Ensimmäinen Aito-Saabini

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu tuo kulkupuoli yllätti ja samaan malliin tolla kurvaili mutkapätkät mitä muillaki oon ajanu. Ainoastaan sitä kyl välillä pohti mielessään, että hirven tai peuran kans kyllä ottais mieluummin nykyauton keulalle kuin tämmösen. Etenki kun valtatietä laski tulemaan satanen mittaris ja alko oleen pimeetäki... :roll:

Ohjekirjaki muuten löyty. Oli vaan naamioitunu sinisenä siniseen kansioon turhan hyvin. Hanskalokeros oli myös tuon lämmönsäätöyksilön ylempi selitepala. Hetken mieteinki, et miks siinä alemmas on TIE fighter keskellä, mut selkeni seki nyt :D

Kuva

Ohjekirjan mukaan täs pitäis olla käsiryyppy, mut kuulemma menee päälle kun polkasee kaasua. Eikä vipuakaa oo ohjekirja osottamas paikas... Eli lienee upgradetettu vuosien varrella.

Jos jollain on kuskin oveen ikkunatiiviste, niin voin ostaa pois kuleksimasta. Säästää varmaan ovia aika paljo, kun ei menis vettä suorana sisään...

Kuva

Kiitos vinkistä penkkien suhteen. Eli niitä 10 cm taaemmaks ja käsijarrusta 15 cm pois, niin sittehän tää on jo hyvä. Ilmastointipakettiki maksaa Aliexpressis tms vain n. 600 €, niin sittehän tää olis jo aika kiva :)

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Käsikaasurikastin tais olla vaan one year only

Uuden kirjan sä löydät kätevästi klubikaupasta oikealla vuosiluvulla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Uteip »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Heinä 10, 2023 14:45
^^Niin eli tervauksen salaisuus on siis se, että se ei missään olosuhteissa saisi päästä kuivumaan, ettei sen ja pellin välissä kosteus ja ilma muhi :roll: Tuo jokavuotinen ylläpito lienee se kriteeri kanssa? Eli jos terva ja öljy kuivuu aikansa, niin se on menoa sitte...

Kyllä se kuivuu ihan viikossa parissa kalvoksi, ei siis kosteana pysy vuotta. Tarttuvuus on erinomainen ja aika sitkeä kalvo tulee. Ei kuitenkaan sellainen kumipinta kuin mitä massalla, mikä hautoo kosteutta allensa. Paljon parempana pysyy näin tai kotelosuojalla käsiteltynä kuin puhaltamatta ja hapottamatta paikkamaalaten, päällemassauksesta puhumattakaan. Vastaa vaikutukseltaan siis kotelosuojassa uittoa mitä jäsen IC1970 harrastaa, mutta mun kokemuksen mukaan pysyy pikkuisen paremmin pinnassa paikoissa mitkä joutuu alttiiksi olosuhteille. Kummallakin aineella säännöllinen toisto on se salaisuus. Pyöränkoteloissa ja muissa kivisuihkussa olevissa paikoissa tervan tai kotelosuojan päälle voi vetää sen kuivuttua ohuen kerroksen kiveniskumassaa kulutuskestoa antamaan. Nämä paikat on erityisen tärkeää uudistaa vuosittain, massa ruosteenalun päällä kun on aina lähtökohtaisesti kosteutta hautova ja pellin kadottava ratkaisu.

Vuosikymmenien huoltovälin tarjoava ratkaisu vanhaan autoon on ainostaan hiekkapuhallus, hapotus ja epoksipohjamaalaus. Taikka auton säilöminen lämmitetyssä tilassa ja ulkoilutus vain kauniina kesäpäivänä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Niin niin eli pomminvarma ryyppy on sit keräilyharvinaisuus :D Oikean vuoden kirja mulla on jo nyt, mut kyl siinä silti mainitaan käsiryyppy. Tai ainaki siis kojetaulun hallintalaitteis se oli mainittu, en sitte ryypyn käyttöohjetta lukenu...

Kuva

^Onko heittää hiha-arviota mitä noi kylvetykset maksaa teetettynä? Jotenki ei kyllä yhtään nappais kotihallia sotkea ruiskutettavalla koteloöljyllä ja/tai tervalla :roll: Periaattees kyl olis tehtävis kun laskis vaikka tukkikärryn päälle auton ja vetää johki pellonlaitaan, mut sais siinä siltiki sit olla kertakäyttöhaalarit ja nasset sun muut. Ei oo mun juttu... Paitti jos raha motivoi tarpeeks.

Hajotin sit muuten tän kuupanki tänään. Istuskelin pelkääjän paikalla vähä puolittain ja siitä kurotus sivulle, eli koko läskikasa oli toisen pyllyposken varas, niin siinä tuli sellanen jokusen sentin pudotus :facepalm_man: Ei mikään rysäys, vaan ihan hallittu ja kahina kuulu. Eli joku kiinnike leikkaantu jonkun materiaalin läpi...

Kuva

Ei mua toi penkin romahduskaan silleen haittaa, mutta kun näemmä jo 70-luvulla turvavyötunnistin oli myös pelkääjän penkis eli valo palaa nyt jatkuvasti. Täytyy laittaa joku pahvinpala sinne salvan ja kytkimen väliin, kun pelkkä salvan kiinnitys ei ylettyny painamaan kytkintä tarpeeksi...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja aero »

Ettei oisi se klassinen penkin pohja vihdoin revennyt. Olikohan se peräti kumia, vieläköhän siihen saisi varaosaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Hinnasta en osaa sanoa, varmaan oikeassa ruostesuojaamossa ihan jonkin verran ja sitten pikkupajoissa voi olla se ongelma, että kaikki ei halua koko pajaa tahmeaan möhnään. Mutta sullahan oli oikein nosturi käytettävissä niin kun nuo putsaukset tekee sisällä niin ei se suojaus ihan hirveän sotkuista ole, kuupan kun melkein vielä ylttää suojata kauttaaltaan menemättä itse auton alle. Itse olen pyhittänyt yhden ison pressun tuota varten, pressu ulos maahan ja auto pukeille päälle. Pressua kun kuivattelee viikon voi sen viikkailla seuraavaa kertaa odottamaan. Mutta maski oltava joo ja haalarit pyykkiin tuon jälkeen. Ja mielellään katsoo, ettei naapurilla ole lakanoita pihalla samaan aikaan kun öljyruiskulla tervaa sumuttelee.. :D
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Penkin korjaussarjaa ei oo tainnu saada enää vuosiin motonetist yms.
Mut vähänkää uudempi 99/900 purkupenkki niin löytyy rautalankahalsteri ja jouset pohjasta. Jonku extra reiän saatto joutuu tekee penkin runkoon..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä penkin korjausarjaa saa vielä uutena.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ei kai se vaadi kuin topparin siirron.rälläkällä irti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täytyy tutkia tuota penkkiä. Ja joku satkun tai tonnarin halsteriki saattaa löytyä jostain suulin romunurkasta...

Tuo ruostesuojailu, niin nyt kun sitä on mutustellu hetken, niin eihän tämmösen suojaus kyllä ole paha rasti. Toi pohjahan on ihan suora, ei siellä ole ulokkeita eikä koloja niinku uudemmis. No tankin ympäristös voi olla, mut sillain yleisesti ottaen. Se olis helppo miettiä, et syssymmällä sitten, mutta toisaalta jos sen painepesurilla alottaa, niin kesähän olis parasta aikaa saada se kuivaks ensin... Mut ajetaan nyt hetki ensin :)

Nää on näitä elämän iloja, kun tajuaa ajavansa pienellä autolla.

Kuva

Ei paljo haittaa huonosti pysäköidyt naapuriautot, kun väliin mahtuu hyvin tämmösellä. Ja tietysti unohtamatta sitä, että jos joku haluaa uudemman ovella pökätä tän oveen, niin siitä vaan... Ei paljo tunnu tai näy :D Jokku vanhat parkkihallitki vois toimia tän kans hyvin, kun ne on kans aika ahtaita.

Muutenhan tän päivän korjailut sujuivat hyvin. Jäätelötikusta on moneksi, sillä esimerkiksi sammuttaa turvavyövalon oikein kätevästi:

Kuva

Ja kiilaa raitisilmaräppänän auki:

Kuva

Ikkuna auki kun ajelee niin jokku lapsekki huutelee "kato iskä/äiti/muu, vanha auto" ja peukkuja ei ole parkkiksilla noussut, mutta hymyjä sitäki enemmän. Tosin mulle ei ole vieläkään selvinnyt, että hymyilevätkö he isälle, joka viettää aikaa lasten kanssa, isän p*rsvaolle, joka loistanee hiestä kirkkaana kun köytän lapsia takapenkille, uniikille kuupalle vai ylinpäänsä tyylikkäälle retroautolle.

Niin tai näin, nyt voiski mennä kattelemaan niitä kuskin penkin stoppareita, et jos sais lisää liikerataa.

Selkeä miinus nykyautoihin verrattuna on se, että lapset eivät saa jäykkiä turvavyön solkia itse kiinni. Se oli melkoinen luksusetapppi elämässä, kun nuorempiki oppi laittamaan vyön kiinni Golfissa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ehdottomasti vähintään kotelosuojakylpy pohjaan, kun on noin hyvässä mallissa pysynyt. Toihan on "aivan ihana" käsiteltävä, kun on suora plootu ja vielä noin pikkuinenkin. Taannoisessa Citroen C1:ssä oli erittäin tasainen pohja jota vain piskuinen pakoputki halkoi, siitä tuli ihan pirun siisti kotelosuojalla. EIhän tossa mene kuin vartti, ainetta kuluu korkeintaan 3L = 36 euroa.

Auto ylös, iso pressu tms. alle, kertakäyttöhaalari päälle, päähine, hengityssuojain ja menoksi. Kotelosuoja lakkaa tiputtamasta n. 20 minuutin kuluessa siitä, kun lopetat ruiskuttamisen. Tuoksuu vahvasti useamman päivän tai pari viikkoa, siis auton ulkopuolelle, mutta se on vain lisävuosien tuoksu. Parilla reissulla saattaa tulla vähän sisään tuoksua kun pakoputki kuumenee ja polttaa roiskeet pois.

Ihan väärä paikka säästää tai laiskotella, alta 40 euroa kerta vuoteen ja pysyy kuuppa kasassa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja ristos »

Täällähän on mielenkiintoinen keskustelu käynnissä ”oikeasta Saabista”! :D Pitänee seurailla tätä. Vaikuttaa, että Juholla on pientä askartelua odotettavissa, voisin kai todeta tämän ”nimimerkillä pientä kokemusta aiheesta omaavana”! :D No, taidan jutella tuokion Juhon kanssa puhelimessa aiheesta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Joo kyl mä varmaan koitan ton koteloöljysuojailun tehdä mallilla painepesurilla vanhat pois ja uudet sit kuivumisen jälkeen tilalle. Sit kun on tän kans opetellu, niin voi ruikkia avonki pohjan, jos se siltä näyttää...

^Riston kans soiteltiin ja on hän kyllä melkoinen kuuppien tietotoimisto, kiitos hänelle! Selvisi sellainenkin, että huono/arpova käyntiinlähtö on vain ominaisuus, eli sen kanssa ei kannata käyttää aikaa ja/tai rahaa. On vain jäänyt muistoihin äidin vanha 900C, jossa homma ei eronnut ruiskukoneesta muuta kuin ryypyn käytön osalta. Ei siinä mitään seilaamista tai säätämistä ollut :roll:

Otin sen penkin nyt työn alle. Vasen stoppari irtosi Proxxonilla kunnes laikan "tappi" hajosi. Taisi olla Biltemasta, toisin kuin Proxxon. No se loppunysä lähti vääntämällä.

Kuva

Toista puolta piti sitten nysväillä huonolla rautasahalla ja antautuihan sekin puoli lopulta.

Kuva

Nyt penkki on ehkä kymmenisen senttiä taaempana, niin pystyy jopa ajamaan. Pitää varmana jotain tukea laittaa kiskon alle, ettei ole tolkuton vääntö väärässä paikassa kun tuolla "keikuttelee"...

Kuva

Ennen keppi oli polvea vasten, nyt sai pari senttiä tyhjää tilaa plus jalan luonnollisempaan asentoon.

Kuva

Kyllä mä ennen Proxxonin käyttöä hiukan kastelin paikkoja ja haistelinkin, ettei vain pala. Mutta tosiaan kosteustyynyn, kissanhiekan ja sanomalehtien lisäksi autoa on pidetty kuivana myös sahanpurulla :roll: No homeessa ei ole ei, ja onneksi kipinät eivät tehneet mitään tuhoa 8O Tietää ainaki jatkossa, että mahdollinen hitsaustyömaa voikin alkaa erittäin laajalla purkamisella ja märkien rättien levittämisellä...

Kuva

Joku penkinlämmitinelementtikasa oli tossa kanssa ja johtoja myös penkkiin meni. Eikai tässä oikeasti lämmitintä ole ollut, vaan tuo on joku jälkiasennettu viritys?

Kävin asioilla tuolla motarin varren kauppakeskittymissä ja voi veljet noita ääniä. Motarin rampillaki kun meluaidan vieres laulattaa kolmosella sinne 80 km/h nurkille, niin on se vaan jotain niin taivaallista :heart_eyes: Melkein pitäis ostaa vaikka joku OG900 ja sovittaa kivasti viritetty Fordin V4 semmosen pellin alle, niin sais samalla ajomukavuuden ja noi äänet :D

Kuva

Ja tosiaan hyvinhän tolla tuota motarimarssia ajelee. Ideaparkkiin asti en ole vielä viitsinyt mennä, jotta pääsisi kokeilemaan viittiikö tällä 120 km/h päästellä menemään :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ja mä ku oon kuvitellu et se fomoco on ylijumala verrattuna superin solex kaasariin nähden.

No aina oppii uutta ehkä oikeaa tai väärää tietoa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Viesti Kirjoittaja mestari »

olipa aika pykinyt ikkunantiiviste, se ruskea etup on 78 mallista pun alkup on tuota 77 vuoden veluuria ja olikos konehuoneessa tuplakurkkunen solex valikoitunut kaasuttimeksi?
mites se runkonumero alkoi 96776000 vai?
putosiko nuo lämmityselementit siitä apparin penkistä jo ed omistajalla kun oli korjaillut sitä penkinpohjaa
alkup oli sellaen kumi kangas slerpake ja muistini mukaan yläkortnerissa tallissa on pahvilootassa niitäkin jos tarve iskee oin 10 sekunnin toimitusajalla suoraan lapaseen. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin