Ensimmäinen Aito-Saabini

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä tiä mikä kaasari tos on tai onko se ylijumala, mut vika tai "vika" on se, että kylmänä käynnistyttyään joskus tarvii hiukan kaasua, joskus taas kaasulla sammuu. Se eka 10 sekuntia on vähä arpomista. Ja koska en ole tän aikakauden vehkeitä harrastanut, niin ei mulla oo vertailupohjaa mihinkään :roll: Mut Risto sano, et sellasia ne on eli en ainakaan rahaa ala käyttään tuohon vikaan.

Mun tietämys kaasareista loppuu siihen, et ilmanputsarin (pellinen) siipimutterin alta löytyy tollanen

Kuva

Lämmityselementit oli kuskin penkin edes lattiamaton alla... Johtoja meni kyllä penkkiin edelleen.

Runkonumero on 96776007713.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai sekin penkki on jokus purkunut.
juu super kone tupla kaasarilla siis, no jos sen käyntiin saa se riittänee. noissa on kaikissa melkein ne samat ongelmat. 7 prosenttia pienempi kulutus ja 7 prosenttia suurempi huippunopeus luvattiin aikoinaan uuteen kaasuttimeen siirryttäessä. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Vedot oli kyllä tallessa ja muutenkin teknisesti vaikutti olevan ihan kelpo vehjes. Pientä laittoa tietysti siellä täällä, pääosin kosmeettista. No, harraste on harraste.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja viggen »

Minulla on ollut kuusi kpl 96-95 vuosimallien 67-75B väliltä. Kaikki toimineet hyvin, tyhjäkäynnistä ei oikein tasaista saanut tekemälläkään, mutta hyvä jos on bensasuodatin, uudet tulpat, katkojankärjet ja ilman putsari, silloin hyvät edellytykset että toimii.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tuo Juhon auto on Uudessakaupungissa valmistettu 1977B malli. Siihen tulivat nuo korkeat istuimet eteen ja tämä niin ”meidän kaikkien rakastama 2-kurkkuihin Solex”! Vaikuttaa, että matkan varrella tosiaan tuo kuskin penkki on vaihdettu hieman uudemmaksi, kuten ”mestari” totesi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oukei ..-käsi ylös virheen merkiksi ... aivot jäi käsikaasurikastin kohtaan..

umpisurkea solex siis..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja mestari »

No se kuitenkin toimii. Voisihan sitä stekata kk ja säätää sytkänkin. Ehkä venttiilit pitäs kuitenkin stekata ensin. Sitten voikin katsoa kaasarina ja poistella tyyppivikoja joutessaan. Sen massan poisto onnistuu hyvällä pesurilla ja liuottimella mutta aikaa menee pari päivää trukin piikkien päällä ja itse siellä alla. Hyvin hitaasti irtoaa peltiä myöten.hyvin hitaasti. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis juu toimii toimii. Tyhkäkäynti on ehkä inan korkea, mut ei tos muuta omituisuutta ole kuin se kylmäkäynnistyksen jälkeinen kymmenisen sekuntia :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja jt »

"kylmäkäynnistyksen jälkeinen kymmenisen sekuntia" on ihan normaali aika järjestelmän konfigurointiin. Tämä on siis mielipide, joka on muodostunut V4-kaluston käynnistyksistä noin 20 vuoden aikana. Tällä foorumilla on paljon laajempaakin tietämystä asiasta.

Ainakin FoMoCo'lla kaasun pumppaaminen ennen käynnistystä helpottaa asiaa. Jos on viikko edellisestä käynnistyksestä, niin jopa 9 kertaa voipi kaasupoljinta painaa. On meinaan kerennyt bensa valua niin kauas kaasarista. Tästä ominaisuudesta johtuen joku ulkomaan elävä oli laittanut primerpumpun järjestelmään. Mun mielestä ihan turha veto niin kauan, kuin oikean jalan nilkka toimii.

Vaiheittain aukeavan tuplaSolexin ollessa kyseessä kannattaa perehtyä hanskalokeromanuaalin ohjeeseen käynnistyksistä sekä kylmänä että kuumana. Kaasupolkimen asennolla on muistaakseni merkitystä.

Välilämpimän koneen starttaamisen opettaa käytäntö - se kun ei välttämättä mene ihan ohjeiden mukaan. Periaatteessa tuo bensan tuominen kaasarille pedaalia pumppaamalla toimii Solexillakin, mutta se _saattaa_ olla herkempi kastelemaan tulpat? Mene ja tiedä...

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Käyttöohje neuvoo käyttämään kylmänä käsiryyppyä ja lämpösenä painamaan kaasupolkimen puoleen väliin :D Myyjän mukaan ryyppy aktivoituu käyttämällä kaasun pohjas.

Mut aina se on käyntiin lähteny. Hyvä se on ja tunnin päästä on jo potkukki :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taitaa Sinun autossasi vanhempi ohjekirja kuin autosi! Tässä 777B mallissa on tämä 2-kurkkuinen Solex! Tässä Solexissa on ns.automaattirikastin. Se aktivoituu painamalla kaasupoljin pohjaan.

Käytännön tilanteessa ei aina usko, että ”ryyppy” on päällä ja siksi sitä tulee paineltua hiukan holtittomasti ja lopputulemana kaasari lopulta ”tulvii”! :D :D Näistä syistä tämä ”kuuluisa” Solex on rakastettu ja vihattu!

Toivottavasti osasin kuvata tilanteen riittävän kohteliaasti ja asiallisesti! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo, kyl se ohjekirjan näennäisesti oikea vuosi selvis jo eilen :D Eikä se ohjekirja muutenkaan raamattu ole, kun se kehottaa välttämään tyhjäkäyntiä ja lähtemään liikkeelle heti öljynpainevalon sammuttua. Ehkä Solexillisten ohjekirjassa on sitten eri ohjeet, kun ei tota pirukaa kyl kylmänä aja ainakaan sen ensimmäisen 10 sekunnin aikana ja minuutinki jälkeen saa olla tarkkana, ettei auto sammu vapaakytkimellä rullates :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja mestari »

No sehän on faktaa jo 80- 90 luvulta että kuupassa oli jo silloin stop and start toiminto. Sammui ekaksi ensimm.liikennevaloissa sen jälkeen toisissa ja kolmanteen tultiin jo siten että ei päässyt vahingossakaan sammumaan. 11 km ajon jälkeen kävi jo kivasti tyhjäkäyntiä työmaan pihassa. :D sieltä olikin helpompi ajaa kotiinpäin kun ehti lämmitä ennen kaupungin liikennevaloja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

mestari kirjoitti:
To Heinä 13, 2023 19:54
No sehän on faktaa jo 80- 90 luvulta että kuupassa oli jo silloin stop and start toiminto.
saabbi oli aikaansa edellä 😁
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No eihän se paha ole, jos vaan ekat 10 sekuntia pitää ottaa iisisti. Vaikka satkun Pierupurkki on aika selkeä, kylmänä käsiryyppy täysille, heti kun käynnistyy vähän pois ja sitten vähän tilanteesta riippuen korvakuulolla pois vähin erin, edes vähän lämpimänä kaasu puoleenväliin ja starttaa välittömästi. Mutta, kyllä on aika haastavaa heti lähteä liikenteeseen, ellei aivan suoraan päässyt startista suoralle tielle ilman hidasteita. Itse ainakin mieluummin annoin käynnin tasaantua minuutin pari, niin pääsi paljon vähemmillä nyykähtelyillä ja muilla kommelluksilla. Pääsääntöisesti kaasutin on yksi *elvetin" keksintö ajalta, jolloin ei muusta tiedetty. Vielä mustempi keksintö oli tuo käyntiin polkaistava automaattiryyppy, ei mulla tainnut se yhdessäkään autossa jossa oli, koskaan moitteitta toimia.

Mulle ei siitä ainoan kuuppani kaasuttimesta jäänyt oikeastaan muuta mieleen, kuin että talvella piti muistaa jääneston kanssa läträtä, oli sopivilla keleille muuten aika herkkä jäätymään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin