99 2.0L -75 kunnostus
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Tuli vielä mieleen tuosta röpöaineesta, että tuollaisen levittäminen auton ovien näkyvälle pinnalle tulisi olla mielestäni rangaistava teko. Yhteen Saabiini on ruiskutettu sitä mainitsemallani tavalla ja nyt sen ovet ovat rumasti listoihin asti harmaan röpön peittämät. Mikä ihmeen järki tuossakin ollut, kun aine ei suojaa oven saumojen sisältä alkavalta ruosteelta eikä nuo kohdat ole mitenkään alttiina millekään kuluttavalle? Vaikea saada millää irti tuota ainetta tai alueita siistiksi maalausta varten. Argh. Hypöteettinen kysymys ja off topic, anteeksi, ei tarvitse vastata, mutta vihjeeksi vain projektejaan aloitaville ja tuleville sukupolville.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Joo. Tuo puoleen kylkeen asti röpömassaus on legendaarinen "maan tapa". Peittää hyvin ruosteen allensa ja myyntimies lupaa aineelle hyvän ruosteeneston, mikä ei pidä paikkaansa. Röpöä vain ja ainoastaan ehjälle maalipinnalle. Tietenkin on ihan ok. sipaista sillä helmat, mutta silloinkin kannattaa varmistaa käytettävän tuotteen sopivuus. Saabin omituisen muotoisiin oviin (aalimmaisen kantin pohjan puolelle) ja helmoihin ajattelin kyllä samaa röpöä kiveniskusuojaksi, mutta ohennettuna, pienemmällä suuttimella ruiskittuna ja päällemaalattuna.Saabfield kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 16:37Tuli vielä mieleen tuosta röpöaineesta, että tuollaisen levittäminen auton ovien näkyvälle pinnalle tulisi olla mielestäni rangaistava teko. Yhteen Saabiini on ruiskutettu sitä mainitsemallani tavalla ja nyt sen ovet ovat rumasti listoihin asti harmaan röpön peittämät. Mikä ihmeen järki tuossakin ollut, kun aine ei suojaa oven saumojen sisältä alkavalta ruosteelta eikä nuo kohdat ole mitenkään alttiina millekään kuluttavalle? Vaikea saada millää irti tuota ainetta tai alueita siistiksi maalausta varten. Argh. Hypöteettinen kysymys ja off topic, anteeksi, ei tarvitse vastata, mutta vihjeeksi vain projektejaan aloitaville ja tuleville sukupolville.
Jos hyvä tuuri käy kylkiä myöten röpömassatun kulkineen kanssa, niin sen massauksen on suorittanut joku, asiaa ymmärtämätön, päälle maalamatta "marketti kamppeilla". Ne voi olla helppo pestä pois perinteisellä liotinpasuaineella (siis kunnollisella liuotinpohjaisella, ei "vesihöpökamalla". Reilusti kuiva pinta liuottimella märäksi ja antaa vaikuttaa kunnolla. Sitten vaan painepesuria lämpimällä vedellä selkään. Tämän huomasin aikanaan kun vaihtoautoja fiksailin työkseni. Yllättävän monesta lähti näennäisen siistit helman "röpötykset" pesemällä pois.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Jos jotain projektistakin.
Koppi odottelee rullakon päällä pääsyä pohjatöiden tekemisen kannallta sopivampaan talliin (siellä on vielä hetken edellinen projekti työn alla). Sillä välin onkin hyvä käpistellä pieniä, mutta aikaa vieviä hommia, jotka pitää kuitenkin jossain välissä tehdä. Mikäs sen parempaa "väliaikapuuhastelua" kun hämmästellä Saabin "hydraulijärjestelmää"? Saabin jarru- ja kytkinsylinterithän on tunnetusti mitä mukavampia kunnostuskohteita.
No eihän siinä auttanut kun aloittaa jostain.
Jarrupääsylinterin sai käpisteltyä ihan kelvoksi ilman suurempaa ongelmaa. Ainahan sitä voi tietenkin harrastaa keltapassivoimalla tapit, sokat ja nippelit, mutta ei nyt tällä kertaa mopolla mahdottomia. Tyydytään toimivaan ja siistiin.
Loput jarruista onkin siinä kunnossa, että pitää vakavasti pohtia kannattaako ostaa uutta vai kunnostaa vanhaa. Kappaleiksi nuo sai vielä kun aikansa liotti, lämmitti, koputteli ja naputti. Sylinterit ja rungot on vielä tehtävissä, mutta männät siinä kunnossa, että uudet tarvitaan.
Janne
Koppi odottelee rullakon päällä pääsyä pohjatöiden tekemisen kannallta sopivampaan talliin (siellä on vielä hetken edellinen projekti työn alla). Sillä välin onkin hyvä käpistellä pieniä, mutta aikaa vieviä hommia, jotka pitää kuitenkin jossain välissä tehdä. Mikäs sen parempaa "väliaikapuuhastelua" kun hämmästellä Saabin "hydraulijärjestelmää"? Saabin jarru- ja kytkinsylinterithän on tunnetusti mitä mukavampia kunnostuskohteita.
