Sivu 5/7

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Pe Huhti 05, 2024 16:37
Kirjoittaja Saabfield
Tuli vielä mieleen tuosta röpöaineesta, että tuollaisen levittäminen auton ovien näkyvälle pinnalle tulisi olla mielestäni rangaistava teko. Yhteen Saabiini on ruiskutettu sitä mainitsemallani tavalla ja nyt sen ovet ovat rumasti listoihin asti harmaan röpön peittämät. Mikä ihmeen järki tuossakin ollut, kun aine ei suojaa oven saumojen sisältä alkavalta ruosteelta eikä nuo kohdat ole mitenkään alttiina millekään kuluttavalle? Vaikea saada millää irti tuota ainetta tai alueita siistiksi maalausta varten. Argh. Hypöteettinen kysymys ja off topic, anteeksi, ei tarvitse vastata, mutta vihjeeksi vain projektejaan aloitaville ja tuleville sukupolville.

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Pe Huhti 05, 2024 19:35
Kirjoittaja lepidus
Saabfield kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2024 16:37
Tuli vielä mieleen tuosta röpöaineesta, että tuollaisen levittäminen auton ovien näkyvälle pinnalle tulisi olla mielestäni rangaistava teko. Yhteen Saabiini on ruiskutettu sitä mainitsemallani tavalla ja nyt sen ovet ovat rumasti listoihin asti harmaan röpön peittämät. Mikä ihmeen järki tuossakin ollut, kun aine ei suojaa oven saumojen sisältä alkavalta ruosteelta eikä nuo kohdat ole mitenkään alttiina millekään kuluttavalle? Vaikea saada millää irti tuota ainetta tai alueita siistiksi maalausta varten. Argh. Hypöteettinen kysymys ja off topic, anteeksi, ei tarvitse vastata, mutta vihjeeksi vain projektejaan aloitaville ja tuleville sukupolville.
Joo. Tuo puoleen kylkeen asti röpömassaus on legendaarinen "maan tapa". Peittää hyvin ruosteen allensa ja myyntimies lupaa aineelle hyvän ruosteeneston, mikä ei pidä paikkaansa. Röpöä vain ja ainoastaan ehjälle maalipinnalle. Tietenkin on ihan ok. sipaista sillä helmat, mutta silloinkin kannattaa varmistaa käytettävän tuotteen sopivuus. Saabin omituisen muotoisiin oviin (aalimmaisen kantin pohjan puolelle) ja helmoihin ajattelin kyllä samaa röpöä kiveniskusuojaksi, mutta ohennettuna, pienemmällä suuttimella ruiskittuna ja päällemaalattuna.

Jos hyvä tuuri käy kylkiä myöten röpömassatun kulkineen kanssa, niin sen massauksen on suorittanut joku, asiaa ymmärtämätön, päälle maalamatta "marketti kamppeilla". Ne voi olla helppo pestä pois perinteisellä liotinpasuaineella (siis kunnollisella liuotinpohjaisella, ei "vesihöpökamalla". Reilusti kuiva pinta liuottimella märäksi ja antaa vaikuttaa kunnolla. Sitten vaan painepesuria lämpimällä vedellä selkään. Tämän huomasin aikanaan kun vaihtoautoja fiksailin työkseni. Yllättävän monesta lähti näennäisen siistit helman "röpötykset" pesemällä pois.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Pe Huhti 05, 2024 22:22
Kirjoittaja lepidus
Jos jotain projektistakin.

Koppi odottelee rullakon päällä pääsyä pohjatöiden tekemisen kannallta sopivampaan talliin (siellä on vielä hetken edellinen projekti työn alla). Sillä välin onkin hyvä käpistellä pieniä, mutta aikaa vieviä hommia, jotka pitää kuitenkin jossain välissä tehdä. Mikäs sen parempaa "väliaikapuuhastelua" kun hämmästellä Saabin "hydraulijärjestelmää"? Saabin jarru- ja kytkinsylinterithän on tunnetusti mitä mukavampia kunnostuskohteita.

No eihän siinä auttanut kun aloittaa jostain.
Jarrupääsylinterin sai käpisteltyä ihan kelvoksi ilman suurempaa ongelmaa. Ainahan sitä voi tietenkin harrastaa keltapassivoimalla tapit, sokat ja nippelit, mutta ei nyt tällä kertaa mopolla mahdottomia. Tyydytään toimivaan ja siistiin.
Kuva

Loput jarruista onkin siinä kunnossa, että pitää vakavasti pohtia kannattaako ostaa uutta vai kunnostaa vanhaa. Kappaleiksi nuo sai vielä kun aikansa liotti, lämmitti, koputteli ja naputti. Sylinterit ja rungot on vielä tehtävissä, mutta männät siinä kunnossa, että uudet tarvitaan.
Kuva

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 08:09
Kirjoittaja Cona
Eikös nyt olisi hyvä hetki kerätä kaikki alumiiniosat märkäpuhallettavaksi?

