99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ensimmäinen helmapelti alkaa olla hiontahommia vailla. Hiukan sovittelua, miettimistä ja turaamista tuo vaati, mutta noin vain se paikalleen tuli turattua.
Kuva


Hitsauskoneen ja Saabin takanurkan ollessa varattuna, aloin tutkiskelemaan legendaarisen "vatoakselin tunnelin" kuntoa. No hiukan synkkää sieltäkin löytyi, mutta näihin on onneksi melkein sopivat korjauspalat. Vähän vain sovittelee ja korjaa rakenteet kotelon sisältä. Eihän se ole kun parin päivän työ.
Kuva

Täytyy kyllä todeta (taas ja varmaan vielä monta kertaa tämän projektin aikana), että on Saabilla ainakin osattu keksiä koko lailla monimutkainen rakenne.

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Olihan tuossa apukuskin etu-alanurkassa pieni askartelu. Ilmeisesti on päässyt akku joskus kiehumaan tai halkeamaan. Muuten en ymmärrä miksi olisi noin pahasti hapantunut.

Tässä puskurin palkki on jo korjailtu. Varmuuden välttämiseksi laitoin väliaikaisen tukitangon palkkia leikellessä, ettei pääse nitkahtamaan kun roikkuu puskurinkiinnikkeistä koripukissa.
Kuva

Sitten erinäinen määrä sovittelua, mittaamista ja pellinsuikaleita. Joku pieni pala vielä uupuu, mutta vetarin tunneli alkaa olla jo ehjää peltiä ja alatukivarsikin sopii vielä paikalleen
Kuva

Nuo Klokkerholmin korjauspalat eivät muuten sovi mitenkään päin paikalleen ilman miehekästä muokkaamista.

Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin siksi niitä ei paljoa viitsinyt käyttääkkään
eräs tuttu peltimies teki aina ovenpohjat yms muut bellid sit niitä leivottiin englanninpyorällä ja muilla vermeillä :D :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ferdicar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Elo 02, 2022 18:52
Paikkakunta: Eura

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ferdicar »

Kiva seurata kun korjaukset tehdään kunnolla.
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ihan jokaiseen Saabin raatoon en motivaatiota jaksaisi pitää yhtä vahvasti yllä, mutta tämä on ihan "mielekäs" projekti. Kyseessä on kuitenkin yhden omistajan (tai ehken äidiltä pojalle) "matching numbers" auto, jolla on myös tunnearvoa omistajalleen. Enkä toisaalta samaa autoa haluaisi monasti hitsailla (minullehan se, tehtaan myöntämää pisempi, puhkiruostumattomuustakuun korjausvelvoitoe kuitenkin lankeaa). Eli pitää edes yrittää kelpoa.

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Taas pientä etenemistä projektin kanssa.

Apukuskin vetoakselin tunneli alkaa pikkuhiljaa näyttää välttävältä.
Kuva

No ei hätää. Kuskin puolelta löytyy myös hiukan rapsuteltavaa vetoakselintunnelista.
Kuva

Koska kukaan ei jaksa montaa päivää viettää pyöränkotelossa, niin on mukava väiilllä kurkistaa helmapellin kuntoa myös kuskin puolella.
Kuva

Vähän sovittelemalla se alkoi pelti taipua kuskin helmaankin.
Kuva

Onhan tuossa vielä(kin) vähän puhdetta, mutta pala kerrallaan kohti valmista ja uusia löytöjä.

Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

näin se vain menee ja kun on sata tuntia merkitty kalenteriin arpeettia huomataan että ollaan vielä aika kaukana valmiista autosta mutta pikkuhiljaa se vaan valmistuu. viikonlopussa ei ehdi kuin jonkun 30 tuntia migittämään projektia kun on taas maanantai ja aamuvuoroa pukkaa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos vaan kaikki projektit edistyisi näin hyvin.. Peukku tekemisen meiningistä ja myöhemmin mukava alkaa niputtaa peltivalmista :saab: ia. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

hienosti kyllä menee.
kyllä ne rojektit edistyy jos tarvittavat elementit ovat työkaupakissa eli
a)into
b/ kunto
mikäli jommassa kummassa havaitaan poikkeamia jo projektin hommaamis vaiheessa
sietäs,sietäs harkita läpiviennin mahdollisuuksia teoreettisessa mielessä
taikka jos teoreettinen osuus on liian mahtipontista mallintamalla jollakin pienemmällä osaprojektilla
mikäli sekin siirtyy pikkuhiljaa tallin oven edestä sinne nurkkaan muiden rojujen päälle ja
huomataan hetken päästä että projektin käytännön mahdollisuudet onnistua ovat
pienentyneet teoriasta käytännön tasolle radikaalisti ja siihen ei ole kuin yksi lääke:
ryhtiliike
eli paidan ylänappi kiinni, kurlataan räkää nokkaan ja aletaan painaa ns nuoruuden innolla tai sillä mitä siitä on jäljellä
mikäli heti kalkkiviivoilla raappahousut putoaa jalasta on syytä tehdä saabistin avunhuuto ja päräyttää säkistä sahdit
ja pitää talkoita niin kauan kuin sahtia on eli seuraavat 3-4 vklp on aktiivista talkooaikaa kun on porukkaakin. :mrgreen:
innokkaimmat sahdiin ystävät toki ovat vielä senkin jälkeen potkimassa hiivasta pytyn jämää tallissa. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

