Ensimmäinen Aito-Saabini

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paljon on vettä virrannut milloin missäkin joessa, mutta nyt on aika Aito-Saabille! Eli ei, en koskaan ostanut Aeroa, joka on mun sukupolven The Saab. Ei, en koskaan edes harkinnut mitään Fordin V4:ää, mutta niin siinä vain kävi, että palataan ajassa taakse päin yli kymmenen vuotta. Eli kaverini asui yhdessä rivitalossa, jossa naapurilla oli kuuppa. Joo taas meni muutama vuosi ja tässä kellotetaan kevääseen 2015, kun minä asun siinä kämpässä ja naapurissa on edelleen kuuppa. Löysin jopa kuvan. Femmani etualalla, taustalla kuuppa :D Pesupaikalla Aeron korisarja, joka on nyt avossani.

Kuva

Jokunen sana vaihdeltiin, kuuppa jäi muistoihin. Vaihtui kämppä, vaihtui kämppä toisen kerran, vaihtui työpaikka, vaihtui kämppä, vaihtui taas työpaikka ja vuosiakin siinä sitten reilu kahdeksan tuosta kuvasta ja puhelin soi. Vanha naapurini sieltä soitti ja etsi kuupalleen ostajaa! No sitä siinä soudettiin ja huovattiin ja oli se nettiautossakin hetken, kunnes sitten tehtiin kaupat. Tai siis tehdään huomenna. Parin kuvan perusteella, tää on kuin huutokaupat.comista huutelisi tarpeeksi huonoa, jotta ei pety :D

Kuva

Tuota ei voi oikein kiertopalkinnoksi sanoa, sillä se on ollut vuodesta 1987 tällä ex-naapurillani. On hänen ensiautonsa. Ajettu jatkuvasti ja viime talvi oli ensimmäinen, jonka vietti seisonnassa 8O Kuulemma korjattu kun tarvitsee ja pohja "on tervattu hyvin". Tiä sitte mitä tarkoittaa, selviää kai huomenna. Mutta jopa vapaakytkin toimii ja vissiin ihan soiva peli. Kuvaili kuitenkin, että "ei sitä helpolla museorekisteriin kyllä saa". Sisäkuvia en pyytänyt, selviää sitten huomenna.

Projektin suuntaa en tiedä. Tuskin alan stroukkaamaan, mutta tuskin kyllä tähtään museoleimaankaan... Ekana tietty perushuollot ja jos toi nyt ei tolkuttoman ruosteessa ole, niin voisi opetella ympärimaalauksen ensitalvena. Ei oikeen noi dalmatialaiset ole mun juttu... :roll:

Tämmösenki kaivoin jo varastosta esiin. Ostin valmiiksi jos joskus tarvitsen, mutta ollut varmaan kans kymmenen vuotta odottamassa kohdettaan :mrgreen:

Kuva

Kuva

Liekö liian uusi tommoseen 70-luvun pulkkaan... Ja ei, en edes muista tuon auton vuosimallia. Kumipuskurit siinä on ja V4 keulalla, niin kai se sitte kertoo jo suuruusluokkaa :facepalm_man: Niin tai näin, tällä voin saada partojen pärinää pussihousujen keskuudessa, mutta haen auton DSG-vaihteiston voimilla trailerilla. On auto leimattu eli sen puolesta vois ajaakki, mutta jotenki ei kyllä usko riitä. Kattellaan sitte uudemman kerran, jos Volkkari porsii ja kuuppa vetääki traileria loppumatkan :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja jt »

Seitenseiskaltahan tuo näyttäis, kun on pikkuvilkut ja tuplaraita kumipuskurissa. Hyvä värisävy.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin niin. Ei mun tietämys ihan noin tarkka ole. Vielä. Mä nyt selailin joku ilta noiden värikarttoja, niin toi on siis valkoinen? Toki joku sävytys, mutta siis periaatteessa?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kerrotko tarkemmin mitä ajat takaa termillä "aito saab"? Onko tarkoituksesi jakaa harrastaporukkaa aitoihin ja epäaitoihin?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja jt »

:facepalm_man:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Alkaisi olla korkea aika jo lopettaa aitojen ja epäaitouden korostaminen harrastajien keskuudessa.

Minä olen useasti saanut palautetta siitä, kuinka arvostelen vanhempia saabeja, ja sen teen vain ja ainoastaan siitä syystä, että juuri nämä henkilöt, jotka jakavat saabeja aitoihin ja epäaitoihin edes joskus tajuaisivat sen asian, että miltä tuollainen turhanpäiväinen, tarpeeton ja asiaton paskapuhe tuntuu omaa harrastusta kohtaan. Mutta ei, turhaa on sekin.

Tällä kertaa sitä tekee vielä klubin hallituksen jäsen. :facepalm_man:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis mun mielestä toi on tosi Aito, isolla Aalla. Sitä on ajettu rakkaudella ja jokainen ruostetäplä on uniikisti korjattu vajaan 40 aikana, mitä se on ollut edellisellä (tai siis nykyisellä) omistajalla. En mä pääse niin Aitoon millään autollani. Ehkä avolla, mut siinäki on jo Epäaidot Aeron puskurit ja sisusta, niin se tekee musta tästä kuupasta todella Aidon.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvä niin, vaikka siitä ei alunperin ollutkaan kyse. Hyvä seivaus yritys, joten pisteet siitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aloitusviestin kakkoskuva sen kertoo: Aito-Saab kestää! Ympätiltä on ressutallista pehmyet osat jo maatuneet ja vain ranka jälellä, Saappi se vaan seisoo ryhdissään pohja tervattuna ja leima otteessa :mrgreen:

Onnea hankinnalle! Jatkojuttuja mielenkiinnolla odottaen!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja aero »

^Se rankakin on jo taustapuolelta luovuttanut, mutta saappi seisoo ylväänä.

Mielenkiintoinen proggis, odotellaan mitä tuleman pitää :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Mut ajattele positiivisesti: foorumille tuli uus ketju, jossa ei käsitellä sähköautoja ja/tai vääränmerkkisiä. Ja mähän en ole koskaan edes ajanut kuupalla (Setälän Teron takapenkillä taisin istua kerran, mut autolla ei ajettu) eikä mulla ole sinänsä mitään intohimoakaan niitä kohtaan, niin tästä tulee nyt ihan aito Aito-Saabin ketju ilman hehkutusta ainoista ja oikeista Aito-Saabeista vapaakytkimineen :)

^^ ja ^Kiitos onnitteluista. Homma kyllä alkoi vähän tahmeasti. Hain tutun ja turvallisen hovitrailerin vuokralle ja oli edellisen jäljiltä siinä määrin paskottu laitos, et meni puoli tuntia saada se koukkuun ja lekalla pikkuviat fiksattua. Mut eiköhän tää päivä tästä viä ala rullaan... Vähän tuli sellanen fiilis, et kuupparahoilla olis voinu vaikka ostaa oman trailerin. Tosin tommosen Anssemssin hinnalla ei kyl saa chättiauton halvinta kesäharrasteaihiota :roll:

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No ohoh. Tätä en kyl osannu arvata :mrgreen:

Kuupan hukkaamine harmittaa kyllä enempi mitä avon..

Mut mielenkiinnolla ootan kokemuksia, säännöllisesti ajossa ollut on kyllä hyvä lähtökohta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuupalla kun ajelee nii siinä on ihan omanlainen fiilis😉
Peukkuja tulee taatusti liikenteessä.
Tää taitaa olla superi? Solexsin kaasarilla. Vai onko 76 ku on pienet takavalot ja etuvilkut?
Kuhan on vaan tarpeeks vanha nii ei tarvii konttorilla ihmetellä päästöjä😁
Onnittelut kuupasta ja onnea projektointiin👍
Viimeksi muokannut sabatti 96, La Heinä 08, 2023 18:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onhan tämä piristysruiske foorumin duracell / wannabe patteri vehkeiden lisäksi.


ei muuta ku v6 pellin alle ja vetoja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tää on ilmeisesti vuosimallia 1977. Sellanen disinformaation levitys kyllä myyjällä kävi, että auto ei olekaan ollut hänellä vuodesta 1987, vaan 1986. Pystyn elämään tämän kanssa ja kaupat tuli :mrgreen:

Ei siinä sitte. Paikan päällä puoli vuotta seissyttä autoa starttailtiin pari kertaa ja kun tässä on tottunut näkemään milloin sinistä ja milloin valkoista savua, niin eihän tästä sitten tullut kuin kevyt musta bensapöllähdys ja kun ei ole jakoketjua tai hydraulinostimia, niin sehän kehräs oikeen nätisti :heart_eyes: Mitä sitä sitte enempää kokeilemaan, kiire kun oli, joten lavetille vaan ja eteenpäin.

Kuva

Mitä tos pihas vekslailin edestakasi, niin sisusta ei ole homeessa. Mulla on pettämätön homevainu ja kosteudenkeräimet sekä sanomalehtiviritykset tukevat aistejani. Kuvia myöhemmin. Sellanen kuuppahassutus oli kyllä melkoinen yllätys, että toi vaihdekeppihän on niinku aseen pulttilukko. No ei se varmaan alan miehiä/naisia/muita yllätä, mutta tämmösen peruskuluneilla puslilla varustettuihin soppakauhoihin tottuneelle se oli kyllä aika yllätys :D

Paluumatkalla sitte tyhjättiin vielä aarreaittaa Golfin konttiin.

Kuva

Ja vähän kuupan konttiin.

Kuva

Ja kun ne täytty, niin vielä kuupan ohjaamoonki.

Kuva

Eli semmonen tällä kertaa. Talvirenkaatki olis saanu, mutta ne oli niin autenttiset Nokialaiset isoilla Z-paloilla, et ostan suosiolla uudet kitkat jos johki talvipäiville tms eksyn ja ajelen niillä sit ympärivuotisesti...

Tiputan ton nyt isän hallille ja meen huomenna tai ens viikolla tekemään perushuollon ja torstaina sit potkuihin. Muilta osin lakisääteinen tauko on pidetty Maskun Nesteellä ja matka jatkuu vielä vajaa kuusi tuntia (plus kuorman purkaminen).

Kuva

V6 kyl himottais, mut tehdään kori nyt ensin. Kysyin kyllä aarreaitan omistajalta 1,7-litrasen sisuskaluja, mut ei ollu :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin