Sivu 3/7
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ti Tammi 30, 2024 22:59
Kirjoittaja lepidus
ankkavankka kirjoitti: ↑Su Tammi 28, 2024 20:29
Kateus iskee tuon korigrillin kohdalla, kun samoja paikkoja korjailee omasta satkusta tallin lattialla ryömien milloin missäkin asennossa naamaan ropisevia ruosteita suusta sylkien
Mahtavaa ja inspiroivaa työtä!
Joo. On se grilli ihan ehdoton peli tämän mittaluokan ehostuksissa. Tosin vaatii auton purkamisen atomeiksi.
On se vaan jännä mikä psykologinen vaikutus pyöränkaarilla on. Ennen niiden asentamista ei homma näytä etenevän ollenkaan ja heti kun sipaisee kaaret paikalleen, niin projekti näyttää melkein valmiilta. Näinhän ei tietenkään ole, mutta pientä edistystä kuitenkin.
Nuo puhkipoltetut hitsaushanskat takaluukunkorvakkeissa ovat työskentelyturvallisuden kannalta olennaiset. Ehkäisevät otsan ja takaraivon haavaumia.
Itse kaarien vaihdossa ei ilmennyt muuta ihmeellistä kuin se, että Klokkerholmin kappaleet sopivat kiitetävän hyvin paikalleen tällä kertaa. Leikaten vain pila pala pois ja sovitetaen uusi tilalle. Joskus aikanaan olen fiksautunut heppailemaan kaaret paikalleen sentin välein ja sitten kahden tai kolmen hitsauspulssin kanssa välit umpeen. Saabin pelti on niin paksua, että saattaisi kestää roisimpaakin lämmittämistä ilman vetelyä, mutta vanha konsti näytti toimivan ihan hyvin.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ti Helmi 06, 2024 21:38
Kirjoittaja lepidus
Kuljettajan puoleinen kylki on edennyt siihen vaiheeseen, että se on alettava etusiipeä sovittamaan paikalleen. Tässä vaiheessa on tietenkin varmistettu, että ovet ja konepelti sopivat paikoilleen
.
Eli homma käyntiin irroittaen vanha siipi hitsauksistaan ja leikaten kelvottomat palat sisälokasuojaa pois.
Tässä välissä tietenkin rapsuteltiin kaikki välistä löytyneet, sekä uuden lokasuojan varastoinnissa syntyneet, pöpöt pois ja suihkittiin pinnat soveltuvin osin epoksilla tai hitsausvälisinkillä. Sitten vain sovittelemaan siipeä paikalleen.
Auton lokasuojan paikalleen sovittaminen on helppo homma. Saabissahan sekin on haluttu tehdä mahdollisimman hankalaksi. Korin siisteyden kannalta luukkujen saumat olisi hyvä saada mahdollisimman tasalaatuisiksi ja tietenkin kylkilinja ehdottoman pykältämättömäksi. Lokasuojaa sovittaessa on siis laitettava ovi ja konepelti paikoilleen, jotta saa saumat nätiksi. Mitäs se ruotsalainen insinööri onkaan keksinyt: konepelti tukeutuu takareunastaan lokasuojaan ja ovi sulkeutuu lokasuojan reunan päälle. Lisäksi lokasuojaa ei saa kiinnitettyä millään kohdalleen konepellin ja oven ollessa paikallaan. EIköhän se pienellä mittaus – sovitus – merkkakkausjumpalla tämänkin lokasuojat kohdilleen asetu.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 08, 2024 15:03
Kirjoittaja Cona
Eikös nämä persoonalliset rakenneratkaisut ole niitä puritanistien hehkuttamia aito-Saabismeja?
Kyllä mä aikanaan kirosin, kun ostin keulasta napakasti kolaroidun 9-5:sen. Ei mahdu edelleenkään järkeen, miksi ihmeessä puskurinpalkkia ja lukkopeltiä myöden kaikki oli hitsaten kiinnitetty...