No joo. Tämä projekti taitaa edetä enempi viidenkympin villityksen kuin nuoruuden innon voimin. Se tuskin kuitenkaan haittaa kun vanhemmiten malttaa paremmin olla hosumati. Vastikään, takapyöräkoteloa turatessa, tuli vastaan tilanne joka vaatii parin päivän happokäsittelyn ennen jatkamista. No onneksi Saabista löytyy kuitenkin kohteita korvaavalle toiminnalle.

Vähän oli päässyt "rotta jyrsimään" oviaukon ylänurkkaa. Mitä lie tapahtunut, mutta ulkoa päin oli lähtenyt syöpymään.
Kuva

Eihän siinä auttanut kun sovitella korvaavaa kappaletta paikoilleen,
Kuva

leikata pila pala pelistä pois ja hipaista vähän sinkkiä päällekkäisiin peltien lirpakkeisiin.
Kuva

Sitten vähän sähköliimaa ja hiontaa päälle.
Kuva

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Pävitellänpäs tätä sen verran, että projekti ei ole unohtunut, hautautunut pölyyn tai muutoinkaan kokenut taantumaa.
Pala kerrassaan perus puurtamista.
Kuva

Ehkä heti alkuvuodesta päästään mielenkiintoisen äärelle.

Janne
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Taasen on tapahtunut pientä edistystä, vaikka vähän pakkastaukoa pitikin pitää.

Hytin lattia alkaa olla siinä kuosissa, että jalat pysyvät sisäpuolella. Kuskin jalkatilaan pitää toki vielä leipoa pohjamaalinpoistoreiät. Jos joku on kehittänyt hyvän patentin niiden muotoiluun niin vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.
Kuva

Suraavaksi vuorossa olikin peräluukun pohjan korjaaminen.
Kuva

Koska alkuperäinen on kokolailla hankalassa kunnossa, eikä uusia peltejä ollut saatavilla, päädyimme käyttämään kolariautosta leikattua korjauspalaa. No eihän sekään hiekkapuhalluksen jälkeen ihan täydelliseksi osoittautunut, mutta "pienellä" korjaamisella tuon sai käyttökelpoiseksi. Käytännössä pohjapellin ja perälaudan päällekkäissauma piti uusia koko matkaltaan, mutta onneksi perälaudan puoli oli pelastettavissa.
Kuva

Hieman piti pohtia ja suunnitella mistä kohtaa kontin pohja pitää vaihtaa, että pääsee hitsaamaan kaikki saumat kiinni. Sitten vähän mittailua ja leikkelyä.
Kuva

Siihenhän se taas sopi kuin sialle luistimet.
Jos joku kokee tarvetta tämänkaltaiselle operaatiolle, niin ainakaan nämä kaksi autoa eivät olleet ihan millilleen samanmuotoisia. Tosin hyvin lähelle ja sopivat pienellä sovittamisella hyvin yhteen.
Kuva

Kuva

Kohta pääseekin sovittelemaan jo pyöränkaaria, etulokasuojia ja takaposkien alareunoja. Siinä syntyykin sitten valmiin näköistä nopeasti, mikä on mukavaa vaihtelua tuolle "näkymättömän" tekemiselle.

Janne
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komiaste etenee :mrgreen:

Oliko tää tarkoitus museoida? Lähinnä kun mietit niitä veden/maalinpoistoaukkojen tekoa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

tetammi kirjoitti:
To Tammi 25, 2024 08:44
Komiaste etenee :mrgreen:

Oliko tää tarkoitus museoida? Lähinnä kun mietit niitä veden/maalinpoistoaukkojen tekoa..
Joo.
Tarkoitus on kunnostaa Saabi alkuperäiseen asuunsa ja tarjota museoajoneuvotarkastajalle arvioitavaksi. Museoon tai halliin tämän ei kuitenkaan ole tarkoitus jäädä seisomaan, joten sen olisi myös kestettävä aikaa "sunnuntaiajelussa".

Janne
ankkavankka
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja ankkavankka »

Kateus iskee tuon korigrillin kohdalla, kun samoja paikkoja korjailee omasta satkusta tallin lattialla ryömien milloin missäkin asennossa naamaan ropisevia ruosteita suusta sylkien :lol: Mahtavaa ja inspiroivaa työtä!
Vastaa Viestiin