No eihän siinä auttanut kun aloittaa jostain.
Jarrupääsylinterin sai käpisteltyä ihan kelvoksi ilman suurempaa ongelmaa. Ainahan sitä voi tietenkin harrastaa keltapassivoimalla tapit, sokat ja nippelit, mutta ei nyt tällä kertaa mopolla mahdottomia. Tyydytään toimivaan ja siistiin.
Loput jarruista onkin siinä kunnossa, että pitää vakavasti pohtia kannattaako ostaa uutta vai kunnostaa vanhaa. Kappaleiksi nuo sai vielä kun aikansa liotti, lämmitti, koputteli ja naputti. Sylinterit ja rungot on vielä tehtävissä, mutta männät siinä kunnossa, että uudet tarvitaan.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Eikös nyt olisi hyvä hetki kerätä kaikki alumiiniosat märkäpuhallettavaksi?
Ainakin M539 Restorationsin kaveri saanut vaikuttavaa jälkeä tolla menetelmällä aikaan.
Tuossa vaiheessa on enimmäkseen enää niitä kivampia hommia jäljellä, malttia ja tsemppiä niin hyvä tulee.
Ainakin M539 Restorationsin kaveri saanut vaikuttavaa jälkeä tolla menetelmällä aikaan.
Tuossa vaiheessa on enimmäkseen enää niitä kivampia hommia jäljellä, malttia ja tsemppiä niin hyvä tulee.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Irtoemäntiä saattaa olla lootissa käyttökelpoisena jos vaaka kallistuu noiden kasaamiseen.meinaatko passivoituttaa osat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
uusia satuloita saa ostettua ni kannattaako ruosteisia kuluneita elvyttää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Siinähän se harrastus nimenomaan näkyy ja tuntuu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
no vituttais mua ainakin jos kaiken tekee minttiin ja sit etusatulat paukkuu jarruttaessa eikä käsijarru pidä ..
noh eihän tätä näyttelyesineeksi vissiin olla tekemässäkään
noh eihän tätä näyttelyesineeksi vissiin olla tekemässäkään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hei puhe oli kunnostuksesta ei kai ne silloin pauku
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Sen verran vähän on Saabissa näkyviä alumiiniosia, että hoitunee lasikuulilla kaapissa. Ja märkänä tulee tyyliin sopivaksi pian liian kiiltävää
Laitoin yksityisviestiä mahdollisesti kelvoista mänistä. Se mitä sähkösinkitykseen ja passsivointiin tulee, niin se on sen verran "keittiökemiaa" että hoituu tarvittaessa "kotikeittiössä". Siitä en ole varma kannattaako passivointihommiin ryhtyä koska auto tulee harrastekäyttelyyn. Ei näyttelyyn.
Sitähän tässä juurikin punnitaan, että kannattaako korjata vanhaa vai ostaa kaupasta "uutta" tilalle. Uutta jarrusatulaa näihin tuskin saa järkevään hintaan, jos ollenkaan. Kaikki markkinoilla myytävät taitavat olla kunnostettuja kuitenkin. Jos kaupasta saa samaan hintaan, edes pienen palkkion työlle laskiessa ei kunnostushommiin kannata ruveta. Ellei sitten halua kunnostushommaa tehdä hupina.
Tuleeko itse kunnostamalla hyvä, riippuu kunnostajan osaamisesta. Millään vähänkään rakkulaisilla männillä en suostu jarruja kasaamaan, jos niiden pitää toimia kuukautta kauemmin. Eli siis tehdään "minttiin" myös ne jarrut.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Tätä kautta pääsemmekin penkomaan pöydän päätyä mihin pysähtyi jarruremontit siihen aikaan kun uudempi käsijarru taakse tuli ja siirryimme nextille levelille autoilusta jonkinlainen välivaihe ennen tonnari kautta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hemmetin hienoa työtä!
Nätti 99 tulossa, jatka vaan samaan malliin
Nätti 99 tulossa, jatka vaan samaan malliin
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Teräsosien sähkösinkitys onnistuu kotikonsteilla ihan kohtalaisesti mutta valuraudan kohdalla tuntuu olevan kohtalaisen hankalaa. Astiassa kuohuu kuin viimeistä päivää mutta osan pintaan ei kasva mitään sinkkikerrosta. Mustuu vain entisestään. Kaipa siihenkin on konstit olemassa kun kaupallisesti noita sentään tehdään.lepidus kirjoitti: ↑La Huhti 06, 2024 19:40
Laitoin yksityisviestiä mahdollisesti kelvoista mänistä. Se mitä sähkösinkitykseen ja passsivointiin tulee, niin se on sen verran "keittiökemiaa" että hoituu tarvittaessa "kotikeittiössä". Siitä en ole varma kannattaako passivointihommiin ryhtyä koska auto tulee harrastekäyttelyyn. Ei näyttelyyn.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Vaikka viet ne Pieksämäelle niin sama juttu valussa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,