Volvo 242 -83 "Aero"
Volvo 242 -83 "Aero"
Tehdäänpä tännekkin projektipäiväkirjaa ellei tule bännit..
Ostin viime talvena heräteostoksena kuvanmukaisen -83 vuoden 242 Volvon aihion..
..ja tekniikaksi valitsin Saabin B204 moottorin. Elintenluovuttaja autoksi päätyi Ng900 Turbo (-95 vm.). Löytyi halpa ja ajokuntoinen yksilö hyvällä historialla. Mätähän tuo on, mutta tekniikka pelaa hyvin..
Volvojen ohella myös Saabit kiinnostaneet, ja tultu myös seurailtua kun ihmiset istuttavat näitä moottoreita takavetoihin. Tuli sitten yhtenä myöhäsenä iltana katsottua minkä hintaisia tekniikanluovuttajia löytyy. Kyseinen 900 oli samana iltana tullut myyntiin ja oli suht lähellä. Syntyi mahtava visio "242 Aero" Noh, auto varaten ja samana viikonloppuna sitten jo hakemaan omiin nurkkiin.
Volvon koria alan työstämään kevään mittaan kun kumet sulaa ja saa pihalle korigrilliin työstettäväksi. Tekemistä on. Auto ollut jollain talliporukalla lauluautona ja ruostekorjaukset tehty sikamassalla. Auto ollut viimeksi 2000-luvun alussa liikenteessä..
Tekniikkaa alan siinä samalla sitten koesovittamaan nokalle. Laatikoksi tulee näillänäkymin muutoshitsattu zf gs6 37dz. Koneeseen pitää tehdä myös jossain välissä perus läpikäynti, laakerit, tiivisteet jne.. ja muokata öljypohjaa sopivammaksi. Moottorinohjauksena ajattelin pitää Trionic 5:n. Vaikuttaisi ainakin lukemani perusteella semi helpolta ja halvalta vaihtoehdolta. Aluksi mennään myös vakio turbolla jne. Samalla sitten näkee toimiiko voimansiirto yms. vieraassa korissa. Myöhemmin voi sitten alkaa kikkailemaan Holsettien tms. kanssa.
Tästä aletaan toteuttamaan ja katsotaan mitä tulee. Teen tänne palstalle enemmän tiivistettyä versiota korihommista kun uskon että valtaosaa täällä kiinnostelee enemmän tekniikka puoli (vai?). Apuja ja neuvoja otetaan mielellään vastaan koskien tuon Trionicin ja vakiojohtosarjan siirtämistä vieras koriin.
Ostin viime talvena heräteostoksena kuvanmukaisen -83 vuoden 242 Volvon aihion..
..ja tekniikaksi valitsin Saabin B204 moottorin. Elintenluovuttaja autoksi päätyi Ng900 Turbo (-95 vm.). Löytyi halpa ja ajokuntoinen yksilö hyvällä historialla. Mätähän tuo on, mutta tekniikka pelaa hyvin..
Volvojen ohella myös Saabit kiinnostaneet, ja tultu myös seurailtua kun ihmiset istuttavat näitä moottoreita takavetoihin. Tuli sitten yhtenä myöhäsenä iltana katsottua minkä hintaisia tekniikanluovuttajia löytyy. Kyseinen 900 oli samana iltana tullut myyntiin ja oli suht lähellä. Syntyi mahtava visio "242 Aero" Noh, auto varaten ja samana viikonloppuna sitten jo hakemaan omiin nurkkiin.
Volvon koria alan työstämään kevään mittaan kun kumet sulaa ja saa pihalle korigrilliin työstettäväksi. Tekemistä on. Auto ollut jollain talliporukalla lauluautona ja ruostekorjaukset tehty sikamassalla. Auto ollut viimeksi 2000-luvun alussa liikenteessä..
Tekniikkaa alan siinä samalla sitten koesovittamaan nokalle. Laatikoksi tulee näillänäkymin muutoshitsattu zf gs6 37dz. Koneeseen pitää tehdä myös jossain välissä perus läpikäynti, laakerit, tiivisteet jne.. ja muokata öljypohjaa sopivammaksi. Moottorinohjauksena ajattelin pitää Trionic 5:n. Vaikuttaisi ainakin lukemani perusteella semi helpolta ja halvalta vaihtoehdolta. Aluksi mennään myös vakio turbolla jne. Samalla sitten näkee toimiiko voimansiirto yms. vieraassa korissa. Myöhemmin voi sitten alkaa kikkailemaan Holsettien tms. kanssa.
Tästä aletaan toteuttamaan ja katsotaan mitä tulee. Teen tänne palstalle enemmän tiivistettyä versiota korihommista kun uskon että valtaosaa täällä kiinnostelee enemmän tekniikka puoli (vai?). Apuja ja neuvoja otetaan mielellään vastaan koskien tuon Trionicin ja vakiojohtosarjan siirtämistä vieras koriin.
