99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllä nyt kelpaa alkaa kasaamaan! :saab:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mikäs kasailee töiden jälkeen.viikonloppuna :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Mukava seurata kun homma tapahtuu ja projekti etenee. :D

Yleensä tällaiset projektit lässähtää heti alkuunsa kun purku on saatu tehtyä, tai jää muuten ikuselle haaveilun asteelle, mutta nyt näyttää olevan tekijähenkilö asialla. :saab: :saab:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin ylipäätään jo ennen rojektia ostaessa on syytä puntaroida läpiviemiseen vaadittava aika paikka ja rahoitus. mikäli jo ensimetreillä alkaa homma yskimään eli nyt en pääsekkään sitä sovitusti ostamaan vklp kun ei ole vetokoukkua/traileria/rahaa /muija ei anna lupaa/tallia ja muita koottuja selityksiä ja se kuitenkin sitten loppukesästä kelkotaan johonkin kumminkaiman nurkan taakse ja aletaan heti miettimään alustan madallusta, pakoputkistoa rosterista, leveämpiä renkaita, moottorin kaasarin vaihtoa ruiskutusjärjestemään ja muita koottuja utopia/haihatuksia ja etenkin saatettaessa niitä jonnekin harrastelija foorumille muiden luettavaksi ei lisää eikä boostaa itse sitä tärkeintä eli auton vieressä ja mielellän alla olemista eli etenemistä. Monesti joutuu lukemaan että tallipaikka meni alta ja auton joutui muuttaman taskukokoon juuri kun olisi pitänyt aloittaa sen tekeminen.
Joskus 90 luvulla kun saabeja kävi noutamassa jostakin tallin pihalta keskenjääneenä joutui hakemaan vielä muutaman muunkin kesken jääneen projektin,muistuu eräs avoauto mieleen johon oli korin jo kaaret laitettu,oviin korjauspellit osin pakkeloitu sekä hiottu ja sitten nostettin se kyytiin ja aamulla kuusankosken myllystä se meni pölähtäen läpi sekin.
mutta toivottovasti rojektit saadaan loppuun eli leimalle vaikka edes vakiokunnossa niin säästyy kappale suomiauto historiaa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Tottahan se on niin, että eivät nämä tekemättä valmistu.
Se on kuitenkin erittäin tärkeää, että tavoiteltu lopputulos ja jonkinlainen ajatus sen saavuttamiseksi on koko projektin ajan mielessä. Projekti etenee hirvittävän paljon helpommin ja vähemmin kompromissein jos miettii asiat yksittäistä työvaihetta pidemmälle. Eli ei se "turboruiskupakoputkipohdinta" ihan turhaa ole. Jos haluaa lintata kotteron maahan ja mahduttaa alle 20" 385 leveät pyörät, niin se on kyllä huomioitava jo ihan projektin alkumetreillä.

Tämän projektin kanssa tullaan kuitenkin noudattelemaan alkuperäisyyttä järjen rajoissa. Sunnitelmalisuutta ja pitkäjänteistä työtä se vaatii toki sekin. Mitään parin päivän tai viikonlopun hommiahan tämän mittaluokan kunnostukset eivät ole.

Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Lähinnä kommentoin yleisellä tasolla.en p.o projektia :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Muistuupas mukavasti mieleen mikä homma siinä aikanaan oli kaapia kaikki bitumit irti tuolta pohjasta.

Kuva

Yhtä hiki se tulee näitä uusia paikalleen telatessa.

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Taasen pientä edistytstä on taasen tapahtunut tämän projektin kanssa.

Pohjan valmis punainen maalipinta piti lähteä piilottamaan kiveniskusuojalla. Ensiksi vain käärien koko laite suojamuoviin ja teipaten kaikki reiät sisäpuolelta umpeen.
Kuva


Kilo tolkullahan mokomaan pohjaan sai tavaraa ruiskuttaa, mutta asettu se lopulta kuitenkin. On muuten, näin puolisokealle, kätevää tavaraa suihkia tuollainen joka vaihtaa väriä kuivuessaan.
Kuva

Kuva

Kuivuttuaan koppi onkin siinä kunnossa, että sen pääsee laskemaan vartaasta rullakon päälle.

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Mittatilaustyönä valmistettu rullakko tuli kyhättyä paikalleen. Tämän päällä on tarkoitus tehdä Saabi melko pitkälle "tekniikkavalmiiksi".

Kuva

Kiinnitys on hoidettu nostokorvakkeisiin sopivalla kulmakappaleella, joka pultataan telineen jalkoihin kiinni. Näin rullakon runko kiristyy tukevasti paikalleen ja se irtoaa sievästi avaamalla neljä pulttia.
Kuva

Rullakon rungongossa on pienet korvakkeet, jotka estävät sen liikkumisen sivusuunnassa koriin nähden.
Kuva

Sitten se olisi vaan nostettava lattialle.
Kuva

Janne
387
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja 387 »

Käytän kesäisin Saab lippistä, Nostan kyllä korkealle kun tätä tekemistä seuraa.
Hese
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Upean näköistä jälkeä, tätä on ilo seurata !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja argi »

Hattu päästä täälläkin, hieno seurata laadukasta ja määrätietoista tekemistä!

—Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Vau!
Uskomattoman tarkkaa ja tinkimätöntä työtä. Tämä projekti saa omat puuhasteluni Saabin parissa tuntumaan aikamoiselta räpeltämiseltä, vaikka olenkin kunnostanut niitä lähinnä käyttöautoiksi. Ei ole tällä hetkellä resursseja eli paikkaa ja varaa läheskään vastaavan tason läpikäynteihin, mitä tässä tapauksessa on tehty. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti pääsisin mukaan tuollaiseen Saabin peruskunnostukseen. Siihen asti jatkan pukkien päällä olevien projektien kanssa räpeltämistä kylmällä lattialla maaten ja jatkan haaveilemista kunnnon tallista ja koripukeista.

Tekee oikein pahaa katsoa, kun tuo kaunis ja täydellinen sisätilan ja varsinkin pohjan maalaus peitetään kokonaan näkyvistä. Ei ne ole tehtaalta lähtiessäkään olleet lähellekään tuota tasoa nuo maalaukset. Miten muuten, kun tuo punainen maali vaikuttaa todella kiiltävältä, niin vaikuttaakohan se tuon pohjan suojausaineen kiinnipysymiseen? Ei ilmeisestikään hiottu maalia ennen pintaruiskutusta? Omien kokemusteni mukaan suoja-aineet saattavat lohkeilla helpommin kiiltävän maalin päältä, kuin hiotun mattapintaisen maalin päältä. Tässä autossa se tuskin tuottaa minkäänlaisia ruosteongelmia, kun tarkoitus ei selvästikään ole tehdä ympärivuotista käyttöautoa ja maalia on sen varran, että pitäisi kestää seuraavat sata vuotta ilman erillistä suojaustakin.

Onko tuo röpelö massa pohjassa ja pyöräaukoissa muuten jonkinlaista lavakatetta vai perinteistä helmaröpöä? Itse olen käyttänyt noissa kohdin vain perinteistä hieman pehmeää pohjamassaa. Nyt on yksi Saab 900 projekteistani siinä vaiheessa, että pitäisi suojata nuo lokasuojien sisäosat jollain. Pitäisiköhän laittaa tälläkertaa tuollaista röpöä itsekin? Mikä mahtaa olla paras tapa suojata ja millä. Jos jou tietäisi minua paremmin. Renkaiden kuviokohdat ovat ongelmallisimpia, kun hiekka ja kivet puhaltavat suoja-aineet helposti pois. Jos siis ajelee paljon kuraisia hiekkateitä, niinkuin minä. Pelkällä asfaltilla ajellessa ongelma varmaan pienempi tai olematon.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Saabfield kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 18:29
Vau!
Uskomattoman tarkkaa ja tinkimätöntä työtä.