Ainakin M539 Restorationsin kaveri saanut vaikuttavaa jälkeä tolla menetelmällä aikaan. :D

Tuossa vaiheessa on enimmäkseen enää niitä kivampia hommia jäljellä, malttia ja tsemppiä niin hyvä tulee. 8)

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 14:01
Kirjoittaja mestari
Irtoemäntiä saattaa olla lootissa käyttökelpoisena jos vaaka kallistuu noiden kasaamiseen.meinaatko passivoituttaa osat

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 14:07
Kirjoittaja nalleolut
uusia satuloita saa ostettua ni kannattaako ruosteisia kuluneita elvyttää

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 15:46
Kirjoittaja mestari
Siinähän se harrastus nimenomaan näkyy ja tuntuu

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 16:17
Kirjoittaja nalleolut
no vituttais mua ainakin jos kaiken tekee minttiin ja sit etusatulat paukkuu jarruttaessa eikä käsijarru pidä ..

noh eihän tätä näyttelyesineeksi vissiin olla tekemässäkään

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 18:56
Kirjoittaja mestari
Hei puhe oli kunnostuksesta ei kai ne silloin pauku :?:

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 19:25
Kirjoittaja nalleolut
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 19:40
Kirjoittaja lepidus
Cona kirjoitti:
La Huhti 06, 2024 08:09
Eikös nyt olisi hyvä hetki kerätä kaikki alumiiniosat märkäpuhallettavaksi?
Sen verran vähän on Saabissa näkyviä alumiiniosia, että hoitunee lasikuulilla kaapissa. Ja märkänä tulee tyyliin sopivaksi pian liian kiiltävää :)
mestari kirjoitti:
La Huhti 06, 2024 14:01
Irtoemäntiä saattaa olla lootissa käyttökelpoisena jos vaaka kallistuu noiden kasaamiseen.meinaatko passivoituttaa osat
Laitoin yksityisviestiä mahdollisesti kelvoista mänistä. Se mitä sähkösinkitykseen ja passsivointiin tulee, niin se on sen verran "keittiökemiaa" että hoituu tarvittaessa "kotikeittiössä". Siitä en ole varma kannattaako passivointihommiin ryhtyä koska auto tulee harrastekäyttelyyn. Ei näyttelyyn.
nalleolut kirjoitti:
La Huhti 06, 2024 14:07
uusia satuloita saa ostettua ni kannattaako ruosteisia kuluneita elvyttää
Sitähän tässä juurikin punnitaan, että kannattaako korjata vanhaa vai ostaa kaupasta "uutta" tilalle. Uutta jarrusatulaa näihin tuskin saa järkevään hintaan, jos ollenkaan. Kaikki markkinoilla myytävät taitavat olla kunnostettuja kuitenkin. Jos kaupasta saa samaan hintaan, edes pienen palkkion työlle laskiessa ei kunnostushommiin kannata ruveta. Ellei sitten halua kunnostushommaa tehdä hupina.

Tuleeko itse kunnostamalla hyvä, riippuu kunnostajan osaamisesta. Millään vähänkään rakkulaisilla männillä en suostu jarruja kasaamaan, jos niiden pitää toimia kuukautta kauemmin. Eli siis tehdään "minttiin" myös ne jarrut.

Janne

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 20:07
Kirjoittaja mestari
Tätä kautta pääsemmekin penkomaan pöydän päätyä mihin pysähtyi jarruremontit siihen aikaan kun uudempi käsijarru taakse tuli ja siirryimme nextille levelille autoilusta jonkinlainen välivaihe ennen tonnari kautta

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: La Huhti 06, 2024 22:48
Kirjoittaja sabatti 96
Hemmetin hienoa työtä!
Nätti 99 tulossa, jatka vaan samaan malliin 👍

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2024 08:05
Kirjoittaja Hessu
lepidus kirjoitti:
La Huhti 06, 2024 19:40


Laitoin yksityisviestiä mahdollisesti kelvoista mänistä. Se mitä sähkösinkitykseen ja passsivointiin tulee, niin se on sen verran "keittiökemiaa" että hoituu tarvittaessa "kotikeittiössä". Siitä en ole varma kannattaako passivointihommiin ryhtyä koska auto tulee harrastekäyttelyyn. Ei näyttelyyn.
Teräsosien sähkösinkitys onnistuu kotikonsteilla ihan kohtalaisesti mutta valuraudan kohdalla tuntuu olevan kohtalaisen hankalaa. Astiassa kuohuu kuin viimeistä päivää mutta osan pintaan ei kasva mitään sinkkikerrosta. Mustuu vain entisestään. Kaipa siihenkin on konstit olemassa kun kaupallisesti noita sentään tehdään.

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2024 09:03
Kirjoittaja mestari
Vaikka viet ne Pieksämäelle niin sama juttu valussa