Viimeksi muokannut M.P, Ke Huhti 17, 2024 22:27. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Re: Volvo 242 "Aero"
Aivan mahtavaa! Tämä on kyllä sellainen tabu ristisiitos, josta ei juuri kukaan ole varmaan uskaltanut edes ajatusta tirauttaa. Vähän kun veisi tamperelaisen hallituksen Turkuun tai toistepäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Volvo 242 "Aero"
Jos mootori on käänetty 90 ° jostakin syystä mutkissa ajaessa sillöintällöin öljypaine hävis ja mootori "leipos kiinni". Oli tämä Nissan SAAB konella ranetettu rataautoksi ja tehoja huimasti enempää kuin vakiosetti. Ehkä ns "Pappatyylillä" cruisailessä tuhoa edes ei tapahtu. Eli öljynpohja tartee varmasti muokausta ettei tuhoa tapahtu , miteen en tiedä.
Re: Volvo 242 "Aero"
Juu, takaveto muutoksessa ollut erittäin yleinen vika tuo että öljynpaineet katoavat. Mutkaan ajaessa öljy pääsee liikkumaan pohjassa laidoille ja öljypumpun imutorvi nappaa silloin ilmaa. Muutamia erilaisia toteutuksia olen pohjasta nähnyt. Customi loiskelevyt olleet monessa. Yhdessä oli jopa saranaituja "luukkuja" pitämään öljyn halutussa paikassa ja tilavuutta oli kasvatettu reippaasti.
Re: Volvo 242 "Aero"
vai tulisko volvosta etuveto?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Volvo 242 "Aero"
Ois ainakin höntsädriftingi päivinä ilmeitä kun vetelisi käsijarru ylhäällä rataa ympäri.
Re: Volvo 242 "Aero"
Osta multa toi myynnissä oleva 234 alakerta, niin saa kaiken potentiaalin Volvosta irti.
Ja mielenkiintoinen projekti, pisteet ennakkoluulottomuudesta.
Ja mielenkiintoinen projekti, pisteet ennakkoluulottomuudesta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Volvo 242 "Aero"
Tämänpäivän aktiviteettina kävin hakemassa tähän "uuden" akselin. Fordin 8.8 lukkoperä vuoden -94 Explorerista. Saa nähdä kestääkö T5:n hurjan väännön
Re: Volvo 242 "Aero"
oliko toimintakuvia vielä itse manöövereistä tekniikan suhteen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Volvo 242 "Aero"
Vielä en oo kerenny alottaa ja elinten luovuttaja satku lymyää metrisessä hangessa. Tuos kevääl lähtee kone nokalta ja alan koe istuttamaan samalla kun teen korihommia.
Re: Volvo 242 -83 "Aero"
Kohtapuolin alkaisi olla aika repiä kone satkusta. Pistinkin tuonne toiseen osioon jo kyselyä että mitä kaikkea tuosta kopasta pitää pelastaa mukaan, että saa b204:n vakioecun toimimaan vieraskorissa? Muutaman piuhan takana nuo koneensähköt on mutta jääkö osa liittimistä siis vain tyhjiksi? Jonkin verran lueskellut jo aiheesta mutta lisätieto ei ikinä haittaa. Osaako täällä joku jeesata tai tiedättekö jonkun jolla on kokemusta aiheesta?
Viimeksi muokannut M.P, To Huhti 18, 2024 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Volvo 242 -83 "Aero"
Ja kuten arvata saattaa niin tämänkin kanssa lopulta kävi niinkuin kaikissa projekteissa eli suunnitelmat muuttui.. Tilalle tuleekin ei Saabilaista konetta isommalla sylinterimäärällä Tämän päiväkirjan voipi mun puolesta vaikka poistella..
Viimeksi muokannut M.P, To Huhti 18, 2024 10:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Volvo 242 -83 LOPPUI LYHYEEN
En moiti tai kyseenalaista päätöstä lainkaan ja Voiton omistakin kamppeista saisi aika kelpoa. Olisi kuitenkin kiva tietää, että mikä sai alun perinkään ajattelemaan tätä projektia ja mikä herätti todellisuuteen toisen (ja minkä) ratkaisun "paremmuudesta"?
Janne
Re: Volvo Aero PROJU LOPPUI LYHYEEN, VOI POISTELLA
Silkasta uteliaisuudesta kiinnostaa myös, että mitä sinne sitten on tulossa? Joku jenkkikasi? Eurokasi? Kuutonen? Audin jonoviitonen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Volvo 242 -83 "Aero"
Ken tietää muttei kerro.. paljastuu tos joskus
Lyhyesti, isompi kone -> helpompi nyt alkuu reenaa ku parempi vetoalue ja vääntö läpi kierrosten. Ja onpahan hyvät jatkoviritys mahdollisuudet.
Idea saabin koneeseen lähti ku aattelin tehdä eka jonku budjetti moottori mil pääsee vaan sutimaan. Noh ainaki tuo saabi pelastuu paloittelulta.. Kattellaan..
Lyhyesti, isompi kone -> helpompi nyt alkuu reenaa ku parempi vetoalue ja vääntö läpi kierrosten. Ja onpahan hyvät jatkoviritys mahdollisuudet.
Idea saabin koneeseen lähti ku aattelin tehdä eka jonku budjetti moottori mil pääsee vaan sutimaan. Noh ainaki tuo saabi pelastuu paloittelulta.. Kattellaan..
Viimeksi muokannut M.P, Su Huhti 28, 2024 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.