Kiitoksia kommentista, vaikka ainahan sitä voi tarkemminkin tehdä. Sille ei ole ylärajaa olemassa :). Toisaalta jos vähän vaan pikaseen aina korjailee, niin saa olla korjaamassa koko ajan ja vuosien lopputulema on sitten helposti ihan tekemätön kötö.

Saabfield kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 18:29

Tekee oikein pahaa katsoa, kun tuo kaunis ja täydellinen sisätilan ja varsinkin pohjan maalaus peitetään kokonaan näkyvistä. Ei ne ole tehtaalta lähtiessäkään olleet lähellekään tuota tasoa nuo maalaukset.

Kaunista ja täydellisestä ollaan vielä kaukana. Lähinnä artistin näkemys kelvollisesta :). Näyttelyständille tätä ei kuitenkaan tehdä seisomaan, vaan sillä pitää myös uskaltaa ajaa. Ajamisen pitää myös olla mahdollisimman mukavaa, joten "rämisevä peltilaatikko" ei kelpaa. Eihän se auta kuin peittää kaikki mahdollinen pelti resonointia absoirvoivalla kamppeella. Pienen koputtelun jälkeen voin kuitenkin todeta, että tuhti kerros (7 purkkia pohjassa ja pyöränkoteloissa) tuota röpöä myös vaimentaa ääntä ihan kelvollisesti.

Saabfield kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 18:29
Miten muuten, kun tuo punainen maali vaikuttaa todella kiiltävältä, niin vaikuttaakohan se tuon pohjan suojausaineen kiinnipysymiseen? Ei ilmeisestikään hiottu maalia ennen pintaruiskutusta? Omien kokemusteni mukaan suoja-aineet saattavat lohkeilla helpommin kiiltävän maalin päältä, kuin hiotun mattapintaisen maalin päältä. Tässä autossa se tuskin tuottaa minkäänlaisia ruosteongelmia, kun tarkoitus ei selvästikään ole tehdä ympärivuotista käyttöautoa ja maalia on sen varran, että pitäisi kestää seuraavat sata vuotta ilman erillistä suojaustakin.
Pohjalla on Temacoat eopoksi primeri ja sen selkään on vedetty sävytetty Temacoat RM 40. Eli maalattu pinta on jo sinällään upporasituksen kestävä ja riittäisi, vuosikausiksi, kesäkäytössä pikitiellä ajeluun sellaisenaan. Ajatuksena tässä on ollut se, että tehdään kestävä pinta pellin päälle (primeri ja sealeri) ennen sen peittämistä millään "kamppeella". Tehtaalta lähtiessäänhän nämä, massalla tai bitumilla, peitetyt alueet ovat olleet harmaita. Pelkän primerin päälle en kuitenkaan suostunut bitumimattoa tai alustamassaa sipaisemaan. Syy RM 40 sävyttämiselle oli se, että näin pääsemme pintamaalin kanssa vähemmällä. Punainen kun on surkeasti peittävää.

On totta, että jotkut pinnoitteet (varsinkin kutistuvat) saattavat lohkeilla herkemmin, tai tarrttua honommin hiomattomille koville maalipinnoille. Testasin tämän röpömassan tartuntaa pohjaan (tankin alle) ennen varsinaista turaamista ja tuntui tarttuvan kuin täi tervaan. Miten se kestää aikaa, sen aika näyttää. Tietenkään yhtään likaiselle pinnalle en edes harkitsisi tuota suihkivani.
Saabfield kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 18:29
Onko tuo röpelö massa pohjassa ja pyöräaukoissa muuten jonkinlaista lavakatetta vai perinteistä helmaröpöä? Itse olen käyttänyt noissa kohdin vain perinteistä hieman pehmeää pohjamassaa. Nyt on yksi Saab 900 projekteistani siinä vaiheessa, että pitäisi suojata nuo lokasuojien sisäosat jollain.

Röpelö on 3M 08881. Erinäisten sattumusten seurauksen levitin tuon painesäiliöruiskulla 1.8mm suuttimella ja 1,5–2 bar paineella. Suuremmalla suuttimella tai massaruiskulla saattaisi homma hoitua hätäisemmin, mutta sujui se noinkin.

Saabfield kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2024 18:29
Pitäisiköhän laittaa tälläkertaa tuollaista röpöä itsekin? Mikä mahtaa olla paras tapa suojata ja millä. Jos jou tietäisi minua paremmin. Renkaiden kuviokohdat ovat ongelmallisimpia, kun hiekka ja kivet puhaltavat suoja-aineet helposti pois. Jos siis ajelee paljon kuraisia hiekkateitä, niinkuin minä. Pelkällä asfaltilla ajellessa ongelma varmaan pienempi tai olematon.
En välttämättä tiedä paremmin, mutta yhtään likaiselle tai rikkinäiselle maalipinnalle en mitään "röpöä" suihkisi. Ennemmin kotelosuoja-ainetta ja siihen perinteistä massaa selkään. Tiivis maalipinta ehjän pellinpäällä estää kyllä ruostumisen. Se maalipinta pitää vaan saada pysymään ehjänä.

Janne
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Kiitos vastauksista. Samalla linjalla itsekin, että ei sillä päällipinnotteella ole väliä tai merkitystä, mikäli pohjakerrokset kehnoja tai ruostetta jäänyt alle. Tärkeintä on pitää pinta ehjänä ja edes jollain aineella suojattuna. Monta kertaa olen joutunut paikkaamaan Saabien peltejä paksun suojakerroksen alta, kun on jätetty ruostetta alle tai aiemmin huonosti paikattu. Juuri työn alla olevassa vuoden 1986 900:ssa pohja on peitetty paksulla kerrosta jollain kumman ruskehtavalla ja todella sitkeällä aineella ja kun viimein sain tuon pinnoitteen pois, niin alla ollut pelti oli, kuin auto olisi joskus mereen dipattu tuulilasiin asti. Väitän, että paremmin olisivat pelllit kestäneet ilman tuota suoja-ainemössöä. Tai ainakin korjaustarpeet olisivat olleet aiemmin näkyvissä. Massan alta pajastui myös aivan kauheita paikkausyrityksiä, jotka näyttävät siltä, kuin joku olisi puikoilla yrittänyt hitsata sokkona ilman maskia. Joten ei kannata aina uskoa, kun myynti-ilmoituksessa lukee, että täysin ruosteeton ja massattu pohja. Tässä tapauksessa tiesin tosin odottaa pahinta ja sen myös sain. Nyt alkaa olemaan voiton puolella kunnostus. Vaikka en pystykään noin perusteelliseen läpikäyntiin, niin periaatteeni on ollut, että paikkaukseni kestävät vähintään yhtä kauan mitä autolla on ikää ja että lopputulos on mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Yhdellä naapurillani on vielä päivittäisessä liikenteessä 90_luvun Golf, johon hitsasin kymmenen vuotta sitten helmoja ja lattiapeltejä ainakin neliömetrin verran eikä ole vielä ruostetta tullut paikattuihin kohtiin tai uudeleen tarvinnut mistään paikata. Sama koskee muitakin autoja mitä olen hitsaillut vuosien varrella. Saabien vetaritunnelit ovat olleet kaikkein vaikeimpia ja vaikeimmin suojattavia korjauksia tähän mennessä, mutta niissäkin taito kehittynyt, kun muutamia paikkaillut vuosien varrella.
Projektinne seuraaminen innostaa innostaa minua joskus yrittämään vielä vastaavanlaista Saabin kokonaisvaltaista läpikäyntiä.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Vastaa Viestiin