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 08, 2024 18:43
Kirjoittaja mestari
olihan se escortin turpapeltikin hitsattu kiinni sekä etulokarit koriin sekä etuhelmaan, ehjänä kun piti irroittaa loksut niin aika poraaminen oli
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ke Helmi 21, 2024 21:39
Kirjoittaja lepidus
Pikkuhiljaa alkaa hitsuuhommat loppua käsiin.
Lokasuojissa oli kyllä melkoinen sovittelu, että ne sai edes sinne päin. Mutta paikalleen nuo pikkuhiljaa tuntuisi tarttuvan. Olisiko kenelläkään kuvia kuinka hienosti (huonosti) näissä on tehtaan jäljiltä sopineet luukkujen saumat kohdalleen?
Kuskin puoli sai jo sisälokasuojaankin korjaukset ja odottelee oven valmistumista.
Apukuskin puolella pitää vielä käpistellä vilkunreikeli oikeaan kohtaan ja korjata sisälokasuojan puoli.
Onhan tuossa korissa vielä korjattavana surkeaan kuntoon päässeet takanurkat,
sekä takaluukun reunaan saa laittaa pienen paikan ennen lopputarkastusa/viimestelykorjailuja ja hiontaa seuraavaa epoksikierrosta varten.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 22, 2024 01:30
Kirjoittaja mestari
Joskus käyttikseen hiekkapuhalluksen jälkeen vedin tinalla tuollaisen syöpyneen kohdan jossakin ulko korilinjassa ja ei se tullut häiritsemään minun aikani ajossa eli piti
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 22, 2024 03:44
Kirjoittaja nalleolut
Harmi et väärän vm osia joutuu käyttämään.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 22, 2024 18:49
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti: ↑To Helmi 22, 2024 03:44
Harmi et väärän vm osia joutuu käyttämään.
Toisaalta joo, mutta parempi tuosta noin tulee kuin purkuautoista käytettyjä irroittelemalla.
Ja aika helposti se lokasuoja kuitenkin vaihtoi vuosimallia.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Helmi 22, 2024 18:56
Kirjoittaja nalleolut
Harmi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Pe Helmi 23, 2024 21:08
Kirjoittaja lepidus
nalleolut kirjoitti: ↑To Helmi 22, 2024 18:56
Harmi
Mikäs se tuossa niin harmittaa?
Elämässä vaan on joskus niin, että nallekarkit eivät mene tasan ja tällä erää jouduimme tyytymään tähän ratkaisuun. Kohdallemme ei vain sattunut sopivasti oikean vuosimllisarjan lokasuojaa, joten sopiva oli muokattava sopivasti saatavilla olevasta pellin lisusta.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: La Helmi 24, 2024 04:07
Kirjoittaja nalleolut
Ostoilmoitukseen ehkä olisi vastattu?
Mut joo komiaa jälkeä
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ke Helmi 28, 2024 20:28
Kirjoittaja lepidus
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ke Helmi 28, 2024 20:58
Kirjoittaja mestari
Ja onpa hienoa aina kun saa hitsaukset valmiiksi ja voi keskittyä seuraaviin koitoksiin
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: Ke Helmi 28, 2024 21:27
Kirjoittaja Cona
Hattu päästä, tämä projekti on edennyt nopeasti ja määrätietoisesti.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Lähetetty: To Maalis 07, 2024 19:32
Kirjoittaja lepidus
Taasen pientä edistystä projektin kanssa.
Koppi tuli ensin tarpeelisin osin värjättyä epoksi primerilla, jonka jälkeen kaikki hitsuusaumat tiivistettiin uretaanimassalla.
Saumauksen jälkeen tuli sipaistua vähän jykevämpää epoksimaalia sen verran, että seuraavaksi pääsee laittamaan bitumimatot lattiaan ja kiveniskusuojan pohjan puolelle.
Hytti maalataan sisältä, tarvittavin osin, vielä kertaalleen kunhan maalattavaksi kuuluvat bitumimatot ovat paikollaan.
Janne