankala paikallistaa. Epäilen venttiilikopa tiivistettä. Tästä koneesta tehdään turbokäyttöön sopiva, ensin peruskunnostus ja tekniikan läpikäynti. Projekti etenee rahavarojen mukaan, mitä milloinkin on varaa tehdä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Piti ottaa ihan oikealla kameralla kuvia:

Kuva

Kuva
Vesipumpun hihnapyörä oli kolhittu mutkalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Turbotettava 2.0&2.1 kannella:

Kuva

Kuva

Kuva
Vakio pakosarja on kaksi-osainen. Irrallaan on jotenkin hauskan näköinen keksintö..

Välillä pientä remppaa vaimon harraste-käyttöautoonkin. Tämä se vasta oli työmaa :facepalm_man: Parit satkut ei tunnu missään tämän jälkeen :lol:

Kuva

Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Putsailua ja maalailua silläaikaa, kun odottelen varaosia saapuvaksi. Satku odottaa taustalla jo kärsimättömänä uutta konettaan.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Vihdoin, kaiken muun roplaamisen jälkeen kerkeää omaa tehdä. Piti laittaa vaimokkeen Pajeroon aika kattava ohjauspuolen osia vaihtaa, pojan 9-3 leimalle raidetangon päätä ja ruosteen syömän takapöntön tilalle tehdä suoraa putkea. Uusi kun olisi maksanut ihan liikaa :facepalm_man:

Kuva

Aika laajasti joutui vänkärin puolelta alkaa kaivella! jännä että kuskinpuoli on paremmassa kunnossa :)

Kuva

Laitoin fosforihappoa muhimaan, jotta saisi pintaruostetta pysäytettyä :saab:

Kuva

Aika hankala paikka, sisempi puoli vetarikotelosta. Perus mirkelin terällä aika tekemätön paikka. Pitänee vähän soveltaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Lohko sai saman Puuilon maalipinnan, joka sivellään pensselillä, mutta siliää aika hyvin siitä kun kuivuu.

Kuva

Ruosteet vaikuttaa aika hyvin syöpyvän fosforihappokäsittelyllä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tänään sain hitsaushommat vetaritunnelin osalta loppuun. Tästä oli aiemminkin korjattu, mutta korjaus oli jo ruostunut uudelleen puhki. Vaikutti olleen aika ohuesta pellistä turattu paikka.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tänään kovasti putsailua ja valmistelua pohjamaalausta varten. Sattui nyt tommonen verenpunanen Teknolac pohjamaaliksi. Päälle on kyllä on tulossa vähän hillitympää sävyä :)

Tuo venakopan tiivisteen asennus on kyllä sitten yhenlainen taistelu! Se väännättää kieroksi eri suuntiin, olisi nyt edes valettu silleen että ei ole jänniteitä vähän joka suuntaan :facepalm_man: Pitää varmaan ihan 2K liimalla pakottaa kiinni ensin.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Onko muillekkin käynyt näin :facepalm_man:
Ostin eka saabin, kun piti olla turbo ja voimaa. Valinta kohdistui 9-5een

Kuva

Sitten nämä alkoi vaan lisääntyä pihapiirissä, varsinkin satkut:

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten on tämmösiä, että pakko ostaa kun halvalla sai:

Kuva

Lisää ei tule, alkaa näyttää tämä pihapiirikin melkoselta romuttamolta jo :?
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja mestari »

no ei vielä, kerran oli aidan sivussa yhtäaikaa 36 kpl kuuppia jonossa odottamassa kusarille lähtoä, toki piti hieman käsiä heilutella ennen kyytiin nostoa että sai täsmä osat irti ja kuljetettua ne 135km päähän purkupaikasta. :D miten sitä ehtikin toiden jälkeen käydä ostamassa kuuppa tai kaksi ja kelkottua ne riiviin odottamaan lounastusta
btw kuinkahan pitkä rivi tulee kun 36 kpl kuuppia jos on jonossa, toki ei ne ollut puskuri puskurissa kiinni kun piti päästä purkamaan :mrgreen:
ja vielä siinä oli 38 kpl autoja ja taisi olla yksi satku kanssa minkä ostin valkealan kunnan huutokaupasta kun moivät tielle jääneitä ajoneuvoja ja siinä oli ruotsin kilvet ja lehdessä oli uutinen huutokaupasta ja tulli luonnollisesti kiinnostui asiasta ja soitti minulle ja jouduin maksamaan autoveron siitä eli auton hinta muistaakseni tuplaantui. Vero siksi koska se oli laittomasti maassa, oli ruottalaisilta lauennut tielle. ostin sen kun oli lootalle tarve mikä siitä nypättiin ja kansi ja muuta pientä ennen kyytiin nostoa kuusankoskelle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Konehuoneen alaosa, vetarikotelot ja koko alaosa myös alapuolelta pintamaalattu. Samalla hioin pellille ja maalasin tuon pintapellin tuosta mistä vaihekepin tanko tulee läpi. Oli pahasti pintaruosteessa, mutta ehjää peltiä vielä.

Kuva

Kuva

Kuva

pakosarja oli fosforihappokylvyssä

Kuva

pintaan tuli puuilosta joku kilikalikaminamaali.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Tänään pääsi vihdoin kasaamaan konehuonetta 8)

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Ohjaukseen tuli uudet rtpäät ja rt-sisäpäät.

Kuva

Kuva

Kuskin jalkatilaan on satunnaisesti kusenut jarru/kytkinnestettä. Vuotokohta ei ole oikein missään vaiheessa selvinnyt. Kokeilaan nyt vaihtaa vaikka tämä ensialkuun :facepalm_man:

Kuva

Ohjauspuoli asennettuna.

Kuva

Kuva

Kuva

Mysteerikone. Meikattuna ja fiksattuna. Toivottakaa onnea- öljyt ja suodatin näytti vähän pahalta. Sellasta tosi tummaa, vähän karstasta mähmää.
Saattaa olla että tällä ei kauan ajella :roll:
Nyt tietenkin sisällä uudet, halvimmat mahdolliset Varaosaportin myymät öljyt ja suodatin.
Huomenna jatkuu, vetarit, pyörän navat, jarrut, renkaat. Sehän vaikuttaa vähän siltä että tänä viikonloppuna tämä satku hörähtää kesälaitumille 2023 8)
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 775
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Hyvä siitä tulee kun ammattimies tekee :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tänään vetarit, navat ym. Jarrupalat tuli väärät, pitää palauttaa ja hommata oikeat.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Tänään oli se päivä, kun loppukasaus menossa ja kaikki menee päin vittua. Nesteitä täytettäessä, alkoi kusemaan läppärungon ja sen imusarjan alla olevan metalliputken päästä - letku ratkennut poikki. Seuraavaksi alkoi kusemaan vesipumpun juuresta. Olisi tietenkin pitänyt sekin uusia.

Pahin oli tuo virtalukko :facepalm_man: talvi lämpimässä tallissa aiheutti sen että virtalukko oli täysin jumissa. Purkuun ja ehjää osaa tilale, onneksi oli varaosaa tuohon heti varastossa.

Jotain positiivistäkin: kone lähti käymään ja pikaisesti käytettynä, kuulostaa hyvältä :) Mittaristossa ei jostain syystä kiekkasignaalia näy, mutta selvitellään :saab:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin