Ensimmäinen Aito-Saabini

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toi Start&Stop on muuten kyllä oiva huomio :D Ja sehän on oikeasti jo ihan toimiva, kun rullaa vapaalla pitkään ja sammuilee jo vauhdissa, ihan niinku nää nykyaikasetki ekokikottimet :D

Mä oon jo oppinut asennoitumaan tähän Solexiin, että harraste mikä harraste. Tuosta jäätymisestä kyllä myyjäkin mainitsi ja jotain jäänenstoainetta on takakontissa pullon pohja :D Mutta luulen, ettei tällä autolla talvella ajeta, kun jo pelkästään talvirenkaat maksais auton verran...

Pääsin/jouduin/päädyin vaihtamaan autot tänään ristiin, eli ajelin isäni tiluksille kuupalla ja tulin Golfilla takaisin. Nyt huomasin piiiitkän matka-ajon päätteksi hellästi jarrutella pysäkille ja kokeilla jarrujen laahaamista ja kaikki neljä vannetta olivat kylmiä. Eli se siitä. Viimeksi lämmöt siis nousivat taajama-ajosta, enkä tolla kyllä vieläkään osaa ajella täydellä rullauspotentiaalilla. Mun ajotyyli on muutenkin melko jarruttelupainotteinen, niin kun se vähäinenkin moottorijarruttelu loistaa poissaolollaan, niin kuupan kanssa saa jarrutella jatkuvasti. Melkein vois lukita sen vapaakytkimen ihan jarrujen säästämisen nimissä, mutta kun se nyt on osa sitä kuuppailua, niin ei sitä vain kuulu lukita niin kauan kuin se toimii... En tiä sitte.

Niin tai näin, Tampereen potkuissa oli kuuppaekspertti paikalla. Bongasi jotkut sisälokasuojat lokasuojien sisältä. Eli tässä joku päivä sitten pääsen näkemään, että onko niiden takana millainen tilanne. Elätän posiitiivisia ajatuksia vielä tässä vaiheessa. Isällä on myös tukkikärryt tyhjänä, eli voin nostaa auton sen päälle ja pääsee sitte pesemään pohjasta ja lokareista edes enimmät irtorääpäleet pois. Trukkipiikkien alla työskentely on niin itsemurhatouhua, että siihen en alennu...

Golfin rattiin paluu oli kyllä ihmeellistä. Penkki on suorassa menosuuntaan, rattikin on suorassa suoraan edessä ja polkimet jossain muualla kuin kartaanitunnelin päällä :mrgreen: Lisäksi kuupassa oli rento meno, kun ikkunan avaamalla pullahti olkapää ulos, mutta Golfissa on matkaa sivulasiin parisen kymmentä senttiä. Tuntuu suorastaan tila-autolta.

Kuva

Mut eiköhän kuupan parissa touhuilu taas jatku ensi viikolla. Nyt on pari päivää taukoa siitä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Nykyään ei jäänestoa tartte, sen pitoisuuden saa valita jo pumpulla vahvuuksissa 5, 15 ja 85 % :D

Sen sijaan lyijynkorvike kait olisi ihan hyödyllistä, eikös nuo olleet kaikki vakiona ilman kovametalliseetejä? Ellei sitten ole laitatettu kerta arkiajossa on näin pitkään ollut.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lyijynkorvike on ollut käytös ja on edelleen. Tuli kolme purkkia mukana, niin ei ihan heti lopukkaa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Kyllähä noi vanhat kaasaripelit on vähä sellasii ettei kahta samanlaista oo, pare vaan kuskin adaptoituu niihi tapoihin.

Ùutena en oo koskaan mitään kaasaripeliä kokeillu, uusin saab tais olla 12-vuotias niin kyllä sitäki mieluusti vähä lämmitteli(900C -89).

Vapaakytkin kyl kuuluu kuuppaan, lukittuna kaipaa äkkiä vitosta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sit kun voitan Eurojackpotis vajaa sata milliä, niin teetän sarjan viislovisia laatikoita kuuppiin. On toi nelilovinen vaan niin tihee maantiellä :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pidempää perävälityksii on kai saatavana mut on kalliita ja harvinaisia. Suosittelen kattoo kartasta pienempiä teitä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eiku Eurojackpotin voitolla. En mä harvempaa perää halua, kun sit tosta tulee laiska :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei mopolla moottoritielle :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Eurojaskan pääpotilla (ja eiköhän kaksi pienempääkin voittoa riittäisi) voi rakentaa koneeseen lisää vääntöä ja sitten vaihtaa harvemmat välitykset :wink:
Ainakin 1,7 vakionakin jaksaa ilman ihmeempiä kytkimen luistatteluja lähteä kakkosella paikaltaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Eski »

nalleolut kirjoitti:
To Heinä 13, 2023 05:53
umpisurkea solex siis..
Tuoreen lehtijutun mukaan Solexin laatu tunnetaan myös Amerikan pressan autotallissa ->
Tehokkaisiin autoihin mieltynyt Biden hankki Cranbrookin seuraajaksi 160 000 kilometriä ajetun Mercedeksen. Presidentin omistama malli on myös rättikattoinen.
– Solex-kaasuttimissa oli jatkuvasti jotain vikaa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0c97e1f4f4
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mitäs tälle kuuluu ? Bongasin sen myynnistäkin, mutta en ehtinyt tarjota, kun vedettiin jo pois :D Itse käyn hakemassa kesäheila nro 4:n huomenna. Ehkä mulla on joku suojelusenkeli mukana, kun missasin tässä välissä S-sarjan Mersun 220 eurolla ja tempaisin itseni melkein jo og 900 kaupoille, mutta sain viime hetkellä hillittyä mielihalun ja tein taas järkevän ? myyntiprojekti-kaupan. Kesä on arvaamatonta aikaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vai et ehtiny tarjota. Pakko kyllä myöntää, et tarjouksesi olisi mennyt varmaan läpi, on sen verran musta mieliala kaikkien romujen kans nyt. Ja joo, joku harrastaja tän haki riviinsä ja ilmeisesti purin tunteitani riittävästi puhelimessa, kun antoi ainakin mielikuvan positiivisesta yllätyksestä ennakkoluuloihin nähden. Tosin se oli kyllä tosiostaja muutenki, kun kyselin kaipaako hän videoo tai lisää kuvia (tuli jostain jumalan seljän takaa tunteja suuntaansa), niin vastaus oli vain "näkee sen sit siäki" :lol:

Mut joo. Kuuppaa hakies Golf mk 7 suuttu siinä määrin, että ilmanvaihto alkoi temppuilemaan. Ja se on pahentunut jatkuvasti. Ei tietenkää koodeja ja anturikki näyttää puolifiksua, mutta ei vaan toimi. Samalla vikakuvauksella löytyy Golfiin ja MQB-Octaviaan kyselyitä Googlella, mutta ei tietenkään lopullista korjausta. Eli eli, alanko summamutikas vaihtaan osia vai mitä teen.

No se siitä Golfista. Kallista elämää tiedossa. Mummularaketti sai kuin saikin vuoden ajoaikaa, mutta ei se sitä poista, että satojen eurojen korjausvelkaa silläki on unohtamatta aiheellista kolmen kohdan korjauskehotuslistaa. Sentään käsijarru toimi sen yhden taktisen noston kolmen vuorokauden CRC-liottelun ja puolen tunnin nitkutteluherkistelyn jälkeen, niin ei ajokieltoon mennyt.

Kuupan kans ruusuiset lasit alko säröillä, kun siinä on vain tietyt ankeudet:
-2/80-ilmastointi (no toimivampi silti kuin Golfin reistaileva tällä hetkellä)
-Muksut ei saa vöitä ite kii ja ne on ankeat ite laittaa kun on iso ja läski
-Kaupas käydes yks kassi apparin jalkatilaan, toinen penkille, kolmas ja neljäs takapenkille kun takakontti on vitsi
-Mitään ei uskalla jättää autoon sisälle Albert Nussin pelossa
-Ajatus siitä, että kuka sillä uskaltaa ajaa vaikka peurakolarin, tai edes tavallisen toisen auton kans

Sit aloin taas hieroon kauppaa yhdestä metsätilasta vaikka kirstun pohja paistaa. No kuupparahoilla sit kuitenki tuli ostettua sopivan raatokuntoinen mönkijä, et sais nykysenki mettän hoidettua, joten se nyt ei lohduta. Toisaalta sitä mettääki tarjosin taskulaskin kädessä enkä tunteella, niin tuskin se sitten on ongelma, että mistä rahat taikoo, kun kauppoihin asti ei koskaan päästä... Niin ja se mönkijä pitäs korjata, Saabia tekohengittää ja kai Golfiki olis kiva pitää sellases kunnos, ettei tartte lasit auki haukkoa happea kasvihuoneeseen.

Suojelusenkelit on kivoja kavereita. Autohommis usein tuntuu siltä, että jättämällä ostamatta tekee isoimman tilin :lol: Mut kui huono S-Mersu pitää olla, et sen saa parilla sadalla? 8O
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Auts. Minä ymmärtää nyt. Tarkennan S-Mersua sen verran, että minulla jäi korkein tarjous voimaan, mutta sitä ei loppujen lopuksi parin päivän vitkuttelun jälkeen hyväksytty. Auto ilmestyi heti uudestaan myyntiin 200 euroa korkeammalla lähtöhinnalla "myydään eniten tarjoavalle" ja yksi tarjous sieltä tuli, joten 220 euroa isommalla summalla vaihtoi omistajaa, kuin mitä alunperin tarjosin. Siinä se 220e. Ehkä hyvä näin, mutta ei se kauaksi jäänyt, että olisi päässyt eroon omista ja varastetuista, koska jos jokin on rahareikä, niin tuollainen. Ihmeellinen aivopieru oli tuokin episodi, onneksi ei osunut ! Tsemppiä sinne, kyllä se siitä oikenee, aina, joskus.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut voihan tommosia ässiä silti ostaa puoliläpällä jos saa renkaiden (ja katin) hinnalla :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin