28.3.-1.4.2024
Ihan ei vuotta ehtinyt omistussuhde vanheta, kun päästiin vihdoin kaikkien rakastamien ruosteiden pariin. Kaksi lakkoilevaa ahtaajaa aiheutti nopeita tilanteita ja avaimet laitettiin pikapostilla liikkeelle, että sai ukot tekemistä.
Talvi ja kylmä talli ei ole houkutellut tutkimaan laitetta sen enempiä, joten käynnistys ja ajonesto vaati edelleen omat temppunsa. Ainakin esto ajoi asiansa, vaikkei ehkä toivotulla tavalla kuitenkaan.
Auto ajettiin torstaina siirtokilvillä työstettäväksi, mutta paljastuipa tällä reissulla tarve uudelle syylärille, eikun tilaten. Tämä vaihtuu samalla, kuin suunniteltu kytkimen painelaakeri, joka pitää melkosta mekkalaa. Myös vesiletkut vaatii uusintaa ennen käyttöönottoa.
Perjantaina aloteltiin hommat alustan pesulla, jotta nähdään mitä kivaa on edessä. Ja olihan sitä. Vanhoja paikkauksiakin tuli vastaan. Irti vaan ja uutta putkeen.
Tässä vaan muutama mehukas esimerkki. Allekirjoittanut seurasi tässä kohtaa operaatiota näiden kuvien välityksellä 230km päästä ja täytyy myöntää, että usko meinas loppua. Onko tässä mitään järkeä? Ei.
Toisen heiluttellessa hitsipilliä,
rampsuu heilutteli hitsattavaa kohdetta ja kaiveli lisää reikiä, ettei työt vaan lopu kesken.
Itse kun pääsin illalla paikanpäälle, oli jo pahimmat laitettu mun silmiltä piiloon, vaikkakin jonnin verran pehmeetä tais tarttumapinta olla.
Lauantaina saatiin vimoset hitsaukset tältä erää maaliin ja toivotaan näiden kelpaavan katsurille. Jos priimaa olis halunnut, auto olis pitänyt räjäyttää atomeiksi ennen hitsauksia. Tähän ei nyt tällä erää ollut aikaa tai kiinnostusta joten yritetään tällä pelastaa tämä vekotin kesäliikenteeseen. Mömmöt ja massat päälle ja annetaan tovi kuivua lämpösessä. Sehän näyttää jo kauempaa ihan siedettävältä.
Myös viimekerralla jääneet oikea takajarruletkut + väliletkut vaihdettiin nyt uusiin ja taas uudet nesteet sekä jarrujen ilmaus.
Pakoputki oli tilattuna ja todettiin, että vaihdetaan vaan kaks perimmäistä pätkää ihan tosta hups vaan. Vaan kun ei se ihan niin käynyt sekään. Tilattu putki oli roimasti pidempi, mutkat oli vähän vedetty suoriksi, liitoskohdat ei menny uusien eikä vanhojen kesken mitenkään päin yksiin ja takakiinnikekkin oli ihan härän pyllystä. Putken parissa tuli tusattua jokunen tunti sunnuntaista ja lopulta maanantaina sitä oli tuunattu sen verran, että sopi jotakuinkin paikalleen. Vähän vaati asettelua, suostuttelua, väkivaltaa, rälläköintiä, uusia muotoja, kiinnikkeen uudelleen hitsaamista ja ennen kaikkea hermoja sekä luovuutta. Nähtäväksi jää, kuinka kovin kolisee kiinni ajossa vai koliseeko ollenkaan.
Syksyn aikana menopeliin oli ehditty kipasta purkuautosta uudet ovet ja tankin luukku, jotka osaltaan auttoivat kosmeettisten vikojen peittämistä. Tässä kohtaa vaihdettiin vaan ovet katsuria ajatellen, sen enempiä ovien sisuksiin koskematta. Myöhemmälle jää sähköhilppeiden asennukset ja ovipahvien vaihdot.
Saas nähdä, mitä keksitään ovien listoille ja onko väri edes lähellä samaa koodia, kun on pesut ja myllyt käyty läpi.
Jos on siis kokemusta listojen poistamisesta, saa antaa vinkkejä mitä kannattaa/ei kannata tehdä ja onko millään mittapuulla mahollista toteuttaa siististi.
Maanantaipäivän epistolana oli myös ajoneston tutkiminen. Eikun sisustaa repimään irti ja ihmettelemään, mitä sinne on rakenneltu.
Ajoneston boksi saatiin paikannettua. Boksilta lähti jo ennestään ylimääräisiä katkottuja johtoja, joista ehkä joku jossain tietää enemmän.
Alkuperäiset johdot oli irti virtalukosta ja ajoneston johtosarjan johdot tilalla. Ajonesto tuli purettua irti ja alkuperäiset johdot arvottu virtalukkoon takaisin. Lopullinen toiminnallisuus/toimimattomuus jäi meille mysteeriksi.
Viritelmät siis purettiin ja auto saatiin nyt käynnistymään avaimella normaalisti. Sisätutkat napsittiin samalla pois nyt, kun ajonestoviritelmä poistettiin. Vähän sai tällä rutistuksella toppuutella lakkoilijoita, että jäis itellekin jotain tekemistä.
Sitten vielä jossain vaiheessa mainitut syyläri ja kytkimen painelaakeri sekä kilpien uusiminen ennen leimalle yrittämistä. Tarkoitus siis palata asiaan nopeammin tällä kertaa.